2018-08-26, 20:41
Medlem
Om SD har några hjärnceller kvar så inser de att de kan vinna betydligt fler procent från främst S och M, än vad skulle "blöda" till AfS genom ett omval. Men de kanske är så pass angelägna om att behålla sitt monopol på invandringsfrågan att de hellre fortsätter att vara ett "oppositionsparti" på 25 procent, än att på allvar utmana sjuklövern och tvinga fram ett omval där de kan nå 30-35 procent.

Jag säger varken ditten eller datten, säger bara att det inte skulle förvåna mig om de skulle fega ur.
Citera
2018-08-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Om SD har några hjärnceller kvar så inser de att de kan vinna betydligt fler procent från främst S och M, än vad skulle "blöda" till AfS genom ett omval. Men de kanske är så pass angelägna om att behålla sitt monopol på invandringsfrågan att de hellre fortsätter att vara ett "oppositionsparti" på 25 procent, än att på allvar utmana sjuklövern och tvinga fram ett omval där de kan nå 30-35 procent.

Jag säger varken ditten eller datten, säger bara att det inte skulle förvåna mig om de skulle fega ur.
En komplicerad situation helt klart, men sätter man sig inte i opposition och hoppas på omval så sänder man tydliga signaler till sina väljare.
Kommer dessutom AfS in den 9 september så kanske man gör allt för att det inte ska bli omval, då det kanske gynnar AfS mer än SD själva.
Spännande tider i politiken, samtidigt som 7-klövern inte fattar nånting i vanlig ordning
Citera
2018-08-26, 20:59
Medlem
Hur ser AfS på Cannabis och Psykedeliska -legalisering?
Citera
2018-08-26, 21:02
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knibis
Det finns ingen politik för det, men om du är intresserad så kan du gärna kolla in "tripphögern".
Citera
2018-08-26, 21:02
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Alla som röstade in SD i Riksdagen kan mycket väl välja AfS och dessutom har de nya antiglobalistiska vindarna säkert påverkat, så AfS kan mycket väl få 6-7%.

AfS ska vinna över SDs röster i gamla gardet och några tiondelprocenter av M och KD.

Det kommer räcka långt.

Har beställt Champagne idag. Till den 9/9 då AfS kommer in i Riksdagen.

Jag med. Vilken sort/märke beställde du?
Själv blev det en flaska Diebolt-Vallois Fleur de Passion som skall öppnas på valnatten när AFs kommer in.
Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Druvor: Chardonnay
Smak: Torr, fyllig. Fruktig, äpplen och apelsin, lätt karamellton, bröd och mineral. Fin längd.
Omdöme: Kraftfull och dynamisk...precis som AFS!!
Citera
2018-08-26, 21:03
Medlem
StuGs avatar
AfS har fattat Trump. Därför kommer de aldrig att vika sig eller låta sig styras av MSM och globalistliberala pkfloskler. Det biter inte - de slåss mot själva ideologin bakom dem. Det är som att genomskådat "Trollkarlen från Oz" - det är ingen farlig häxa, bara effekter skapade för att hålla folket i schack. Och därför kan de vinna skaror från både höger och vänster.

Det Trump gjorde i USA är ungefär samma sak fast i en gigantiskt större skala.
Se det här talet av Trump :
https://youtu.be/szaKnOhJbow
Citera
2018-08-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jo, stämmer bra. Redan innan Trump så började svenska (och amerikanska) högerlibertarianer gravitera mot nationalistiska positioner. För fyra år sedan röstade som sagt den här Arkestål på Lööf, men om man följde henne på Twitter då så såg man förändringen kort efter valet, och den kom samtidigt inom hela den här rörelsen.

För oss som inte är libertarianer så har vi bara en tillfällig ödesgemenskap med dessa personer, men det kan bli väldigt utsträckt i tiden beroende på hur lång tid det tar att återställa landet. Högerlibertarianer vill ha etniskt homogena vita länder, för det är endast där som deras ekonomiska idéer kan förverkligas.
Tja, det finns nog olika skäl till varför libertarianerna röstar som de gör. Precis som du säger så är de motståndare till etniskt och kulturellt heterogena länder. Von Mises "himself" ändrade uppfattning på 1960-talet i och med civilrättsrörelsen. Murray Rothbard, Ron Paul, Robert Nozick och alla de andra hade ungefär samma åsikt hela tiden. Ayn Rand hade inte heller någon större förkärlek till internationalism och mångkulturalism. Vi får som sagt se vad Libertarianerna kommer att göra i Sverige. De får ju inte ut så mycket av att klänga fast vid Moderaterna, Centerpartiet eller Liberala Partiet.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Att nolltolerera antisemitism genom uteslutningar samt att stödja Israel hade varit trovärdigt.
Tja, så kan man ju se det men jag tror många hellre föredrar att Alternativ för Sverige inte är ett sionistiskt och filosemitiskt parti. Jag förstår inte ens varför ett svenskt parti skall vara det? Det är väl svenskars intressen som Alternativ för Sverige representerar och inte judiska eller israeliska?

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det här är ett av många exempel på AfS' mycket stora bredd. Ett annat exempel är Lennart Matikainen som kommer från ytterligare ett helt annat håll.

Intressant det som Matikainen sa i en torgmötesintervju häromdan, på frågan om varför han valde just AfS. Det som fällde avgörandet för honom var att partiet bestod av så bra människor (bra människomaterial) med en bra/hälsosam anda i gruppen, som han kunde tro på och känna igen sig i.
Lennart Matikainen? Var det han som var sexrådgivare på TV? Jag har inte koll.

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Hade du scrollat lite på hennes twitter hade du insett att det nog är just på grund av de åsikterna hon röstar på dem. T.ex. den här tweeten: https://twitter.com/spfoia/status/1032374387146543104

Eller för den delen de här två från samma kväll: https://twitter.com/spfoia/status/1032196696439173121
https://twitter.com/spfoia/status/1032197026514132992
Har sett det men är detta verkligen orsaken?

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag ska säga att det var under intervjun i Radio Bubbla, där de är oerhört ideologiskt drivna, som jag uppmärksammade hur väldigt oideologisk som Kasselstrand är.

Återvandringsprogrammet är inte ideologiskt. Idén är lika absurd som att man skulle stå och säga "Vårt partis ideologi är att man ska släcka skogsbränder."

Återvandring är lika självklart och nödvändigt som att släcka skogsbränder. Inte någon sorts ideologisk idé.

Det är därför man kan jämföra Kasselstrand med gamla gubbar som Torbjörn Fälldin eller Tage Erlander. Självklart att Sverige är svenskt (och överväldigande etniskt homogent), att man håller ihop nationen. ansvarar för nationen och står till svars inför svenska folket. Inte ett skit extremt, och på den tiden inte alls ideologiskt.

Radio Bubbla ställde vissa ideologiskt drivna frågor om t.ex. demokrati-kritik. Kasselstrand förföll inte ens ha funderat över detta och svarade yrvaket "ja men demokrati är ju bra".
Jag hörde också den intervjun. Kasselstrand säger han är ideologilös men sympatiserar med konservatismen och nationalism. Det finns ett sökande i honom. Det är klart när man lyssnar på Kasselstrand och de andra företrädarna att de skrapar där på ytan till andra frågor. Det finns förvisso vissa ”välfärdsvurmande” drag i Kasselstrand och andra alternativa politiker som jag personligen inte gillar. Sedan är partiet svaga i en hel del frågor. Det här med att ge finanspolitiska rådet, lärare, domare och byråkrater mer makt är fullkomligt vanvett. Detta är inte skrivet i sten och det framgår faktiskt när du lyssnar på Kasselstrand och de andra. De är villiga att lära och Kasselstrand frågar till och med killen som driver Bubbla om vad man skall tycka i vissa frågor. Jag gillar detta. Vidare hoppas jag att de tittar på bättre fungerande och frihetliga länder så som Schweiz.
Senast redigerad av Edgerton 2018-08-26 kl. 21:11.
Citera
2018-08-26, 21:05
Medlem
Citat:
Jag har väldigt svårt att se att AfS skulle vara positiva till legalisering av droger
Citera
2018-08-26, 21:08
Medlem
En sak som behöver adresseras i argumenten gällande sd och kvotflyktingar som ofta tas upp av AfS är att man brukar säga att sd vill fördubbla antalet kvotflyktingar, 2016 när antalet låg på 1900, och nu 2018 kommer antalet ligga på 5000. Detta innebär i praktiken att i princip det enda förslag sd lagt som de har fått igenom inom migrationsfrågan är alltså fler invandrare.
Därför ska man nog i större utsträckning påtala att det är något de ville och fick snarare än att de vill.
Citera
2018-08-26, 21:14
Medlem
robotguras avatar
Citat:

De har inte tagit någon ställning i den frågan ännu. Det längsta de skulle kunna gå, i framtiden, skulle nog vara avkriminalisering av cannabis.
Citera
2018-08-26, 21:17
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
En sak som behöver adresseras i argumenten gällande sd och kvotflyktingar som ofta tas upp av AfS är att man brukar säga att sd vill fördubbla antalet kvotflyktingar, 2016 när antalet låg på 1900, och nu 2018 kommer antalet ligga på 5000. Detta innebär i praktiken att i princip det enda förslag sd lagt som de har fått igenom inom migrationsfrågan är alltså fler invandrare.
Därför ska man nog i större utsträckning påtala att det är något de ville och fick snarare än att de vill.

Mycket bra att du poängterar detta som så oftast aldrig talas om när det kommer till SD.
Citera
2018-08-26, 21:19
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag med. Vilken sort/märke beställde du?
Själv blev det en flaska Diebolt-Vallois Fleur de Passion som skall öppnas på valnatten när AFs kommer in.
Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Druvor: Chardonnay
Smak: Torr, fyllig. Fruktig, äpplen och apelsin, lätt karamellton, bröd och mineral. Fin längd.
Omdöme: Kraftfull och dynamisk...precis som AFS!!

Om Kek vill! 😀

Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in