2018-08-24, 20:22
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Men se det från hans sida han är på resa och du kanske beslutar att flytta vad ska han göra komma hem och leta ny hyresgäst??

Och du kommer ändå få de pengarna tilllbaka efter ett år??
Exakt! Helt klart förståeligt..
Citera
2018-08-24, 20:23
Medlem
hakanthebs avatar
Ursäkta mig, men visst är det normalt för hyreslägenheter att det är 3 månaders uppsägning vid kontraktsskrivning?

Så istället för att behöva koppla in kronofogden ifall Du bara lämnar lägenheten så säkrar han hyrespengarna i förtid.

Hade jag också gjort om jag skulle hyra ut.
Citera
2018-08-24, 20:24
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Om ditt liv skulle slås i spillror så behöver du väl fortfarande någonstans att bo?

Iofs, men skulle också kunna vara så att jag får ett erbjudande på ett jobb, byter utbildning, hoppar av min utbildning och vill jobba någon annanstans etc. Det finns många olika anledningar till varför man skulle vilja/behöva lämna lägenheten.

3 månadshyror är dessutom väldigt mycket för en student.

Förstår hans anledning till varför han vill ställa det här kravet, men jag har aldrig hört talas om något liknande och därför ställer jag mig direkt kritisk till detta. Jag vill innerligt bo där i ett helt år. Det hade varit grymt.
Citera
2018-08-24, 20:25
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Ursäkta mig, men visst är det normalt för hyreslägenheter att det är 3 månaders uppsägning vid kontraktsskrivning?

Så istället för att behöva koppla in kronofogden ifall Du bara lämnar lägenheten så säkrar han hyrespengarna i förtid.

Hade jag också gjort om jag skulle hyra ut.

På just denna lägenhet är det maximalt två månaders uppsägningstid.
Citera
2018-08-24, 20:28
Bannlyst
Ser absolut inget konstigt i det. Det blir ju svårt för honom att hitta en ny hyresgäst från andra sidan jordklotet. Om han sedan har rätt att göra så vet jag inte.
Citera
2018-08-24, 20:29
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Men se det från hans sida han är på resa och du kanske beslutar att flytta vad ska han göra komma hem och leta ny hyresgäst??

Och du kommer ändå få de pengarna tilllbaka efter ett år??

Ja, jag förstår verkligen anledningen. Men jag vill samtidigt undersöka vilka möjligheter han verkligen har att göra detta och om det har hänt någon annan tidigare.

Det är ju ganska normalt att studenter hyr ut sina lägenheter i andra hand för att studera utomlands - men jag har aldrig hört talas om några krav som dessa, någonsin.
Citera
2018-08-24, 20:35
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpplystSvampgud
Iofs, men skulle också kunna vara så att jag får ett erbjudande på ett jobb, byter utbildning, hoppar av min utbildning och vill jobba någon annanstans etc. Det finns många olika anledningar till varför man skulle vilja/behöva lämna lägenheten.

3 månadshyror är dessutom väldigt mycket för en student.

Förstår hans anledning till varför han vill ställa det här kravet, men jag har aldrig hört talas om något liknande och därför ställer jag mig direkt kritisk till detta. Jag vill innerligt bo där i ett helt år. Det hade varit grymt.
Men flytta inte in då.
Han vill ju ha en hyresgäst som fattar läget och som inte krånglar när han befinner sig på andra sidan jorden.

Om du nu skulle säga upp avtalet så har du ju ändå 3 månaders uppsägningstid, efter den månad du säger upp i. Så kan tar ju bara uppsägningsperioden I säkerhet. Inga konstigheter
Senast redigerad av Femme.Fatale 2018-08-24 kl. 20:41.
Citera
2018-08-24, 20:38
Medlem
Japhys avatar
Teoretiskt kan han begära en hel årshyra i förskott om han så skulle önska. Det råder bostadsbrist så bestäm dig själv om du vill ha ett boende eller inte. Jag är säker på att han har många intressenter.
Citera
2018-08-24, 20:41
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Man kan skriva ett hyresavtal på bestämd tid och då är du bunden till att bo där den tiden. Om du ändå flyttar ut så behåller han din deposition helt legitimt. Det är du som inte verkar fatta.

"Om ett avtal på bestämd tid varat i mer än nio månader måste avtalet enligt 12 kap. 3 § 2 st. 3 p. sägas upp för att upphöra att gälla. Detsamma gäller om det i avtalet framgår att uppsägning måste ske av parterna för att inte hyresavtalet ska förlängas automatiskt."

Läs på lite innan du blir dryg. "Varför har flashbackkillar unken kvinnosyn", jo förmodligen för att dryga kvinnor(tror jag att du är) som dig hänger här.
Citera
2018-08-24, 20:43
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpplystSvampgud
"Om ett avtal på bestämd tid varat i mer än nio månader måste avtalet enligt 12 kap. 3 § 2 st. 3 p. sägas upp för att upphöra att gälla. Detsamma gäller om det i avtalet framgår att uppsägning måste ske av parterna för att inte hyresavtalet ska förlängas automatiskt."

Läs på lite innan du blir dryg. "Varför har flashbackkillar unken kvinnosyn", jo förmodligen för att dryga kvinnor(tror jag att du är) som dig hänger här.
Ja, läs ovan ditt miffo!

Det är ett avtal på bestämd tid. Säger du upp avtalet så behåller han de 3 månaderna. Inga konstigheter. Strunta i att betala hyran då isf.
Men ärligt talat är detta ett ickeproblem.

Det är du som är jobbig i detta fall.
Hoppas du blir utan bostad. Du verkar riktigt jävla jobbig. Hade aldrig hyrt ut till någon som strulat som du.
Orka ha en person som förväntar sig att livet helt plötsligt ska slås i spillror och därför inte kan fatta hans situation, som bostadsinnehavare.
Du är fel så sluta tjafsa med mig.

Jag har själv hyrt ut bostäder och vet precis varför han resonerar som han gör. Oavsett vad så har du ju lagen på din sida men fattar inte varför du ska vara så oskön.
Senast redigerad av Femme.Fatale 2018-08-24 kl. 20:57.
Citera
2018-08-24, 20:49
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Teoretiskt kan han begära en hel årshyra i förskott om han så skulle önska. Det råder bostadsbrist så bestäm dig själv om du vill ha ett boende eller inte. Jag är säker på att han har många intressenter.

Det har han det kan jag lova!

Skulle han teoretiskt sett också kunna behålla hela årshyran om jag lämnar efter fyra månader? Det är detta jag ställer mig mer tveksam till.
Citera
2018-08-24, 21:01
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ja, läs ovan ditt miffo!

Det är ett avtal på bestämd tid. Säger du upp avtalet så behåller han de 3 månaderna. Inga konstigheter. Strunta i att betala hyran då isf.
Men ärligt talat är detta ett ickeproblem.

Det är du som är jobbig i detta fall.
Hoppas du blir utan bostad. Du verkar riktigt jävla jobbig. Hade aldrig hyrt ut till någon som strulat som du.
Orka ha en person som förväntar sig att livet helt plötsligt ska slås i spillror och därför inte kan fatta hans situation, som hyresgäst.
Du är fel så sluta tjafsa med mig.

Jag har själv hyrt ut bostäder och vet precis varför han resonerar som han gör. Oavsett vad så har du ju lagen på din sida men fattar inte varför du ska vara så oskön.

Det handlar inte om att vara oskön, det handlar om att se över mina och hans möjligheter. I en sån enormt pressad bostadsmarknad som det är i dagsläget i den staden jag pluggar så är uthyrningen helt på uthyrarens villkor trots att lagen är på min sida.

Jag vill se till att inte bli lurad bara, det är vad det handlar om.

Jag måste ta ansvar över mitt eget liv också, inte bara över hans. Sen så kommer jag med 99% sannolikhet inte att säga upp lägenheten i förtid ifall jag tar den, men det är bättre att ställa för många frågor innan än efteråt då det är för sent. Jag tror att det är bättre att ha en hyresgäst som vet vad den ger sig in på istället för någon som "jag tar vad du har spelar ingen roll vad det är eller vad det kostar" och börjar krångla senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in