2018-08-29, 11:29
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Alternativhögern i Sverige, en internationell rörelse bestående av en grupp högerextrema personer som på ett radikalt sätt vill förändra världen. Med grov rasistisk och antisemitisk propaganda på nätet försöker alt-rightrörelsen få fäste för sina extrema åsikter i Sverige.

Sänds idag kl. 20.00 på SVT1.

Är de verkligen en sådan maktfaktor att det är värt att granska? Hur mycket påverkar de? Vad vill de?
Senast redigerad av okok1 2018-08-29 kl. 11:32.
Citera
2018-08-29, 11:35
Medlem
Linguass avatar
Blir säkert "jättemånga" som kommer kolla på detta. De kunde verkligen inte ha valt ett mer ointressant tema.
Citera
2018-08-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Är det verkligen en sådan maktfaktor att det är värt att granska? Hur mycket påverkar de? Vad vill de?
Det handlar om att skada SD och AfS genom guilt by association !
Citera
2018-08-29, 11:47
Medlem
Grailguns avatar
Visste inte ens att dessa grupper fanns organiserade för att vara ärlig. Huruvida de är "extrema" är en åsiktsfråga.

Om problemet är deras retorik så ser jag det som ett icke-problem. På Flashback har vi unik möjlighet att bemöta och studera olika påståenden som görs. Hade t ex inte massa folk pratat om judar då och då så hade jag förmodligen inte valt att sätta mig in i frågan för att kunna ge svar på tal. Det är bland annat därför jag anser att hets-mot-folkgrupp-lagen måste bort. Den kväver svaren.

Jag kom fram till att judars överpresentation på maktpositioner och i media i grunden beror på meriter, med koppling till ashkenazi-judarnas mycket höga genomsnittliga IQ. Att klaga på judar är alltså lika korkat som att klaga på att det är hög andel vita män i höga bolagsstyrelser. Båda beror sannolikt på meriter och genomsnittliga skillnader mellan kön och folkgrupper.

Vad SVT menar med "grov rasistisk propaganda" vet jag inte än eftersom jag inte sett programmet, så jag vet inte om de avser lögner, aggregationerade påståenden, eller politiskt inkorrekta sanningar såsom ovan nämnda genomsnittliga skillnader mellan folkgrupper.

Med tanke på att ämnet ens tas upp i UG istället för vanliga nyheterna så utgår jag från att dessa grupperingar tillsammans brukar utföra eller uppmana till våldsbrott mot oskyldiga, för annars ser jag inte hur ett helt avsnitt kan rättfärdigas.
Senast redigerad av Grailgun 2018-08-29 kl. 12:18.
Citera
2018-08-29, 11:54
Medlem
Besticks avatar
Kopplingar till Sverigedemokraterna kommer säkert tas upp. Är ju knappast någon hemlighet att till exempel Dulny varit med i SDU förr. Hur höga växlar kommer man dra om det? Finns det några andra kopplingar som SVT kommer trycka extra mycket på, tror ni?

Är detta ett försök av public service att sänka SD ytterligare strax innan valet? Skulle inte förvåna mig.
Citera
2018-08-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Är de verkligen en sådan maktfaktor att det är värt att granska? Hur mycket påverkar de? Vad vill de?

"Nordisk Alternativhöger vill med denna video ge bilden av vad vi är, vad vi kämpar emot respektive för. Detta är särskilt aktuellt med tanke på det avsnitt av Uppdrag Granskning som sänds onsdagen den 29 augusti 2018."
https://www.altnorden.se/2018/08/29/vi-ar-nordisk-alternativhoger/
Citera
2018-08-29, 12:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det lilla som man visade i morgonprogrammet på SVT framstod som en reklamfilm för alternativhögern.
Är programmet i övrigt på samma nivå så lär man dubbla medlemsantalet.
Citera
2018-08-29, 12:29
Medlem
Klownfaces avatar
Fjantigt att dom smygfilmar på en fest, varför inte bara lyssna på Vita Pillret direkt? Det är ju inte så att dom döljer sina åsikter osv, men jag antar att dom måste smygfilma för att lura tittarna att dom har gjort ett riktigt gräv Bra reklam för Vita Pillret / Alt.högern iallafall, tror även att de flesta svenskar skiter i om någon sa "neger" på en fest för vi är jävligt trötta på allt vad invandring, PKism och vänsterdynga heter

Här kan ni lyssna på alt-högerns hjälte Christoffer Dulny kommentera saken:
https://www.svegot.se/2018/08/29/mms16-uppdrag-granskning-och-nordisk-alternativhoger/
Citera
2018-08-29, 12:31
Medlem
Grailguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVEGOT
"Nordisk Alternativhöger vill med denna video ge bilden av vad vi är, vad vi kämpar emot respektive för. Detta är särskilt aktuellt med tanke på det avsnitt av Uppdrag Granskning som sänds onsdagen den 29 augusti 2018."
https://www.altnorden.se/2018/08/29/vi-ar-nordisk-alternativhoger/

Jag tyckte videon förmedlade en allmän känsla men inte så mycket konkret om vad organisationen gör. Om syftet är allmän opinionsbildning mot nymarxism, vänsterliberalism och globalism så tror jag det behövs tydliga gemensamma stadgar, för annars kan det gå som med Bevara Sverige Svenskt, som jag menar hade för stora interna åsiktsskillnader och därför behövde splittras.
Citera
2018-08-29, 12:36
Medlem
hrwdtjs avatar
99% av Sveriges befolkning har sannolikt aldrig hört talas om dessa personer. Det här reportaget är garanterat gjort för att kompensera för förra veckans inslag om invandrarvåld mot svenskar.
Citera
2018-08-29, 12:45
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Kopplingar till Sverigedemokraterna kommer säkert tas upp. Är ju knappast någon hemlighet att till exempel Dulny varit med i SDU förr. Hur höga växlar kommer man dra om det? Finns det några andra kopplingar som SVT kommer trycka extra mycket på, tror ni?

Är detta ett försök av public service att sänka SD ytterligare strax innan valet? Skulle inte förvåna mig.

Lät lite annorlunda efter deras förra program om våldtäkterna i Sverige. Då var de en tillförlitlig källa
Citera
2018-08-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grailgun
Jag tyckte videon förmedlade en allmän känsla men inte så mycket konkret om vad organisationen gör. Om syftet är allmän opinionsbildning mot nymarxism, vänsterliberalism och globalism så tror jag det behövs tydliga gemensamma stadgar, för annars kan det gå som med Bevara Sverige Svenskt, som jag menar hade för stora interna åsiktsskillnader och därför behövde splittras.

poddar,memes,videos och sociala medier säger de i videon. De är alltså ett metapolitiskt projekt som handlar om att sprida idéer, attityder och värderingar i samhället. Växt fram stort i Usa och jag kan absolut se behovet att det.
Inte hört talas som bevara Sverige svenskt, höll dem på med metapolitik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in