2018-08-27, 19:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tror Ganman har ganska bra koll på stämningar och strömningar i hela Sverige, mer än 19%pajaserna här i alla fall
Det är ju otroligt svårt att gå på "stämningar och strömningar". Det beror ju på vilka man träffar och i vilka kretsar man rör sig. Och vilka som gör sin stämma hörd mest. Och även om mycket händer i sociala medier, så är det faktiskt inte allt som vissa tror. Om de nu bygger sina hypoteser på nätaktiviteter.

Nej, seriösa undersökningar är det enda man kan gå på. Därmed inte sagt att alla de undersöknignar vi har är seriösa. Personligen tror jag att telefonintervjuer är oerhört svåjobbat i dagens "telefonklimat", med stora bortfall och ovilliga respondenter. Statistiskt seriösa webbpaneler klart är att föredra om man vill komma valresultatet så nära som möjligt.
2018-08-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och jag jämnar ut det 25% vilket jag har sagt sedan drygt ett år tillbaka och inte sett någon anledning att korrigera.

*taggar detta inlägg*
Nu var ju du bara två på pucken, så vi inte glömmer detta

*taggar detta*
2018-08-27, 19:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag känner inte Ganman, säkert en trevlig och beläst person. Men inför förra valet så hade den här tråden tävling där tråd-deltagarna gissade utfallet... och *trumvirvel* trådens sammantagna gissningar var exaktare än något opinionsföretag.

Så, min vän, pajasar eller inte, i den här tråden lurar valresultatet.

Är det inte snart dags att dra igång den här valomgångens tävling, vem gissar närmast? Eller skall vi vänta en vecka, för spänningens skull?

Jag tycker vi låter gissningarna vara öppet fram till fredagen eller lördagen innan valet. Tex sista giltiga rösten ska läggas senast fredag kväll kl. 22:00 eller lördag eftermiddag kl. 15:00 eller liknande. Kanske finns någon intressant partiedardebatt fredag kväll.

Vem är det som håller i det? Man skulle ju kunna få komma med sin gissning redan nu om man vill. Det börjar bli ganska många i tråden. Ska vi köra med två decimaler så ingen "knuffas utanför" det heta området runt 23-27%?

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
För de som klagar på Sifo

Sifo är bra på att mäta trender.

SD:s medel för Sifo 3 senaste inför val
2006: (1.5 + 2.0 + 2.5) / 3 = 2.0% vs valet 2.9%
2010: (4.2 + 4.6 + 3.8) / 3 = 4.2% vs valet 5.7%
2014: (10.4 + 8.9 + 10.3) / 3 = 9.87 vs valet 12.9%
2018: (18.7 +18.6 + 18.5) / 3 = 18.6 vs valet ???

Kvoten Sifo 2010/2006 = 4.2/2.0 =2.1
Kvoten valet 2010/valet 2006 = 5.7/2.9 = 1.96

Kvoten Sifo 2014/Sifo 2010 = 9.87/4.2 = 2.35
Kvoten valet 2014/valet 2010 = 12.9/5.7 = 2.26.

Sifo var extremt bra, även om de överskattade trenden lite grann

Då blir det för 2016 18.6/9.87 * 12.9% = 24.3

Helt Ok prediktion om ni frågar mig.

Det är nog ingen dum gissning.
2018-08-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Kvoten Sifo 2010/2006 = 4.2/2.0 =2.1
Kvoten valet 2010/valet 2006 = 5.7/2.9 = 1.96

Kvoten Sifo 2014/Sifo 2010 = 9.87/4.2 = 2.35
Kvoten valet 2014/valet 2010 = 12.9/5.7 = 2.26.

Min hypotes är att ett partis ökningar och minskningar bäst beskrivs med kvoter när partiet är litet och med differens när det är stort.

Jag skulle därför på ett 20%parti gjort så att jag tar medelvärdet av en kvot och differens

Ex) Mätning2014 10.3% valresultat 12.86%
Kvot (flashbacks inkompetensfaktor) = 12.86% / 10.3% = 1.2485
Diff = 12.86% - 10.3% = 2.56

Ny mätning2018 18.5%
flashbacks inkompetensfaktor ger: 18.5*1.2485 = 23.1%
Min formel: ((18.5*1.2485) + (18.5 + 2.56 )) / 2 = 22.1%
2018-08-27, 19:50
Medlem
Nihennas avatar
Känner mig inte riktigt bekväm med att SD går ut bara 2 veckor val och säger noll kvotflyktingar. Är det värt att få tillbaka några f.d AfSare om massa nydemokrater blir ivägskrämda av den hårdare retoriken? Jag vet faktiskt inte.

Vad tror ni? Kommer detta påverka positivt eller negativt?
2018-08-27, 20:00
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Känner mig inte riktigt bekväm med att SD går ut bara 2 veckor val och säger noll kvotflyktingar. Är det värt att få tillbaka några f.d AfSare om massa nydemokrater blir ivägskrämda av den hårdare retoriken? Jag vet faktiskt inte.

Nej och ja. Det är dumt att börja lansera sådan information så pass nära valdagen då det får folk att bli riktigt osäkra om vart de verkligen står vilket är SD problematik.

0 kvotflyktingar är viktigt för Sverige just nu då vi tidigare 2015-2018 tog in en sån enorm siffra som teoretiskt där vi borde uppnåt runt 2030 för att vara rimlig. Så visst låter 0 flytkingar "skrämmande" men Sverige befinner sig i ett läge där bägaren runnit över
2018-08-27, 20:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Nej och ja. Det är dumt att börja lansera sådan information så pass nära valdagen då det får folk att bli riktigt osäkra om vart de verkligen står vilket är SD problematik.

0 kvotflyktingar är viktigt för Sverige just nu då vi tidigare 2015-2018 tog in en sån enorm siffra som teoretiskt där vi borde uppnåt runt 2030 för att vara rimlig. Så visst låter 0 flytkingar "skrämmande" men Sverige befinner sig i ett läge där bägaren runnit över

Personligen tror jag att det tvvärr är nödvändigt ett par år framåt, däremot vet jag inte om Kreti och Pleti som flytt från S och M är lika förstående till förändringen. Detta kommer nog tas upp i de sista debatterna väldigt mycket.
2018-08-27, 20:07
Medlem
Mardrömsscenario:

SD 19% och Afs 2%
Samtliga småpartier håller sig kvar, sossarna fortsatt störst och Vänsterpartiet får över 10%. Jimmie avgår, Mattias Karlsson tar över och liberaliserar politiken ytterligare. Inget mer invandringsstopp utan snarare ett flexibelt "tak" med särlagstiftning för att integrera fler invandrare.

I detta läge, förutsatt att det inte skett ett utbrett valfusk, är det nog bäst för svenskar med intakt självbevarelsedrift att utvandra. Till Danmark eller Finland exempelvis.

OK-scenario:

SD ca 25% och största parti, Afs 2-4%
Vedervärdiga Miljöpartiet åker ut tillsammans med familjeåterförenarna kristdemokraterna. Sossarna gör ett katastrofalt val och de övriga partierna får inga större framgångar.

Här tycker jag ändå att man hålla hoppet vid liv, SD har här nästan lyckats med ytterligare en dubblering och vi får hoppas på ytterligare en sådan till 2022 om Sverige ska ha en god chans till överlevnad. Jimmie Åkesson stannar glatt kvar på sin post och Afs agerar blåslampa.

Drömscenario:

SD 32% Afs 5%
MP, KD och fp åker ut med huvudet före, sossarna och moderaterna gör båda katastrofval. Det blir uppror inom moderaterna, kristersson tvingas avgå och en regering bestående av M+ SD med passivt stöd av Afs tar vid. Gränserna stängs och vi får ett ordentligt återvandringsnetto varje år att gråta glädjetårar över. Mångkulturen stryks ur svensk grundlag och en lag om bibehållandet av en etnisk svensk majoritet skrivs istället in.
2018-08-27, 20:13
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

0 Flyktingar är inte tillräckligt. AFS förordar massiv återvandring av minst en halv miljon. Det är självklar och nödvändig politik om inte Sverige skall förlora helt sin särart och identitet, och rämna i otrygghet och ekonomisk utarmning om bara något eller ett par decennium. De som ljugit, fuskat, illegala begått brott eller inte vill göra rätt för sig skall UT UR SVERIGE, bara att packa väskorna för dem.
2018-08-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Allt som genererar publicitet har historiskt också generat röster, något förvånande kan man tycka.

SD toppen rör sig numera i riksdagspolitiken, där upprörs de av det minsta (men lika ofta av taktiska skäl).
2018-08-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Drömscenario:

SD 32% Afs 5%
MP, KD och fp åker ut med huvudet före, sossarna och moderaterna gör båda katastrofval. Det blir uppror inom moderaterna, kristersson tvingas avgå och en regering bestående av M+ SD med passivt stöd av Afs tar vid. Gränserna stängs och vi får ett ordentligt återvandringsnetto varje år att gråta glädjetårar över. Mångkulturen stryks ur svensk grundlag och en lag om bibehållandet av en etnisk svensk majoritet skrivs istället in.

Vid detta scenario kommer jag springa runt kvarteret och skrika i glädjerus med champagne i handen. Jag kommer att dansa mig fram hela måndagen på jobbet. Jag kommer att le skadeglatt mot alla PK-folk.
2018-08-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Socialdemokraterna klappar inte ihop hos Sifo i alla fall. Där får de 26,2%. SD är näst störst på 18,5%, en rätt låg siffra ändå.

Partierna i storleksordning hos Sifo:

Socialdemokraterna: 26,2
Sverigedemokraterna: 18,5
Moderaterna: 17,9
Centern: 9,3
Vänsterpartiet: 9,1
Miljöpartiet: 5,8
Liberalerna: 5,8
Kristdemokraterna: 5,5
Övriga: 1,9

https://www.svd.se/ny-matning-varje-dag-fran-svd-sifo--kd-signifikant-over-sparren
För inte mycket mer än ett halvår sen var under förra sämsta valet 1911 en genomklappning, alltså 27%. 2010 och 2014 var historiskt katastrofval, dessa var ur oppositionsläge och 2014 mot en synnerligen impopulär Reinfeldt. Nu har man regerat i 4 år och gör ett ännu sämre. Om inte detta är en genomklappning för partiet som under stor del av förra århundradet var det sk statsbärande partiet som låg på 40-45% och många gånger hade chans på 50%, vet jag inte vad som är genomklappning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in