2018-08-27, 20:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad är det som gör fallet svårlöst?

– Det kan jag egentligen inte svara på. Det hålls en stor mängd förhör och det sker en stor mängd teknisk utredning. Men sedan är det så att om vi inte får svar på den tekniska utredningen och om vi inte får tillräckligt med underlag utifrån förhör, då måste vi gå vidare och fortsätta utreda givetvis.

Det finns ingen preskriptionstid för mord. Om polisen inte lyckas binda 44-åringen till mordet kan utredningen komma att dra ut på tiden.

– Vi kan fortsätta i evighet. Utredningen kommer att pågå oavsett. Sedan kan man givetvis göra en bedömning i efterhand vad tiden lider för att se hur det ser ut.

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortsatter-gacka-polisen-var-absoluta-forhoppning-att-vi-ska-kunna-losa-det-har
Åklagaren uttalar sig alltså lite kryptiskt i den senaste artikeln i NA.

Det första fetade tolkar jag som att man nu har insett att det inte kommer att komma något mirakel från NFC (alternativt att de nedslående resultaten redan har kommit).

Det andra fetade tolkar jag som att åklagaren redan nu vill flagga för att utredningen kommer att kunna läggas ned.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-27 kl. 20:55.
Citera
2018-08-27, 21:01
Medlem
tjackarismygs avatar
HerrTeamDavidsson 26 May 18

Moahaha, den luringen knäcktes lätt då en rostig version ligger hemma och testas på alla gäster. Men här räckte det inte hela vägen in, utan mer kul väntade. Snyggt gjort! Tack för upplevelsen och hälsningar från Örebro.

Livet är förgängligt, och kan ibland förändras på de mest fasansfulla sätt av andra utan att man på något vis kan påverka själv. Men ofta kan man även göra saker som man valt helt och hållet själv, som att åka till Filipstadsskogarna på FTF-jakt när semesterplanerna grusats tillsammans med anant. Idag var det jakt på schemat,(.....). Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar"

Citat:
Ursprungligen postat av Trie
opersonligt sätt,[/i] den nämner inte brottsoffret som en person och den uttrycker ingen egen sorg eller saknad av offret. Däremot omnämns det fasansfulla som inträffat som något som orsakats "av andra utan att man på något vis kan påverka själv". (....)

Människor har olika lätt att uttrycka sig väl, att förstå hur det man skriver kan tolkas och att känna på sig vad som bör framföras i en viss situation. Detta särskilt om situationen berör personen starkt.
(...........) Nu låter det tyvärr nästan som att det främst är det egna livet som förändrats på ett avgörande sätt.
Parenteserna illustrerar textpartier som Tjackarismyg har raderat.

SomTrier säger är detta gammal skåpmat, men ibland är det just det som ingen får rätsida på som man behöver fokusera för att kunna lägga undan i lugn och ro. SD's text väcker samma undermedvetna reaktion hos de flesta, men vi försöker förklara det utifrån olika idéer. Trier har sin idé, andra har sin, jag har min.
Jag tolkar texten så att SD skriver på ett konstlat sätt för att understryka att han förstår allvaret i ett dödsfall. "Livet är förgängligt" sätter genast fokus på det men med en sakral 1800-talston som skär sig en del mot "Moahhaa". "Fasansfulla sätt" å andra sidan kan ge uttryck för det som har hänt LW från 2014 och sedan bara blivit värre. Tries tolkning att: Nu låter det tyvärr nästan som att det främst är det egna livet som förändrats på ett avgörande sätt, håller jag med om, för det är nog det SD menar.
Citera
2018-08-27, 21:06
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Det första fetade tolkar jag som att man nu har insett att det inte kommer att komma något mirakel från NFC (alternativt att de nedslående resultaten redan har kommit).

Det andra fetade tolkar jag som att åklagaren redan nu vill flagga för att utredningen kommer att kunna läggas ned.

Det låter lite som LGW i juni. Allmänna formuleringar om att det nog kommer att rinna ut i sanden.
Citera
2018-08-27, 21:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Men det vore väl också själva fan om en kvinna ska kunna bli mördad, i princip på sin egen yttertrappa, inte hittas förrän efter fem dygn, och att tekniker, poliser, hundar, hela jäkla apparaten inte hittar tillräckligt med spår för att få fast en GM!

Hur skulle det kunna det bli så illa i just detta fall?

Är det en Alien som slagit till, eller vad sjutton är det som hänt!?

Jag vägrar tro att detta ska bli olöst (men är ändå orolig att så ska ske).
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-27 kl. 21:21.
Citera
2018-08-27, 21:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Men det vore väl också själva fan om en kvinna ska kunna bli mördad, i princip på sin egen yttertrappa, inte hittas förrän efter fem dygn, att tekniker, poliser, hundar, hela jäkla apparaten inte hittar tillräckligt med spår för att få fast en GM!

Hur skulle det kunna det bli så illa i just detta fall?

Är det en Alien som slagit till, eller vad sjutton är det som hänt!?
Man kom snett från början. Av kollegiala hänsyn vill man sedan inte reda ut skiten, eftersom ett uppklarande av fallet samtidigt skulle göra inkompetensen tydlig. Vi har sett det förut.

Skulle tro att polis och åklagare i själva verket har en rätt god bild av vad som har hänt.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-27 kl. 21:28.
Citera
2018-08-27, 21:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Man kom snett från början. Av kollegiala hänsyn vill man sedan inte reda ut skiten, eftersom ett uppklarande av fallet samtidigt skulle göra inkompetensen tydlig. Vi har sett det förut.

Då får man lägga prestigen åt sidan och göra omtag!

Man häpnar över hur skickliga tekniker är, vad de kan dra för slutsatser och komma fram till genom att systematiskt och metodiskt finkamma brottsplatser och sedan låta spåren/materielet/bevisen komma till tals.

Man får ändå, som du säger, förutsätta att utredningen vet ”jättemycket” mer vi. Bland annat verkar man klar över dödsorsaken, medan vi på FB famlar i blindo.

Så kanske det inte är så tröstlöst ändå?
Citera
2018-08-27, 21:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Då får man lägga prestigen åt sidan och göra omtag!

Man häpnar över hur skickliga tekniker är, vad de kan dra för slutsatser och komma fram till genom att systematiskt och metodiskt finkamma brottsplatser och sedan låta spåren/materielet/bevisen komma till tals.

Man får ändå,som du säger, förutsätta att utredningen vet ”jättemycket” mer vi. Bland annat verkar man klar över dödsorsaken, medan vi på FB famlar i blindo.

Så kanske det inte är så tröstlöst ändå?
Men vem säger att man är klar över dödsorsaken? Kanske samma människa som säger att man är klar över vem gärningsmannen är? Hur trovärdig är den människan?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-27 kl. 21:45.
Citera
2018-08-27, 21:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
HerrTeamDavidsson 26 May 18

Moahaha, den luringen knäcktes lätt då en rostig version ligger hemma och testas på alla gäster. Men här räckte det inte hela vägen in, utan mer kul väntade. Snyggt gjort! Tack för upplevelsen och hälsningar från Örebro.

Livet är förgängligt, och kan ibland förändras på de mest fasansfulla sätt av andra utan att man på något vis kan påverka själv. Men ofta kan man även göra saker som man valt helt och hållet själv, som att åka till Filipstadsskogarna på FTF-jakt när semesterplanerna grusats tillsammans med anant. Idag var det jakt på schemat,(.....). Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar"

Parenteserna illustrerar textpartier som Tjackarismyg har raderat.

SomTrier säger är detta gammal skåpmat, men ibland är det just det som ingen får rätsida på som man behöver fokusera för att kunna lägga undan i lugn och ro. SD's text väcker samma undermedvetna reaktion hos de flesta, men vi försöker förklara det utifrån olika idéer. Trier har sin idé, andra har sin, jag har min.
Jag tolkar texten så att SD skriver på ett konstlat sätt för att understryka att han förstår allvaret i ett dödsfall. "Livet är förgängligt" sätter genast fokus på det men med en sakral 1800-talston som skär sig en del mot "Moahhaa". "Fasansfulla sätt" å andra sidan kan ge uttryck för det som har hänt LW från 2014 och sedan bara blivit värre. Tries tolkning att: Nu låter det tyvärr nästan som att det främst är det egna livet som förändrats på ett avgörande sätt, håller jag med om, för det är nog det SD menar.

Ja, det är flera som reagerar på texten.
Det som du tar upp med den obehagliga kombinationen moahhaa med det som kommer efter känns okänsligt och fel.

Även avslutningen "Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar" får ju en att tänka på att LW inte har sitt liv kvar. Inga goda stunder mer för LW...Inget finns att hoppas på mer för henne.

Jag tycker att det nästan känns som att han dessutom vill förtydliga att han inte är skyldig:

"Livet är förgängligt, och kan ibland förändras på de mest fasansfulla sätt av andra utan att man på något vis kan påverka själv. " (min fetning)

Håller med dig och Trie båda att man kan känna att fokus ligger mer på honom själv när det gäller att livet förändrats. Och kanske han här menar häktning och att vara misstänkt för mord, vem vet..

Det var förmodligen var meningen att låta som något annat än som jag tolkar och uppfattar det som...
Citera
2018-08-27, 21:46
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Men vem säger att man är klar över dödsorsaken? Kanske samma människa som säger att man är klar över vem gärningsmannen är? Hur trovärdig är den människan?

Dödsorsaken är känd inom utredningen sedan länge. Stod t.om datum här i tråden när detta fastställdes
Citera
2018-08-27, 21:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
När det gäller dödsorsak så sa åklagare Åsa Hiding idag att de har en bild av dödsorsaken,
de har fått ett preliminärt obduktionsutlåtande.

Samt att det var inget som hon ville kommentera, vilket inte är speciellt underligt i detta
läge.

Citat:

Tänker du att det är ÅK som inte är trovärdig när det gäller dödsorsaken?
Citera
2018-08-27, 21:49
Medlem
Citat:

Den enda som kan uttala sig om det är rättsläkaren. Den var preliminär.
Citera
2018-08-27, 21:50
Medlem
Citat:
Polisen säger att de vet dödsorsaken. Det gick de ut med via NA alldeles i början...eller några dagar efter att LW hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in