Aldrig hade jag trott att jag skulle öppna en ny tråd med SD-anknytning, men så blev det nu i alla fall.
Helsingin Sanomat (i det följande HS) har förtjänstfullt följt med valrörelsen i Sverige, och naturligtvis även SD:s framgångar. I går kunde vi läsa om
partiets inbrytningar i Hofors i "Sveriges rostbälte". Finskbördige fackklubbsordföranden
Tuomo Viiperi, skrudad i en t-shirt med
Bruce Springsteens nuna, konstaterar hur hans arbetskompisar, som tidigare röstat rött, nu lockas av SD:s budskap. Inte minst finskfödda eller finskbördiga väljare fnyser över den gigantiska mottagningsindustri som tar emot och pjåskar med dagens migranter - då de finska arbetskraftsinvandrarna anlände, var det upp till var och en att integrera sig själv.
Vi kan också läsa om
Pär Åhrlin, som förlorade 25 Facebookkompisar då han sa att han skulle rösta på SD.
(Jag kan ärligt talat inte förstå varför folk måste skryta om sina partipreferenser på fejan - man har faktiskt rätt att hålla tyst om en sån sak. Men å andra sidan är ju
valsekretessen i Sverige ganska relativ, sedd med finska ögon, så svenskarna kanske finner det helt naturligt att även på sociala medier yppa hur de röstade)
Nåväl. I dagens HS får vi läsa om SD:s krav på att frånta personer med dubbelt medborgarskap rösträtten, ett krav som skulle beröra mängder av sverigefinländare. Tidningen länkar till
partiprogrammet, där det ju står:
Artikeln fortsätter:
Vad tycker ni om SD:s syn på dubbla medborgarskap, krav på inskränkt rösträtt även för nordbor och inställning till finskspråkiga? I synnerhet finskbördigas åsikter motses med
stort intresse ...
Taggar: sverigefinnar, sverigefinländare, Sverigefinska Riksförbundet, dubbelt medborgarskap, dubbla medborgarskap, rösträtt, rösträtten, sd, sverigedemokraterna
EDIT:
Jag hittade en sådan här åtta år gammal artikel på SVT:s webbplats. Annars tycks Shekarabi ha rätt - svenska medier har knappast alls rapporterat om SD:s aversion mot dubbla medborgarskap. Vad kan det bero på?
SD vill frånta egna kandidater rösträtten
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-vill-franta-egna-kandidater-rostratten
-Om det är så då är det felaktigt och jag skulle arbeta för att få bort det, säger Ortwin Lobbes.