Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Ja, som rubriken lyder, vilket är att föredra:
- att endast byta växellådsoljan, - alltså ut med den gamla och fyll på ny olja?
eller:
- att rengöra/spola hela systemet med olja och sedan fylla på ny olja?
Är det värt pengarna att spola/rengöra systemet, det ska visst kosta en del att få hela systemet spolat, det lär gå åt en del olja har jag hört.
Men å andra sidan kanske gamla slaggprodukter sitter kvar om man bara fyller på ny olja?
Bilen är en Mercedes E 200 CDI (136 hk dieselmotor) med 5 växlad automatlåda.
Årsmodell 2010.
Har rullat 21.000 mil.
Växellådsoljan är aldrig bytt, och aldrig påfylld.
Enligt Mercedes ska oljan aldrig behöva bytas.
Men eftersom jag tänkt behålla bilen, så vill jag ändå investera i ett oljebyte, då det naturligtvis skonar lådan från slitage, så nu är frågan: bara byta oljan, eller lägga lite mer pengar på att få den spolad också?
Vissa säger att man inte ska spola lådan då det kan göra att fel uppstår.
Jag spolade en Volvo en gång, var väl 13 liter tror jag som gick åt innan oljan som kom ut var klar och fin. Denna fungerar fortfarande utmärkt.
På min bil som hade oljud i lådan, felkod var någon solenoid så bytte jag olja(filter går ej att byta) och hällde i lite Omega 905 eller vad det nu var. Kört ungefär 20000 mil sedan dess och bytt olja kanske 4 gånger. D.v.s. bara tappat ur och fyllt på, inte fylla på, pumpa ut 2 liter, fylla på 2 liter, pumpa ut 1, fylla på 1 o.s.v. som man ska göra på vissa bilar.
Så mitt tips är att tappa ur, fyll på lika mycket du tappade ut, upprepa efter ett par tusen mil.
Efter det säg var 6000:e mil kan du göra lådan glad med lite ny olja.
Det där med att oljan aldrig ska bytas är totalt skitsnack så det kan du bortse ifrån. :)
Vissa tillverkare började med byte av olja vid 16000 mil, vissa tidigare.
Lycka till.