2018-08-28, 02:42
Medlem
Discomforts avatar
Söker efter råd och tips.
Börjat märka att bilens framlyktor under dessa tre år blivit disigare med tiden. Det är absolut inte mycket, men b.l.a på kvällen syns det och man ser definitivt skillnad på mina lyktor och en nyare BMW modell. Av perfektionistiska skäl vill jag åtgärda detta, gärna på egen hand.

Har kollat på mängder av filmer på nätet där de polerar och återställer äldre bilars lyktor som tagit betydligt mycket mer skada under åren än vad jag ska arbeta med. Därför vänder jag mig till er, i fråga om det finns enklare och färre steg som jag bör och kan ta.

https://www.youtube.com/watch?v=UEJbKLZ7RmM

Vilka produkter produkter och steg bör jag ta samt använda? Uppskattar all hjälp. Tack!
Citera
2018-08-28, 06:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Det beror på...antingen går du och köper slippapper själv eller så köper du ett färdigt kit, t ex Meguiars Headlight restoration kit brukar få bra betyg.
Då har du allt du behöver för att kunna slipa bort det gulnade.

Se gärna till att ha en polermaskin eller liknande, det underlättar enormt.
Citera
2018-08-28, 07:00
Medlem
trosfuktarns avatar
eftersom du slipar bort lampans uv-skydd så är det väldigt viktigt att du lägger på ett nytt skydd efteråt, annars kommer den se värre ut efter ett tag.
Men olika grovlekar på slip/våt-papper, sen en rubbing och avsluta med polish.
Citera
2018-08-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discomfort
Söker efter råd och tips.
Börjat märka att bilens framlyktor under dessa tre år blivit disigare med tiden. Det är absolut inte mycket, men b.l.a på kvällen syns det och man ser definitivt skillnad på mina lyktor och en nyare BMW modell. Av perfektionistiska skäl vill jag åtgärda detta, gärna på egen hand.

Har kollat på mängder av filmer på nätet där de polerar och återställer äldre bilars lyktor som tagit betydligt mycket mer skada under åren än vad jag ska arbeta med. Därför vänder jag mig till er, i fråga om det finns enklare och färre steg som jag bör och kan ta.

https://www.youtube.com/watch?v=UEJbKLZ7RmM

Vilka produkter produkter och steg bör jag ta samt använda? Uppskattar all hjälp. Tack!
Kan också bero på att du förmodligen har xeon i din bil och dom andra har led-lampor? det ger en ljus-skilnnad
Senast redigerad av Monday1 2018-08-28 kl. 14:20.
Citera
2018-08-28, 20:51
Medlem
Discomforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Kan också bero på att du förmodligen har xeon i din bil och dom andra har led-lampor? det ger en ljus-skilnnad
Jo det kan vara sant, dock så tror jag ändå att det kan bli en rejäl skillnad om man polerar upp lyktorna ändå.
Citera
2018-08-29, 01:59
Medlem
killawifes avatar
Du våtslipar lyktorna i olika steg, först med ett grovt, sen finare, sen superfint papper(400, 800, 2000), sen polerar du ytan med ett polermedel. Polermaskin behövs för bästa resultat. Jag har polerat för hand med men det är svårt att få det bra.
Sen lägger man på ett skyddsmedel på lyktan så den inte blir matt igen så fort.

Du kan även lämna in bilen och få jobbet gjort. Brukar kosta en tusenlapp för två lyktor. Det kan det vara värt.
Citera
2018-08-29, 21:14
Medlem
När bilen är så ny är det tveksamt om du skall använda någon form av sandpapper utan gå på med rubbing eller autosol direkt.

Det matta kan inte ligga särskilt djupt på en så ny bil.

Försök först med bara rubbing och gnid med skumgummi på excenterslip på en liten del

om inte Försök först med bara autosol och gnid med skumgummi på excenterslip på en liten del

Om inte detta heller fungerar ta till fint papper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in