Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Blir det som 2014 så finns det ju en klar underksattning av SD. Kan tänkas förstärkas ytterligare eftersom SD fått över mer socialt känsliga grupper, dvs sådana som inte vågar avslöja att de röstar SD, i storstädernas tjänstemannapopulation och kvinnor till exempel. Tveksamt om opiononsinstituten kan handera dem. Så det är oerhört svårbedömt.
Själv vacklar jag mellan klart under 20 till + 25 % för SD. Men över 30, nja... det skulle vara århundradets jordskred i så fall. Revolutionsliknande. Sidsteppar man SD i det läget, ja då vet man inte hur det kommer sluta... då lekar övriga partier verkligen med elden.
DI verkar tro på val jordskred för SD i alla fall:
https://www.di.se/ledare/elefanten-i-rummet/
https://www.di.se/nyheter/osakerhet-i-matningarna-men-sd-gar-mot-rekordval/
(betalvägg)
Angående DI-artikeln som ligger bakom betalvägg och som handlar om hur mycket SD är underskattade så kan jag dra nåt citat då jag har tillgång till dagens papperstidning:
Citat:
SD har gått fram kraftigt sedan förra valet, men hur stora är de egentligen? Opinionsmätningarna ger helt olika svar, och i förra valet underskattades partiet kraftigt av de etablerade instituten.
Ska man tro spelbolagen har SD positionen som största parti inom räckhåll.
Citat:
I Sifos senaste mätning som publicerades på lördagen i Svenska Dagbladet, ligger SD på 18,6%. I YouGovs mätning ligger SD istället på 24,6 procent och är därmed klart största parti. Spannet mellan SD:s siffror i de två mätningarna är 5,6 procentenheter.
Lars Gylling, nordisk kommunikationschef på YouGov, påpekar att YouGov var bättre på att pricka in SD än många andra institut inför förra valet, även om också YouGov då underskattade partiet.
"En förklaring till den stora skillnaden mellan mätinstituten är svårigheten att fånga upp dessa snabbt växande partier. Det som också urskiljer oss är att Moderaterna och Socialdemokraterna ligger betydligt lägre i våra mätningar än hos de andra instituten och vi fångar upp större väljarströmmar från de två partierna till SD" säger han. "Jag tror såklart att vi har mest rätt, annars hade jag inte presenterat våra mätningar. Inför valet i Danmark 2015 ifrågasattes vi också för att vi hade så höga siffror för Dansk Folkeparti, men sedan visade det sig att även vi underskattade dem."
Det institut som var bäst på att pricka in SD inför valet i Sverige 2014 var det norska institutet Sentio Research. Enligt deras senaste mätning ligger SD på 21,8 procent, bara marginellt mindre än S. Samtidigt var Sentio sämre på att träffa rätt på de andra partierna.
Sen en utläggning om skillnaden i mätmetoder och där självrekryterande paneler som visat sig fånga upp populistpartiers framgångar bättre både i Sverige och våra grannländer.
Och om Novus som ändrat sina mätmetoder:
Citat:
Inför valet 2014 låg SD på 8,1 respektive 9,6 i de två sista Novus-mätningarna innan valdagen. Men SD fick sedan 12,9procent.
"Vi hade alldeles för många osäkra väljare i våra mätningar. Jag trodde att det berodde på att man inte visste vad man skulle rösta på. Men det visade sig att man visste men var rädd för att uppge att det var SD", säger Torbjörn Sjöström, vd för Novus.
Sen ytterligare om Betssons och Unibets odds där SD och sossarna anses ha ungefär lika stora chanser att bli störst och lite om att spelbolagen var bättre än opinionsinstituten i förra valet.