Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Här menar jag alltså att det finns en avgörande skillnad mellan t.ex. Mats Alm-fallet och det fall vi diskuterar i den här tråden.
I Mats Alms fall grundar vi våra misstankar mot honom på de faktiska omständigheter som talar för att han har haft med Linda Chens död att göra (ingen har vad jag vet hänvisat till att en åklagare misstänkte honom).
I LW-fallet verkar det vara precis tvärtom. Här grundar sig som jag har förstått det dina (och flera andras) misstankar mot SD inte på de faktiska omständigheterna kring själva brottet, utan snarare på det faktum att en åklagare misstänker honom. Eller har jag missförstått dig?
Ok, nu tog jag Mats Alm fallet bara som ett exempel på om någon förmodligen är skyldig till brottet, men inte kan fällas. Jag är inte tillräckligt insatt i det fallet.
Vad gäller SD och vad som gör honom till skäligen misstänkt, kan vi bara gissa. Vi vet ju inte vilka bevis och indicier som ÅK har.
Det vet ju inte du heller. Därför kan du ju inte säga att hon inte har tillräckligt för skäligen? Detta kan jag inte riktigt begripa hur du får ihop.
Det som framkommit i pressen är ju inte mycket eller tillräckligt för att knyta honom till mordet. Och det som kommit fram i tråden kan vi inte med säkerhet veta om det stämmer.
Personligen tror jag på MV och att det framkommit digital kontakt sent, kanske det sista samtalet/kontakten, att SD inte direkt lagt fram alla korten på bordet om den kontakten, utan kört en rövare. Kanske gjorde han det i brist på kunskap om vad man kan fiska fram ur mobiler. Naturligtvis kan han inte haft ett vattentätt alibi, och skrikvittnet (som jag tror på) har ringat in en tid för dådet.
I samband med det kanske det finns ytterligare vittnen, som kanske hört en mansröst hemma eller arga röster hemma, passera förbi sovrumsfönstret och kanske ytterligare något vittne som sett SD t ex ute i området vid tidpunkten före eller efter dådet.
Att han har setts innan mordet i området, är ju inte omöjligt eftersom jag fortfarande är inne på att mordet inte var planerat; att han gick från sitt hem troligen vid en tidpunkt som passar in i tiden. Detta bevisar inget mer än att han var vaken och i området. Sedan har kanske någon sett/hört en mansperson utanför LWs hus, ungefär en lagon tid efter den första observationen. Kanske var det barnen eller annan, men SD har alltså inte gått att identifiera som den person (med säkerhet) som står och väntar utanför LWs hus.
Kanske har man hittat annat som vi inte vet något om, men som inte är konklusivt.
Och sedan väljer jag att tro det som kommit fram i tråden av någon (18 karat?) att anmälningarna från LW är inte allt. "Det finns mer". Och detta har förmodligen polisen...
Och detta räcker inte för häktning. Än så länge....
Jag tror faktiskt att det kommer gå att knyta ihop denna säck.
Jag har kollat lite i Manstorps- FUPen igår och blivit stärkt av det fina arbete IT- forensikerna och NFCs utredare fått ihop så jag blir gråtfärdig av lycka. Ett så gediget arbete hoppas jag på att man gör även här.
Hur de efter månader av arbete lyckades hittade två tejpsorter som paret bundits med, det skopar som Edvin bar, en liten besudling på Tors byxben som innehöll DNA, hur man på obduktion lindade av varv efter varv i hopp om något litet, och hur de tog hundratals, hundratals tops och fingeravtryck.
Det ger mig HOPP!
Nu kan jag bara prata för mig själv.