2018-08-27, 16:45
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror inte på så höga siffror, men om de skulle stämma så måste man dra slutsatsen att opinionsinstituten är aktivister i kampen mot SD. Det går inte att ta dem på allvar efter ett sådant massivt ”misslyckande”.
Opinionsinstituten försöker tillfredsställa sina kunder i första hand men de kan inte heller bara fantisera ihop siffror.

Till deras försvar så vill jag säga att det ju inte är lätt om folk inte vågar uppge att de tänker rösta på SD.
2018-08-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
I Kvartals fredagsintervju med Karl-Petter Thorwaldsson så talas det om det höga stödet för SD bland manliga LO-medlemmar, minns tyvärr ej den aktuella siffran men jag har för mig att Huitfeldt sa att vid förra valet så stämde LO-medlemmarnas stöd för SD ganska bra med det slutliga valresultatet.

Minns som sagt ej nuvarande siffran men det kan ha varit 28 någonting % nu för manliga LO-väljare som nämndes.
Det finns en massa kvinnliga LO-medlemmar som röstar SD i lägre utsträckning.

Problemet är bara att vi inte vet hur många LO-medlemmar som sympatiserar med SD. Är mest Sifo och SCB som undersöker det och de går inte att lita på någon av dem.
2018-08-27, 16:58
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det finns en massa kvinnliga LO-medlemmar som röstar SD i lägre utsträckning.

Problemet är bara att vi inte vet hur många LO-medlemmar som sympatiserar med SD. Är mest Sifo och SCB som undersöker det och de går inte att lita på någon av dem.
Jo, men jag tror att det var de manligas siffror som då stämde med valet.
2018-08-27, 17:00
Medlem
Smoothmans avatar
När nu Sifo kommer att presentera dagliga opinionsmätningar fram till valdagen, borde det väl ändå bli extra mycket brus i mätningarna, eller? Läste att Toivo Sjörén dock påpekar att man inte ska dra alltför stora slutsatser av varje enskild mätning utan se på "trenderna"...

Trenderna??? På tolv dagar? Hos Sifo? Låter pålitligt och bra. Detta säger alltså opinionsinstitutet som i valet 2014 meddelade i Sveriges Radio att "taket" för SD låg på 8% - eftersom partiet inte kunde attrahera fler väljare??!! Varför inte kasta tärning istället, eller ta fram darttavlan...?
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-27 kl. 17:04.
2018-08-27, 17:02
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Opinionsinstituten försöker tillfredsställa sina kunder i första hand men de kan inte heller bara fantisera ihop siffror.

Till deras försvar så vill jag säga att det ju inte är lätt om folk inte vågar uppge att de tänker rösta på
SD.

Man måste erkänna att det finns betydande svårigheter att mäta opinionen korrekt med mycket stora, oacceptabla svarsbortfall och felaktiga svar, särskilt SD, även för mycket kvalificerade OI, som har seriösa statistiska ambitioner!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-08-27 kl. 17:06.
2018-08-27, 17:04
Medlem
Citat:
Jo, men jag tror att det var de manligas siffror som då stämde med valet.
Nope. Manliga LO-medlemmar är SDs starkaste väljargrupp och har alltid varit.
2018-08-27, 17:10
Medlem
8711s avatar
30 procent fler kvinnor väljer SD.

Citat:
Sverigedemokraterna

Allt fler kvinnor väljer SD. På bara ett år har antalet kvinnor som väljer SD ökat med nära 30 procent.

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/photos/a.677172589067656/1818921411559429/?type=3&theater
2018-08-27, 17:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/photos/a.677172589067656/1818921411559429/?type=3&theater
Som sagt, SD rekord-ökar bland kvinnor. Viktigt att sprida.
2018-08-27, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Som du skriver så gissar dem. Ganman verkar inte ha koll på opinionen så hans gissning säger inget. Är sådana "gissningar" som gör att tokstollar som Powergirl håller på att tjafsa om att "alla är konspiratoriska".

Att ett parti skulle öka med nästan 200 % från ett val till ett annat är i princip omöjligt. Gamle jensan verkar ha tappat greppet lite grann och projicerar sina egna önskningar på omvärlden.

Jag gissar på 19-23 % och då ska man komma ihåg att det är en enorm framgång. Vilket annat parti ökar med 50-60% från ett val till ett annat?
2018-08-27, 17:18
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
När nu Sifo kommer att presentera dagliga opinionsmätningar fram till valdagen, borde det väl ändå bli extra mycket brus i mätningarna, eller? Läste att Toivo Sjörén dock påpekar att man inte ska dra alltför stora slutsatser av varje enskild mätning utan se på "trenderna"...
Trenderna??? På tolv dagar? Hos Sifo? Låter pålitligt och bra. Detta säger alltså opinionsinstitutet som i valet 2014 meddelade i Sveriges Radio att "taket" för SD låg på 8% - eftersom partiet inte kunde attrahera fler väljare??!! Varför inte kasta tärning istället, eller ta fram darttavlan...?

Min fetning: Nej om de använder de metoderna får de ju ett slumpmässigt utfall, då kan ju SD få höga värden. Syftet är att hålla ned siffrorna.

Citat:
Till deras försvar så vill jag säga att det ju inte är lätt om folk inte vågar uppge att de tänker rösta på SD.

Det är en förklaring inte ett försvar. Om en rörmokare inte vet hur han skall täta avloppsrören så det rinner ut bajs och piss överallt så är ju orsaken till det ointressant; han får helt enkelt byta jobb. kan man inte göra OU skall man inte jobba med att göra OU oavsett förklaringar och orsaker. De kan kanske ta arbete på ett marknadsföringsbolag? liknar mer deras kompetensområde.
2018-08-27, 17:21
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Det är nog detta som gjort att SD väntas göra ett bra resultat och som fått framförallt S att se så dystra ut. Sannolikt finns det underlag som visar att stora mängder kvinnor har gått över till SD samtidigt som detta inte syns fullt ut i opinionsundersökningar. Kvinnor bryr sig mer om den sociala omgivningen och att erkänna att man röstar SD är totalförbjudet i vissa umgängeskretsar.
2018-08-27, 17:21
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Att ett parti skulle öka med nästan 200 % från ett val till ett annat är i princip omöjligt. Gamle jensan verkar ha tappat greppet lite grann och projicerar sina egna önskningar på omvärlden.

Jag gissar på 19-23 % och då ska man komma ihåg att det är en enorm framgång. Vilket annat parti ökar med 50-60% från ett val till ett annat?
Jo det går, men bara om det följer opinionen. Du följer inte den heller eller? Isf hade du vetat att under 23% är mycket osannolikt med alla variabler inräknade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in