2018-08-27, 12:26
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Vad tycker ni om SD:s syn på dubbla medborgarskap, krav på inskränkt rösträtt även för nordbor och inställning till finskspråkiga?
Kommer rösta på dem ändå, men detta är ett komplett idiotiskt förslag som jag hoppas kommer skjutas i sank av vettigare personer i partiet.
Citera
2018-08-27, 13:32
Medlem
snuptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Aldrig hade jag trott att jag skulle öppna en ny tråd med SD-anknytning, men så blev det nu i alla fall.

Helsingin Sanomat (i det följande HS) har förtjänstfullt följt med valrörelsen i Sverige, och naturligtvis även SD:s framgångar. I går kunde vi läsa om partiets inbrytningar i Hofors i "Sveriges rostbälte". Finskbördige fackklubbsordföranden Tuomo Viiperi, skrudad i en t-shirt med Bruce Springsteens nuna, konstaterar hur hans arbetskompisar, som tidigare röstat rött, nu lockas av SD:s budskap. Inte minst finskfödda eller finskbördiga väljare fnyser över den gigantiska mottagningsindustri som tar emot och pjåskar med dagens migranter - då de finska arbetskraftsinvandrarna anlände, var det upp till var och en att integrera sig själv.

Vi kan också läsa om Pär Åhrlin, som förlorade 25 Facebookkompisar då han sa att han skulle rösta på SD.

(Jag kan ärligt talat inte förstå varför folk måste skryta om sina partipreferenser på fejan - man har faktiskt rätt att hålla tyst om en sån sak. Men å andra sidan är ju valsekretessen i Sverige ganska relativ, sedd med finska ögon, så svenskarna kanske finner det helt naturligt att även på sociala medier yppa hur de röstade)

Nåväl. I dagens HS får vi läsa om SD:s krav på att frånta personer med dubbelt medborgarskap rösträtten, ett krav som skulle beröra mängder av sverigefinländare. Tidningen länkar till partiprogrammet, där det ju står:

Artikeln fortsätter:

Vad tycker ni om SD:s syn på dubbla medborgarskap, krav på inskränkt rösträtt även för nordbor och inställning till finskspråkiga? I synnerhet finskbördigas åsikter motses med stort intresse ...

Taggar: sverigefinnar, sverigefinländare, Sverigefinska Riksförbundet, dubbelt medborgarskap, dubbla medborgarskap, rösträtt, rösträtten, sd, sverigedemokraterna

EDIT:

Jag hittade en sådan här åtta år gammal artikel på SVT:s webbplats. Annars tycks Shekarabi ha rätt - svenska medier har knappast alls rapporterat om SD:s aversion mot dubbla medborgarskap. Vad kan det bero på?

SD vill frånta egna kandidater rösträtten
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-vill-franta-egna-kandidater-rostratten

-Om det är så då är det felaktigt och jag skulle arbeta för att få bort det, säger Ortwin Lobbes.

Fyfan. Jag är född och uppvuxen i Sverige, bostadsrätt utan lån i Stockholm, men innehar av säkerhetsskäl även finskt medborgarskap eftersom Finland ter sig som ett nyktrare hemland när skiten träffar fläkten i Sverige. min svenska släkt sträcker sig tillbaka tilll 1300-tal samt är väl färgat av blått blod från Hansaländerna. Jag har varit Sverigedemokrat och ivrigt förespråkat detta parti men om de vill underminera min rätt att rösta som Sverigefinländare tänker jag fan inte ge dem min röst. Ota kulli suuhun. Snuptik @ the Oak Barrel, Helsinki flygplats

Tvingas jag välja så väljer jag lyxen att avsäga mig det svenska, vilket ni inrikessvenskar inte har lyxen att göra ;p
Senast redigerad av snuptik 2018-08-27 kl. 13:44.
Citera
2018-08-27, 13:44
Medlem
Jag tycker detta är ett urbota fånigt förslag.
Min dotter har för närvarande 3 medborgarskap: Finsk svenk och USA. (Jobbar i Hong-kong) för att ha möjlighet att flytta runt och jobba där det passar. Jag skulle gissa att om hon blir av med sitt svenska så blir kontentan att hon inte kommer att jobba här något mer.
Grabben har svenskt och USA(Bodde och jobbade där 10år och fick då medborgarskap) Nu tillbaka i sverige, hade han blivit av med sitt svenska hade han inte kommit tillbaka.
Själv har jag tyvärr enbart svenskt. Så här har nog herr Åkeson med polare tyvärr inte tänkt hela vägen ut.
Citera
2018-08-27, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag håller med SD i mycket, men när det gäller frågan om dubbla medborgarskap håller jag inte med alls. Om någon med dubbel medborgarskap är grovt kriminell så kan man dra in det svenska medborgarskapet och utvisa personen till det andra landet. Många har numera föräldrar från olika länder, där en är svensk och den andra är utländsk. Det vore bra för individens identitet att kunna ha kvar båda medborgarskapen.

Tycker du att det är helt ok att rösta i flera olika länders al? Jag har en polare som har en brittisk pappa, så han förutom att han bott hela sitt liv i Sverige nu har röstat i så väl brexit som parlamentsvalet. Och n kommer han att röst i svenska valet. Ska man kunna Cherry picka vilka välfärdssystem man ska vara en del av osv.

Det där med utvisandet kan man väl lösa med avtal. Det handlar väl till syvende och sist om att betala, endera med reda cash eller med politisk eftergifter, för att skitländer ska ta mot sina fd medborgare. Som S gjort med båda Afghanistan och Marocko t.e.x.
Citera
2018-08-27, 14:21
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Tycker du att det är helt ok att rösta i flera olika länders al? Jag har en polare som har en brittisk pappa, så han förutom att han bott hela sitt liv i Sverige nu har röstat i så väl brexit som parlamentsvalet. Och n kommer han att röst i svenska valet. Ska man kunna Cherry picka vilka välfärdssystem man ska vara en del av osv.

Det där med utvisandet kan man väl lösa med avtal. Det handlar väl till syvende och sist om att betala, endera med reda cash eller med politisk eftergifter, för att skitländer ska ta mot sina fd medborgare. Som S gjort med båda Afghanistan och Marocko t.e.x.

Ja, har man dubbla medborgarskap så har man rätt att rösta i båda länderna. Jag ser inte problemet med det.
Citera
2018-08-27, 14:24
Medlem
Trolltestets avatar
SD's "nazivibbar" gör sig återigen påminda, genom att de visar att de inte är främmande för att även lägga sig i Svenskfödda personers livsstilsval och affärsbetéende, vid sidan om sina önskningar om att göra om politiken i stort.

Politiker skall styra Politik, inte människors Peronsliga Liv.

Det börjar bli dags för ett tillägg till begreppet Landsförräderi.
Frihetsförräderi, där man aktivt försöker nedmontera den individuella frihet (som att t ex få ha 1 amerikansk pappa och 1 svensk mamma och därmed som svenskfödd även få ha ett amerikanskt medborgarskap) som vi hittills uppnått i Väst.

Bad Jimmie, bad Bad BAD Jimmie.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-08-27 kl. 14:27.
Citera
2018-08-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ja, har man dubbla medborgarskap så har man rätt att rösta i båda länderna. Jag ser inte problemet med det.

Ja då tycker vi olika helt enkelt. I förlängningen betyder det att vissa har fler röster än andra. Jag kan inte se något positivt med det. Hur är det med tre el fyra finns det någon gräns för på hur många ställen man ska få rösta.

Jag tycker vi ska kopiera Japan medborgarskapskrav.
Citera
2018-08-27, 14:30
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Jag håller med SD i mycket, men när det gäller frågan om dubbla medborgarskap håller jag inte med alls. Om någon med dubbel medborgarskap är grovt kriminell så kan man dra in det svenska medborgarskapet och utvisa personen till det andra landet. Många har numera föräldrar från olika länder, där en är svensk och den andra är utländsk. Det vore bra för individens identitet att kunna ha kvar båda medborgarskapen.
Individens identitet är inte spec viktig, borde i Sverige så ska de ju bete sig därefter. Men sant att det är bra att kunna dra in det svenska och utvisa till det andra landet.

Nä håller inte med SD här. Inte för att det är dåligt i sig utan för att det kan förhindra utvisning i framtiden av sådana personer om de nu bestämmer sig för att avsäga sig sitt andra medborgarskap för att kunna rösta och sen mördar någon.
Citera
2018-08-27, 14:35
Medlem
Nu går jag emot SD helt och hållet här. Men i det totala är jag med på tåget......
Citera
2018-08-27, 18:36
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ja då tycker vi olika helt enkelt. I förlängningen betyder det att vissa har fler röster än andra. Jag kan inte se något positivt med det. Hur är det med tre el fyra finns det någon gräns för på hur många ställen man ska få rösta.

Jag tycker vi ska kopiera Japan medborgarskapskrav.

Japan tillåter dubbla medborgarskap för barn och för vuxna i undantagsfall.
Citera
2018-08-27, 18:47
Medlem
Man måste ju inte vara medborgare för att bo i ett land. Min fru är Japanska med put i sverige. Hon får inte rösta i riksdagsvalet men i landstinget och kommunalvalet.

Mina barn har dubbla och måste välja vid 18 års ålder.

Ingen biggie!
Citera
2018-08-27, 18:49
Medlem
Känner en hel del från Australien, alla har dubbelt medborgarskap och alla röstar SD. Såklart vill dom inte säga upp sitt australienska medborgarskap som Sverige ser ut idag, en dag kanske det inte går att bo i detta land. Alla dom som bor här (som jag känner) är gift med svensk kvinna/man och har barn som bor här i Sverige. Men alltid skönt att höra att dom har möjligheten att bo i ett välutvecklat land jämfört med vad Sverige ev blir en dag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in