2018-08-29, 17:00
Medlem
Kanns som om SD har vind i seglen igen efter sommarns stiltje!

FRAMAT SVENSKAR
2018-08-29, 17:06
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Glöm inte heller att när Sifo visade 19% (i dec 2015), då hade SD 26,6% hos Sentio; 22% hos Novus; 26,9% hos Yougov och 22,2% hos Inizio. Blir spännande att följa om dagens, med Sifos mått mätt, höga siffra kommer att återspeglas inom kort också hos de andra instituten. Misstänker att det mycket väl kan bli så. Det brukar ofta finnas en viss tendens till "följa John" hos instituten - inte alltid men rätt ofta. Trenden för SD tror jag blir uppåt nu, inga större skutt, men dock uppåt.

Ja, jag hävdar ju att SD kommer ta ikapp och mer därtill från junis siffror.

Juli präglades av vädret, sen kom bilbränder, stenkastning, upplopp, skjutningar, våldtäkter och enorm uppmärksamhet för Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson som präglar nuvarande och kommande opinionsmätningar. SD kommer växa i många mätningar framöver.
2018-08-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suck
Kan ändringarna uppåt i OI bero på att många nu har förhandsröstat? Jag menar,,Smoothman har i ett par års tid varnat för mörkertalet och Bradleyeffekten. Nu när många redan lagt sin röst så skiter dom i rädslan för att folk kanske får veta hur dom röstat?
Bara en tanke,,,,,och NEJ,,jag snusar inte och har aldrig haft någon EPA.

Dessutom tror jag att vi är många,, (Inte bara fattigpensionärer) utan sk rännstenspensionärer som blivit besvikna på att "spelreglerna" ändrades från dom 5 bästa årsinkomsterna till att bli dom 5 senaste.

Många förlorade då pensionspengar pga av att dom kanske levt som sjukpensionärer dom senaste 7 åren ,, men dessförinnan jobbat sönder sina kroppar i kanske 40-50 års tid?

Hur tror ni dom röstar ??
Med vänlig hälsning
"Suck"
Tja eller är väljarna bara arga, ingenting kan uteslutas nu, förhoppningsvis en massa samverkande faktorer som nu timat konvergerar (trist med din pension, men kanske får du något att glädja dig över snart)

Förresten, det här förslaget med bensinpriset var ju briljant, alliansen kan liksom inte kontra (centern kan ju inte riskera sig att framstå som de hycklande "miljövänner" de är) - med så högt pris vi har för tillfället kommer SD sopa banan med de andra partierna, på landsbygden och liksom bland alla andra som ser/har bilen som sitt huvudsakliga transportsätt. Och för mig personligen är det inte pengarna det kanske inte de sparade kronorna som är det viktigaste, utom symboliken..
Senast redigerad av Fnysington 2018-08-29 kl. 17:17.
2018-08-29, 17:15
Medlem
8711s avatar
Tror på en stor ökning i Sentio, minst till i nivå med Yougov på 24,2%.
2018-08-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tja eller är väljarna bara arga, ingenting kan uteslutas nu, förhoppningsvis en massa samverkande faktorer som nu timat konvergerar (trist med din pension, men kanske får du något att glädja dig över snart)

Så är det kanske,1 faktor 2 faktorer och fler under en längre period kan man kanske smälta.
När man sen till slut inser att dessa faktorer hör ihop så vaknar man. Min ringklocka väckte mej redan i slutet på 90-talet.
2018-08-29, 17:23
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja! Rekord i Sifo för Sverigedemokraterna!!!

Det tidigare rekordet på 19,0% från december 2015 ryker all världens väg med dagens 19,2%.

Med underskattning ligger vi nog på 23-24% vid ett val idag och slåss ändå om platsen som största parti alltså.

SD har ökat med 2,4 procentenheter sedan ett par veckor tillbaka enligt Sifo.

Lustigt att du skrev 23-24%. Jag kollade runt lite på spelbolag idag och Unibet tippar att SD får 23,5%.
Någon som sett vad andra spelbolag tror? Jag skulle inte bli förvånad om spelbolagen ligger närmare sanningen.
https://se.unibet.com/betting/politics#filter/politics/1002890330
2018-08-29, 17:28
Medlem
Citat:
Tror på en stor ökning i Sentio
Kommer det någon mer före valet?
2018-08-29, 17:29
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Kommer det någon mer före valet?
I September innan valet kommer det både en Yougov och Sentio kan jag nästan lova.
2018-08-29, 18:18
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Tror på en stor ökning i Sentio, minst till i nivå med Yougov på 24,2%.

Jimmie har steppat upp. Dagens råsop mot P3 är episk. Den vann han många hjärtan på! Sveriges vänsterkulturtanter fick rubbade menscykler och de är nu i otakt.
2018-08-29, 18:47
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jimmie har steppat upp. Dagens råsop mot P3 är episk. Den vann han många hjärtan på! Sveriges vänsterkulturtanter fick rubbade menscykler och de är nu i otakt.

Det som är intressant nu är att Åkesson går i klinch med alla; i kväll har han 2 debatter mot två olika miljöpartister. SD är i opposition mot alla; media, MP, S och Alliansen. Han kan nog både få och förlora röster men oavsett hamnar SD i fokus hela tiden. Nu är valrörelsen 50 % SD och 50 % övriga sju tillsammans. SD brukar gynnas av uppmärksamhet så det kan nog märkas i OU. Sentio är ju den som blir extra intressantast eftersom de sänkte SD mycket sist. De brukar vara spretiga så kommer de hoppa upp igen? Eller fortsätter de att ligga lågt?

Mycket spännande nu!
2018-08-29, 20:09
Medlem
Powergirls avatar
Här står glädjen högt i tak efter jätteökningen i Sifo på 0,4 procent till drygt 19 procent. Visserligen bara brus men vänta bara till Sentios siffror kommer. Själv tar jag det med ro och konstaterar att egentligen har det inte hänt ett skit för SD. Långt,långt ifrån de 30 procent som många tidigare yrat om.
2018-08-29, 20:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Här står glädjen högt i tak efter jätteökningen i Sifo på 0,4 procent till drygt 19 procent. Visserligen bara brus men vänta bara till Sentios siffror kommer. Själv tar jag det med ro och konstaterar att egentligen har det inte hänt ett skit för SD. Långt,långt ifrån de 30 procent som många tidigare yrat om.

Yeeeey, she's back! Vår tråds härliga antihjälte och "byfåne" på samma gång.

Ja, ett parti som slår all-time-high i en SIFO-mätning 11 dagar före ett val har nog anledning att vara rätt positivt

SIFO hade SD på 9.9% före valet 2014, och 4.0% före valet 2006. Det är 30%-40% underskattning. Inget tyder på att de har bättrat sig, så man kan nog räkna med att denna mätning motsvarar 25%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in