2018-08-25, 00:40
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det hade varit kul att veta vad folk i tråden tror är den främsta orsaken till att SD enligt OU ser ut till att få upp mot en fördubbling av rösterna jmf förra valet.

Är det för att a) SD har ett överlägset politiskt budskap/plattform
eller b) De "etablerade" partierna har gjort bort sig totalt och folk är förbannade.

Självklart är det inte 100% a eller 100%b, svara gärna i x%/x% relation...

Alltså, egen åsikt till varför SD gör det så bra i OU.

Jag tror 25/75

SD har ju en överlägsen politisk plattform just för att de andra har gjort bort sig. Det är genom att inte ha element av SDs plattform i sina program som de har gjort bort sig, och genom att vägra samtala med SD oavsett vad.

Det rör sig om ett kulturskifte som är en motreaktion mot den absurda offermentalitet och svaghetsdyrkan vi sett hos modern flumvänster. Antingen fattar man, och då har man gått över till SD, MED eller AfS eller så fattar man inte, och då är jag rädd att hela den senaste tidens politiska utveckling känns kryptisk. Det kan tyckas lätt för M och S att ta alla russinen ur SD-kakan, men jag tror att de är fundamentalt inkapabla att förstå varför folk röstar SD. De tror fortfarande att det rör sig om någon slags halmgubbenationalister som vill tvinga svarta att äta Kalles kaviar och dansa små grodorna, eller något.

9000 afghaner hade kunnat förklara på TV att överrepresentationen vid våldtäkt är på grund av kultur, Ulf och Stefan hade kunnat se, rynka på pannan och sedan omedelbart efteråt återgå till att grundproblemet är för lite bidrag och för få ungdomsgårdar. Moderaterna har fundamentalt sett samma världsbild som SDAP, de vill bara ha lägre skatter.
2018-08-25, 01:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Har det någonsin skett en överskattning?

Det jag kan komma på är numera insomnade United Minds. Inför valet 2010 gav de SD 6,5% i juli och augusti. Om de hade någon mätning i september känner jag inte till. (Valresultat: 5,7%)

I valet 2014 underskattade samtliga opinionsinstitut SD strax innan valet (augusti och september). Demoskop hade dock en riktigt bra siffra i augusti 2014 på 12,2% (valresultat: 12,9% i sept.). Men även om den var nära var det ändå en underskattning.

Har ingen bra överblick över valet 2006 - när SD fick 2,9% - men skulle kunna tänka mig att något institut möjligen överskattade SD? Är dock osäker. Någon som kan 2006 bättre får gärna belysa detta.
2018-08-25, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Uppenbarligen är SD på nedgång. Sentio är tillförlitligt. AfS växer sig starkare för varje vecka, och kommer troligen att klara 4%-spärren. Alltfler har insett att AfS verkligen är det enda trovärdiga partiet.
Ni SD:are bara sitter och lallar om "Skämsfaktorn", Bradley-effekten och en massa annat trmas i hopp om att nästa opinionsundersökning blir bättre.

By the way, enligt ett tidigare inlägg du skrivit, hade du redan emigrerat sedan länge. You're full of shit.

Verkligen skrämmande att SD är på nedgång. AFS kommer troligtvis inte in i riksdagen men kommer sno åt sig viktiga procent, åtminstonde 1%.
Snacka om att AFS börjar etablera sig i absolut sämsta tänkbara stund, risken blir större att det blir ett block av partier som inte får något inflytande som består av SD/AFS.

Varför kan inte ni som röstar på AFS, bara sätta er ner i soffan, ta en whiskey och bara inse att eran bild av Sverige inte går att få tillbaka utan att vi måste göra det bästa av situationen?
Kalla mig för förrädare eller vad ni vill.
Alternativ För Sverige påminner mig lite om Trumps inrikespolitik.. Man vill genomföra saker fast det är 30 år försent.
2018-08-25, 02:05
Medlem
Idittfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Verkligen skrämmande att SD är på nedgång. AFS kommer troligtvis inte in i riksdagen men kommer sno åt sig viktiga procent, åtminstonde 1%.
Snacka om att AFS börjar etablera sig i absolut sämsta tänkbara stund, risken blir större att det blir ett block av partier som inte får något inflytande som består av SD/AFS.

Varför kan inte ni som röstar på AFS, bara sätta er ner i soffan, ta en whiskey och bara inse att eran bild av Sverige inte går att få tillbaka utan att vi måste göra det bästa av situationen?
Kalla mig för förrädare eller vad ni vill.
Alternativ För Sverige påminner mig lite om Trumps inrikespolitik.. Man vill genomföra saker fast det är 30 år försent.

Tänker rösta SD. Men om detta sker så har SD sig själv att skylla. Att skeppa Kasselstrand var ett stort misstag från de fyras gänget. Kasselstrand är knappast nån dumskalle som de flesta dom har sparkat ut ur partiet.
2018-08-25, 02:23
Medlem
Smoothmans avatar
Det råder knappast någon tvekan om att den yngre generationen till stor del kommer att rösta på SD i årets val. Och att nästa "årskull", förstagångsväljarna 2022, i än högre utsträckning kan komma att välja SD. Herrgårdsgymnasiet i Säffle är ingalunda den enda skolan där SD fått skyhöga siffror i skolvalet, vi har sett samma sak i skola efter skola - över hela landet.

"För fyra år sedan gick 58 procent av rösterna på Herrgårdsgymnasiet i Säffle till Sverigedemokraterna.

När man förbereder för nytt skolval tror rektor och lärare att ett högre valdeltagande ska ge en annan bild av elevernas partisympatier.

De unga väljarna själva utesluter inte en ännu högre siffra för SD.

– Jag tror att det kan bli ännu fler som röstar på SD. Det märks på hur man pratar och beter sig i korridoren, säger Alexander Blixtfeldt Elvborn, 17.

Madicken Kromnau Dahlström som går sista året på vårdprogrammet röstar på Sverigedemokraterna för partiets hållning i brott och straff och för vårdpolitiken. "

https://www.expressen.se/gt/qs/skolan-ar-uppdelad--for-eller-emot-sd/
2018-08-25, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
När man förbereder för nytt skolval tror rektor och lärare att ett högre valdeltagande ska ge en annan bild av elevernas partisympatier.
De unga väljarna själva utesluter inte en ännu högre siffra för SD.
Gillar hur rektorn tror på lägre resultat för SD bara för att de skulle bli ett högre valdeltagande, och som exempel för detta så hänvisar Expressen till en annan skola med högre valdeltagande..... fast där SD fick ännu högre siffror......???

I vilket fall som helst så tror jag inte vi ser någon opinionsundersökning över helgen, dock på Måndag så har Aftonbladet sin partiledardebatt, kanske kommer vi få se någonting då
2018-08-25, 02:53
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det hade varit kul att veta vad folk i tråden tror är den främsta orsaken till att SD enligt OU ser ut till att få upp mot en fördubbling av rösterna jmf förra valet.
Är det för att a) SD har ett överlägset politiskt budskap/plattform
eller b) De "etablerade" partierna har gjort bort sig totalt och folk är förbannade.
Självklart är det inte 100% a eller 100%b, svara gärna i x%/x% relation...
Alltså, egen åsikt till varför SD gör det så bra i OU.
Jag tror 25/75

Övriga partiers oduglighet, samhällsfarlighet och extremt lika politik får folk att se sig om efter annat och då SD varit det enda realistiska alternativet och den enda oppositionen mot demokraturen så har många gått dit (Dock börjar nya alternativ komma så 2022 kan det finnas fler oppositionspartier). Reinfeldt har ju nästan skapat SD. När han blev statsminister hade SD 3 % när han avgick 13 %.

Men undersökningar visar att de som blivit SD anammar deras ideologi. De som var missbelåtna med S och M och gick till SD blir allt mer nationalistiska och konservativa. "Group think" och att de fått upp ögonen för alternativ media och debattforum som detta. Därför har SD de mest trogna väljarna.

Så svaret är att b) gör att folk börjar tänka själva, läsa alternativa media och börjar leta efter alternativ till sjupartiet. Sedan röstar folk på SD för att a).
2018-08-25, 05:43
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
SD har ju en överlägsen politisk plattform just för att de andra har gjort bort sig. Det är genom att inte ha element av SDs plattform i sina program som de har gjort bort sig, och genom att vägra samtala med SD oavsett vad.

Det rör sig om ett kulturskifte som är en motreaktion mot den absurda offermentalitet och svaghetsdyrkan vi sett hos modern flumvänster. Antingen fattar man, och då har man gått över till SD, MED eller AfS eller så fattar man inte, och då är jag rädd att hela den senaste tidens politiska utveckling känns kryptisk. Det kan tyckas lätt för M och S att ta alla russinen ur SD-kakan, men jag tror att de är fundamentalt inkapabla att förstå varför folk röstar SD. De tror fortfarande att det rör sig om någon slags halmgubbenationalister som vill tvinga svarta att äta Kalles kaviar och dansa små grodorna, eller något.

9000 afghaner hade kunnat förklara på TV att överrepresentationen vid våldtäkt är på grund av kultur, Ulf och Stefan hade kunnat se, rynka på pannan och sedan omedelbart efteråt återgå till att grundproblemet är för lite bidrag och för få ungdomsgårdar. Moderaterna har fundamentalt sett samma världsbild som SDAP, de vill bara ha lägre skatter.

En bra sammanfattning. Jag vill understryka att jag tror att den viktigaste orsaken till SDs framgång är de andra partierna. Och diverse aktivister. Som genom sina dumheter, påhopp, utspel osv visar hur dumma, mobbande och oansvariga de är.

Min gissning är fortfarande SD 25-30 % i valet, men tyvärr ser det inte ut som att Mp åker ur (skulle vara det allra viktigaste valresultatet).
2018-08-25, 06:01
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Pissnyheter för invandringskritiker, med andra ord. C+L+KD = 20,9.

”Jaha men då får väl M gå ihop med SD”. Nja, men då går C+L+KD till S+MP och bildar en rödgrönljusblå heffaklump på 46,3. Och V kommer givetvis rösta med den och inte med M+SD, vilket ger 55,6.

Jag håller med att det ser mörkt ut. Men det finns ett annat scenario där KD (om de är kvar) och M bildar regering och C och L lägger ner sina röster i tex budgetomröstningen. Då regerar man inte med passivt stöd från SD. Man fortsätter egentligen bara med DÖ.

Det som lite kan tala för detta är att man vet att man skulle riskera att åka ur riksdagen om man lierar sig med ett block som bygger på V och MP. Jag tror faktiskt inte L väljarna gillar MP eller V överhuvudtaget. Tror inte heller C väljarna är superförtjusta i V.
2018-08-25, 07:10
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Tänker rösta SD. Men om detta sker så har SD sig själv att skylla. Att skeppa Kasselstrand var ett stort misstag från de fyras gänget. Kasselstrand är knappast nån dumskalle som de flesta dom har sparkat ut ur partiet.
Dom utsparkade ur sd som startade afs är de skärptaste och de blev utsparkade just för att de var för farliga för partiledningen i sd. Kasselstrand är bländande.
2018-08-25, 07:14
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
”Jaha men då får väl M gå ihop med SD”. Nja, men då går C+L+KD till S+MP och bildar en rödgrönljusblå heffaklump på 46,3. Och V kommer givetvis rösta med den och inte med M+SD, vilket ger 55,6. Som vi vet så är sossarna alltid villiga att gå med på vansinne av typ 2005-amnestin eller gymnasieamnestin i utbyte mot fortsatt maktinnehav, så småpartierna kommer att få allt de pekar på. Alla retards som göttar sig åt ett krympande M kommer att få några sekunder av orgasm till priset av 4 års ihållande tortyr. Hoppas det var värt det...
Jag tycker inte du ska gå in i en depression eller för den saks skull få orgasm för vad som kan hända parlamentariskt efter valet. Osäkerhetsfaktorerna är alltför många. Partiledarna kastar ur sig uttalanden - med osäker hållbarhetstid - om vem man vill eller inte vill samarbeta med. Även om vi alla har våra favvo OI så vet vi inte säkert hur de är kalibrerade i nuläget.

Masturbationsfaktorn för mig är ångesten i
7k-partifunktionärernas ögon när valresultatet uppenbarar sig. Hur kunde det bli så här? Vaffö e det på detta viset?

Risken/möjligheten att en DÖ 3.0 instiftas är inte osannolik. Därmed skulle åter SD hållas borta från den parlamentariska makten. Maktlösa?

Hur var det nu med migrationspolitiken den gångna mandatperioden? Blev den inte en smula lik SD’s? Om man som ett 12,86%-parti lyckades så bra utan parlamentarisk makt, hur blir det då med ett SD på 25-30%?

JÅ har sagt: ”Det viktigaste är att våra politiska mål uppfylls. Hur de gör det är av underordnad betydelse.”
Senast redigerad av snigel1 2018-08-25 kl. 07:19.
2018-08-25, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sedan toppen i Juni med ett månadssnitt på 22,0%

Skop + 1,1
Sifo + 0,1
Ipsos -1,1
Demoskop -1,4
Inizio -1,7
Novus -2,0
Yougov -4,3 (Otroliga 28,5% i juni förklarar detta.)
Sentio -4,3 (Lär komma igen starkt inom kort och ge tillbaka mycket i nästa mätning.)

Det är vad vi har att ta igen. En del lär komma i denna serie av mätningar.

* Skop och Sifo har redan kommit och visar till och med ökningar sedan juni.
* Ipsos har kommit och visat en uppåtgående trend.
* Resten har inte kommit ännu i nästa omgång av mätningar.

Jag fortsätter att säga att SD:s nedgång först och främst beror på MSM:s dagliga attacker på SD. Värst är det på DN, som dessvärre samtidigt är den "fina tidning" som förmodligen flest svenskar litar på.

Ur dagens DN-skörd:

Amanda Sokolnicki: Den som vill stoppa SD ska inte rösta på Schyman

Det offentliga rummet ska inte förvandlas till nazistiskt territorium
(och SD är ju typ nazistiskt, det har ju DN förklarat för oss)

Björn Wiman: Fossilfetischismen och föraktet för sanningen går hand i hand (Artikeln angriper förstås Trump och Jimmie Åkesson)

DN Åsikt: En röst på Sverigedemokraterna gynnar IS (Ja, eftersom de stackare som inte får asyl i Sverige stannar kvar i sina muslimska länder och blir terrorister i stället)

Ni fattar. DN håller på så där varje dag, och Aftonbladet, Sydsvenskan, Sveriges Radio och Sveriges Television ger eldunderstöd. Man ska nog inte inbilla sig att de där dagliga attackerna inte påverkar de osäkra väljare som nästan helt säkert hade bestämt sig för att rösta på SD.

Jimmie Åkesson har dessutom inte haft samma energi de senaste månaderna som han hade i våras. Jag tänker inte klaga på Jimmie Åkesson, för han har gjort ett helt fantastiskt arbete i att lyfta SD, och han har dessutom tidigare lidit av en depression.

Men jag menar i alla fall att det är helt klart att SD har sjunkit från de nivåer man hade i maj och juni. Frågan är förstås hur djupt man har sjunkit sedan dess, och vilken den verkliga nivån faktiskt är.
Senast redigerad av Egnatankar 2018-08-25 kl. 07:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in