2018-08-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Du förväxlar kanske med ätten Gyllensparre? Viktigt se skillnad på A och O. Turkisk härkomst via fadern räcker för se bra ut i statistiken. Samtidigt låter Gyllensporre bättre risk kanske folk röstar SD om det kvoteras/korrumperas för mycket.

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllensparre_nr_146
Självklart får borriz svara för sig själv, men jag tror inte det är förväxling det handlar om från borriz sida. Snarare är det så att namn förekommer oftare i media än namn+bild, och dessutom ser ju karln inte så värst "svartmuskig" ut.

Det finns alltså knappast någon "babbekvot" som är lämpliga att fylla med just specifikt honom. Han är nog där han är för att han är en fåfäng streber. Din sista mening är mer eller mindre obegriplig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ha! Vad fan är oddsen för detta? När man talar om trollen osv...

"Generallöjtnant Dennis Gyllensporre kommer enligt vad Ekot erfar utses till ny befälhavare för FN:s stora militära insats i Mali, Minusma. Ingen svensk har haft ett sådant tungt FN-uppdrag för internationella insatser på 25 år."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7026856
Det låter oroväckande med tanke på vilken fåfäng pajas han verkar vara. Å andra sidan kanske han trots allt inte är helt inkompetent, utan bara just fåfäng (eller så är uppdraget i praktiken bara något påfågellikt ceremoniellt som han ju bevisligen passar till).
Citera
2018-08-23, 19:35
Medlem
30Lugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är man först "
Varför tar en Civilingengör/Civilekonom "...en filosofie doktorsexamen..."?
Det borde vara mer logiskt i sammanhanget att satsa på en teknologie doktor alternativt Ekonomie doktor?

Det finns lite formalia kring detta. Ekonomie doktor kan du bli på Handelshögskolan. Doktorerar du vid ett universitet, typ Stockholms universitet, blir du filosofie doktor. Anledningen till att jag skrivet att man kan bli ekonomie doktor på Handels är att du kan välja att bli antingen filosofie eller ekonomie.

Alltså, skälet till hans titel betor troligtvis på lärosätet.
Citera
2018-08-23, 20:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Generallöjtnant Dennis Gyllensporre hette tidigare Öztürkmen i efternamn. Vet någon varför han bytte till ett som klingade adligt när han blev generallöjtnant? Var det ett krav från politikerna att det såg bättre ut? Varför valdes just honom av politikerna är han bättre än de andra höga officerarna? Vad vet vi om hans religiösa och politiska bakgrund?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dennis_Gyllensporre

Fan vad pinsamt att som halvturk döpa sig till Gyllensporre. Han kunde tagit sin mors namn om han vill försvenska sig, men det här är ju bara töntigt.

Dennis Gyllensporre. Dennis! Begriper han inte själv att namnen inte passar samman. Sonny Lejonfot. Jimmy von Schnabelkäse. Det blir ju lyteskomik av namnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det rör väl sig om tre söner till en turkisk studievägledare som hittat på ett släktnamn (som ska låta adligt, men som knappast lurar någon)? Man kanske försöker snylta på Gyllensparre. Ser att en av dem också gett barnen franska namn, vilket man ibland gör i vissa adelsfamiljer, men man har även här gjort misstag. Granskar man sådana personer som gör det ovan brukar man hitta saker som inte stämmer eller inte är helt sanna.

De man vill lura kommer aldrig låta sig luras, eftersom de har koll.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Att det finns sådana här människor på riktigt är, minst sagt, häpnadsväckande. En ren orgie i att vilja men inte kunna.

Några frågor jag direkt ställer, utan att lyckas få något vettigt svar:
  1. Hur fan har Dennis hunnit bli generallöjtnant om han samtidigt har ett så stort antal akademiska meriter?
  2. Hur sanningsenliga är hans akademiska meriter?
  3. Är det här en absurd följd av kvotering i FM?

4. Hur kan man bli generallöjtnant när man förefaller vara så fåfäng? De officerare jag känner till är väldigt försiktiga med hur de syns på bild och de skulle aldrig lämna ut sig och sin familj på nätet så här. Obegripligt.
Senast redigerad av RudyardKipling 2018-08-23 kl. 20:14.
Citera
2018-08-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ha! Vad fan är oddsen för detta? När man talar om trollen osv...

"Generallöjtnant Dennis Gyllensporre kommer enligt vad Ekot erfar utses till ny befälhavare för FN:s stora militära insats i Mali, Minusma. Ingen svensk har haft ett sådant tungt FN-uppdrag för internationella insatser på 25 år."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7026856

Tja, det här är väl vad amerikanarna kallar "to be set up for failure"
Citera
2018-08-23, 21:13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Du förväxlar kanske med ätten Gyllensparre? Viktigt se skillnad på A och O. Turkisk härkomst via fadern räcker för se bra ut i statistiken. Samtidigt låter Gyllensporre bättre risk kanske folk röstar SD om det kvoteras/korrumperas för mycket.

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllensparre_nr_146
Jag menar att det inte är lika politiskt korrekt att kvoterar en Gyllensporre som en Öztürkmen, även om det råkar vara en och samma gubbe.
Citera
2018-08-24, 02:53
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det finns alltså knappast någon "babbekvot" som är lämpliga att fylla med just specifikt honom. Han är nog där han är för att han är en fåfäng streber. Din sista mening är mer eller mindre obegriplig.
Ska ge lite förklaring med fiktiva exempel: Babbekvoter mäts inte i enstaka namn utan med statistik typ "endast 9% av bakdirektörerna är kvinnor" och gör några män könsbyte vips kanske "55% av bankdirektörerna är kvinnor". Diskrimineringsstatistik och sånt Socialdemokraterna sysslar med i sina betänkanden och byråkratirapporter är massa sådan statistik. Statistikerna går sällan in på djupet och i regel aldrig in på individnivå.

Tidigare kanske "100% av generalerna hade helsvenskt ursprung" och vips efter Gyllensporren "87% svenskt ursprung och 13% med utländsk påbrå" fatta vilken framgång detta är för de 50 tjänstemän som jobbar med jämställdhet och integration detta är. Nu kan de visa att alla deras förslag och åtgärder faktiskt givit praktiskt resultat ute i samhället t.o.m. bland generalerna. Stefan Löfven kan i nästa tal stolt säga att "högutbildade invandrares representation bland de högre officerarna har under S-politik ökat med 13%". Då tänker alla vad bra vi tog in alla högutbildade de behövs ju. Ingen orkar undersöka djupare om det förekommit korrupt sossekvotering av påfåglar.

Sen tänk nu när alla svenskar där hemma glor på dumburken ser "Generallöjtnant Dennis Gyllensporre kommer enligt vad Ekot erfar utses till ny befälhavare för FN:s stora militära insats i Mali" vad bra det låter där med en Gyllensporre. Ingen lär i förbifarten hinna koppla och lägga märke till skillnaden med Gyllensparre. Däremot de turkiska efternamnet kanske fått några att höja på ögonbrynen och tänka typ "jaha de inkvoterar i generalstaben på samma sätt som den odugliga poliskåren". Kanske hade det blivit droppen som fått bägaren rinna över för en del.
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-24 kl. 03:21.
Citera
2018-08-24, 03:17
Medlem
Citat:
Babbekvoter mäts inte i enstaka namn utan med statistik typ "endast 9% av bakdirektörerna är kvinnor" och gör några män könsbyte vips kanske "55% av bankdirektörerna är kvinnor". Diskrimineringsstatistik och sånt Socialdemokraterna sysslar med i sina betänkanden och byråkratirapporter är massa sådan statistik. Statistikerna går sällan in på djupet och i regel aldrig in på individnivå.

Tidigare kanske "100% av generalerna hade helsvenskt ursprung" och vips efter Gyllensporren "87% svenskt ursprung och 13% med utländsk påbrå" fatta vilken framgång detta är för de 50 tjänstemän som jobbar med "jämställdhet och integration" detta är, nu kan de visa att alla deras förslag och åtgärder faktiskt givit praktiskt resultat ute i samhället t.o.m. bland generalerna.

Sen tänk nu när alla svenskar där hemma glor på dumburken ser "Generallöjtnant Dennis Gyllensporre kommer enligt vad Ekot erfar utses till ny befälhavare för FN:s stora militära insats i Mali" vad bra det låter där med en Gyllensporre. Ingen lär i förbifarten hinna koppla och lägga märke till skillnaden med Gyllensparre. Däremot de turkiska efternamnet kanske fått några att höja på ögonbrynen och tänka typ "jaha de inkvoterar i generalstaben på samma sätt som den odugliga poliskåren". Kanske hade det blivit droppen som fått bägaren rinna över för en del.
Öh, vad f-n snackar du om? Hur är det öht möjligt att missförstå vad jag säger, raljera konspiratoriskt och off-topic och inte ha en susning i ett inlägg? Du tror att myndigheter sitter och bokför svenskhet i procent?

Hela snacket om "babbekvot" i den mening som Klutz99 skrev (dvs kontexten) faller pladask eftersom det är få eller inga som skulle notera öht att han hade delvis utländskt påbrå. Syftet, enligt er stolpskott själva, brukar ju vara att kvoteringar ska vara synliga så myndigheter och företag ska kunna vara malliga över dessa. Du själv för ju en helt motsatt tes i din trådstart, du skriver: "[var] det ett krav från politikerna att det såg bättre ut?" angående hans namnbyte (som självklart är nonsens, vi har haft militärer på höga positioner med utländska namn många gånger). Först kvotera, och sedan dölja denna kvotering? Då faller ju snacket med "PK".

Karln (Öztürkmen/Gyllensporre) verkar för allt i världen vara en fåfäng streber, kanske inkompetent och olämplig, men din tråd har ingenting med vapen och militär att göra och bara osar av konspirationsantydningar. Tack för din "förklaring" och explicit fiktiva exempel. Fiktion var ju precis vad det var.
Citera
2018-08-24, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Öh, vad f-n snackar du om? Hur är det öht möjligt att missförstå vad jag säger, raljera konspiratoriskt och off-topic och inte ha en susning i ett inlägg? Du tror att myndigheter sitter och bokför svenskhet i procent?

Hela snacket om "babbekvot" i den mening som Klutz99 skrev (dvs kontexten) faller pladask eftersom det är få eller inga som skulle notera öht att han hade delvis utländskt påbrå. Syftet, enligt er stolpskott själva, brukar ju vara att kvoteringar ska vara synliga så myndigheter och företag ska kunna vara malliga över dessa. Du själv för ju en helt motsatt tes i din trådstart, du skriver: "[var] det ett krav från politikerna att det såg bättre ut?" angående hans namnbyte (som självklart är nonsens, vi har haft militärer på höga positioner med utländska namn många gånger). Först kvotera, och sedan dölja denna kvotering? Då faller ju snacket med "PK".

Karln (Öztürkmen/Gyllensporre) verkar för allt i världen vara en fåfäng streber, kanske inkompetent och olämplig, men din tråd har ingenting med vapen och militär att göra och bara osar av konspirationsantydningar. Tack för din "förklaring" och explicit fiktiva exempel. Fiktion var ju precis vad det var.

Jag kan låta meddela dig att inom försvaret så är det väl känt att han har turkisk bakgrund, kallas också av vissa för klappturken. Folk i gemen har heller inte mycket till övers för hans fåfänga och låtsas-adelsnamn utan han hånas snarast för det, också för det faktum att han stigit i graderna just p g a av sitt ursprung som han inte tvekar att framhäva när det tjänar hans karriär. Att babbekvoter förekommer inom alla statliga verksamheter är väl ändå ingen hemlighet, försvaret inget undantag.
Citera
2018-08-24, 11:49
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
också för det faktum att han stigit i graderna just p g a av sitt ursprung som han inte tvekar att framhäva när det tjänar hans karriär. .

Bara för att vara på den säkra sidan av vad du menar; han kan alltså, när han finner det opportunt, påpeka att han har en turkisk far?

Hade jag varit som honom hade jag tagit det Finlandssvenskt krigarklingande namnet 'Dennis Turk' istället. Folk kan ju heta 'Svensk' och 'Finne' osv, jag antar att de namnen härstammar från indelningssystemet.

Kort, kärnfullt, och ingen kan få för sig att han försöker mörka sin bakgrund.
Citera
2018-08-24, 11:59
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Bara för att vara på den säkra sidan av vad du menar; han kan alltså, när han finner det opportunt, påpeka att han har en turkisk far?

Hade jag varit som honom hade jag tagit det Finlandssvenskt krigarklingande namnet 'Dennis Turk' istället. Folk kan ju heta 'Svensk' och 'Finne' osv, jag antar att de namnen härstammar från indelningssystemet.

Kort, kärnfullt, och ingen kan få för sig att han försöker mörka sin bakgrund.

Gyllentürk? Eller varför inte Türksporre?
Citera
2018-08-24, 12:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Gyllentürk? Eller varför inte Türksporre?

Om du nu undrar så var jag seriös, fast vad vet jag? du kanske också är seriös.
Citera
2018-08-24, 12:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Om du nu undrar så var jag seriös, fast vad vet jag? du kanske också är seriös.

Vi är alla seriösa. Dock tror jag att namnet Turk fungerar sämre när man vill ge sken av att vara en gammal ätt med anor från ett slott i Sörmland.
Keeping Up Appearances
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in