2018-08-27, 23:09
Medlem
BAB7s avatar
Ja, som rubriken lyder, vilket är att föredra:

- att endast byta växellådsoljan, - alltså ut med den gamla och fyll på ny olja?
eller:
- att rengöra/spola hela systemet med olja och sedan fylla på ny olja?

Är det värt pengarna att spola/rengöra systemet, det ska visst kosta en del att få hela systemet spolat, det lär gå åt en del olja har jag hört.

Men å andra sidan kanske gamla slaggprodukter sitter kvar om man bara fyller på ny olja?

Bilen är en Mercedes E 200 CDI (136 hk dieselmotor) med 5 växlad automatlåda.
Årsmodell 2010.
Har rullat 21.000 mil.

Växellådsoljan är aldrig bytt, och aldrig påfylld.
Enligt Mercedes ska oljan aldrig behöva bytas.

Men eftersom jag tänkt behålla bilen, så vill jag ändå investera i ett oljebyte, då det naturligtvis skonar lådan från slitage, så nu är frågan: bara byta oljan, eller lägga lite mer pengar på att få den spolad också?
Citera
2018-08-27, 23:19
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

- att endast byta växellådsoljan, - alltså ut med den gamla och fyll på ny olja?
eller:

Är det värt pengarna att spola/rengöra systemet, det ska visst kosta en del att få hela systemet spolat, det lär gå åt en del olja har jag hört.

Men å andra sidan kanske gamla slaggprodukter sitter kvar om man bara fyller på ny olja?

Årsmodell 2010.
Har rullat 21.000 mil.

Men eftersom jag tänkt behålla bilen, så vill jag ändå investera i ett oljebyte, då det naturligtvis skonar lådan från slitage, så nu är frågan: bara byta oljan, eller lägga lite mer pengar på att få den spolad också?
Byt bara olja. Inte värt att slösa pengar på en så gammal bil. Den håller säkert några år ändå.
Citera
2018-08-27, 23:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellios
Byt bara olja. Inte värt att slösa pengar på en så gammal bil. Den håller säkert några år ändå.

Den rullar som "söndagsbil" och ska behållas, så lådan ska helst hålla mer än "några år till"..
Citera
2018-08-27, 23:43
Medlem
Om du tömmer tråget och fyller på nytt så får du bara ut strax över hälften av oljan i växellådan. Detta är varför man brukar koppla bort ena slangen till oljekylaren och kör motorn på tomgång för att få ut oljan som finns i momentomvandlaren osv. Man brukar då kunna se rätt tydligt när den olja som kommer ut skiftar färg till klarröd.

Har växellådan ett bytbart filter så kan det vara vettigt att passa på och byta.

Byter man oljan i lite tätare intervaller så brukar det räcka med att tömma tråget och fylla på lika mycket som man tömde ur.
Citera
2018-08-27, 23:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Om du tömmer tråget och fyller på nytt så får du bara ut strax över hälften av oljan i växellådan. Detta är varför man brukar koppla bort ena slangen till oljekylaren och kör motorn på tomgång för att få ut oljan som finns i momentomvandlaren osv. Man brukar då kunna se rätt tydligt när den olja som kommer ut skiftar färg till klarröd.

Har växellådan ett bytbart filter så kan det vara vettigt att passa på och byta.

Byter man oljan i lite tätare intervaller så brukar det räcka med att tömma tråget och fylla på lika mycket som man tömde ur.

Intressant!
Det låter alltså som att det inte är tillräckligt att bara byta oljan!

Om den har ett bytbart filter vet jag inte.

Det är en liten privat verkstad som ska göra jobbet, de har tidigare bytt framfjädrar och batteri på bilen, och hittils kan jag bara ge dom toppenbetyg, så tror de ska klara detta fint också.
Jag har inte frågat vad det ska kosta, men jag förutsätter att de är billigare än Mercedes, de skulle ha 9.500;- inkl spolning.

När de bytade framfjädrar och batteri så var de iaf 5000:- billigare än Mercedes.
Citera
2018-08-27, 23:57
Medlem
Citat:

eller:

Årsmodell 2010.
Har rullat 21.000 mil.

Vissa säger att man inte ska spola lådan då det kan göra att fel uppstår.
Jag spolade en Volvo en gång, var väl 13 liter tror jag som gick åt innan oljan som kom ut var klar och fin. Denna fungerar fortfarande utmärkt.

På min bil som hade oljud i lådan, felkod var någon solenoid så bytte jag olja(filter går ej att byta) och hällde i lite Omega 905 eller vad det nu var. Kört ungefär 20000 mil sedan dess och bytt olja kanske 4 gånger. D.v.s. bara tappat ur och fyllt på, inte fylla på, pumpa ut 2 liter, fylla på 2 liter, pumpa ut 1, fylla på 1 o.s.v. som man ska göra på vissa bilar.

Så mitt tips är att tappa ur, fyll på lika mycket du tappade ut, upprepa efter ett par tusen mil.
Efter det säg var 6000:e mil kan du göra lådan glad med lite ny olja.

Det där med att oljan aldrig ska bytas är totalt skitsnack så det kan du bortse ifrån. :)
Vissa tillverkare började med byte av olja vid 16000 mil, vissa tidigare.

Lycka till.
Citera
2018-08-28, 00:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Vissa säger att man inte ska spola lådan då det kan göra att fel uppstår.
Jag spolade en Volvo en gång, var väl 13 liter tror jag som gick åt innan oljan som kom ut var klar och fin. Denna fungerar fortfarande utmärkt.

På min bil som hade oljud i lådan, felkod var någon solenoid så bytte jag olja(filter går ej att byta) och hällde i lite Omega 905 eller vad det nu var. Kört ungefär 20000 mil sedan dess och bytt olja kanske 4 gånger. D.v.s. bara tappat ur och fyllt på, inte fylla på, pumpa ut 2 liter, fylla på 2 liter, pumpa ut 1, fylla på 1 o.s.v. som man ska göra på vissa bilar.

Så mitt tips är att tappa ur, fyll på lika mycket du tappade ut, upprepa efter ett par tusen mil.
Efter det säg var 6000:e mil kan du göra lådan glad med lite ny olja.

Det där med att oljan aldrig ska bytas är totalt skitsnack så det kan du bortse ifrån.
Vissa tillverkare började med byte av olja vid 16000 mil, vissa tidigare.

Lycka till.

Det där är också intressant.
Men Mercedes erbjuder ju själva spolning om kunden önskar detta, dock menar de att det inte behövs.
Egentligen behöver man inte byta oljan alls menar dom..
Citera
2018-08-28, 00:14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Dyrt?
Beror nog på vem som gör jobbet. Tydligen är spolningen en enkel procedur.
Jag följde denna debatt på Volvoforum när jag ägde en V60 som gått ungefär som din gjort nu.
Minns jag rätt så gick det åt 12 liter o Volvo tog inte över 2500kr. Halva priset är då oljan.
Ca:10öre/mil.
Detta är sex år sedan o jag betvivlar att priset rusat. För mig är frågan enkel då det sparar på lådan för en billig peng.
Citera
2018-08-28, 01:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Dyrt?
Beror nog på vem som gör jobbet. Tydligen är spolningen en enkel procedur.
Jag följde denna debatt på Volvoforum när jag ägde en V60 som gått ungefär som din gjort nu.
Minns jag rätt så gick det åt 12 liter o Volvo tog inte över 2500kr. Halva priset är då oljan.
Ca:10öre/mil.
Detta är sex år sedan o jag betvivlar att priset rusat. För mig är frågan enkel då det sparar på lådan för en billig peng.

Har för mig att den rymmer 8 liter, och vad jag har läst på nätet så spolar man den med ytterligare 8 liter, det blir då totalt 16 liter växellådsolja som man måste betala för, nu vet jag inte vad den kostar litern, men jag förmodar att den inte är särskilt billig!
Citera
2018-08-28, 01:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Har för mig att den rymmer 8 liter, och vad jag har läst på nätet så spolar man den med ytterligare 8 liter, det blir då totalt 16 liter växellådsolja som man måste betala för, nu vet jag inte vad den kostar litern, men jag förmodar att den inte är särskilt billig!
100kr/l för sex år sedan.
Som sagt. Det var Volvo.
Citera
2018-08-28, 08:24
Medlem
PlutoJs avatar
Mercedes använder väl lådor från ZF?
Och såvitt jag vet anser ZF att spolning är en god idé i intervaller av sisådär 120.000 km, oavsett vad Mercedes påstår. "Filled for life" har avhandlats flera gånger, det är bara bra för biltillverkarens teoretiska servicekostnadskalkyler. För bilägaren är det inte lika bra.

Hur som helst, spola lådan! Det mår den bra av, man blir av med skit och goja som gärna sätter sig i ventilhuset och täpper till. Du kommer garanterat märka att lådan växlar riktigt mjukt och fint efteråt.
Citera
2018-08-28, 16:35
Medlem
Hällde ur oljan på en BMW som gått 16", du vill inte veta hur den såg ut.
Skulle byta på en Volvo för nått år sen, oljan skulle gå på 220:- litern, och det behövdes runt 12 liter för spolning.
Hittade rätt olja på Svedol (OK Q8) 20 liter för 1100:-
MB byter på taxibilar och yrkesfordon, vid 12" mil på våra Vito.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in