Citat:
Det hade varit kul att veta vad folk i tråden tror är den främsta orsaken till att SD enligt OU ser ut till att få upp mot en fördubbling av rösterna jmf förra valet.
Är det för att a) SD har ett överlägset politiskt budskap/plattform
eller b) De "etablerade" partierna har gjort bort sig totalt och folk är förbannade.
Självklart är det inte 100% a eller 100%b, svara gärna i x%/x% relation...
Alltså, egen åsikt till varför SD gör det så bra i OU.
Jag tror 25/75
Är det för att a) SD har ett överlägset politiskt budskap/plattform
eller b) De "etablerade" partierna har gjort bort sig totalt och folk är förbannade.
Självklart är det inte 100% a eller 100%b, svara gärna i x%/x% relation...
Alltså, egen åsikt till varför SD gör det så bra i OU.
Jag tror 25/75
SD har ju en överlägsen politisk plattform just för att de andra har gjort bort sig. Det är genom att inte ha element av SDs plattform i sina program som de har gjort bort sig, och genom att vägra samtala med SD oavsett vad.
Det rör sig om ett kulturskifte som är en motreaktion mot den absurda offermentalitet och svaghetsdyrkan vi sett hos modern flumvänster. Antingen fattar man, och då har man gått över till SD, MED eller AfS eller så fattar man inte, och då är jag rädd att hela den senaste tidens politiska utveckling känns kryptisk. Det kan tyckas lätt för M och S att ta alla russinen ur SD-kakan, men jag tror att de är fundamentalt inkapabla att förstå varför folk röstar SD. De tror fortfarande att det rör sig om någon slags halmgubbenationalister som vill tvinga svarta att äta Kalles kaviar och dansa små grodorna, eller något.
9000 afghaner hade kunnat förklara på TV att överrepresentationen vid våldtäkt är på grund av kultur, Ulf och Stefan hade kunnat se, rynka på pannan och sedan omedelbart efteråt återgå till att grundproblemet är för lite bidrag och för få ungdomsgårdar. Moderaterna har fundamentalt sett samma världsbild som SDAP, de vill bara ha lägre skatter.