2018-08-29, 23:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Föreslår att vi lämnar ämnet ”den bannlyste” och tar tillfället i akt att hålla tråden ren från div o.t. en tid framöver istället.

De som vill diskutera vidare kan förslagsvis starta en ny tråd i ämnet. Om regelverket tillåter vill säga (för mig oklart var integritetsgränsen går i detta fall).

Med det sagt. Viktigt att informationen kring hot som skett bakom ridåerna kommit i ljuset! På mer än ett sätt.

Mina tankar, gör vad ni vill med dem. Kommer inte ge mig in i en diskussion kring detta då det bara skulle resultera i ännu fler inlägg utan relevans i det egentliga ämnet.

Det kan ju var intressant för det egentliga ämnet
att försöka förstå varför användaren blev hotad.

Vad jag kan se så verkar det kunna vara känsligt
att EGT visste att HD hade bilen när SD var inne på
det första förhöret på tisdagen.

Har vi fått något svar på hur EGT visste det?
Citera
2018-08-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Troligen inte men det indikerar att EGT står väldigt nära trion SD/HD/JG. Där finns nog svaret att finna men det är svårt från forumet.
Citera
2018-08-29, 23:47
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
Troligen inte men det indikerar att EGT står väldigt nära trion SD/HD/JG. Där finns nog svaret att finna men det är svårt från forumet.

Ja, EGT har ju själv berättat mitt i tråden att hen har koppling till SD även om hen inledningsvis inte tillstod sig känna någon. Förstod det som att hen sa att hen och hens partner kände SD men utifrån olika uppgifter som hen sedan berättade sig ha kännedom om så har jag inte förstått hur nära. Nu utgår jag dock bara från vad EGT själv skrivit i tråden och har ingen annan insyn i frågan alls.

Angående bilfrågan så kan vår vän med insyn i utredningen till viss del, Moralens Väktare, kanske komma tillbaka för ett bejublat inhopp igen i tråden och bringa klarhet kring bilen på något vis? Lite väkteri över moral skulle vi nog därtill behöva i tråden som den utvecklats. Jag har själv haft svårt för att få det att gå ihop hur polisen tidigt låser fast sig vid SD, misstänker människorov och spärrar av BOs och MGMs hus men ej beslagtar hans bil förrän andra personer fått tillgång till den ifall uppgiften som kommer från EGTs spekulation stämmer. Är inte detta klantigt av polisen eller hade de inte fullmakt utifrån bara skäligen misstanke att ta in bilen i det läget? Ifall LW forslats i bil eller vapen eller annat funnits i bilen så hade det väl varit bråttom att ta in den istället för att låta den misstänktes exfru ha den i lugnan ro? Nu kan jag förvisso inget om polisens arbete så jag yttrar mig här säkert helt okunnigt och insiktslöst.
Citera
2018-08-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Är verkligen ingen expert men ungefär så här: Kroppen utsöndrar sisådär 40.000 hudceller i minuten, och dessa "fastnar" på saker och personer vi kommer i kontakt med (därav namnet kontakt-DNA). Detta har blivit väldigt uppmärksammat inom brottsutredningar senaste åren.Tekniker kan fånga upp epitelcellsvävnad från olika ytor, genom att svabba, tejpa eller skrapa. Och med rätt förutsättningar kan man då binda en person till ett brott eller plats utifrån vad hen har rört vid.

Det intressanta är att kontakt-DNA "vandrar" och kan överföras mellan personer, men även mellan personer och objekt. Så man måste kalkylera in en massa variabler för att kunna tyda spåren korrekt.

Ska inte gå in närmare på det, men måste tipsa om en sjukt intressant artikel i Wired som förklarar detta utifrån ett mordfall 2012. En hemlös, halvkriminell och alkoholiserad man anklagades då för mordet på miljonären Raveesh Kumra - efter att hans DNA hittades under offrets fingernaglar. Det tog flera månader innan man till slut förstod att den misstänkes DNA hade letat sig in under naglarna på en död person som han aldrig hade träffat.

Framed for murder by his own DNA.
https://www.wired.com/story/dna-transfer-framed-murder

Tack! Att t.ex. Sverige oftast via NFC får hjälp från USA för dessa mer komplexa analyser har jag förstått, men är dom ensamma som idag kan utföra dom?
Citera
2018-08-29, 23:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack! Att t.ex. Sverige oftast via NFC får hjälp från USA för dessa mer komplexa analyser har jag förstått, men är dom ensamma som idag kan utföra dom?

Vad jag vet och har hört hemifrån så ja vi är de enda. Men vet inte till hundra om det stämmer. Vi tror alltid vi är bäst.
Citera
2018-08-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad jag vet och har hört hemifrån så ja vi är de enda. Men vet inte till hundra om det stämmer. Vi tror alltid vi är bäst.

OK.
Citera
2018-08-30, 00:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tror inte vi ska utgå ifrån att EGT har något med hoten att göra. Smultronet verkar ha dragit hen med sig i farten. Förde även oombedd bådas talan i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Har också mycket svårt att se att EGT skulle ha något som helst att göra med några hot utan det ruttna bäret verkade på helt egen hand.

Jag har själv försökt få rätsida på vad som hänt och inte. Jag har också fått PM som rör EGT. Dessa användare uppfattar jag som trovärdiga, men det är svårt att veta vilka man kan lita på så klart. Jag har ställt frågor till vissa, och den informationen jag har för tillfället är att det ska ha kommit hot från EGT idag via PM. Sedan är det upp till var och en att avgöra om detta är trovärdiga uppgifter eller ej. Baksidan med anonymitet (som vi bör värna här) är att det är svårt att vara säker på om det är förstahandsuppgifter. Men EGT:s tystnad spär ju på det som jag fått info om känner jag.

Att hoten rör det som skrivits om HD/SD är tydligt. Och intressant i sammanhanget är då att kommer man för nära elden, ja. Då bränns det.
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-30 kl. 00:15.
Citera
2018-08-30, 00:18
Medlem
Citat:
Tror inte vi ska utgå ifrån att EGT har något med hoten att göra. Smultronet verkar ha dragit hen med sig i farten. Förde även oombedd bådas talan i tråden.
Har du något som helst belägg för ditt påstående här?
Citera
2018-08-30, 00:24
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

EGT har undvikit att svara på den frågan så att någon har kunnat förstå hur det gått till. Jag kan tänka mig att EGT i samband med att hen berättade om sina kontakter med polisen insåg att det var dags att backa, och inte säga för mycket här i tråden. Eftersom polisen med högst sannolikhet har några som har i uppgift att kolla igenom denna tråd, så skulle då också polisen lätt kunna koppla ihop EGT med den reela personen bakom nicket, som polisen haft kontakt med.

Det kan vara på det viset att EGT är en större del av utredningen än hen så klart velat medge. När det nu gått en tid så håller förmodligen utredarna på med att återknyta till tidigare kontakter de tagit, för att genomföra nya förhör och liknande.
Citera
2018-08-30, 00:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har själv försökt få rätsida på vad som hänt och inte. Jag har också fått PM som rör EGT. Dessa användare uppfattar jag som trovärdiga, men det är svårt att veta vilka man kan lita på så klart. Jag har ställt frågor till vissa, och den informationen jag har för tillfället är att det ska ha kommit hot från EGT idag via PM. Sedan är det upp till var och en att avgöra om detta är trovärdiga uppgifter eller ej. Baksidan med anonymitet (som vi bör värna här) är att det är svårt att vara säker på om det är förstahandsuppgifter. Men EGT:s tystnad spär ju på det som jag fått info om känner jag.

Att hoten rör det som skrivits om HD/SD är tydligt. Och intressant i sammanhanget är då att kommer man för nära elden, ja. Då bränns det.

Om det är sant att även EGT har mordhotat
via PM så lär hen också snart bli bannlyst.
Då vet vi.
Citera
2018-08-30, 00:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Har du något som helst belägg för ditt påstående här?

I något inlägg där smulrtonet refererade till EGT så kommenterade EGT att hen inte stod för det.
Citera
2018-08-30, 00:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Om det är sant att även EGT har mordhotat
via PM så lär hen också snart bli bannlyst.
Då vet vi.

Vill bara tydliggöra att det är hot jag har fått uppgifter om från EGT, inte specifikt mordhot. Men även hot kommer med all sannolikhet leda till iallafall minst avstängning. Vi får se hur det artar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in