2018-08-26, 09:58
Medlem
ekaflnorens avatar
Hej!

Har en några gammal Baotian Classic som jag har mest för att köra till affären och för att lära mig meka.

Variatorremmen gick av förra veckan och jag köpte en ny i samma storlek (669*18*30) men inte samma märke och inte heller original antar jag, för den var ganska billig jämfört med vad andra tog (men original var slut i lager).

Men efter bytet går den trögt, jag har kört typ 6 mil med den nu. Riktigt trög i uppförsbackar och kommer inte upp i maxhastighet. Det "känns" som att det tar emot när jag gasar. Jag rengjorde heller inte variatorerna (heter det så) innan jag bytte, om det kan ha någon betydelse.

Är den nya remmen för styv? Kan jag justera något eller är det bara att köpa en ny rem?
Citera
2018-08-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Hej!

Har en några gammal Baotian Classic som jag har mest för att köra till affären och för att lära mig meka.

Variatorremmen gick av förra veckan och jag köpte en ny i samma storlek (669*18*30) men inte samma märke och inte heller original antar jag, för den var ganska billig jämfört med vad andra tog (men original var slut i lager).

Men efter bytet går den trögt, jag har kört typ 6 mil med den nu. Riktigt trög i uppförsbackar och kommer inte upp i maxhastighet. Det "känns" som att det tar emot när jag gasar. Jag rengjorde heller inte variatorerna (heter det så) innan jag bytte, om det kan ha någon betydelse.

Är den nya remmen för styv? Kan jag justera något eller är det bara att köpa en ny rem?

Mycket troligt att orsaken till ditt första haveri var just att variatorn började kärva. Vidare förklaring är väl onödig ?.
Citera
2018-08-26, 11:13
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Mycket troligt att orsaken till ditt första haveri var just att variatorn började kärva. Vidare förklaring är väl onödig ?.

Tack för svaret! Hur felsöker jag att det är variatorn som är problemet? Den gick inte alls så här med gamla drivremmen.

700 mil har den gått för övrigt.
Citera
2018-08-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Tack för svaret! Hur felsöker jag att det är variatorn som är problemet? Den gick inte alls så här med gamla drivremmen.

700 mil har den gått för övrigt.

Plocka isär o smörj, Kolla att allt ser helt o bra ut. Det är rörliga delar i variatorn, om dom gått utan smörjning man dom mycket väl vara nedslitna.
Jag har inte skruvar så mycket med moderna moppar. Men industrigrejer fungerar liknande. ALLT kan bli slitet, och gå sönder.
Citera
2018-08-26, 12:34
Medlem
INTPs avatar
Kollade du att variatorvikterna låg rätt efter rembrottet? Dom brukar vända sig fel när remmen går av, vänder man dom inte rätt blir utväxlingen låst på nära max vilket gör mopeden väldigt slö, särskilt i låg fart.
Kolla även om vikterna är slitna, är dom det är det dags att byta även dom.
Citera
2018-08-26, 13:11
Medlem
Har den gått 700 utan att byta variatorn så kan den vara sliten med. min hade kanter som hade uppstår efter 600 mil och då gick den slött då variatorn kärvade. bytte den så gick den bra och jag viktade ner den med så den är snabbare i starten och starkare.
Citera
2018-08-26, 13:53
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Kollade du att variatorvikterna låg rätt efter rembrottet? Dom brukar vända sig fel när remmen går av, vänder man dom inte rätt blir utväxlingen låst på nära max vilket gör mopeden väldigt slö, särskilt i låg fart.
Kolla även om vikterna är slitna, är dom det är det dags att byta även dom.

Tack för svaret!

Menar du vikterna i den främre variatorn eller vad den kallas?
Citera
2018-08-26, 13:56
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trident2113
Har den gått 700 utan att byta variatorn så kan den vara sliten med. min hade kanter som hade uppstår efter 600 mil och då gick den slött då variatorn kärvade. bytte den så gick den bra och jag viktade ner den med så den är snabbare i starten och starkare.

Tack för svaret!
Jag tycker den ser bra ut. Det går lätt att dra runt remmen när jag inte skruvat fast den främre så hårt och när jag gjort det är det trögt att dra runt den, med handen alltså med mopeden avstängd. Det känns som att remmen blir ihoptryckt i den främre variatorn (om den heter så).

Bakre variatorn är också extremt svår att öppna upp för att få in remmen, jag orkar bara få i remmen så att den går precis på yttre delen av variatorn, men har ingen aning om hur lätt det ska vara att "öppna" upp bakre variatorn. Edit: nu såg jag en video på youtube där mannen där det verkar gå lätt. Så som han gör kan jag omöjligen göra,... så det är kanske det då.. =) Om det inte går att öppna den på något annat sätt, om den har låst sig eller nåt?
https://youtu.be/ml5jVRu5EiY?t=52s

Så här ser det ut på främre, remmen ligger lite utanför den den där hylsan.
https://imgur.com/a/tnSLmIQ
Senast redigerad av ekaflnoren 2018-08-26 kl. 14:14.
Citera
2018-08-26, 15:34
Medlem
Arabapans avatar
När remmen är ny så är den bredare (remmen slits ju på sidorna av skivorna i variatorn) och det gör att remmen ligger längre upp på skivan. Så det blir lite som att sätta ett större framdrev på en klassisk moppe med kedja.
Men frågan är om din rem är för bred, ser lite så ut när man tittar på bilden. Siffrorna på remmen verkar inte stämma med dina mått 669 ...?
Citera
2018-08-26, 15:57
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
När remmen är ny så är den bredare (remmen slits ju på sidorna av skivorna i variatorn) och det gör att remmen ligger längre upp på skivan. Så det blir lite som att sätta ett större framdrev på en klassisk moppe med kedja.
Men frågan är om din rem är för bred, ser lite så ut när man tittar på bilden. Siffrorna på remmen verkar inte stämma med dina mått 669 ...?

Det står 669*18*30 på ett annat ställe. Vet inte om vad dem där siffrorna syftar på.
Citera
2018-08-26, 17:32
Medlem
Jag har en classic och köpte en rem förra veckan. det är 669x18x30 man ska ha. 669 är längden på den 18 är bredden. 30 är storleken på klackarna på remmen. det är trögt att dra runt en rem förhand då motorn bromsar. Sök på youtube efter hassse666 han har bra mektips. Tittade på bilden med din rem och det är ingen fara det enda som händer är att den kommer längre upp på variatorn när du skruvar ihop det.
Senast redigerad av Trident2113 2018-08-26 kl. 17:39.
Citera
2018-08-26, 17:51
Medlem
Arabapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trident2113
Jag har en classic och köpte en rem förra veckan. det är 669x18x30 man ska ha. 669 är längden på den 18 är bredden. 30 är storleken på klackarna på remmen. det är trögt att dra runt en rem förhand då motorn bromsar. Sök på youtube efter hassse666 han har bra mektips. Tittade på bilden med din rem och det är ingen fara det enda som händer är att den kommer längre upp på variatorn när du skruvar ihop det.

Tycker remmen har siffrorna 638.
Har du 10 tum eller 12 tum på hjulen?
Har du slipat ner glidhylsan? Många gör det för att trimma den lite. Annars så ska remmen kunna ligga helt in på glidhylsan när du sedan sätter på den yttre remskivan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in