2018-08-26, 13:33
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Jag har bestämt för mig att jag läst om deras " tur på isen " fast hon skrev mer detaljerat. Jag är inte säker men har för mig det

Du kanske tänker på turen de hade en månad efter bilincidenten? Det var med ute på is, fast på Hjälmaren.

Något annat. Hoppas utredarna har span på SD. Jag kan se framför mig hur han eller någon vän tar sig till "Nordsjön" för att plocka bort 7 loggremsor. Någon privatspanare kanske kan bistå?
Slå koordinaten i google så kommer kartan fram: 59°06'48.6"N 15°14'54.1"E
Senast redigerad av Honan6 2018-08-26 kl. 13:35. Anledning: Ändring
Citera
2018-08-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du kanske tänker på turen de hade en månad efter bilincidenten? Det var med ute på is, fast på Hjälmaren.

Något annat. Hoppas utredarna har span på SD. Jag kan se framför mig hur han eller någon vän tar sig till "Nordsjön" för att plocka bort 7 loggremsor. Någon privatspanare kanske kan bistå?
Slå koordinaten i google så kommer kartan fram: 59°06'48.6"N 15°14'54.1"E

Ja så kan det vara
Citera
2018-08-26, 13:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Flera här i tråden (och t.ex. Leif GW Persson) menar ju att de här kända omständigheterna kan anses vara tillräckliga för att uppnå den lägre misstankegraden (skäligen misstänkt), och det är väl då ett rimligt antagande att göra att det var just de här omständigheterna som åklagaren lade fram vid häktningsförhandlingarna.

Eller menar du att de kända omständigheterna inte räcker för att uppnå ens den lägre misstankegraden, och att åklagaren därför måste ha lagt fram något mer?

Nu vet jag inte säkert vilket uttalande du hänvisar till som GW har sagt, men jag misstänker starkt att du hänvisar till den artikel där GW uttalar sig om fallet (och som du ständigt återkommer till).

I den artikeln framkommer det att GW uttalar sig i allmänna ordalag om fall liknande detta.
I samma artikel säger han t ex att det inte är ovanligt att gm flyttar på offret både en och två gånger. Då uttalar han sig på så sätt att det här fallet är liknande andra fall, där ett förhållande har liknande historik som detta och att det är därför misstankarna faller direkt på denna misstänkta person (fritt ur minnet).

Tycker inte att det är ok att använda GW som källa på detta sätt, när han pratar i generella termer. Han pratar inte om detta specifika fall när han säger att kroppen har flyttats två gånger eller att det är på dessa grunder denna person har blivit häktad. Det framgår att han inte har specifik information om detta särskilda fall, utan uttalar sig generellt.

Be mig inte att länka (!).
Det är du som ska länka till GWs uttalande eftersom det är du som hänvisar till GW.
Citera
2018-08-26, 13:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Eller hur.

Har lyssnat igenom LGW i TV4 10 gånger i sträck, och han cementerar tidigt bilden av vad som har hänt LW genom att använda statistik. Han svarar hela tiden: "som det brukar gå till."

Han menar att SD är misstänkt därför att i 7 av 10 fall är det han, men de har nog inget på honom eftersom han åker in och ut på det där sättet

Han tror inte att fallet kommer att lösas: Om man inte har någon dödsorsak går han fri. Om man har dödsorsaken är det 50/50.

Intressant är också att han påstår att det inte alls var konstigt att polisen missade kroppen. Man måste nästan trampa på den. Men där skarvar han nog för inte snubblade hundarna över kroppsdelarna på botten av Öresund?

Hans finurliga mumlande om Springare skall jag återkomma till.

Med tanke på att vår käre GW rimligen borde kunna läspa ur sig även helt andra resonemang kring denna händelse (och har gjort i andra, liknande fall) så borde man lugnt kunna sluta sig till att GW:s tidiga uttalande här nog snarare kan ses som en del av... straffet.
Citera
2018-08-26, 13:59
Medlem
Honan6s avatar
Undrar varför EGT blev plötsligt "tyst" igår. Nåväl, hen dyker väl upp igen och då vill jag fråga hen om sina tankar avseende Nordsjö-cacherna och om hen har någon info om vilka samtalsämnen som löd mellan HD, ML och JH när de möttes på Ängsö medan SD satt i häktet den 2 juni.
Citera
2018-08-26, 15:14
Medlem
Netherworlds avatar
Om nu SD är GM så tror jag att motivet är svartsjuka. Då är det intressant att mordet skedde precis innan Norgeresan. Har SD en period innan mordet uttryckt till LW att han inte vill att hon ska åka på den resan? Har han levt med tankarna om att LW skulle idka samlag med någon i gänget? Har han blivit mer och mer besatt av dessa tankar i sån mån att blivit manisk? När de väl träffas på mordkvällen, är det detta som SD vill konfrontera LW med? Kanske han bad LW om att inte åka med? Men LW står på sig, och hela situationen eskalerar.

Nu har jag väldigt dålig koll på vilka som skulle på denna Norgeresan. Men någon annan kanske har en sådan lista?
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-26 kl. 15:15. Anledning: stavfel
Citera
2018-08-26, 15:22
Medlem
Som Begåvningsreserv undrar jag om någon med insyn vet vilka SD fick tag på vid sin hjälpsamma utredning på tisdagen.

Vore ju klart olämpligt om han fick tillgång till LW:s digitala enheter innan polisen var på plats. Någon med insyn som vet?
Ber om ursäkt om ni har tagit detta ett eller flera varv redan.
Citera
2018-08-26, 15:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Be mig inte att länka (!).
Det är du som ska länka till GWs uttalande eftersom det är du som hänvisar till GW.
Du duckar för frågan jag ställde till dig. Den kanske var något att fundera över.

Lite OT om Leif GW Persson:
Senast redigerad av Draifos 2018-08-26 kl. 15:41.
Citera
2018-08-26, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om nu SD är GM så tror jag att motivet är svartsjuka. Då är det intressant att mordet skedde precis innan Norgeresan. Har SD en period innan mordet uttryckt till LW att han inte vill att hon ska åka på den resan? Har han levt med tankarna om att LW skulle idka samlag med någon i gänget? Har han blivit mer och mer besatt av dessa tankar i sån mån att blivit manisk? När de väl träffas på mordkvällen, är det detta som SD vill konfrontera LW med? Kanske han bad LW om att inte åka med? Men LW står på sig, och hela situationen eskalerar.

Nu har jag väldigt dålig koll på vilka som skulle på denna Norgeresan. Men någon annan kanske har en sådan lista?

några har fått för sig att Steffe bara tänker på samlag #SUCK# för det skulle vara anledning till mordet på Le*a
hela svenska folket har samlag inget brottsligt ska han sitta hemma utan träffa barn sin partner Ha*na för en del tycker det efter som steffe inte har något att dölja lever han sitt liv som alla människor har rätt till
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-26 kl. 16:08.
Citera
2018-08-26, 16:03
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Som Begåvningsreserv undrar jag om någon med insyn vet vilka SD fick tag på vid sin hjälpsamma utredning på tisdagen.

Vore ju klart olämpligt om han fick tillgång till LW:s digitala enheter innan polisen var på plats. Någon med insyn som vet?
Ber om ursäkt om ni har tagit detta ett eller flera varv redan.

Ja, verkligen olämpligt. Tyvärr har jag ingen insyn.

Är just nu mest intresserad av HD: s göromål när SD satt inlåst. Har hon del i mordet, tro?
Jag reagerar bl a på att hon var till en Geocache by Softis den 30 maj med S*ll*n och Y*nk**n. Inte ett ord om Softis i loggen. HD kanske är en kall och klinisk människa? Hennes blivande exman satt anhållen och hon loggade hans älskarinnas cache.
http://www.geocaching.com/geocache/GC70Q0C_sangen-pa-sottern
Citera
2018-08-26, 16:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du duckar för frågan jag ställde till dig. Den kanske var något att fundera över.

Lite OT om Leif GW Persson:

Tack för att du länkade artikeln!

Som jag minns är det detta utlåtande som jag menar är väldigt generellt hållet (finns även andra artiklar tror jag).

Han säger:

"I början av förra året utreddes han för misshandel av Lena Wesström.

– Det är väl därför de bedömer honom som intressant, säger professor Leif GW Persson till Metro.
"

https://www.metro.se/artikel/gw-om-misst%C3%A4nkt-i-lena-fallet-d%C3%A4rf%C3%B6r-bed%C3%B6mer-polisen-honom-som-intressant

Är väl, bedömer och intressant alltså, inte att det är det de har på honom. Inte att det är det som ligger till grund för häktningen.

och sedan säger han:

"Vad kan du säga om att mannen har plockats in flera gånger?

– Jag kan inte säga något bestämt om det, annat än att om polisen hade haft något vitalt på honom så skulle han inte ränna ut och in på det viset.
"

Båda uttalandena hade jag och flera här kunnat konstatera själva utan att vara professor i kriminologi för att sluta sig till. Det är generella uttalanden utifrån det lilla som vi vet om fallet via artikeln.

Han pratar i allmänna termer utifrån sina kunskaper.

Vad gäller frågan som du säger att jag har "duckat för" måste jag gå tillbaka för att se vad jag inte svarade på. Får återkomma.
Citera
2018-08-26, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Undrar varför EGT blev plötsligt "tyst" igår. Nåväl, hen dyker väl upp igen och då vill jag fråga hen om sina tankar avseende Nordsjö-cacherna och om hen har någon info om vilka samtalsämnen som löd mellan HD, ML och JH när de möttes på Ängsö medan SD satt i häktet den 2 juni.

är du så intresserad så ligger det dig närmst att
själv försöka nå det du vill veta ”själv”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in