2018-08-28, 17:31
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Såg kul ut i några minuter tills Lena Mellin eller vem det är åt sitt eget snor. Går vidare från detta trams, synd att de skulle dra ner nivån till kiss och bajs när det verkade finnas potential

Nej, du ignorerar filmen för att du vet att du inte kan hantera innehållet på ett känslomässigt plan. Vem försöker du lura.
Citera
2018-08-28, 18:35
Medlem
Vi närmar oss DDR, snart så stänger väl dom ner FB också.
Citera
2018-08-28, 19:07
Medlem
Jag är emot den abnorma nedmonteringen av välfärden S har gjort, och jag tycker man ska kunna skoja med politiker.

Jag tycker detta ska ligga kvar - vi tolererar annars superabnorma uttalanden osv.

Även om denna video var helt fucking sjuk. Jag menar på riktigt, jag gillar Jens Ganman, men denna video var verkligen bara för mycket. En skitsnuskig video som nån jävla hippie från 70-talet satt ihop för att provocera alla i hela Sverige bara för att de kan.

Var väl det som var meningen, men varför? But why? Nått av det sjukaste jag sett. Pallade typ 4 minuter.

EDIT: Antar att de verkligen ville att den skulle bli nedplockad, att hela videons existens gick ut på att bli nedplockad.
Senast redigerad av Valkupp18 2018-08-28 kl. 19:12.
Citera
2018-08-28, 19:23
Medlem
Tyvärr inte så rolig som jag hoppats på. Satiren var inte tillräckligt vass. Bäst var det ändå när rikspolischefen satt och bekymrade sig över gärningsmannen. Men det var ju inte ens satir.

Dock är det allvarligt när Youtube inte klarar detta och ger efter när maktens hantlangare hör av sig. Riktigt illa.
Citera
2018-08-28, 19:45
Avslutad
Otroligt bra, haha.

Upp med den på Liveleak!
Citera
2018-08-28, 20:56
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Den bästa reklam Ganman & co kunde ha önskat sig!
Att försöka tysta satir och kritik med censur är ett bergsäkert sätt att uppmärksamma den.

Ganman – #jagärhär 99-0.
Citera
2018-08-28, 21:06
Medlem
guderis avatar
Bra film, fattar inte hur politisk satir plötsligt blivit så farligt, är själv uppvuxen med "Helt apropå" och det var inte alltid helt snällt mot enskilda personer eller grupper, men att det skulle plockas bort fanns inte ens på kartan på den tiden. Vafan har hänt egentligen, varför har vi blivit så jävla skitnödiga igen.
Jävla moralister försvinn och låt folk ha en åsikt istället.
Senast redigerad av guderi 2018-08-28 kl. 21:09.
Citera
2018-08-28, 21:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtillskatt
Som svar på frågan. Ja. När politisk satir (riktad åt ett visst håll bara) inte kan tillåtas är det ett tecken på att vi närmar oss diktatur. Vi är ganska nära. Filmen är egentligen harmlös. DDR, here we are.

Undrade en del när jag var yngre hur det var att växa upp och leva i en diktatur. Vissa från DDR säger att förtrycket i Sverige är värre än det var i DDR. Det säger inte lite.

Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Detta är bara en i mängden av regimkritiska filmer som raderats av JewTube den senaste tiden. Bland annat har Sverigedemokraterna, Granskning Sverige, Eurocop och Alternativ för Sverige fått sina filmer censurerade.

Censuren är ett resultat av att regeringen konspirerade tillsammans med JewTube, Google och Fejsbok att börja radera regimkritiskt innehåll.

http://www.friatider.se/satirfilm-om-l-fven-raderades-direkt-av-youtube-hatbudskap

När man är så dominerande som jewtube och google är håller det inte att säga att de bestämmer själva, allra minst om statsmakter kan gå in och censurera regimkritiskt material. Jag gissar att man kommer hitta lösningar som inte dessa plattformar ens anat.

Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Google tar tydligen o bara visar negativa artiklar om Trump när man söker på googlee.

Donald J. Trump

Verifierat konto

@realDonaldTrump
2 tim
för 2 timmar sedan

Mer
Google search results for “Trump News” shows only the viewing/reporting of Fake News Media. In other words, they have it RIGGED, for me & others, so that almost all stories & news is BAD. Fake CNN is prominent. Republican/Conservative & Fair Media is shut out. Illegal? 96% of....
...results on “Trump News” are from National Left-Wing Media, very dangerous. Google & others are suppressing voices of Conservatives and hiding information and news that is good. They are controlling what we can & cannot see. This is a very serious situation-will be addressed!

Hoppas han tar tag i det med hårdhandskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Tyvärr inte så rolig som jag hoppats på. Satiren var inte tillräckligt vass. Bäst var det ändå när rikspolischefen satt och bekymrade sig över gärningsmannen. Men det var ju inte ens satir.

Dock är det allvarligt när Youtube inte klarar detta och ger efter när maktens hantlangare hör av sig. Riktigt illa.

Det riktigt roliga är ju att det är deras egna röster. Inget påhitt, de har verkligen sagt det där. Och Åsa Melin satt i direktsändning och åt snor.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Bra film, fattar inte hur politisk satir plötsligt blivit så farligt, är själv uppvuxen med "Helt apropå" och det var inte alltid helt snällt mot enskilda personer eller grupper, men att det skulle plockas bort fanns inte ens på kartan på den tiden. Vafan har hänt egentligen, varför har vi blivit så jävla skitnödiga igen.
Jävla moralister försvinn och låt folk ha en åsikt istället.

Precis. Det var väldigt mycket roliga skämt på 80-talet. På 90-talet dog humorn i Sverige. Jag tror att sådana som Robert Gustavsson lider. Det finns nog väldigt mycket de skulle vilja driva med.

Är det satir på offentliga personer kan det aldrig bli fråga om förtal eller ärekränkning som jag förstått det.
Citera
2018-08-28, 21:43
Medlem
Langnasas avatar
Försökt att tanka upp den till YT... man kommer till runt 70% sen hänger det sig liksom, man får inget meddelande att man laddar upp något "otillåtet" eller liknande.

Antar de har någon algo som ser till att materialet stoppas direkt från att laddas upp, någonting som kollar filen och då stannar uppladdningen. undrar hur man kan komma runt det.. lägga något filter över allting kanske? man borde kunna ordna massuppladdningar av det för att på så sätt jävlas med YT och kommunistregeringen.
Senast redigerad av Langnasa 2018-08-28 kl. 21:50.
Citera
2018-08-28, 21:48
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Det här beror ju på att Ganman et al har valt att använda autentiska uttalanden och ljudklipp tillhörande de inblandade personerna som karikeras. Betänker man det, så är den här filmen oerhört skickligt gjord, men det blir naturligtvis svårt att få till en riktig udd i satiren, när man inte kan låta karaktärerna säga vad de vill. Vad de har kunnat göra är bara att sätta uttalandena i mer tillspetsade situationer.

Jag satt faktiskt själv vid första tittningen och undrade hur de fått till rösterna så bra och vem de hade anlitat, men det är alltså ljudklipp från tal och intervjuer som återanvänds. Det blir riktigt dråpligt ibland, som med svetsministerns vimsande kring 20, 40, 50 eller kungens osammanhängande svamlande, men ibland blir det – precis som du säger – inte ens satir, utan realism. Men kanske kan du se det också som en extra tillspetsad satir, just att satiren inte är överdriven eller skruvad, utan filmen i stora stycken är ren och skär dokumentär realism om ett helt vansinnigt Sverige och ett politiskt samtalsklimat som är rena farsen.

Jag är tyvärr lite tveksam till om den här satiren når ut till folket och verkligen kan påverka. Nu har ju till att börja med filmen hamnat i giftskåpet hos Youtube och den som inte redan är skeptisk till svenskt offentligt liv, kommer därför att ha svårare att ta den till sig.
Men värre är att den riktar sig till en publik som känner till alla de här vansinnigheterna – det blir svårt att förstå alla vändningar annars – och då är det flashbackare och läsare av Nyheter Idag som är målgruppen. Hur många känner egentligen igen stollen Arnstad och vet vilken komplett idiot med fascism-tourettes han är? Hur många kan identifiera Thorvaldsson? Själv missade jag Anders "Limpan" Lindberg vid första tittningen, eftersom jag trodde det var en kärring.
Vi kan ju se ett exempel ovan att man kan tro att det är frågan om låga kränkningar – genom att bara framställa personerna i ofördelaktiga situationer, alltså – när Lena Mellin petar sig i näsan, medan det faktiskt är en referens där hon (tydligen) gjorde det i direktsändning, men det är något som bara läsare av NI och Flashback vet.

Men för "oss" som hänger med här och läser NI och högertwitter så är det förstås hysteriskt roligt och träffsäker satir/dokumentär.
Citera
2018-08-28, 21:54
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Finns den speglad någonstans? Länkarna i trådstarten är döda.
Lustigt nog ligger den nu granskad på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=cRd3QDYksV8
Men den är alltså ordentligt förpassad till giftskåpet, så att det inte går att kommentera eller gilla den och ingen tittarstatistik förs.

Det är regimtrogna Youtubes sätt att göra den så lite inflytelserik som möjligt, när det ju inte går att förbjuda den helt, eftersom det skulle innebära ett erkännande att man ägnar sig åt censur av regimkritiker.

Originaluppladdningen har alltså inte återställts (ens till giftskåps-status) utan anges fortfarande var borttagen för att den påstås strida mot användarvillkoren och innehålla hatretorik, fatän Youtube visat att så inte är fallet genom att låta en nyuppladdad version ligga kvar.

Det verkar råda full panik i De Godas™ läger nu.
Citera
2018-08-28, 21:55
Medlem
Langnasas avatar
Filmen har ett bra budskap, men speciellt rolig var den kanske inte. Ulla Ahmed var väl sådär, rösten var bara jobbig och processad på ett så dåligt sätt, man kan pitcha rösten utan att det låter som man pratar genom en tiokronors leksak. Men visst, detta är ju gjort av amatörer, inte av en stor studio så man ska väl inte ha allt för stora krav. "gör bättre själv då!" funkar faktiskt som argument här.

Ganman är ju annars pricksäker och otroligt rolig med sina diagram, jag tror detta var roligare på pränt än hur det blev kanske. Fast det kanske inte ska vara så roligt heller, mer tragiskt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in