2018-08-29, 17:12
Medlem
Hej!

Har två paket som jag har köpt på ebay som har kommit på villovägar. Den ena den 18-08-08 (står när jag söker på kolli att "Försändelsen har ankommit mottagarlandet."). Den andra 18-08-10 (står när jag söker på kolli att "Transport av försändelsen har påbörjats".

Postnords kundservice har jag ringt ett par gånger. Ena gången skulle jag vänta ett tag till (ringde förra veckan), idag sa de att jag skulle reklamera paketen.

Det rör sig om ca 3000 spänn, hur kan jag få tillbaka dem? När man handlar på ebay får man, av någon anledning, inte reda på säljarens namn eller adress. Och då de är utlänningar tvivlar jag på att de förstår någon typ av svenska för att använda postnords hemsida för att reklamera (om de nu är snälla och gör det dvs). Finns det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få tillbaka mina pengar?

Riktigt trist f.ö att första gången jag köper utomlands så ska allting skita sig på en gång!

Tack på förhand för svar!
Citera
2018-08-29, 17:23
Medlem
Millediablos avatar
Fastnat i tullen?
Citera
2018-08-29, 17:23
Medlem
Postnord slingrar sig ur allt, och skyller bara ifrån sig. Dom kommer inte att ta något ansvar och du kommer inte att få en krona tillbaka. Din bästa chans är att reklamera köpet.
Citera
2018-08-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Fastnat i tullen?
Nej, det är skickat från länder inom EU
Citera
2018-08-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Hej!

Har två paket som jag har köpt på ebay som har kommit på villovägar. Den ena den 18-08-08 (står när jag söker på kolli att "Försändelsen har ankommit mottagarlandet."). Den andra 18-08-10 (står när jag söker på kolli att "Transport av försändelsen har påbörjats".

Postnords kundservice har jag ringt ett par gånger. Ena gången skulle jag vänta ett tag till (ringde förra veckan), idag sa de att jag skulle reklamera paketen.

Det rör sig om ca 3000 spänn, hur kan jag få tillbaka dem? När man handlar på ebay får man, av någon anledning, inte reda på säljarens namn eller adress. Och då de är utlänningar tvivlar jag på att de förstår någon typ av svenska för att använda postnords hemsida för att reklamera (om de nu är snälla och gör det dvs). Finns det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få tillbaka mina pengar?

Riktigt trist f.ö att första gången jag köper utomlands så ska allting skita sig på en gång!

Tack på förhand för svar!

Det första man gör är att skaffa sig kunskap om ämnet. Var god läs:
https://lagen.nu/1974:610

Sedan frågar du Posnord om det är en brevbefodran eller gods som dina paket räknas som.

Använder du lagen rätt kan inte Postnord slingra sig ur ansvaret som de har som transportör.
Citera
2018-08-29, 22:49
Medlem
crispy-lips avatar
Men herregud, det är eBay vi pratar om, dvs du har betalat via PayPal. Börja inte strula och blanda in PostNord. Det är inte ditt jobb som kund att börja söka efter bortkomna paket om du beställt på nätet, det är säljarens skyldighet. Allt du behöver göra är att öppna en INR (Item Not Received) claim. Du får pengarna tillbaka om inte grejerna dyker upp efter x antal dagar. Garanterat.
Off-topic, men ändå: Du hade även kunnat få pengarna tillbaka om varorna kommit. Om du vill ha gratis prylar från eBay så väntar du tills du mottagit sakerna, sedan öppnar en SNAD (Significantly Not as Described) claim, med någon lögn att produkten är trasig, eller (för ännu bättre effekt) att det är en piratkopia / fejkprodukt. Ifs kommer du få presentera bevis, men är man någorlunda duktig på Photoshop är det lätt som en plätt. I de flesta fallen kommer inte köparen vilja lägga ut returporto (speciellt inte om de är i ett annat land) om de tror produkten gått sönder.
Tro mig, eBay / PayPal är scammer paradise för köpare. Har första hands erfarenhet (som säljare) av det. Blivit bränd så många jävla gånger via PayPal av lögnaktiga köpare att jag till slut var tvungen att sluta använda den fittjänsten.
Så, inga problem att få tillbaka dina pengar.
Senast redigerad av crispy-lip 2018-08-29 kl. 22:51.
Citera
2020-09-04, 20:17
Medlem
Green-Devils avatar
Köpt via E-Bay med PayPal?
Inled en dispyt med säljaren.
PayPal fryser deras konto och tillgångar tills dess att det är utrett.
Inga konstigheter.
Ibland kommer paket bort, men det är avsändaren som måste ta kontakt med speditören (inte mottagaren).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in