2018-08-27, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jo det går, men bara om det följer opinionen. Du följer inte den heller eller? Isf hade du vetat att under 23% är mycket osannolikt med alla variabler inräknade.

Jag följer den mycket nogrannt och att SD skulle få över 30 % i det här riksdagsvalet är uteslutet. Det förstår var och en som har lite kontakt med verkligheten.
2018-08-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sen kan man inte sticka under stol med att 5000 kvotflyktingar & i övrigt helt stängda gränser hade gjort att landet befunnit sig i ett helt annat läge än nu. Men nu saknade SD inflytande & förslaget hade ingen påverkan.

Ironiskt nog så fick just SD gehör för sin motion vad gäller ökning av kvotflyktingar till Sverige, en motion lagd av Paula Bieler. Och ja, det gick alltså igenom.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/mottagande-av-vidarebosatta-flyktingar_H3022941

Citat:
Det ökade mottagandet av kvotflyktingar inleddes 2017 och Sverige kommer ta emot 3400 kvotflyktingar, vilket är en ökning med 1500 från tidigare år. 2018 kommer antalet öka med ytterligare 1600 kvotflyktingar till 5000.

https://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/kvotflyktingar/

Så, detta i kombination med att vi knappast har några stängda gränser. Bra jobbat SD! Och nu ska jag tro på ert valfläsk två veckor före valet?

-

Jag är skeptisk till att deras utspel kommer att locka AfSare att rösta på SD. Däremot lär många mjukare SDare som tänkt tanken på AfS förmodligen att stanna kvar hos SD.
Senast redigerad av IKN 2018-08-27 kl. 17:35.
2018-08-27, 17:36
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Jag följer den mycket nogrannt och att SD skulle få över 30 % i det här riksdagsvalet är uteslutet. Det förstår var och en som har lite kontakt med verkligheten.
Jag har redan påpekat att det är orimligt. Vad jag menade var din gissning på 19-23% som inte är långt ifrån Ganmans gissning i rimlighet.
2018-08-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser

Inte uteslutet men inte sannolikt kanske om man bara kollar opinionsmätningar men dom kan ha mer fel än förra valet sd har haft 28.5% i yougov för inte så länge sen ingen vet om skämsfaktorn är större mindre eller samma som förra valet.
2018-08-27, 17:51
Avstängd
Citat:
Jag har redan påpekat att det är orimligt. Vad jag menade var din gissning på 19-23% som inte är långt ifrån Ganmans gissning i rimlighet.

Jasså? 19-23% tycker jag nog är väldigt rimligt, avseende opinionsundersökningar och den allmänna stämningen i samhället. Du kanske gör samma fel som Ganman och projicerar dina önskningar på omvärlden?
Otroligt nog är det faktiskt så att en hel del av väljarna inte tycker att invandringen är den viktigaste frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Inte uteslutet men inte sannolikt kanske om man bara kollar opinionsmätningar men dom kan ha mer fel än förra valet sd har haft 28.5% i yougov för inte så länge sen ingen vet om skämsfaktorn är större mindre eller samma som förra valet.

Vad gäller yougov så är knappast skämsfaktorn avgörande då de kör med webbpanel och inte ringer upp folk som andra opinionsinstitut.
2018-08-27, 17:57
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jo det går, men bara om det följer opinionen. Du följer inte den heller eller? Isf hade du vetat att under 23% är mycket osannolikt med alla variabler inräknade.

Vilka är de variablerna du syftar till?
Att 10 av 10 på en fest skulle rösta SD?
2018-08-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Det är nog detta som gjort att SD väntas göra ett bra resultat och som fått framförallt S att se så dystra ut. Sannolikt finns det underlag som visar att stora mängder kvinnor har gått över till SD samtidigt som detta inte syns fullt ut i opinionsundersökningar. Kvinnor bryr sig mer om den sociala omgivningen och att erkänna att man röstar SD är totalförbjudet i vissa umgängeskretsar.
Någon som lyssnade på Studio Ett:s reportage från Borlänge? Där i reportaget hade kvinnorna inga problem över att uttrycka sympati för SD, liksom ett antal pensionärer. Trots den nätta PK-vinklingen så framstod den enorma misstron mot dagens S i all sin prydnad. Tyvärr verkar inte de lokala SD-representanterna var alltför vassa. Men trots detta kommer SD sopa banan med S som det verkar.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1140718?programid=1637
2018-08-27, 18:01
Medlem
Hermankarlssons avatar
Sifo två veckor före valet 2014:

S 29,0%
Mp 11,0%
V 6,1%
SD 11,0%
M 22,6%
C 5,9%
Fp 5,8%
Kd 4,5%

Ganska nära det faktiska valresultatet, förutom MP som var grovt överskattat..

Så dagens SIFO är kanske så nära valresultatet vi kommer.. Med ett sd på 20%

Jag tippar ett SD i valet på 20,67 %
2018-08-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vilka är de variablerna du syftar till?
Att 10 av 10 på en fest skulle rösta SD?
Tror Ganman har ganska bra koll på stämningar och strömningar i hela Sverige, mer än 19%pajaserna här i alla fall
2018-08-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermankarlsson
Sifo två veckor före valet 2014:

S 29,0%
Mp 11,0%
V 6,1%
SD 11,0%
M 22,6%
C 5,9%
Fp 5,8%
Kd 4,5%

Ganska nära det faktiska valresultatet, förutom MP som var grovt överskattat..

Så dagens SIFO är kanske så nära valresultatet vi kommer.. Med ett sd på 20%

Jag tippar ett SD i valet på 20,67 %
Felfaktorn skulle ge ett resultat på 21.8%.
2018-08-27, 18:17
Medlem
FlashyBears avatar
Så SD:s tapp verkar ha avstannat.

https://val.digital/Party-SD/
Kod:
feb	mar	apr	maj	jun	jul	aug
17.8 %	18.4 %	18.4 %	20.7 %	22.1 %	22.5 %	20.2 %

Juli var det för få mätningar, så kan tänka mig att i juni fick SD helt enkelt lite för bra siffror.
Jag tror att SD kommer att få 21% i genomsnitt under september och 23-26% som valresultat.
SD måste sluta prata om något annat än invandring och dess konsekvenser (på vården - det handlar om prioriteringar) fram till valet och vara ödmjuka i andra frågor såsom miljö, abort och EU

https://val.digital/

"Borgerliga" småpartierna C 9.0% + L 5.3% + KD 4.2% = 18.5%
VpK 9.3% + MP 5.7 = 15%

Totalt 33.5% De överskattas nog i OU, men det ser rätt så sorgligt ut ändå...

Kul att Sifo/SvD kommer att ha dagliga mätningar
2018-08-27, 18:22
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Någon som lyssnade på Studio Ett:s reportage från Borlänge? Där i reportaget hade kvinnorna inga problem över att uttrycka sympati för SD, liksom ett antal pensionärer. Trots den nätta PK-vinklingen så framstod den enorma misstron mot dagens S i all sin prydnad. Tyvärr verkar inte de lokala SD-representanterna var alltför vassa. Men trots detta kommer SD sopa banan med S som det verkar.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1140718?programid=1637

Kan tillägga c.a 1.10 timme in i programmet. Tack för länken!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in