2018-08-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Seriöst, ni måste ju alla höra hur motsägelsefullt det här är och hur osannolikt det låter: "Mannen med pilotglasögon" har alltså själv under förhör uppgivit att han skiljdes från Helena på trappan utanför stadt.
Hur är det då möjligt att BW gjorde detsamma? BW har alltså berättat exakt samma historia som "Mannen med pilotglasögon", dvs. att även han skiljdes från Helena på trappan utanför stadt. Odds på det?
Har verkligen BW uppgivit att han skiljdes från HA på trappan? Var det inte så att han sa att de skiljdes utanför statt. Det är inget konstigt att man i en folksamling stöter på många som man känner och säger ett par ord till och sen skiljs åt. Om hon hade sällskap ut av KM och sa hej då på trappan och sen gick ner för trappan och stötte ihop med BW där de sa ett par ord till varandra och sen sa de också hej då till varandra. Absolut inget konstigt med det.
Citera
2018-08-24, 11:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Har verkligen BW uppgivit att han skiljdes från HA på trappan? Var det inte så att han sa att de skiljdes utanför statt. Det är inget konstigt att man i en folksamling stöter på många som man känner och säger ett par ord till och sen skiljs åt. Om hon hade sällskap ut av KM och sa hej då på trappan och sen gick ner för trappan och stötte ihop med BW där de sa ett par ord till varandra och sen sa de också hej då till varandra. Absolut inget konstigt med det.

Nu vänder jag mig direkt till alla duktiga flashback detektiver och grävare här i tråden: Varifrån kommer uppgiften att BW och Helena skiljdes på trappan utanför stadt där dom växlade några ord, kramades och sedan sa hej då?

Källan till den här uppgiften måste grävas fram nu, ju snabbare desto bättre!

Uppgiften i sig är helt avgörande för om BW är "mannen med pilotglasögon" eller inte, så kom igen nu!
Kan det vara så att BW berättade detta i den tidiga intervjun i lokaltidningen TSL?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-24 kl. 11:45.
Citera
2018-08-24, 11:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Seriöst, ni måste ju alla höra hur motsägelsefullt det här är och hur osannolikt det låter: "Mannen med pilotglasögon" har alltså själv under förhör uppgivit att han skiljdes från Helena på trappan utanför stadt.
Hur är det då möjligt att BW gjorde detsamma? BW har alltså berättat exakt samma historia som "Mannen med pilotglasögon", dvs. att även han skiljdes från Helena på trappan utanför stadt. Odds på det?

Jag tror inte att jag har stött på uppgiften att även BW skiljdes från Helena just på trappan.

I SLA onsdagen den 17 juni -92, s. 4, (under rubriken "Bittra kamrater söker efter försvunna Helena") kan man bl a läsa följande:

"Den kamrat [BW] som såg Helena lämna Stadshotellet intygar att hon då var på bästa humör och nykter.

[---]

" -Jag tycker det är bedrövligt att polisen inte fortsätter sitt spaningsarbete, säger Björn Wallberg, som tror sig vara den som sist pratade med Helena innan hon lämnade Stadshotellet.

[---]

Helena Andersson beskrivs som en mycket trevlig flicka och hon lämnade dansen på Stadshotellet med bästa humör.
-Jag fick till och med en kram av henne innan hon gick."

Det framgår alltså att BW såg Helena lämna Stadt, men inte var han då befann sig. Inte i denna artikel i alla fall.

BW:s och HM:s tankar om fallet. Detta stycke avslutar denna artikel.

"Hon kan ju vara var som helst vid det här laget. Det är ju däremot knappast troligt att någon vågar åka genom centrum med Helena i bilen. Vi tror att de valt att åka ut mot exempelvis Sandviken eller mot Leksberg, säger Björn och Henrik till SLA."

Här verkar de tänka att ett brott har begåtts, för varför skulle "de" annars inte ha kunnat åka genom centrum (om Helena levde och åkte med "dem" frivilligt).

De verkar också utgå ifrån att det är fler än en person som fört bort Helena, eftersom de använder "de" i stället för exempelvis "han".

Varför tror BW och HM (nu J) att "de" kört mot Sandviken? Är det mindre risk att åa fast i en kontroll där än om man åker någon annan väg/åt något annat håll?
Citera
2018-08-24, 11:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Bortse från mittinlägg...tack P!

Jag var en minut snabbare.
Citera
2018-08-24, 12:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är väl inte utan att jag väntar på detta inlägg med ett visst intresse. Se upp med 1.06 nu bara (användarnas anonymitet).

Du är inte ensam Ugglan, men jag gissar att vi väntar på inlägget av helt skilda orsaker.

Efter allt det som jag nu har grävt fram om BW, hans flyttar, scenariot med BW som ensam GM samt förslag på vart Helenas kvarlevor kan finnas så är det givetvis bara en tidsfråga innan en fokusförflyttning kommer dyka upp.

Jag kan även konstatera att det i stort sett inte finns någon som är särskillt intresserad av att försöka hjälpa till i dessa efterforskningar, vilket också är talande i sig.

Det säger sig självt varför det är på det här viset, jag har länge förstått att jag kommer att bli motarbetad snarare än hjälpt när det gäller BW och hans inblandning. Droppen kom tydligen nu när jag fick upp spåret att det förmodligen är BW som är "mannen med pilotglasögon", detta tack vare både BWs och "pilots" berätterlser där dom bägge säger att dom skiljdes från Helena på trappan utanför stadt, vilket givetvis är helt omöjligt och snarare ett bevis för att BW och "mannen med pilotglasögon" är en och samma person.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-24 kl. 12:52.
Citera
2018-08-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror inte att jag har stött på uppgiften att även BW skiljdes från Helena just på trappan.

I SLA onsdagen den 17 juni -92, s. 4, (under rubriken "Bittra kamrater söker efter försvunna Helena") kan man bl a läsa följande:

"Den kamrat [BW] som såg Helena lämna Stadshotellet intygar att hon då var på bästa humör och nykter.

[---]

" -Jag tycker det är bedrövligt att polisen inte fortsätter sitt spaningsarbete, säger Björn Wallberg, som tror sig vara den som sist pratade med Helena innan hon lämnade Stadshotellet.

[---]

Helena Andersson beskrivs som en mycket trevlig flicka och hon lämnade dansen på Stadshotellet med bästa humör.

Det framgår alltså att BW såg Helena lämna Stadt, men inte var han då befann sig. Inte i denna artikel i alla fall.

"Hon kan ju vara var som helst vid det här laget. Det är ju däremot knappast troligt att någon vågar åka genom centrum med Helena i bilen. Vi tror att de valt att åka ut mot exempelvis Sandviken eller mot Leksberg, säger Björn och Henrik till SLA."

Här verkar de tänka att ett brott har begåtts, för varför skulle "de" annars inte ha kunnat åka genom centrum (om Helena levde och åkte med "dem" frivilligt).

De verkar också utgå ifrån att det är fler än en person som fört bort Helena, eftersom de använder "de" i stället för exempelvis "han".

Varför tror BW och HM (nu J) att "de" kört mot Sandviken? Är det mindre risk att åa fast i en kontroll där än om man åker någon annan väg/åt något annat håll?
"Innan hon lämnade stadshotellet" kan ju faktiskt även betyda att de skiljdes innanför dörrarna till statt. Dock borde det vara utanför eftersom han påstår sig tro att han var den siste som pratade med henne innan hon gick. Det jag alltid har reagerat på är BW tillägg "jag fick till och med en kram". Det känns onödigt på nåt vis. Brukade de inte kramas? Var det något som stack ut just denna kväll? Var det verkligen HA som kramade BW eller var det BW som "klängde" på HA? Det skulle inte förvåna mig om BW gjorde det onödiga uttalandet just för att släta över att han sågs krama kanske tom klänga på henne kvällen då hon försvann.
Citera
2018-08-24, 12:50
Medlem
Citat:
Jag har också väntat på detta inlägg för det kan ju t.o.m en jubelidiot räkna ut att det kommer dyka upp en snabb replik med ett nytt utpekande och "helt nya" uppgifter som givetvis kommer att peka ut en helt annan person (än BW) och nu påstå att han är GM. Trolleri på hög nivå.

Efter allt som jag nu har grävt fram om BW och sen scenariot med BW som ensam GM, samt förslag på vart Helenas kvarlevor kan finnas så börjar det nu hända grejer i tråden.

Jag kan även konstatera att det i stort sett inte finns någon som är särskillt intresserad av att försöka hjälpa till i dessa efterforskningar, vilket också är talande i sig.

Det säger sig självt varför det är på det här viset, jag har länge förstått att jag kommer att bli motarbetad snarare än hjälpt när det gäller BW och hans inblandning. Droppen kom väl nu när jag har fått upp spåret att det förmodligen är BW som är "mannen med pilotglasögon", detta tack vare både BWs och "pilots" berätterlser där dom bägge säger att dom skiljdes från Helena på trappan utanför stadt, vilket givetvis är helt omöjligt och snarare ett bevis för att BW och "mannen med pilotglasögon" är en och samma person.
Det finns ju mycket som inte stämmer med att BW skulle vara mmpg med det vi fått veta. Men det vi fått veta är kanske lögner. Jag är öppen för allt. Du har fått min uppmärksamhet! Fortsätt med dina tankar! Allt kanske inte stämmer, det kanske är direkt felaktigt men rätt som det är faller allt på plats. Allt är bättre än att fortsätta i samma spår som pågått i tråden sen start.
Citera
2018-08-24, 12:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det finns ju mycket som inte stämmer med att BW skulle vara mmpg med det vi fått veta. Men det vi fått veta är kanske lögner. Jag är öppen för allt. Du har fått min uppmärksamhet! Fortsätt med dina tankar! Allt kanske inte stämmer, det kanske är direkt felaktigt men rätt som det är faller allt på plats. Allt är bättre än att fortsätta i samma spår som pågått i tråden sen start.

Ja jag tror att mycket av det vi tidigare har "fått veta" är lögner. Eller tror... jag är ganska övertygad om detta.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-24 kl. 12:59.
Citera
2018-08-24, 13:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
"Innan hon lämnade stadshotellet" kan ju faktiskt även betyda att de skiljdes innanför dörrarna till statt. Dock borde det vara utanför eftersom han påstår sig tro att han var den siste som pratade med henne innan hon gick. Det jag alltid har reagerat på är BW tillägg "jag fick till och med en kram". Det känns onödigt på nåt vis. Brukade de inte kramas? Var det något som stack ut just denna kväll? Var det verkligen HA som kramade BW eller var det BW som "klängde" på HA? Det skulle inte förvåna mig om BW gjorde det onödiga uttalandet just för att släta över att han sågs krama kanske tom klänga på henne kvällen då hon försvann.

Ja givetvis är det utanför, man skiljs ju utanför när ett ställe stänger, när man ska gå åt olika håll.

Citatet: "innan hon lämnade stadshotellet" tolkar jag som att man befinner sig på eller nedanför trappan till entrén där man sedan skiljs åt.
Citera
2018-08-24, 13:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

[---]

[---]

Kan du på något sätt ordna så man kan få läsa den här artikeln med egna ögon? länka till en bild eller på något annat sätt göra hela artikeln tillgänglig för oss i tråden?

Annars måste jag själv ta mig till landsarkivet och leta upp tidningsartikeln i deras arkiv.

Du måste inse att det här är så pass viktigt och avgörande att det måste kollas upp noggrant, det som du nu påstår att BW berättar i den artikeln måste kunna bekräftas.
Vad som står i den artikeln kan vara beviset för att BW är "mannen med pilotglasögon" och en sådan stor sak måste man givetvis gå till botten med.
Citera
2018-08-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ja jag tror att mycket av det vi tidigare har "fått veta" är lögner. Eller tror... jag är ganska övertygad om detta.

Men hallå...tror du/ spekulerar du? Sedan anklagar du andra här att inte ha framme fakta...tidningsartiklar etc. Det rör till det nu.
BW PU KM - alla 3 kan ha kopplingar - Men just i BW fallet har vi just bara en "skum" figur som verkar misstänkt. Kan vi inte få fram mer fakta. Att säga i samma stund att det bara att åka ner till tex Eksjö och gräva blir ju helt galet.
Citera
2018-08-24, 15:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Men hallå...tror du/ spekulerar du? Sedan anklagar du andra här att inte ha framme fakta...tidningsartiklar etc. Det rör till det nu.
BW PU KM - alla 3 kan ha kopplingar - Men just i BW fallet har vi just bara en "skum" figur som verkar misstänkt. Kan vi inte få fram mer fakta. Att säga i samma stund att det bara att åka ner till tex Eksjö och gräva blir ju helt galet.

Mycket talar för att det är Björn som är "mannen med pilotglasögon", så är det bara.

"sedan anklagar du andra" skriver du. Jag har inte anklagat någon som du påstår, jag bad endast Prinzezzan att lägga upp den gamla tidningsartikeln där BW uttalade sig till allmän beskådan. Vad är det för fel att göra det? och hur svårt kan det vara att länka?

Nej här är det inget som "rörs till" det hela börjar bli glasklart, har du problem med det?

BW är betydligt mer än en skum figur och det vet du precis lika väl som jag men du gör ditt yttersta för att försöka blanda in fler personer i det här utan att det behövs.
Ta och bidra med något själv istället för att bara gnälla.

Får vi bara fram källan där BW berättar att han skiljdes från Helena vid eller på trappan utanför stadt och även får fram att BW var med på PWs inflyttningsfest så är det klart sedan - då är BW "mannen med pilotglasögon".

Jag hoppas nu att det finns folk i tråden är seriösa och som vill hjälpa till med detta, men annars så ser jag till att lösa det på egen hand.
Jag kommer inte ge mig förrän jag har fått svar på dessa 2 frågor. Jag är ganska övertygad att jag kommer få dom svar som jag förväntar mig att få och då blir det även aktuellt att kolla upp en släktfastighet i Småland, förmodligen i Nässjö-trakten. Om den fastigheten dessutom går att knyta till Björn eller till att han vistades där under sin uppväxt, då finns det nog även intresse hos polisen att söka av den tomten/ marken eller dom ägorna.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-24 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in