2018-08-25, 11:24
Medlem
kakelpannas avatar
Om man har tidsstämpel på jobbet, får man skita i rasten då och har man rätt till betalt för den tiden man jobbar på rasten?
Citera
2018-08-25, 11:27
Medlem
Då ska du ha avdrag när du skiter på arbetstid också.
Citera
2018-08-25, 11:36
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Om man har tidsstämpel på jobbet, får man skita i rasten då och har man rätt till betalt för den tiden man jobbar på rasten?
Jobbar du mer än 5 timmar ska du ha rast och nej, du får inte betalt för rasten.
Citera
2018-08-25, 11:40
Medlem
godboys avatar
Citat:

Vill minnas att det finns någon regel som säger att man skall ha rast efter fem timmar och att rasten minst skall omfatta 30 minuter. För framförande av tunga fordon som buss och lastbil så gäller ju kör och vilotider och om man inte följer dessa så kan dryga böter utfärdas.

Men generellt så har du ej rätt att själv välja bort din rast. Sen, om du har förtroendearbetstid så kan du ju göra hur du vill utan att någon får veta det, t ex skita i rasten och gå hem motsvarande tid tidigare. Sen om det är tillåtet enl arbetstidslagen är väl mycket tveksamt. Men då du verkar går på stämpelklocka så verkar du ju inte besitta den möjligheten.

Själv har jag förtroendearbetstid och det nyttar jag. T ex kan jag jobba hemifrån, jag kan fara iväg mitt på dagen, komma sent, gå tidigt osv. Så länge jag utför det jag ska.
Citera
2018-08-25, 12:04
Bannlyst
Du får skita på rasten ist.
Citera
2018-08-25, 12:15
Medlem
Citat:
Klart du får. Man du kan inte bara jobba på t.ex. lunchen för att du tycker det själv. Det räknas som övertid och sån ska ju normalt vara beordrad. Jobbar man rast regelbundet utan att nån sagt till om det så börjar nog personalavdelningen fundera efter ett tag. Nån gång ibland kommer man undan med, åtminstone där jag jobbar. Men blir det regelbundet då ligger man risigt till om det vill sig illa och man inte har chefen på sin sida...har hänt på miitt jobb....
Citera
2018-08-25, 13:59
Medlem
killawifes avatar
Det beror lite på situationen, men rent generellt så har du en schemalagd arbetstid med schemalagd lunch. Om du då väljer att arbeta under din lunch så ger du bort den tiden till arbetsgivaren. Jag har dock jobbat på arbetsplatser där man valt bort sin lunch för att istället sluta tidigare men aldrig att nån jobbat in lunchen och fått betalt för det.
Citera
2018-08-25, 15:25
Medlem
Mackan52s avatar
Om du skiter i rasten när ska du då äta?
Citera
2018-08-25, 16:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Vet inte om det är svar på din fråga, som är otydligt formulerad vad gäller vad som avses, men på länkarna nedan hittar du iaf en del info. För övrigt är ett tips att Google är en långt kunnigare källa än pöbeln på FB, så fråga Google istället nästa gång du söker fakta.

https://lawline.se/answers/har-man-ratt-till-5-min-rast-per-arbetad-timme
http://www.lo.se/start/facket_direkt/arbetstid_och_arbetsmiljo/rast_paus_och_maltidsuppehall
https://www.ka.se/ar-fikarasten-betald-arbetstid
https://handelsnytt.se/2016/10/06/7-saker-alla-bor-veta-om-rast/
Citera
2018-08-26, 16:13
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Om du skiter i rasten när ska du då äta?

Man kan äta medan man skiter höhö

Har man ett kontorsjobb kan man äta vid sitt skrivbord medan man arbetar vilket är en bra metod för att kunna arbeta lite lugnare under dagen. Om man har en bra chef kan han tillåta att man smiter hem 15 minuter tidigare om man jobbar på lunchen dessutom Men det är inte alla chefer som tillåter sådant och man ska inte gå hem för tidigt utan att fråga chefen heller.
Citera
2018-08-26, 16:31
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Man kan äta medan man skiter höhö

Har man ett kontorsjobb kan man äta vid sitt skrivbord medan man arbetar vilket är en bra metod för att kunna arbeta lite lugnare under dagen. Om man har en bra chef kan han tillåta att man smiter hem 15 minuter tidigare om man jobbar på lunchen dessutom Men det är inte alla chefer som tillåter sådant och man ska inte gå hem för tidigt utan att fråga chefen heller.

Du har säkert rätt, har flera gånger jobbat extra över rasten för att "skiten måste göras" och jag gillar inte ett alltför tight schema. Man måste ha marginaler, så är livet.

Vad jag ville framföra var att blankt strunta i rasten är nog inte den bästa av idéer. Vi är inte maskiner, man måste ta en paus emellanåt (föredrar själv en halvtimmes lunchrast och tio minuter fika vid två-tre snåret) annars minskar den allmänna produktiviteten och man riskerar att börja göra misstag som vid ett senare tillfälle kan leda till att man måste jobba extra för att rätta till misstagen.

Sen finns det ju såklart folk som har jobb där man får betalt för åtta timmar men inte levererar åtta timmars produktivitet. Fast jag har inget sådant jobb och sådana jobb hör man ofta blir färre och färre så jag räknar inte dem som en faktor.

Jag vet bara att jag inte hade kunnat jobba mina timmar utan en paus, inte om jag vill göra ett bra jobb.
Citera
2018-08-26, 16:50
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Du har säkert rätt, har flera gånger jobbat extra över rasten för att "skiten måste göras" och jag gillar inte ett alltför tight schema. Man måste ha marginaler, så är livet.

Vad jag ville framföra var att blankt strunta i rasten är nog inte den bästa av idéer. Vi är inte maskiner, man måste ta en paus emellanåt (föredrar själv en halvtimmes lunchrast och tio minuter fika vid två-tre snåret) annars minskar den allmänna produktiviteten och man riskerar att börja göra misstag som vid ett senare tillfälle kan leda till att man måste jobba extra för att rätta till misstagen.

Sen finns det ju såklart folk som har jobb där man får betalt för åtta timmar men inte levererar åtta timmars produktivitet. Fast jag har inget sådant jobb och sådana jobb hör man ofta blir färre och färre så jag räknar inte dem som en faktor.

Jag vet bara att jag inte hade kunnat jobba mina timmar utan en paus, inte om jag vill göra ett bra jobb.

Jag tillhör människorna som måste ta med mig jobbet hem om jag inte hinner göra allting under arbetsdagen vilket händer ofta. Därför brukar jag göra någon hjärndöd syssla medan jag äter eller fikar för att få en paus. Jag brukar också ta korta fem-minuters pauser där jag blundar och bara lyssnar på någon lugn musik för att vila huvudet. Men ibland är det mer effektivt att ta en paus eftersom man jobbar mycket långsammare när man är trött
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in