2018-08-29, 13:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Allt beror hur på man vänder "på steken".

Säg att det känns troligt att mgm är den ansvarige för LWs död. Ungefär som i Mats Alm fallet.
Här menar jag alltså att det finns en avgörande skillnad mellan t.ex. Mats Alm-fallet och det fall vi diskuterar i den här tråden.

I Mats Alms fall grundar vi våra misstankar mot honom på de faktiska omständigheter som talar för att han har haft med Linda Chens död att göra (ingen har vad jag vet hänvisat till att en åklagare misstänker/misstänkte honom).

I LW-fallet verkar det vara precis tvärtom. Här grundar sig som jag har förstått det dina (och flera andras) misstankar mot SD inte på de faktiska omständigheterna kring själva brottet, utan snarare på det faktum att en åklagare misstänker honom. Eller har jag missförstått dig?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-29 kl. 14:00.
Citera
2018-08-29, 13:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Allt beror hur på man vänder "på steken".

Säg att det känns troligt att mgm är den ansvarige för LWs död. Ungefär som i Mats Alm fallet. För många saker pekar på honom för att det ska vara troligt att det är någon annan, men eftersom i det fallet inte gick att binda honom till mordet då det saknades en dödsorsak så måste man fria honom för mordet.

Jag har också följt ett fall på ett styckmord i Spånga där familjefadern friades för mordet på sin hustru, eftersom det inte gick att visa hur hon avlidit då huvudet saknas. Han dömdes dock för styckningen och bortforslandet/uppeldande av kroppsdelar som han erkänt.

Inte många tror att dessa gm är oskyldiga till morden också, även om de inte blev dömda för det.

Omvänt är det inte bra om mgm faktiskt skulle kunna vara oskyldig, men i brist på bindande bevis måste släppas fri med en misstankegrad som skäligen misstänkt. Detta kan ju i princip undergräva en persons hela liv med förlust av tilltro på ens oskuld hos familj, bekanta och arbete.

Därför måste arbetet fortgå.
Man får verkligen hoppas att man lyckas lösa mordet hur utfallet än blir.
Förmodar du inte åsyftar "för många saker pekar på honom" i detta fallet utan lät fantasin flöda?
Om inte undrar jag vilka många saker du syftar på?
Citera
2018-08-29, 14:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, han kom hem från USA lör/söndag. Geocachar på måndag, tar en FTF och träffar CO.
Om man tittar på tiderna så hinner ML lämna kompisen och köra till LW och då vara framme runt 22:30-23:00.

OM någon sett NÅGON stå utanför LW och väntat som MV indikerar, så borde ett konkret utpekande av SD gett sannolika?!
Jag ser stora chanser att det är just ML som väntar utanför. Han är ju med välkänd för barnen.
Däremot får jag inte att han går mot planket, men det får jag inte in SD heller, på ett naturligt sätt.

Vill bara att ni har det i åtanke.
Han hade motiv.
Han hade förmågan.
Han saknar KANSKE alibi.
Han hade möjligheten.
Men han är inte skäligen misstänkt!

Finns det några uppgifter om att ML
har misshandlat någon kvinna fysiskt någon gång?
Senast redigerad av gloriouslife 2018-08-29 kl. 14:35.
Citera
2018-08-29, 14:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
OM MV "vet" att någon stått utanför och väntat tycker jag att det isf lutar mer åt SD än ML. Pga att barnen förmodligen hade haft invändning om att LW träffade SD (därför tar dom en promenad för att prata där barnen inte hör).
Enda skillnaden, mellan dessa båda (SD/ML) i dina uppräkningar ovan är att han (ML) som Du påpekar inte är skäligen misstänkt... vilket nog har sina randiga...
Hur skulle MV kunna veta att någon hade stått utanför och väntat? Dessutom visste han/hon väl också tidigt att det fanns blodspår i LW:s hem som talade för att hon inte hade lämnat bostaden frivilligt?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-29 kl. 14:21.
Citera
2018-08-29, 14:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här menar jag alltså att det finns en avgörande skillnad mellan t.ex. Mats Alm-fallet och det fall vi diskuterar i den här tråden.

I Mats Alms fall grundar vi våra misstankar mot honom på de faktiska omständigheter som talar för att han har haft med Linda Chens död att göra (ingen har vad jag vet hänvisat till att en åklagare misstänker/misstänkte honom).

I LW-fallet verkar det vara precis tvärtom. Här grundar sig som jag har förstått det dina (och flera andras) misstankar mot SD inte på de faktiska omständigheterna kring själva brottet, utan snarare på det faktum att en åklagare misstänker honom. Eller har jag missförstått dig?

När utredningsläget i detta fall är jämförbart med matsalm-fallet så går det att svara på den frågan.
Citera
2018-08-29, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

I Mats Alms fall grundar vi våra misstankar mot honom på de faktiska omständigheter som talar för att han har haft med Linda Chens död att göra (ingen har vad jag vet hänvisat till att en åklagare misstänkte honom).

Ok, nu tog jag Mats Alm fallet bara som ett exempel på om någon förmodligen är skyldig till brottet, men inte kan fällas. Jag är inte tillräckligt insatt i det fallet.

Vad gäller SD och vad som gör honom till skäligen misstänkt, kan vi bara gissa. Vi vet ju inte vilka bevis och indicier som ÅK har. Det vet ju inte du heller. Därför kan du ju inte säga att hon inte har tillräckligt för skäligen? Detta kan jag inte riktigt begripa hur du får ihop.

Det som framkommit i pressen är ju inte mycket eller tillräckligt för att knyta honom till mordet. Och det som kommit fram i tråden kan vi inte med säkerhet veta om det stämmer.

Personligen tror jag på MV och att det framkommit digital kontakt sent, kanske det sista samtalet/kontakten, att SD inte direkt lagt fram alla korten på bordet om den kontakten, utan kört en rövare. Kanske gjorde han det i brist på kunskap om vad man kan fiska fram ur mobiler. Naturligtvis kan han inte haft ett vattentätt alibi, och skrikvittnet (som jag tror på) har ringat in en tid för dådet.
I samband med det kanske det finns ytterligare vittnen, som kanske hört en mansröst hemma eller arga röster hemma, passera förbi sovrumsfönstret och kanske ytterligare något vittne som sett SD t ex ute i området vid tidpunkten före eller efter dådet.

Att han har setts innan mordet i området, är ju inte omöjligt eftersom jag fortfarande är inne på att mordet inte var planerat; att han gick från sitt hem troligen vid en tidpunkt som passar in i tiden. Detta bevisar inget mer än att han var vaken och i området. Sedan har kanske någon sett/hört en mansperson utanför LWs hus, ungefär en lagon tid efter den första observationen. Kanske var det barnen eller annan, men SD har alltså inte gått att identifiera som den person (med säkerhet) som står och väntar utanför LWs hus.

Kanske har man hittat annat som vi inte vet något om, men som inte är konklusivt.

Och sedan väljer jag att tro det som kommit fram i tråden av någon (18 karat?) att anmälningarna från LW är inte allt. "Det finns mer". Och detta har förmodligen polisen...

Och detta räcker inte för häktning. Än så länge....

Jag tror faktiskt att det kommer gå att knyta ihop denna säck.
Jag har kollat lite i Manstorps- FUPen igår och blivit stärkt av det fina arbete IT- forensikerna och NFCs utredare fått ihop så jag blir gråtfärdig av lycka. Ett så gediget arbete hoppas jag på att man gör även här.

Hur de efter månader av arbete lyckades hittade två tejpsorter som paret bundits med, det skopar som Edvin bar, en liten besudling på Tors byxben som innehöll DNA, hur man på obduktion lindade av varv efter varv i hopp om något litet, och hur de tog hundratals, hundratals tops och fingeravtryck.

Det ger mig HOPP!
Nu kan jag bara prata för mig själv.
Citera
2018-08-29, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Förmodar du inte åsyftar "för många saker pekar på honom" i detta fallet utan lät fantasin flöda?
Om inte undrar jag vilka många saker du syftar på?

Nu är jag inte alls insatt i Mats Alm fallet.

Jag ville bara visa hur illa det blir om ingen blir fälld.

Du får lov att läsa andemeningen i exemplet; att "säg att" gm är troligen skyldig. Alla fattar det, men det går inte att bevisa. Kanske var dumt att ta exempel.
Citera
2018-08-29, 15:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag hoppas att soc tar hand om SDs och HDs barn snart.
Annars är jag orolig (på riktigt) att det kan bli en
upprepning av Bjärred-fallet.

När pressen ökar så vet man inte vad de kan få för sig
om båda är skyldiga till mordet.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-08-29 kl. 15:05.
Citera
2018-08-29, 15:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nja, huruvida det finns något "konkret" som skulle tala för att SD är gärningsmannen är väl just vad det råder delade meningar om. Det här har ju också att göra med vad man lägger för innebörd i orden. T.ex. tror Leif GW Persson att man inte har något "vitalt" på SD, eftersom han annars inte skulle åka in och ut på det här viset.

Åklagaren ansåg sig t.o.m. ha något som skulle räcka för att få SD häktad på sannolika skäl, något som tingsrätten alltså inte höll med om. Vid den senaste häktningsförhandlingen upphävde därför tingsrätten häktningen och försatte SD på fri fot.

Min gissning är att åklagaren tyckte sig i olika omständigheter (kanske främst den tidigare misshandelsanmälan från 2017) kunna se ett "mönster" som tolkas som att SD kan vara GM. Andra tror att det här var olyckliga sammanträffanden som gjorde att han blev misstänkt.

Igår riktade SD:s advokat kritik mot utredningen: ”Det är oacceptabelt att en människa lever under misstanken om brott under tre månader utan att förundersökningen påskyndas”.
https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt

Vad jag menar är att vi vet att det finns något konkret eftersom SD är skäligen misstänkt och även blev häktad på den misstankegraden. Om du ändå hävdar att det inte finns det så betyder det isåfall att du saknar förtroende för både åklagare och Sveriges domstolsväsende. Ditt avsaknade förtroende för vårt rättsystem kan du kanske diskutera i en annan tråd.

Vi vet dock inte allt som åklagaren har mot SD pga förundersökningssekretessen. Något vitalt som GW pratar om kan vara vad som helst. Det kan handla om teknisk bevisning vid FP eller vittnesmål som binder en GM till mordet. Det som advokaten pratar om är ju att utredningen drar ut på tiden pga köerna hos NFC. Många svar på många frågor har alltså inte kommit än. När de väl kommer, blir det förmodligen tydligt åt vilket håll utredningen kommer att fortgå.
Citera
2018-08-29, 15:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Antar att man vid ett så allvarligt brott blir avstängd med omedelbar verkan?

Så man kan väl dra den slutsatsen att det är Smultron82?

Det finns tyvärr fler användare som har ett mycket aggressivt kommunikationsmönster, men detta ska inte leda till att spekulationer ska kunna hindras, även om det är obekvämt för vissa.

Det är hemskt för den person som blivit mordhotad även om vi är anonyma här. Men andra härskartekniker som förekommer i tråden kan hämma diskussionen och skrämma användare.

Eftersom den nu bannlysta användaren även är ett troll (se mitt tidigare inlägg där jag bevisar detta), drar jag den slutsatsen att personen inte har personlig kännedom om fallet eller någon av de i involverade personerna och att mordhoten inte gör att man kan dra några slutsatser i mordfallet.

Det verkar alltså så att spekulationer om HD (SD?) som utlöste något hos trollet.
Man blir ändå ganska tagen av att det finns människor som går så långt. J-a svårt att förstå faktiskt. Tur att forumet är anonymt!

Men tyvärr finns det sådana som skrider till verket också.
Så man borde inte bli förvånad.

Inte bara avstängd. Ett tecken på att det rör något väldigt allvarligt personligt angrepp är att personen blev bannlyst, vilket betyder att personen för all evighet inte får komma tillbaks.
Citera
2018-08-29, 15:26
Medlem
Citat:
Teoretiskt kanske man skulle kunna ha honom som misstänkt hur länge som helst, men i praktiken har åklagaren stark press på sig nu att bestämma sig. Antingen får hon väl göra ett tredje försök att få honom häktad, eller också får hon avskriva honom från misstankarna.

De flesta håller nog med SD:s advokat om att det är oacceptabelt att någon skall behöva leva under misstanke om brott så här länge, och går det inte att lösa på annat sätt så får man väl helt enkelt byta ut åklagaren. Händer det inget snart så kommer säkert riksmedia som DN, SvD och SVT att börja titta på hur det här fallet har hanterats.

Inte alls. Det åligger Åklagaren att åtala den misstänkte så att han kan dömas utan rimligt tvivel inför lagen för det brott han misstänks för. OM då bevisen fördröjs av NFC alt utländska analysresultat så är Åklagaren förhindrad att göra just det inom viss tid. Under den tiden är MGM i detta fall på fot.

Det är bara att tålmodigt vänta.

Någon nämnde idag ett annat mordfall där den intagne satt häktad i månader pga NFCs analyser när dessa inkom kunde TR döma den aktuella personen men under överklagandet så kom även resultatet från USA. Det gällde ett fingeravtryck i blod på den mördades kropp. Den undersökningen tog 9 månader! Resultatet ledde till att personen dömdes till mord av HR.
(tog det bara ur minnet)

Huruvida den typen av analyser beställts i detta fall har jag ingen kännedom om.
Citera
2018-08-29, 15:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nej, jag säger att det tycks vara så åklagaren har uppfattat det.

...och även TR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in