2018-08-24, 14:06
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Hej tråden,
Jag kommer att rösta givetvis på Alternativ för Sverige i riksdagsvalet. Frågan är hur man resonerar kring Landstinget och kommunalt?. Vilka partier kan vi lita på? Bor i Huddinge Stockholm,
SD alternativt "blankrösta" på AfS eller NMR.
Citera
2018-08-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
AfS har en hel drös av aktivister, tror att det är över tusen stycken. Borde inte AfS varit så förutseende att att någon aktivist lagt ut valsedlar på de lokaler man förtidsröstar? Allt fler väljare förtidsröstar, och AfS borde ha täckt upp alla ställena i en storstad som Stockholm. Här på Norrmalm hade jag två ställen att välja på, i närheten där jag bor. Den ordinarie vallokalen är för min del Vasa Real.
När jag förtidsröstade tänkte jag så här, att det är bäst att snabba på, man kan ju hinna avlida innan ordinarie röstdag, och då kommer inte min röst att alls räknas.

Ja, AfS har många aktiva aktivister som gör ett hästjobb. Men invandringskritiker om några borde veta att det sker systematiskt sabotage mot partier har har "fel" åsikter. Om en aktivist placerar ut massa valsedlar kan en vänsterextremist dyka upp en timme efter och ta alla, eller i "bästa fall" gömma dem under andra partiers valsedlar. Det sistnämnda förekom förra valet (kan ha varit 2010) där en kille filmade konfrontationen med de som satt i lokalen, och hon visste precis var SD-sedlarna låg (gömda) men försökte påskina att hon inte alls visste om det.

Om du sympatiserar med AfS, och t.o.m. tänkte rösta på dem, så bör du verkligen beställa hem valsedlar (som är helt anonymt och gratis) från AfS och ändra rösten på valdagen. Annars låter du vänsteridioterna vinna. Dessutom kan du lägga tre av de överblivna sedlarna på valbordet så att andra svenskvänliga typer kan ta av.

Och det ska för övrigt fungera att skriva för hand. Det sitter för många som räknar rösterna för att rösten ska bli ogiltig (det är liksom offentligt och räkna med minst en och annan invandringskritiker/nationalist som närvarar vid rösträkningen). Sedan kan det hända att de som räknar första gången är osäker och gör rösten ogiltig (vid stavfel etc), men rösterna kontrolleras sedan en andra gång, och då kommer de med mycket stor sannolikhet att bli giltiga. Sedan måste rösten givetvis vara läslig, så om man skriver som kratta i normala fall kan man faktiskt anstränga sig att skriva "Alternativ för Sverige" ordentligt och tydligt.
Senast redigerad av IKN 2018-08-24 kl. 14:12.
Citera
2018-08-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Mm. Men det är en svår balansakt. Många i tråden verkar ju seriöst tro att AfS har en chans att komma in. Vad blir reaktionen när de istället får typ 0,8 procent? Tror det är stor risk för en känsla att rösten kastades bort?

Å andra sidan kan ledningen inte öppet säga att det är uteslutet att man kommer in, för då skulle det ju bli ännu färre röster.
Jag kommer från sofflocket och skulle stannat där om inte AfS dykt upp. Så kommer de inte in i RD så bryr jag mig inte så mycket mer än att jag förlorar 500 kr på Betfair. En fis i Andromedagalaxen.
Citera
2018-08-24, 14:22
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore
Har du märkt något annat större trendbrott? Kan tänka mig att AfS-väljarna främst är yngre storstadsbor.

Nu har jag tittat lite noggrannare på detta, och din gissning är inte dålig.

Den typiske övriga-minus-Fi-väljaren före mars var man, 18-34 år och jämnt fördelad mellan storstad och "landsbygd".

Den första bestående mönsterförändringen dök upp i maj och är att storstad skjuter upp i höjden och blir dubbelt så stor som "landsbygd", från att tidigare vara lika stora. Den andra dök upp i juli och är att 35-54 har parkerat sig som den främsta åldersgruppen på 7% (från en nivå på 2% före mars).

De AfS:are som var på tåget redan i mars hade alltså ingen annan profil än övriga övriga-minus-Fi-väljare. Men nyvärvningarna består alltså tydligen i mycket hög grad av storstadsbor mellan 35-54 år (män såklart), och dessa är i juli och augusti den klart största subgruppen bland AfS-väljare.

Med massa reservationer för att statistik på så små populationer har stora felmarginaler.
Citera
2018-08-24, 14:30
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Är även AfS för en tvåstatslösning?

Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Tror deras officiella position är att de inte lägger sig i omvärlden, vilket är helt korrekt för ett pragmatiskt parti som endast vill fokusera på Sverige.

Korrekt.

Den officiella linjen är att man inte bryr sig och inte ska lägga sig i. Kasselstrand har pratat om tvåstatslösning (fast han lägger ingen tyngd bakom detta, poängen är att inte bry sig). Jeff Ahl (och jag) menar att prat om en tvåstatslösning trots allt är ett sätt att lägga sig i. Det är som sagt högt i tak inom partiet
Citera
2018-08-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag hade personligen inte länkat till den här tråden om jag var AfS Twitter-chef då den tenderar att spåra ur emellanåt och vissa av AfS-sympatisörerna här ofta låter de egna åsikterna framstå som partiets. Men men...
Länkar skapar fler interaktioner och ökar därmed synligheten för AfS i medierna.
Citera
2018-08-24, 14:47
Medlem
Trots att jag har erbjudit mig som aktivist har jag varit uppbokad till alla möten etc. Ska titta in i Trelleborg på Söndag och se om jag kan ta information om vad som behövs göras etc. Så klart också för att skaka hand med Jeff Ahl . Om det behövs så kan jag åka runt och se till vallokalerna i centrala Skåne på valdagen.
Citera
2018-08-24, 14:54
Medlem
När partiet lanserades kändes verkligen ett riksdsgsinträde som ett orimligt och kanske omöjligt mål måste jag erkänna. Nu känns det dock som att partiet ligger och nosar på spärren och det skulle inte förvåna mig om man kommer upp i siffror likt SD 2010.

Även SD-väljare måste glädjas åt detta. Inte bara får man ett parti som drar de obekväma frågorna utan även uppmärksamheten och brunstämpeln i vardagen. Om AfS kommer in, vilket verkar sannolikt nu, bör SDare fira, ni har över en natt plötsligt blivit mer rumsrena än vad Åkesson och hans uteslutningar lyckats åstadkomma på åtta år.
Citera
2018-08-24, 14:55
Medlem
erikp121s avatar
Efter rapport på twitter att AfS:s valsedlar "försvunnit" från vallokaler så tog jag mitt demokratiansvar och kollade min lokala förtidsröstningslokal. Sedlarna är kvar än så länge. Får bli att kolla varje dag fram till valet.

Själv röstar jag på valdagen.
Citera
2018-08-24, 15:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
När partiet lanserades kändes verkligen ett riksdsgsinträde som ett orimligt och kanske omöjligt mål måste jag erkänna. Nu känns det dock som att partiet ligger och nosar på spärren och det skulle inte förvåna mig om man kommer upp i siffror likt SD 2010.

Det är långt ifrån 5,7 procent som ens hört talats om AfS.
Citera
2018-08-24, 15:06
Medlem
Citat:

Det stämmer inte och det vet du. Bara återvandringsturnen med tillhörande motdemonstrationer, sociala medier och uppmärksamheten i MSM har nått ut till miljoner. Självklart vet folk vilka AfS är. Inte minst de 25-30% som sympatiserar med SD.
Citera
2018-08-24, 15:07
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in