2018-08-30, 07:14
Medlem
snigel1s avatar
Inte alldeles lätt att tyda ou. För oss som ser mycket på trender divergerar t ex Novus och Sifo. Vem litar ni mest på Novus eller Sifo? Ligger Sentio fortfarande mest rätt vad gäller SD?
2018-08-30, 07:24
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Klassisk Novus. En viss återgång från veliga väljare från SD till KD är dock ett troligt scenario, liksom att psykopatLööf dyker.
Återgång från SD till KD?

Novus rapporterar alltså att KD nu ligger över sitt resultat från föregående val (4,6) genom en plötslig ökning med ett halvt KD från 3,5 till 5,3. Det verkar högst osannolikt.
2018-08-30, 07:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev

Novus rapporterar alltså att KD nu ligger över sitt resultat från föregående val (4,6) genom en plötslig ökning med ett halvt KD från 3,5 till 5,3. Det verkar högst osannolikt.

Neej inte alls. Jämför man Sifo i mars med Sifo senaste så har M, C och S minskat, Sd har ökat, De som tappat till L, Mp, Kd är alltså M,C och S.
2018-08-30, 08:07
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev

Jag är ingen beundrare av Novus och deras mätmetod som ger mycket låg svarsfrekvens. De egentliga procentsatserna är såklart fel, i synnerhet när det gäller SD. Vad jag säger är att vissa väljargrupper är rörliga, speciellt så här nära valet och att SD tidigare tagit många KD-väljare som nu ser en chans att ”rädda” ett KD som är nära spärren. Självklart kommer inte alla väljare från SD utan ännu mer från M, men det är mindre intressant i en tråd om SD.
2018-08-30, 08:07
Medlem
Powergirls avatar
Nu backar SD i Novos men enligt 8711 och hans gelikar är det väl bara Sifos uppgång för SD som räknas. Sifo detta "värdelösa" institut ja det var inte jag som skrev det tidigare i tråden.
2018-08-30, 08:12
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu backar SD i Novos men enligt 8711 och hans gelikar är det väl bara Sifos uppgång för SD som räknas. Sifo detta "värdelösa" institut ja det var inte jag som skrev det tidigare i tråden.

Nej, det är valet som räknas för alla, inklusive SD.

Jag tror att OI på sin höjd hittar trender, inga exakta procentenheter.

Tysta majoriteten. Minns Trump. Gör inte samma misstag.
2018-08-30, 08:12
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Värdelöst är väl att ta i. Man får bara se siffrorna i relation till andra. Vad tror du?
2018-08-30, 08:13
Medlem
Citat:
Vad tror du själv?
2018-08-30, 08:23
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med tanke på uppslutningen på SD’s valmöten så är SD på kraftig frammarsch. Lutar åt en rejäl skräll.

Sådana indikationer, och annat småprat man plockar upp från olika arbetsplatser, tror jag är betydelsefulla för att förstå och kunna förklara det som kommer att ske på valkvällen.
OI plockar inte upp det här på rätt sätt.

Även om bilderna såklart säkert är tagna ur en fördelaktig vinkel, så har jag reagerat på hur fullt det är (i flera led) och att publiken är spridd i ålder och utseende. Det ger intrycket av en folkrörelse.

Att möten också fungerar som knäppgöksmagneter för buande Vänsterhens är nog mest ett problem för Vänstern, som har ett äkta demokratiproblem. Möjligt att mobbingen snarare lockar fler till SD, men Vänstern är experter på kontraproduktivitet de få gånger de faktiskt gör något.

Blder på sossarnas möten, där känns det mer som man tvingat ut lokala pensionärsföreningen och facket. Så ser en döende folkrörelse ut, för det är inte flera led och stora luckor.

En röst på ett parti är ett mindre för ett annat.
2018-08-30, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Inte alldeles lätt att tyda ou. För oss som ser mycket på trender divergerar t ex Novus och Sifo. Vem litar ni mest på Novus eller Sifo? Ligger Sentio fortfarande mest rätt vad gäller SD?

Trenden är att SD kommer att göra sitt bästa val sedan demokratin infördes i Sverige. Sozzarna sitt sämsta.

I stort sett så är det de institut som ger SD högst siffror de som ger de lägsta för SAP. Och vice versa. Det är också en trend. De som har svårast att mäta SD har det lätt att mäta S. Eller.....

Att Sifo ger SD all time high 10 dagar före valet är inte kattskit. Eftersom de av MSM och regimtrogna politiska kommentatorer anses vara de mest seriösa tillsammans med SCB. Alltså är SD numera större än någonsin ända in i Rosenbad.

SD 25 procent i valet. Plus minus 2 procent är enligt mig idag det troligaste valresultatet.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-30 kl. 08:40.
2018-08-30, 08:39
Medlem
rapiers avatar
Både SD och S har högre stöd än vad opinionsmätningarna visar.

För SD´s del tycker en del fortfarande att det är pinsamt att erkänna att man röstar SD och svara att man är osäker eller alt röstar på t.ex. M när man blir uppringd. Tror på 21-22% till SD.

För sossarna tror jag opinionsinstituten har problem att kartlägga stödet bland s.k. nysvenskar.
Abdullah i Rinkeby förstår inte frågan när de ringer och hamnar därför som osäker eller stryks ur urvalet. De lokala valarbetarna kommer dock (s)äkert att lotsa honom rätt i vallokalen.

S ligger alltså högre när valresultatet kommer.
2018-08-30, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Trist att SD backar så mycket. De har tappat kraftigt sedan toppnoteringen i juni.

Skulle inte förvåna mig om en del SD-sympatisörer har bestämt sig för att stödrösta på KD.

Är inte alls säker på SD:s siffra på -1 % till 18,2 % är riktig?

Anledningen är V:s uppgång med hela 2 % till 10,2 %!

Det är närmast en naturlag att "extrempartierna" SD och V följer varandra i ökning och minskning.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-08-30 kl. 08:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in