2018-08-28, 21:19
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det är så jäkla svårt att förstå hur du menar. Du kommer ibland med intressanta vinklingar, men för mig är det svårt att ta det du skriver seriöst.
Du har under lång tid framlagt din konspiratoriska teori som innebär att LW lever. I inlägget ovan spekulerar du angående MP. Finns det ens en MP enligt dig?! Om ingen är mördad som du påstår... Om du önskar att bli tagen på allvar bör du kanske tydliggöra din ståndpunkt i inläggen?
Ska försöka.
För det första är vittnesskydd inte någon konspiration. För det andra har jag inte, till skillnad från vissa andra ett färdigt svar som jag utgår ifrån och försvarar med näbbar och klor.
Jag tänker som jag gör på jobbet, dvs enligt en vetenskaplig modell. Där det logiska och helst bevisbara är det enda jag kan stå för.Precis som inom science är det mina egna argument jag granskar hårdast och mest kritiskt.
Jag har tidigare framlagt och jag står fast vid det, att det som har kommit fram hittills i det här fallet pekar mest mot min hypotes om ett fejkat mord och vittnesskydd. Om en annan hypotes kan förklara de mest underliga ingredienserna så byter jag gärna ståndpunkt.
När det gäller mina diskussioner om MP och FP så utgår jag ifrån det vi vet och hur någon som t ex vill få oss att tro på ett visst scenario skulle resonera.
Ett exempel: Om jag vill publicera i Science visar jag mina experiment och sedan ägnar jag 10:1 av resurser för att visa att mina resultat inte beror på ett UFO från Mars. Det är så det går till. Man måste kunna bolla med olika koncept.
Citera
2018-08-28, 21:21
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Att du hittar GM i offrets närhet är väl mer regel än undantag.

Absolut. Är det alltså den statistiken som tjackarismyg utgår ifrån?
Citera
2018-08-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Absolut. Är det alltså den statistiken som tjackarismyg utgår ifrån?
Så tolkar jag det. Fråga honom , vettja. SDs försvarsteam verkar ha gjort natt så relevanta inlägg med substans drunknar inte i allt svammel.
Citera
2018-08-28, 21:28
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Så tolkar jag det. Fråga honom , vettja. SDs försvarsteam verkar ha gjort natt så relevanta inlägg med substans drunknar inte i allt svammel.

Det har jag gjort.
Så sant, sena kvällar och in på natten går det bättre att konstruktivt ta sig framåt 😊
Citera
2018-08-28, 21:37
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Kan någon av er som har mer erfarenhet/kunskap om brottsutredningar ge exempel på vad det kan vara för bevismaterial de analyserar på NCC. Förstår att de matchar DNA om de hittar något påtagligt på brottsplatsen, en tröja, sko, örhänge etc, men i övrigt då? Det har ju inte framkommit att de hittat sådana påtagliga saker på brottsplatsen så då undrar jag vad det övrigt är man kan ha lämnat in och väntar svar på..

Förutom det du nämnt så kan det handla om alla sorters av informationsteknik (data, mobil och elektronik, bild video, och ljud m.m), droganalayser, kemiskt och tekniska analyser (ex: sko- eller däckavtryck, olika slags fiberspår, fingeravtryck, eventuella vapen, tillhyggen, eller liknande som kan ha använts i samband med mordet). Allt det där leder oftast till väldigt många beslag och spår av olika slag som ska analyseras. Vissa av dessa är ju väldigt viktiga för att en utredning ska kunna gå vidare. Utredarna måste ju också, när väl dessa svar kommit, hålla nya förhör och inte helt sällan till och med be NFC göra fler forensiska undersökningar.
Citera
2018-08-28, 21:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Och det räcker med statistik för att göra vännen och grannen som anmälts för misshandel till skäligen misstänkt.

Förstår inte vad du menar. Vad för slags statistik? Och vad för misshandel från en vän eller granne pratar du om?
Citera
2018-08-28, 21:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Förstår inte vad du menar. Vad för slags statistik? Och vad för misshandel från en vän eller granne pratar du om?

SD var ju anmäld för misshandel. Statistiken talar således mot honom i denna mordutredning. Det räcker för skälig misstanke, enligt tjackarismyg.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-28 kl. 21:49.
Citera
2018-08-28, 21:51
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Förutom det du nämnt så kan det handla om alla sorters av informationsteknik (data, mobil och elektronik, bild video, och ljud m.m), droganalayser, kemiskt och tekniska analyser (ex: sko- eller däckavtryck, olika slags fiberspår, fingeravtryck, eventuella vapen, tillhyggen, eller liknande som kan ha använts i samband med mordet). Allt det där leder oftast till väldigt många beslag och spår av olika slag som ska analyseras. Vissa av dessa är ju väldigt viktiga för att en utredning ska kunna gå vidare. Utredarna måste ju också, när väl dessa svar kommit, hålla nya förhör och inte helt sällan till och med be NFC göra fler forensiska undersökningar.
Eftersom jag är i bio-branchen kan jag bara hålla med LWG om att DNA-spår är fantastiskt bra i vissa fall. Men en övertro kan leda till att man inte utför de spaningsåtgärder som kan göra att vitala spår hittas och kan följas.
DNA är ovedersägligt. Men fortfarande är fingeravtryck bättre. Fingrarna måste ha varit där, men att flytta DNA.... lätt som en plätt. Om en person har normala och naturliga skäl att de senaste åren kunnat droppa DNA på en plats eller ett objekt så är spåret värdelöst. Endast sperma, eller blodblandningar på ett mordvapen kan egentligen visa på ett brott.
Digitala spår ligger väl närmare till hands i det här fallet och den spaningen pågår säkert i detta nu.
Citera
2018-08-28, 22:01
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Det jag funderar över angående att det tar så tid på NFC:

Är det någon som vet hur det går till där? Kommer fynden in och stämplas med datum, varefter de läggs i väntehögen, så att säga? Därefter betas de av i turordning - om det inte kommer in något högprioriterat emellan (hur något kan vara mera högprioriterat än mord på en så vitt bekant icke-kriminell kvinna kan jag för övrigt knappt förstå.)

Är det således själva väntandet som tar sån tid?
Eller tar det lång tid att skrapa av och odla —- nåt? Som inte låter sej göras på mindre än någon månad?

Eller kan man tänka sej att säg 700 (”jättemycket”) fynd/spår whatever, ska undersökas, och inte förrän det sista av dessa är analyserat och klart så anses man ha fått resultat? (Om inte, givetvis helt hypotetiskt och bara som ett exempel, säg att fynd 278 visar att MGM utom allt rimligt tvivel även är GM.)

Är det någon av ovanstående arbetsordningar som man går efter?

Vissa känns ju mer hoppfulla än andra för just detta fall. Datum-metoden till exempel. Att man helt enkelt knappt har börjat arbeta sej igenom ”jättemycket” material. Då har man i fall ännu mycket att hoppas på - att det blir träff alltså.
Citera
2018-08-28, 22:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej, vad är det som fått dig att börja ändra din uppfattning då?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vilka fakta baserar du din "tro" på?

Pga att användare som har ifrågasatt HD här i tråden
har blivit mordhotade i PM.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-08-28 kl. 22:05.
Citera
2018-08-28, 22:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Eftersom jag är i bio-branchen kan jag bara hålla med LWG om att DNA-spår är fantastiskt bra i vissa fall. Men en övertro kan leda till att man inte utför de spaningsåtgärder som kan göra att vitala spår hittas och kan följas.
DNA är ovedersägligt. Men fortfarande är fingeravtryck bättre. Fingrarna måste ha varit där, men att flytta DNA.... lätt som en plätt. Om en person har normala och naturliga skäl att de senaste åren kunnat droppa DNA på en plats eller ett objekt så är spåret värdelöst. Endast sperma, eller blodblandningar på ett mordvapen kan egentligen visa på ett brott.
Digitala spår ligger väl närmare till hands i det här fallet och den spaningen pågår säkert i detta nu.

Där håller jag med dej (och tänker direkt på dubbelmordet i Linköping 2004.)
Citera
2018-08-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Pga att användare som har ifrågasatt HD här i tråden
har blivit mordhotade i PM.
Menar du allvar? Polisanmäl direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto