2018-08-27, 04:54
Medlem
Nu är det så att jag fick min tillsvidareanställning (heltid) den 1 juli i år och nu behöver jag veta lite kring ledighet.

Fick min lönespec denna månad och där står det 25 obet semesterdagar

Hur kommer det sig att det står 0 på bet semesterdagar? Jag förstår att 25 obet står för 25 dagar som jag har rätt till semester utan lön. Men måste dessa dagar förbrukas eller kan jag ta semester nästa år istället?
Citera
2018-08-27, 06:50
Medlem
Jag skulle tippa på att du får semester i förskott? Dvs du kan ta ut 25 dagar men sen på lönespecen regleras det så att du får betalt för de dagar du jobbat in.

Huruvida du måste ta ut dagar, kolla med hr avdelningen.

Har du inte jobbat där så länge och inte jobbat in dagar behöver du inte ta semester.
Citera
2018-08-27, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Jag skulle tippa på att du får semester i förskott? Dvs du kan ta ut 25 dagar men sen på lönespecen regleras det så att du får betalt för de dagar du jobbat in.

Huruvida du måste ta ut dagar, kolla med hr avdelningen.

Har du inte jobbat där så länge och inte jobbat in dagar behöver du inte ta semester.

Har varit anställd som behovare i flera år.

Så om jag tar ut de 25 dagarna så kommer jag inte få någon lön månaden efter? Eller menar du stt jag kan få lön men att jag måste jobba in de där 25 dagarna senare under året?
Citera
2018-08-27, 07:39
Medlem
TheGriffins avatar
Nej de omvandlas automatiskt en efter en till betalda dagar. Och ligger kvar där tills nästa år om du inte tar ut några dagar i år.

Så nej du måste inte ta ut dina semesterdagar i år.
Citera
2018-08-27, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Nu är det så att jag fick min tillsvidareanställning (heltid) den 1 juli i år och nu behöver jag veta lite kring ledighet.

Hur kommer det sig att det står 0 på bet semesterdagar? Jag förstår att 25 obet står för 25 dagar som jag har rätt till semester utan lön. Men måste dessa dagar förbrukas eller kan jag ta semester nästa år istället?

Betald semester kommer i efterhand, den måste man jobba in. Semesteråret bryter 1 a april.
Om du började 1 Juli saknar du 3 månader, altså 25% till nästar års BETALDA semester. Du kommer altså nästa sommar ha 18 eller 19 BETALDA semesterdagar. men du har rätt till att ta ut 25 dagar.
- Förskottssemeter är en annan sak, det är en avtalad förmån. Den brukar bli en skuld, som avskrivs efter 5 år.
Citera
2018-08-27, 09:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy

Snabbt förklarat så får du ca 2,2 semesterdagar per arbetad månad (gäller heltid iaf). Så om du redan jobbat 6 månader provanställning så har du jobbat in 12,5 dagar. Dessa kan du ta ut som betald semester med pålägg på lönen - såkallad semesterersättning.

Se till att du inte blir lurad, fråga facket om arbetsgivaren tjafsar emot.

Däremot kan arbetsgivaren bestämma NÄR det passar att du tar semester.
Citera
2018-08-27, 13:56
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Betald semester kommer i efterhand, den måste man jobba in. Semesteråret bryter 1 a april.

Ursäkta, men det är inte korrekt! Varierar från företag till företag.

Jag har *aldrig* haft nåt annat än förskottssemester (vilket innebär att man "får" 25-30 dagar som man måste betala tillbaka genom sista lönen om man slutar innan man tjänat in dem) som fastanställd och brytpunkten har åtminstone de sista 10 åren varit 1 januari.
Samma med lön - har inte haft något annat än förskottslön (betald runt den 25e, fastän lönerna görs runt den 16e, med justeringar som sjukdagar, semester eller övertid fixade månaden efter).
Citera
2018-08-27, 23:51
Medlem
Lite rätt och mycket fel i svaren ovan men semester är knepigt så det är kanske inte så konstigt.

Reglerna för din semester finns i semesterlagen och eventuellt kollektivavtal, om du omfattas av ett sådant.

Det dom har gemensamt är att det alltid finns ett intjänande år, då man tjänar in sina semesterdagar, och ett uttagsår, då man tar ut sina semesterdagar. Om man omfattas av kollektivavtal så följer man normalt sett de rekommendationer som står i semesterlagen och det är att uttagsåret kommer EFTER intjänandeåret. Det innebär att första året tjänar man in sina betalda semesterdagar och året efter kan man ta ut dom, d.v.s. ingen betald semester första året. Däremot har man en trevlig bunt pengar innestående när man slutar. Semesteråret, om man har kollektivavtal, brukar löpa enligt vad semesterlagen rekommenderar och det är från april till mars.

Dock är det bara rekommendationer hur intjänande- och uttagsår ska ligga samt mellan vilka datum semesteråret ska löpa. Man kan lika gärna ha kalenderår, januari till december, som semesterår. Man kan också ha intjänande och uttagsår samtidigt, d.v.s. man får sina 25 (eller mer) dagar direkt från dag ett och tjänar sedan ihop dom under året. När man frågar om semester så brukar folk svara hur det ser ut på deras egen arbetsplats och tro att det är det enda sättet att lägga upp det på men det är inte korrekt.

Du har alltid rätt till 25 dagars semester, dock inte alltid 25 dagars betald semester. TS säger att han tidigare varit behovsanställd under ett antal år innan han blev tillsvidareanställd. Om han inte fick timlön där man lade till semesterlönen vid löneutbetalningen ska han ha arbetat ihop betald semester som borde kunna tas ut nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in