2018-08-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Självklart så är ju rättsläkarens intyg avgörande och intressant. Men på frågan om jag visste någonting om kroppen svarade jag den informationen jag har efter en okulärbesiktning.

Jag tycker det står väldigt klart att hen sett kroppen. Hen svarar på den information hen har efter en okulärbesiktning. Inget om att han förmedlar någon annans information. Hen svarade själv efter den information hen har efter en okulärbesiktning.

Tycker du att jag misstolkar detta?
Att det sedan är på det viset håller jag öppet. Jag är inte en paragrafryttare utan grundinformationen är intressantast.
Jag tar bara upp detta för att jag misstolkas direkt (utan anledning och direkt felaktigt) många gånger. Jag förstår att kappan inte är speciellt stor hos er och och lätt att vända...

Efter en okulärbesiktning som gjorts har hen fått den infon. Så tolkade jag det.
Citera
2018-08-25, 00:17
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Så du tycker det var OK att polisen började gå igenom hennes digitala enheter då redan?
Tänk om UW är mördaren. Tänk om hon verkligen höll sig undan friviligt efter hot av UW.
Hur skulle tongångarna låtit här då?

Om det MV skriver stämmer, att efter genomgång av digitala media så riktades misstankarna in på SD eftersom dom haft kontakt. Det måste finnas något mer konkret!
Han skriver att dom bestämde träff utanför LW. Om detta stämmer så skulle SD inte vara fri nu.

Ser ni inte det omöjliga i dessa uppgifter?

Ja, det tycker jag. Polisen gjorde en bedömning utifrån den aktuella situationen. Den har visar sig vara korrekt. Uppenbarligen ansåg polisen att det fanns skäl att tro att Lena inte försvunnit frivilligt.

Att sitta och dividera kring vad som eventuellt hade hänt om polisens bedömning var felaktigt är meningslöst i mitt tycke.

Du får tro att det krävdes något mer för att polisen skulle kunna komma fram till att Lena inte höll sig borta frivilligt. Jag ämnar inte övertyga dig.
För egen del är jag på det klara med vad som krävdes.
Citera
2018-08-25, 00:23
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, somliga har väl mer orsak att vara oroliga än andra.

Men en normalt vaggad förälder skulle inte lämna ett barn utan att meddela sig under några som helst villkor eller omständigheter. Om så månen trillade ner. Det gör man inte. Och här går det inte föreställa sig ett förlopp där meddelelse inte vore möjligt — kort om människorov.

Sånt förstår polisen om man förklarar det för dem.

Exakt!
Citera
2018-08-25, 00:28
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I så fall har han tydligen missat det gäng som LW skulle fara till Norge med? Annars skulle dom med buss aldrig stannat på onsdag morgon ca 05.00 vid LWs bostad?

Intressant att läsa igenom dagens tråd. Jag citerar inte allt jag ämnar att kommentera, men ovanstående var en ovanligt intressant slutkläm.
Hela detta inlägg kommer att utgå i från min hypotes, dvs att LW i sitt arbete kom i kontakt med organiserad brottslighet, blev hotad till livet av dessa och därefter fick skyddad identitet.
De som får blodstörtning av denna hypotes kan sluta läsa här. Läsningen på FB är frivillig.

De nya intressanta uppgifterna om morgonen den 15:e tolkar jag så här: Eftersom SD var LW's "livvakt" förutom kollega så var de tillsammans väldigt mycket, både natt och dag. Att sonen ringde honom var självklart. SD var inte någon loverboy, han var Mammas närmaste kollega och personliga skydd. Jag tror också att "HD's" hus egentligen användes av SD. På så sätt kunde han vara där på nolltid om det behövdes. Av samma anledning som sonen kontaktade UW också SD för just assistans.

Eftersom SD var helt insatt i LW's arbete och hotsituation var det inte svårt för honom att ana vilka hon hade kontaktat under kvällen, göra lite research samt tillsammans med kollegan JG informera dem om vikten av att vara tysta. UW's roll är nog mer som barnafader men insatt i situationen.

Att polisen efter några timmar skulle gå igenom datorn verkar helt befängt i svartsjukescenariot. Ibland får en del av er skärpa er. Detta är inte Sovjet. Men med en känd hotbild är deten annan sak.

Det omtalade och av vissa i tråden, förhatliga motorlåset är också en intressant detalj. Ett sådant lås har inte vem som helst som bor i radhuslägenhet. De är förvånansvärt svindyra. Men i LW's fall är det helt nödvändigt. Det betyder att dörren alltid är låst utifrån men olåst inifrån. Barn och deras kompisar t ex kan alltså aldrig glömma att låsa. Dock brukar de monteras med automatisk dörrstängare av lätt insedda skäl. Så uppgiften att dörren var öppen är viktigare än man tror.

Slutklämmen att Norgebussen stannade framför Lenas hus kl 5 på morgonen, hade gått mig helt förbi men är ju så klart genialisk! Min Honnör!
Citera
2018-08-25, 00:30
Bannlyst
Citat:
Så du tycker det var OK att polisen började gå igenom hennes digitala enheter då redan?
Tänk om UW är mördaren. Tänk om hon verkligen höll sig undan friviligt efter hot av UW.
Hur skulle tongångarna låtit här då?

Om det MV skriver stämmer, att efter genomgång av digitala media så riktades misstankarna in på SD eftersom dom haft kontakt. Det måste finnas något mer konkret!
Han skriver att dom bestämde träff utanför LW. Om detta stämmer så skulle SD inte vara fri nu.

Ser ni inte det omöjliga i dessa uppgifter?

kan bara hålla med steffe hade varit inlåst ja tänk om u*f är mördaren inte omöjligt
Citera
2018-08-25, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Intressant att läsa igenom dagens tråd. Jag citerar inte allt jag ämnar att kommentera, men ovanstående var en ovanligt intressant slutkläm.
Hela detta inlägg kommer att utgå i från min hypotes, dvs att LW i sitt arbete kom i kontakt med organiserad brottslighet, blev hotad till livet av dessa och därefter fick skyddad identitet.
De som får blodstörtning av denna hypotes kan sluta läsa här. Läsningen på FB är frivillig.

De nya intressanta uppgifterna om morgonen den 15:e tolkar jag så här: Eftersom SD var LW's "livvakt" förutom kollega så var de tillsammans väldigt mycket, både natt och dag. Att sonen ringde honom var självklart. SD var inte någon loverboy, han var Mammas närmaste kollega och personliga skydd. Jag tror också att "HD's" hus egentligen användes av SD. På så sätt kunde han vara där på nolltid om det behövdes. Av samma anledning som sonen kontaktade UW också SD för just assistans.

Eftersom SD var helt insatt i LW's arbete och hotsituation var det inte svårt för honom att ana vilka hon hade kontaktat under kvällen, göra lite research samt tillsammans med kollegan JG informera dem om vikten av att vara tysta. UW's roll är nog mer som barnafader men insatt i situationen.

Att polisen efter några timmar skulle gå igenom datorn verkar helt befängt i svartsjukescenariot. Ibland får en del av er skärpa er. Detta är inte Sovjet. Men med en känd hotbild är deten annan sak.

Det omtalade och av vissa i tråden, förhatliga motorlåset är också en intressant detalj. Ett sådant lås har inte vem som helst som bor i radhuslägenhet. De är förvånansvärt svindyra. Men i LW's fall är det helt nödvändigt. Det betyder att dörren alltid är låst utifrån men olåst inifrån. Barn och deras kompisar t ex kan alltså aldrig glömma att låsa. Dock brukar de monteras med automatisk dörrstängare av lätt insedda skäl. Så uppgiften att dörren var öppen är viktigare än man tror.

Slutklämmen att Norgebussen stannade framför Lenas hus kl 5 på morgonen, hade gått mig helt förbi men är ju så klart genialisk! Min Honnör!

livvakten tog livet av L*na påstår du
skyddad identitet hade inte L*na
men l*na lever ?

du skriver LW i sitt arbete kom i kontakt med organiserad brottslighet, blev hotad
förstår varför du gillar organiserad brottslighet
men inte gillar färgade polis bilar och polis med uniform håller med Carina78 här
du tänker inte på det efterlevande och dens BARN
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-25 kl. 01:06.
Citera
2018-08-25, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Här har du ett tidigare inlägg angående motorlås.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Vad gäller låset på LWs ytterdörr så sitter det en dekal där ASSA 2000.
Tycker inte att det ser ut att vara något motorlås.
Vi kan nog glömma motorlås.

tack men hade varit önskvärt om Remark Banannn OzzieTheowl
kan besvara hur motor låset fungerar behövs det kod vem har då koderna? vilka funktioner har låset
enligt vad vi läser ska av Philomena sägs tjackarismyg veta allt om L*na U*F kanske Philomena kan förtydliga nu när hen skriver motor lås finns hos L*na
Citera
2018-08-25, 01:18
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
kan besvara hur motor låset fungerar behövs det kod vem har då koderna? vilka funktioner har låset
enligt vad vi läser ska av Philomena sägs tjackarismyg veta allt om L*na U*F kanske Philomena kan förtydliga nu när hen skriver motor lås finns hos L*na

Det var då ett tjatande om motorlås i denna tråd! Lol! Men inte från mig. Var har du läst detta att jag påstått det? Fråga din kompis som brukar ta upp detta med jämna mellanrum. Hen är den som först tog upp detta vilket sedan utreddes av flera som studerade foton där dörren syntes, Larsingvarsfru m fl användare. Aspekten är som jag ser det utredd och avslutad några hundra sidor tidigare i tråden då uppgifterna om inte stämde, så finns ingen anledning att lägga fokus på nu även om somliga finner det väldigt uppslukande och rafflande. Har jag någonsin nämnt detta så har det isåfall varit av leda och ironi.

Att Tjackarn däremot belyser säkerhetsfunktionen är intressant då det visar ett scenario ifall låset funnits där men enligt foton så stämmer detta inte (sök i tråden) som sagt inte. Jag har inte sagt att Tjackarn vet allt men angett att hen har en större teori som förklarar sådant andra teorier inte gör. Som Elsa2018 skrev så tycker jag att hen, Tjackarn, bidrar med intressanta vinklar och perspektiv däremot inte sagt att jag tror att hen vet mer än någon annan. Men hen tänker lite mer utanför lådan än många andra här vilket är intressant och modigt. Håller f ö med Glorious i denna fråga om motorlåset.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-25 kl. 01:25.
Citera
2018-08-25, 01:26
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:

Om man undrar hur ett motorlås fungerar och hur det ser ut, så finns det en enkel funktion på Internet som kallas Google. Där kan man se att själva motorfunktionen finns låskistan, dvs inne i väggen.
Själva trycket, det som i vardagligt språk kallas "handtag" ser helt vanligt ut. Om det finns kod så kan det antingen sitta en knappsats bredvid dörren eller en dold på baksidan av trycket.
Man kan också ha vanliga taggar som blippar upp låset eller välja vanlig nyckel.
Som på de flesta arbetsplatser.
Vad gäller en dekal med Assa 2000 så sitter sådana överallt. Det är inget som säger att låste är bytt. Jag har själv en gammal dekal från tidigare ägare. Men så klart kan det vara AssA 2000 i Lenas dörr. Det vet bara de som har varit där.
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-08-25 kl. 01:31. Anledning: fattas en rad
Citera
2018-08-25, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det var då ett tjatande om motorlås! Lol! Men inte från mig. Var har du läst detta att jag påstått det? Fråga din kompis som brukar ta upp detta med jämna mellanrum. Den aspekten är f ö utredd och avslutad några hundra sidor tidigare i tråden då uppgifterna om detta inte stämmer, så finns ingen anledning att lägga fokus på nu även om somliga finner det väldigt uppslukande och rafflande. Har jag någonsin nämnt detta så har det isåfall varit av leda och ironi. Att Tjackarn däremot belyser säkerhetsfunktionen är intressant och hade varit mycket relevant om nu sådant lås varit aktuellt men enligt foton så stämmer detta inte (sök i tråden). Håller f ö med Glorious i denna fråga.

ja var har vi läst det om inte här så du Remark Banannn OzzieTheowl har ljugit om motor låset?vad gäller
Tjackaren håller vi med Carina78
vad kul och intressant du att du gillar att en död mördad människa lever.
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-25 kl. 01:49.
Citera
2018-08-25, 01:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
ja var har vi läst det om inte här så du Remark Banannn OzzieTheowl har ljugit om motor låset?vad gäller
Tjackaren håller vi med Carina78

Kan du försöka se över din kommatering? Det blir svårt att förstå dina meningar annars. Blir lätt missförstånd och syftningsfel, särskilt då även inledande bokstav i mening inte skrivs med stor bokstav i dina inlägg. Jag ser att du behärskar en god språklig nivå annars i vissa inlägg och i annan tråd så ber dig därför att hålla samma nivå här då det underlättar för oss som du ställer frågor till. Jag förstår ärligt inte din mening här ovanför. Menar du att jag och ett antal till användare gemensamt och unisont ljugit om ett lås i tråden? Om du söker i tråden så finner du att låset togs upp av EGT, sedan har folk svarat hen och studerat bilder av låset. Samtliga med få undantag har kommit fram till varje gång att det som CarlJanne säger nog mest troligt INTE är ett motorlås utan ett vanligt. De du nämner här inklusive jag har inte varit drivande i denna fråga utan det har främst varit EGT vilket flera i tråden uppfattat. Så ifall du har frågor om låset så skicka ett pm till hen så kan hen nog bättre redogöra för detta och sina funderingar än vad jag eller Remark, Banann eller någon fler kan.
Citera
2018-08-25, 01:49
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan du försöka se över din kommatering? Det blir svårt att förstå dina meningar annars. Blir lätt missförstånd och syftningsfel, särskilt då även inledande bokstav i mening inte skrivs med stor bokstav i dina inlägg. Jag ser att du behärskar en god språklig nivå annars i vissa inlägg och i annan tråd så ber dig därför att hålla samma nivå här då det underlättar för oss som du ställer frågor till. Jag förstår ärligt inte din mening här ovanför. Menar du att jag och ett antal till användare gemensamt och unisont ljugit om ett lås i tråden? Om du söker i tråden så finner du att låset togs upp av EGT, sedan har folk svarat hen och studerat bilder av låset. Samtliga med få undantag har kommit fram till varje gång att det som CarlJanne säger nog mest troligt INTE är ett motorlås utan ett vanligt. De du nämner här inklusive jag har inte varit drivande i denna fråga utan det har främst varit EGT vilket flera i tråden uppfattat. Så ifall du har frågor om låset så skicka ett pm till hen så kan hen nog bättre redogöra för detta och sina funderingar än vad jag eller Remark, Banann eller någon fler kan.

Eller läs mitt lilla tillägg, samt titta på bilderna på Google. Handtaget se helt vanligt ut. Om någon kan se igenom träet i dörrbladet och urskilja mekanismen på bilderna så är det fantastiskt skickligt gjort.
Vad gäller dekalen AssA 2000 så är det Sveriges vanligaste lås. Låset kan vara bytt men med det gmla handtaget. Såklart kan det vara det gamla AssA 2000. De vet bara de som har varit där. Som sagt var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in