2018-08-27, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Geocaching:
Raderad logg: Det kan vara en logg på en CO som är helt omedveten om att nicket Softpochahontas gått bort. Jag har bekanta som geocachar, som dessutom varit på tur med LW på ett event som var helt omedveten att hon gått bort.
Ofta ser man nicken ute på event, loggar och cacher, men kopplar det inte till en person.

HD:s loggning av LW:s cache: Samma sak här. Man ser en cache på kartan och stannar när man kör förbi. Man ser bara namnet på cachen. Det är knappt man reagerar på vem som är CO ens vid loggningen. Jag tittar/ser sällan vem som är CO om det inte är nått speciellt med cachen.

SD:s loggar den 30/3: Ser man på dom andra loggarna (19st) så ser man att det är mest troligt fel datum någon av dom. Antingen dom 19, eller på Nordsjö cacherna (mest troligt dessa).
Håller med att dessa är efterloggade. Att LW inte loggat dom är inte jättekonstigt. Hon var noga att lägga upp bilder och skriva bra loggtexter, inget man gör omedelbart, utan en tid efteråt.
Jag förstår att inte alla som håller på med geo vet vem som ligger bakom nicket...

Vad jag reagerar på är att Du väljer att skriva "gått bort"... hon har blivit mördad!
Citera
2018-08-27, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja vilken skum filur alltså 😂
Nu saknas bara andra kvinnor som träder fram och berättar om hans hot och våldtendenser mot dem också.
Mycket osannolikt om han beter och betett sig okej mot samtliga kvinnor i sitt liv hittills men helt tvärtom mot LW.
Har aldrig sett ett sådant fall med en man som varit två olika motsatta karaktärer i sina relationer med det motsatta könet, därför är denna fråga av stor vikt för mig för att kunna bedöma SD:s skuld.
Tycker Du att han betett sig ok mot samtliga kvinnor i sitt liv hittills... men tanke på vad som framkommit här i tråden håller jag inte med Dig! Behöver inte vara hot och våld men vad han har skrivit får mig att undra vad det är för person.
Att man beter sig olika i olika förhållanden är inte konstigt, det tror jag alla gör och det borde Du veta som utger Dig för att vara psykolog.
Citera
2018-08-27, 08:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om vi utgår från den dataanalys som @Trie gjorde igår, så bör LW's nyligen borttagna cache utgöras av en som hon fann den 19/2 2015.

Den ingick således i en sammanhängande svit av dagligen loggade cacher, och som enligt dataanalysen har legat på ett avstånd av 9 km (oklart vad mätpunkten utgörs av exakt). För att få en uppfattning om "luckan" i hennes svit, så finns här hennes loggade cacher från dagen före, respektive dagen efter, den 19/2 2015:

Dagen före, dvs. den 18/2 2015:

Dagen efter, dvs. den 20/2 2015:

Om det har legat på internet i mer än tre år och nyligen tagits bort så borde det ju ligga kvar på Googles servrar. Hittade dock inget när jag sökte på:
"Softpocahontas" "19 February 2015"

Å andra sidan verkar det inte gå att hitta något när man söker på de faktiskt existerande loggarna från dagen innan eller dagen efter heller:
"Softpocahontas" "18 February 2015"
"Softpocahontas" "20 February 2015"

...så de här loggarna kanske inte googlingsbara överhuvudtaget.

Jag har dålig koll på webben, men kanske det kan gå att hitta något i andra arkiv, typ Wayback Machine?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-27 kl. 09:08.
Citera
2018-08-27, 08:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Geocaching:
Raderad logg: Det kan vara en logg på en CO som är helt omedveten om att nicket Softpochahontas gått bort. Jag har bekanta som geocachar, som dessutom varit på tur med LW på ett event som var helt omedveten att hon gått bort.
Ofta ser man nicken ute på event, loggar och cacher, men kopplar det inte till en person.

HD:s loggning av LW:s cache: Samma sak här. Man ser en cache på kartan och stannar när man kör förbi. Man ser bara namnet på cachen. Det är knappt man reagerar på vem som är CO ens vid loggningen. Jag tittar/ser sällan vem som är CO om det inte är nått speciellt med cachen.

SD:s loggar den 30/3: Ser man på dom andra loggarna (19st) så ser man att det är mest troligt fel datum någon av dom. Antingen dom 19, eller på Nordsjö cacherna (mest troligt dessa).
Håller med att dessa är efterloggade. Att LW inte loggat dom är inte jättekonstigt. Hon var noga att lägga upp bilder och skriva bra loggtexter, inget man gör omedelbart, utan en tid efteråt.

Jag kommer inte ta upp trådlängd för att gå in i diskussioner med dig, eftersom jag inte ägnar mig åt trådtjafs utan fokuserar på fakta som går att verifiera.

Men för ordningens skull vill jag gärna påpeka att dina ovanstående "förklaringar" är helt uppåt väggarna, och till största delen både ologiska och till viss del helt felaktiga.

Jag kan bara anta att du, genom att använda ett antal "väl valda" geocache-floskler sammanfattade i tre, i mitt tycke, totalt ologiskt formulerade textstycken, strävar efter att förringa de senaste dagarnas (faktabaserade!) upptäckter angående nyligen borttagna loggar (LW's) tillika möjligtvis bakdaterade loggar (SD's).

Vilket ditt syfte med detta är kan endast du själv svara på. Men förhoppningsvis är resterande läsare tillräckligt källkritiska för att hellre tillgodogöra sig information som baseras på de inkonsekvenser och resultat av dataanalyser som nyligen till synes har uppvisats i de inblandades geocache-loggar.

(Det ironiska i sammanhanget är att jag personligen tidigare inte har haft SD på min tio-i-topp-lista över möjliga GM. Men de senaste dagarnas eventuella "manipuleringsförsök" (?) kopplade till både LW's och SD's loggar har fått mig att tänka om. Det innebär inte att SD nu ligger allra överst på min lista, men både han och andra i hans nära geocache-krets har onekligen hoppat upp några pinnhål).

Detta ifrån mig avseende personliga reflektioner. Nu tillbaka till rena faktabaserade inlägg.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 08:45.
Citera
2018-08-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Jag vet inte om det beror på att jag inte har eget konto, men när jag klickar på den översta länken kommer jag till "Schäfern" 2014 men PÅ LW's logg står datumet: 4 feb 2018
LW skriver att benen inte bär så sällskapet får hämta själva burken. ??

Den undre kräver premium medlemsskap och är skapad av en Leon - Noah
Nu har jag inte kollat datumen, men hon skadade ju ett ben i vintras och fick hjälp av en kompis med att ta en cache. AL? och Sälenfjällen.

Edit: hon var i Sälen under Folk o Försvar 13-14 jan 2018 enligt data Grimson letat upp. Då skadade hon benet, så 4/2 var hon väl tillbaka från resan men inte återställd i benet. Det verkar varit många som ställde upp och hjälpte henne.
Senast redigerad av Elsa2018 2018-08-27 kl. 09:06. Anledning: Hittat uppgift
Citera
2018-08-27, 08:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JG?

Ja, JG är en fascinerande karaktär med sin lojalitet och trofasthet. Samma med HD. Det är inte många människor idag som är även "vän i nöden". Det kan vara en beundransvärd egenskap, eller inte, beroende på syfte och situation.

Sedan har vi andra intressanta personer t.ex. UW och barnen (samt MH som efter flera år fortfarande hänger kvar i periferin, undrar varför?), och JH som var LWs senaste relation men reser bara iväg till Norge trots att hon var saknad. Verkar inte ha funnits särskilt varma känslor och närhet i relationen dem emellan, att det skulle kunnat väcka svartsjuka hos andra män i LWs liv.
Citera
2018-08-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag kommer inte ta upp trådlängd för att gå in i diskussioner med dig, eftersom jag inte ägnar mig åt trådtjafs utan fokuserar på fakta som går att verifiera.

Men för ordningens skull vill jag gärna påpeka att dina ovanstående "förklaringar" är helt uppåt väggarna, och till största delen både ologiska och till viss del helt felaktiga.

Jag kan bara anta att du, genom att använda ett antal "väl valda" geocache-floskler sammanfattade i tre, i mitt tycke, totalt ologiskt formulerade textstycken, strävar efter att förringa de senaste dagarnas (faktabaserade!) upptäckter angående nyligen borttagna loggar (LW's) tillika möjligtvis bakdaterade loggar (SD's).

Vilket ditt syfte med detta är kan endast du själv svara på. Men förhoppningsvis är resterande läsare tillräckligt källkritiska för att hellre tillgodogöra sig information som baseras på de inkonsekvenser och resultat av dataanalyser som nyligen till synes har uppvisats i de inblandades geocache-loggar.

(Det ironiska i sammanhanget är att jag personligen tidigare inte har haft SD på min tio-i-topp-lista över möjliga GM. Men de senaste dagarnas eventuella "manipuleringsförsök" (?) kopplade till både LW's och SD's loggar har fått mig att tänka om. Det innebär inte att SD nu ligger allra överst på min lista, men både han och andra i hans nära geocache-krets har onekligen hoppat upp några pinnhål).

Detta ifrån mig avseende personliga reflektioner. Nu tillbaka till rena faktabaserade inlägg.
Det jag skrev var kanske inte tanken på faktabaserat, utan en reflektion på geocaching i allmänhet.
Din kapning innehåller inga motargument i någon sakfråga, fast du anklagar mig just i sak. Så jag vet inte om och på vad jag ska svara.
Citera
2018-08-27, 09:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tycker Du att han betett sig ok mot samtliga kvinnor i sitt liv hittills... men tanke på vad som framkommit här i tråden håller jag inte med Dig! Behöver inte vara hot och våld men vad han har skrivit får mig att undra vad det är för person.
Att man beter sig olika i olika förhållanden är inte konstigt, det tror jag alla gör och det borde Du veta som utger Dig för att vara psykolog.

Det är skillnad på att bete sig lite olika och bete sig som två helt motsatta karaktärer. En snäll och omtänksam man vs en hotfull och våldsam. Det är nästintill omöjligt att en man haft relationer där han varit på det förstnämnda viset mot sina partners och sedan vänt så pass och beter sig helt annorlunda mot en enda kvinna i sitt liv.
Ja jag forskar numera inom psykologi efter flera års studier inom ämnet så jag om någon bör väl veta tänker jag. Men om man inte vill ta den information och kunskap jag delar med mig så är det upp till var och en.
Sedan har jag aldrig sagt att SD skulle varit bra i sina tidigare relationer, jag menar bara att jag gärna vill veta om hans ex och vad de säger innan jag drar slutsatser om att han varit hotfull och våldsam mot LW. Just på grund av ovanstående fenomen att en man inte kan vara två motsatta karaktärer i sina kärleksförhållande.
En kontrollerande, svartsjuk, hotfull, våldsam visar alltid något tecken till detta i samtliga relationer. Alla går inte så långt som misshandel kanske men andra tecken finns.
Citera
2018-08-27, 09:13
Medlem
Honan6s avatar
Det är många som uttryckt vördnad, sorg och saknad på LW:s cacher och andra där det var planerat att hon skulle varit med, så nog är det känt bland geocachare att hon är mördad.

Vad det gäller SD:s äventyr den 30 mars, så är bilden från fikabordet med stmellosa tagen exakt kl 17.21 det aktuella datumet. Detta kan ses i bildens information eftersom den inte är "manipulerad" efter fototillfället. Bildens koordinat berättar den exakta adressen till fikabordet i Stora Mellösa.
Citera
2018-08-27, 09:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Det är skillnad på att bete sig lite olika och bete sig som två helt motsatta karaktärer. En snäll och omtänksam man vs en hotfull och våldsam. Det är nästintill omöjligt att en man haft relationer där han varit på det förstnämnda viset mot sina partners och sedan vänt så pass och beter sig helt annorlunda mot en enda kvinna i sitt liv.
Ja jag forskar numera inom psykologi efter flera års studier inom ämnet så jag om någon bör väl veta tänker jag. Men om man inte vill ta den information och kunskap jag delar med mig så är det upp till var och en.
Sedan har jag aldrig sagt att SD skulle varit bra i sina tidigare relationer, jag menar bara att jag gärna vill veta om hans ex och vad de säger innan jag drar slutsatser om att han varit hotfull och våldsam mot LW. Just på grund av ovanstående fenomen att en man inte kan vara två motsatta karaktärer i sina kärleksförhållande.
En kontrollerande, svartsjuk, hotfull, våldsam visar alltid något tecken till detta i samtliga relationer. Alla går inte så långt som misshandel kanske men andra tecken finns.

Kanske SD:s två skadade tummar, varav en behövde åtgärd, är ett tecken? Kanske han knogade några väggar istället för någons huvud?

De som råkat ut för SD:s eventuella oförmåga att hantera impulskontroll är kanske väldigt bundna till honom?
Det är ju inget ovanligt att offer tiger p g a skam- och skuldkänslor. Kontrollerande och manipulativa människor är experter på att skjuta över skuld på andra och offren upplever ofta egen skuld. Detta vet du ju som studerat psykologi.

Om du ska kunna se och veta hur det förhåller sig med SD, så måste du ha varit väldigt nära honom 24/7.
Citera
2018-08-27, 09:22
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att han beter sig som "två helt motsatta karaktärer"... vad han skrivit... svara, svara, svara, och inlägg om att ligga... kommentarer vid dykevent mm.
Jag tror att det beror lika mycket på den andra parten om den känner sig misstänksam om otrohet, att han ljuger m m. Ställer man inte några frågor blir han säkert inte hotfull.
Det kan finnas andra tecken som Du säger och jag tror att det finns relationer där kvinnan valt att lämna innan det gått längre än så.
Det är en sak att forska/läsa... hur mycket har Du varit i verkligheten...?
Citera
2018-08-27, 09:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om det har legat på internet i mer än tre år och nyligen tagits bort så borde ju det gå att hitta. Hittade dock inget när jag sökte på:
"Softpocahontas" "19 February 2015"

Å andra sidan verkar det inte gå att hitta något när man söker på de faktiskt existerande loggarna från dagen innan eller dagen efter heller:
"Softpocahontas" "18 February 2015"
"Softpocahontas" "20 February 2015"

...så de här loggarna kanske inte googlingsbara överhuvudtaget.

Jag har dålig koll på webben, men kanske det kan gå att hitta något i andra arkiv, typ Wayback Machine?

Jag tror inte att geologgarna alltid är googlingsbara på datum. Kanske beror detta på att man som o-inloggad inte får upp gamla inlägg på respektive cache, utan först måste logga in för att se specifika äldre loggar, trots att cachen i sig fortfarande ligger som googlingsbar.

Att det har (eventuellt) har kunnat fastställas att det rör sig om att det är hennes logg från den 19/2 2015 har snarare kunnat göras genom uteslutningsmetoden, där någon utifrån hennes befintliga loggar i geocacheforumet har kunnat utröna vad som saknas och vilka möjliga luckor som har uppstått i LW's långa svit av dagligen funna cacher under 2014-2015 (eftersom hon själv i andra loggar från den tiden nämnde att hon ägnade sig åt en länge sammanhängande svit av dagligen funna cacher (se t.ex hennes logg från den 16 maj 2015, när hon de facto hade klarat av hela sin 365-dagars svit och uttrycker sin stolthet):

Detta innebär således att hon måste ha loggat någon cache även den 19/2 2015. Men den loggtexten är nyligen borttagen. Och frågan är som sagt, av vem och varför? Misstag eller medvetet?

För att få en exakt analys krävs sannolikt att geocacheforumets egen admin skulle behöva undersöka eventuella ändringar/raderingar som har gjorts, och då pratar vi nog snarare om IT-forensiska åtgärder som endast kan och får genomföras av NFC. Man kan hoppas att utredarna faktiskt lägger litet extra tid på just detta, eftersom nyckeln till LW's död kanske går att härleda till geocache-världen.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in