2018-08-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ärligt talat. Jag skiter fullständigt i om han har 100 eller 10000 åhörare. Du och precis som andra sektmedlemmar är helt absorberade av SD. Jag pratar om vad opinionsinstituten kommer fram till inget annat. Jag utestänger inga möjligheter men sannolikheten för att SD skall få mera än 25 % är lika med knappt en pocent om ens det. Vi får se efter valet.

Det är hel vanliga människor, som med all rätt tröttnat på dom ljugande i 7-klövern, folk vill ha lugn o ro i Sverige, inte extrem kriminalitet från menainvällare.

Mellan 25-30% ligger SD på.
2018-08-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag menar att det handlar om vädret och bränderna som präglar mätningarna som kom sist.

Det vi ser nu i kommande mätningar och som syns hos Skop, Sifo. Yougov och Ipsos hittills är bildränderna, stenkastningen, upploppen, skjutningarna och den stora uppmärksamheten SD och Jimmie Åkesson fått i perioder den senaste tiden. Det bör ta igen det mesta eller allt av detta. Undantaget Yougov som hade enför hög tillfällig nivå på 28,5% som åtminstone jag aldrig trott på som rimlig. 24,2% hos Yougov är ju en relativt bra siffra fortsatt.

Betvivlar att skogsbränderna kan ha någon större påverkan på valet.
Miljömupparna försökte koppla detta till klimatet, men man kan lika väl beskylla regeringen och MP för bristande förmåga att bekämpa dessa. Förresten har skogsbränder alltid tidigare varit en del av ekologin.

Vädret däremot har man försökt göra stor sak av torkan, med hotande nödslakt av boskap p.g.a. foderbrist.
De senaste veckorna har dock nästan hela landet haft normalt med sol och regn, och så ser prognoserna också ut den närmsta tiden med ostadigt väder.
Risk för nödslakt och sånt är idag bara historia.
De flesta upplevde sommaren väldigt positivt med massor av bad och sånt.
2018-08-24, 22:14
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Det är hel vanliga människor, som med all rätt tröttnat på dom ljugande i 7-klövern, folk vill ha lugn o ro i Sverige, inte extrem kriminalitet från menainvällare.

Mellan 25-30% ligger SD på.
Helt vanligt folk? Som tror på utsagor som föga har med verkligheten att göra. Har ägnat en hel dag att traska igenom diverse webbsidor som stöder SD främlingsfientliga politik alternativt är rent rasistiska. Här kan man snacka om fake news. Nu handlar dock denna sida om opinionsundersökningar ingenting annat och vad de visar för SD. Jag känner mig ledsen över att en femtedel av väljarna inte förstått mer av vad politik är en att de hatar invandrare och framförallt muslimer. Hur f..n resonerar ni som tror att ett sådant parti kan ta ansvar för Sverige. Tvingas göra en utvikning men hoppas det är ok.
2018-08-24, 22:18
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Helt vanligt folk? Som tror på utsagor som föga har med verkligheten att göra. Har ägnat en hel dag att traska igenom diverse webbsidor som stöder SD främlingsfientliga politik alternativt är rent rasistiska. Här kan man snacka om fake news. Nu handlar dock denna sida om opinionsundersökningar ingenting annat och vad de visar för SD. Jag känner mig ledsen över att en femtedel av väljarna inte förstått mer av vad politik är en att de hatar invandrare och framförallt muslimer. Hur f..n resonerar ni som tror att ett sådant parti kan ta ansvar för Sverige.
Helt ärligt, inte för att vara nedlåtande, men nu måste nog du fundera över vad du skriver.
Du gör bort dig.

SD är ju historiskt underskattade, men visst om två veckor vet vi.
Opinionsföretagen mäter på olika sätt och försöker komma fram till vad folk i hela Sverige tycker.
Det behöver inte vara en exakt vetenskap.

Nej, jag tror INTE på konspirationer men att SD är underskattade är jag helt övertygad om pga samhällsklimatet som du beskriver i ditt inlägg här. (jag gissar omedvetet)
2018-08-24, 22:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Men det var väl själve !

Marknadsmekanismer och marknadsreaktioner diskuteras i andra trådar. Ett 20-tal OT raderade och varningar utdelade.

Skärp Er!

Strix/Mod
2018-08-24, 22:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan det komma några nya OU i helgen? Eller måste vi vänta till på måndag?
2018-08-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan det komma några nya OU i helgen? Eller måste vi vänta till på måndag?
Ingen yougov?
2018-08-24, 22:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ingen yougov?
Knappast igen, kom för två dagar sedan.
2018-08-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Knappast igen, kom för två dagar sedan.
Just ja, glömde. Min favorit, med SD högt och Centern lågt, precis som jag tror att verkligheten ser ut..
2018-08-24, 23:32
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ärligt talat. Jag skiter fullständigt i om han har 100 eller 10000 åhörare. Du och precis som andra sektmedlemmar är helt absorberade av SD. Jag pratar om vad opinionsinstituten kommer fram till inget annat. Jag utestänger inga möjligheter men sannolikheten för att SD skall få mera än 25 % är lika med knappt en pocent om ens det. Vi får se reultatet efter valet.

Det där med sektmedlemmar har du använt som etikett tidigare. Inte värt att bemöta närmare då den som använder etiketten är den främste i det avseendet.

Du diskuterar aldrig opinionsinstituten och opinionsundersökningarna eftersom du tror blint på varje siffra dessa institut presenterar - utom Sentios och Yougovs. Du ifrågasätter aldrig. Fast du mycket väl vet att det förekommit underskattningar - i många fall grova sådana - när det gäller SD, är du fullständigt ointresserad av att diskutera vad dessa kan bero på. Du verkar vara fullkomligt vettskrämd för att SD är underskattade, du vill inte ens höra talas om det. Inte i ett endaste inlägg har du diskuterat detta, du tror som sagt att alla siffror som opinionsinstituten presenterar är den ultimata, felfria och högsta sanningen som finns. Och du ska snacka om att andra är "sektmedlemmar". Jo, tjena...

För övrigt kommer du att vara ute och cykla lika mycket i detta riksdagsval som i de 2010 och 2014. Det bästa sättet att förutsäga dina "prognoser" om SD är att titta på dina tidigare. Du är ovanligt styv i korken med tanke på ditt track record. "Mindre än en procents chans att SD får mer än 25% i valet". Som du skrev: Vi får se efter valet...
2018-08-24, 23:57
Medlem
ZilverZoddes avatar
Det hade varit kul att veta vad folk i tråden tror är den främsta orsaken till att SD enligt OU ser ut till att få upp mot en fördubbling av rösterna jmf förra valet.

Är det för att a) SD har ett överlägset politiskt budskap/plattform
eller b) De "etablerade" partierna har gjort bort sig totalt och folk är förbannade.

Självklart är det inte 100% a eller 100%b, svara gärna i x%/x% relation...

Alltså, egen åsikt till varför SD gör det så bra i OU.

Jag tror 25/75
2018-08-25, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
du mycket väl vet att det förekommit underskattningar - i många fall grova sådana - när det gäller SD
Har det någonsin skett en överskattning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in