2018-08-24, 13:51
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Bör korrigerat motsvara ungefär 25 procent!

Bra siffra inför upploppet...

Ja, det finns ju en uppenbar underskattning där hos Ipsos och Sifo trots ökningar. 23%+ känns givet.
2018-08-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Hur menar du att S ska klara en statsministeromröstning?

S kan enbart klara en statsministeromröstning i riksdagen via en majoritet. Eller genom att ett antal partier lägger ned sina röster. Som i december 2014.

Eller gå ihop med SD.

Det är en sak att skaffa en politisk majoritet för en regeringsbildning via SD-hat. En helt annan sak är att skaffa majoritet för en skadlig sozzebudget i riksdagen.

Samtidigt som både sozzar och moderater är skadeskjutna kråkor.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-24 kl. 13:56.
2018-08-24, 14:02
Medlem
anteri17s avatar
Effekten av UG ska nog inte underskattas. De som står med ena foten i SD-land lär ha blivit inknuffade dit efter att ha sett UG eller hängt med i debatten därom. Kombination av medias tidigare tystnad i frågan och invandrare som inte kan hålla kukar ifrån svenska flickor och kvinnor är en rätt bra grund för ökat SD-stöd.

Om folk var orolig för svaga opinionssiffror och stort miljöfokus i debatten så har UG och augustis bilbränder jobbat in procentenheter till det nationalistiska blocket.
2018-08-24, 14:11
Medlem
8711s avatar
En sak som blir viktig nu i slutspurten blir att komma med massor av förslag, kampanjer, utspel och annat samlat och väcka stor uppmärksamhet i media. Men det får inte komma för tidigt heller, nästa formtopp med ökade siffror ska hålla ända över valdagen.
2018-08-24, 14:24
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Detta är otroligt höga siffror FÖR samarbete enligt min uppfattning.
En förklaring kan vara att SD är överjävligt mycket större än vad folk, institut, politiker och media fattar.
Om SD alldeles själva utgörs av 30% är det inte konstigt om JA-alternativet når 46.

På denna fråga föreligger antagligen minimalt med Bradley-effekt, dvs det känns tämligen ofarligt att uppge att samarbete är OK. Att däremot erkänna att man tänker RÖSTA på SD är det nog fortfarande en hel del ängsliga typer som drar sig för.
Det där tror jag att det ligger jävligt mycket sanning i. Nu lutar jag själv mot mer frihetliga MED än SD, men jag har inga problem att sätta in mig i situationen. Dvs. om jag går till mig själv - medelklass, medelålders, högutbildad och arbete i en relativt akademisk miljö - ser jag att jag lätt skulle kunna säga att jag önskar samarbete i fikarummet, men det är fullständigt uteslutet att säga att jag sympatiserar med SD.
2018-08-24, 14:26
Medlem
ReiseReises avatar
Fan börjar bli lite smått orolig över SD. Vet att man inte ska lita på opinionsmätningar, men även Sentio som mer eller mindre prickat rätt på båda valen har visat en nedgående trend på SD.

Partiet MÅSTE bli störst i år, annars är det kört. Landet överlever inte 4 år till, oavsett om AfS kommer in 2022. Det måste hända förändring denna mandatperiod...

Fan om SD in får 25+, då kommer jag att seriöst börja leta efter potentiella utlandsmöjligheter.
2018-08-24, 14:38
Avslutad
Härligt att Ipsos visar på en liten ökning för SD men skönast av allt måste vara att C ser ut att tappa i flertalet mätningar just nu. Inte kommer väl C vara i närheten av tvåsiffrigt resultat på valnatten? Sedan är det fint att KD ökar i mätning efter mätning, känslan börjar bli att dom kommer klara sig nu. Slutligen har jag hela mandatperioden trott att L kommer missa spärren, det börjar onekligen se ut som att så kan bli fallet. Härliga tider!
2018-08-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
AFS existerar inte utanför FB. Ingen känner till dom.

Du har uppenbarligen fel. Du kanske skulle tillbringa lite tid utanför FB själv?
https://www.svd.se/sd-och-afs-utklassar-ovriga-partier-satter-agendan

Är själv förvånad över hur många i min umgängeskrets som känner till dem(och röstar på dem). Till och med äldre personer, 60+.

Men å andra sidan läser väl ungefär en miljon svenskar Fria Tider en gång i veckan iaf.
2018-08-24, 14:42
Medlem
NorthernAngels avatar
Den nya grafen på status.st är intressant. En svag trend nedåt men mycket spretiga mätningar. Som en jordbävningskurva.

http://status.st/
2018-08-24, 14:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Härligt att Ipsos visar på en liten ökning för SD men skönast av allt måste vara att C ser ut att tappa i flertalet mätningar just nu. Inte kommer väl C vara i närheten av tvåsiffrigt resultat på valnatten? Sedan är det fint att KD ökar i mätning efter mätning, känslan börjar bli att dom kommer klara sig nu. Slutligen har jag hela mandatperioden trott att L kommer missa spärren, det börjar onekligen se ut som att så kan bli fallet. Härliga tider!
Man får ju verkligen hoppas att islamist-skandalen kommer att kleta av sig ordentligt på Centern.
2018-08-24, 14:49
Medlem
BaraBiffens avatar
Är själv ingen SDare men tycker att dom är väldigt tysta i media. Var är kampanjandet? Var är energin? Känns som moderaterna äter upp SDs väljare. Hur är partiets taktik inför de kommande medialautspel om vad diverse SD-politiker har sagt ute i kommunerna och alla kändisars instagram inlägg om hur SD är nazister? Var är utspel om tiggeriet, Tafsandet på festivaler, böneutrop, asylbaronerna, morden på IKEA osv osv.
2018-08-24, 14:57
Medlem
Samtliga mätningar för Augusti har sammanställts på status.se

Nu i valtider kommer de flesta institut göra fler mätningar. Var kommer dessa sammanställas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in