2018-08-23, 17:25
Medlem
Mailade utrikesbrev.arlanda@postnord.com för 1 vecka och 1 dag sedan med kvitto. Avgiften ska betalas vid servicestället, men paketet har ännu inte dykt upp. Är så med ett gäng paket nu... de blir bara segare och segare.

Ingenting har spårning, vet inte ens om postnord slarvat bort dem men skulle inte förvåna mig. Är verkligen saker jag behöver.
Citera
2018-08-23, 19:15
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Nu var du väl lite hård..
Som jag fattade det hela så administrerade PostNord momsen förut också.. Men de orkade bara kolla och momsa paket som det även blev tull på.
I Mars ställdes det krav att de måste driva in momsen på alla paket utan undantag.. Då införde man en avgift eftersom detta innebar en ökad arbetsbelastning då man förr sett mellan fingrarna på allt av ringa värde..

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej, det gällde långt innan dess (vi har haft importmoms sen långt innan vi gick med i EU), men PN har helt sonika skitit i att göra det på lågvärdeförsändelser trots att dom enl lag ska göra det.

Det som skedde i mars var att Tullveret tog PN i örat och sa "Ajja bajj, dom andra aktörerna sköter detta så nu får ni lov att skärpa er!"

Nej det har inte varit postnords ansvar tidigare utan DITT ansvar att redovisa till skatteverket medans tullverket ansvarar för kontroll av transporter över rikets gräns. Eftersom tullverket är inkapabla att utföra sitt uppdrag har de förbjudit postnord att utföra sitt uppdrag om inte de säkerställer att momsen är betald genom att utse dem till tullombud från mars 2018.

Jag ställde en enkel fråga om hur processen som ledde fram till detta beslut gick till och framför allt vem som är ansvarig. Jag har svårt att tänka mig att tullverket plötsligt på eget bevåg får för sig att strama åt kontrollen utan politisk inblandning. Ni har ju gett politikersvar, dvs svamla om något helt annat än vad frågan gällde! Kan det vara så att NI är inblandade?

Tyvärr verkar det bara sitta lallande byfånar i tråden som gissar vilt med slutmuskeln så jag får söka insiktsgivande information annorstädes.
Citera
2018-08-24, 01:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Nej det har inte varit postnords ansvar tidigare utan DITT ansvar att redovisa till skatteverket medans tullverket ansvarar för kontroll av transporter över rikets gräns. Eftersom tullverket är inkapabla att utföra sitt uppdrag har de förbjudit postnord att utföra sitt uppdrag om inte de säkerställer att momsen är betald genom att utse dem till tullombud från mars 2018.

Jag ställde en enkel fråga om hur processen som ledde fram till detta beslut gick till och framför allt vem som är ansvarig. Jag har svårt att tänka mig att tullverket plötsligt på eget bevåg får för sig att strama åt kontrollen utan politisk inblandning. Ni har ju gett politikersvar, dvs svamla om något helt annat än vad frågan gällde! Kan det vara så att NI är inblandade?

Tyvärr verkar det bara sitta lallande byfånar i tråden som gissar vilt med slutmuskeln så jag får söka insiktsgivande information annorstädes.

Jo, PN skötte detta långt innan dess, möjligheten att sköta det själv var mycket begränsat för privatpersoner.

Hur jag vet det?
Jo, jag har haft många försändelser från andra länder som momsdeklarerats av PN (inte tull varor utan privatimport med värde under tullgränsen).
Citera
2018-08-24, 08:20
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Jo, PN skötte detta långt innan dess, möjligheten att sköta det själv var mycket begränsat för privatpersoner.

Hur jag vet det?
Jo, jag har haft många försändelser från andra länder som momsdeklarerats av PN (inte tull varor utan privatimport med värde under tullgränsen).

Postnord FÅR inte göra så utan ett bemyndigande. Som du ser länkar jag mina uttalanden till spårbara källor hos berörda myndigheter och aktörer. Du kan väl länka till dina spårbara källor, eller!?
Citera
2018-08-24, 12:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Postnord FÅR inte göra så utan ett bemyndigande. Som du ser länkar jag mina uttalanden till spårbara källor hos berörda myndigheter och aktörer. Du kan väl länka till dina spårbara källor, eller!?

Din källa är för föregare som är momsregistrerade, inte privatpersoner.

Speditöred (PN, DHL mfl) har skött detta åt privatpersoner sålänge jag kan minnas.

Det har varit PN's uppgift att göra det men dom har skitit i att göra det på lågvärdeförsändelser under det normalla fribeloppet som andra länder i EU använder (~200kr, €20) för att det varit för mycket jobb.
Dom har tagit nån enstaka bur här och där och deklarerat rubbet som dom ska, men för det mesta så har dom bara släppt igenom allt i strid mot sitt åtagande som speditör.
Dom andra speditörerna har inte gjort detta vilket är en av anledningarna till att posten fick på nöten för det, konkurensfördelar genom att inte göra sitt jobb.

Att det i dokumentet står "gäller from 1a mars 2018" betyder inte att inte samma eller snarlika regler gällde innan.
Senast redigerad av Sereena 2018-08-24 kl. 12:32.
Citera
2018-08-24, 17:25
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Din källa är för föregare som är momsregistrerade, inte privatpersoner.
Vetefan hur du lyckas läsa här i tråden när du inte verkar vara läskunnig vad gäller länkar, men hursom gör jag en god gärning och hjälper tant över gatan:

Citat:
Om du inte är momsregistrerad, eller om du är en fysisk person som är momsregistrerad men importerar en vara som endast ska användas för privat bruk, ska du i stället vända dig till Tullverket.

Här kommer också ett boktips.
Citera
2018-08-24, 18:04
Medlem
Lostworlds avatar
Har beställt från Kina i flera år utan några större problem, främst genom Ebay. Sen kom invasionen med alla mobilzombies som skulle beställa via Wish... Nu premieras samma människor genom att de slipper betala den administrativa avgiften. Själv har man inte skapat kaoset men blir den som får betala.
Verkligen rättvist och bra på alla sätt...

Jag har inget problem med att betala moms, det är den administrativa ockeravgiften som jag har problem med samt att man nu har infört ett system där det spelar roll från vilken aktör jag beställer, något som är direkt diskriminerande mot mig som kund.
Får ett statligt bolag verkligen agera på sådant sätt?
Känns som om det borde finnas underlag för att driva frågan vidare (med risk för att bli rättshaverist).
Citera
2018-08-24, 18:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vetefan hur du lyckas läsa här i tråden när du inte verkar vara läskunnig vad gäller länkar, men hursom gör jag en god gärning och hjälper tant över gatan:

Här kommer också ett boktips.

Tro mig, jag har försökt deklarera själv för att slippa PN's avgift på 125kr (den som gällde före 1a mars) men det var inte praktiskt genomförbart som privatperson vid köp från tex ebay eller ali, du var i det närmsta tvungen att låta speditören (dvs PN) sköta det, det var även vad tullen sa när man kotaktade dom, att om man inte importerade som företagare så var det bästa att låta PN sköta det då det sköttes automatiskt om varan inte var fördeklarerad.

Speditören har dock alltid deklarerat varan åt mig utan anmodan (när det inte gått med PN) och PN har deklarerat alla försändelser över €20 (och en del av dom under €20, men det var sällsynt), så har det varit iaf sålänge jag beställt från ebay/ali, det indiska företag jag brukar shoppa bla kläder och parfym från (detta runt 15år bakåt i tiden).
Citera
2018-08-26, 17:50
Medlem
Jag tror att alla här tycker det är okej att betala momsen men hanteringsavgiften på 75kr är helt vansinnig. Vad ska vi göra för att visa våran missnöjdhet mot detta vansinne? Kanske dags att börja med utomparlamentariska metoder?
Citera
2018-08-26, 18:07
Medlem
-jOE!s avatar
Hur ser det ut numera, tar posten fortfarande ut avgifter från AliExpress?
Citera
2018-08-26, 18:20
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winrar.
Jag tror att alla här tycker det är okej att betala momsen men hanteringsavgiften på 75kr är helt vansinnig. Vad ska vi göra för att visa våran missnöjdhet mot detta vansinne? Kanske dags att börja med utomparlamentariska metoder?
Beställ prylar och skit i att hämta ut något så PN får returnera och hantera godset. Återkräv sen betalningen från klarna då du inte fått vad du beställt. Får du något som slinker igenom tullfiltret utan att du signerat det så återkräv betalningen för du har ju inte fått varan. Om alla gjorde så skulle PN få mäktiga problem med att förklara var försändelser tar vägen och varför ingen hämtar ut sina beställningar.
Citera
2018-08-26, 18:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Beställ prylar och skit i att hämta ut något så PN får returnera och hantera godset. Återkräv sen betalningen från klarna då du inte fått vad du beställt. Får du något som slinker igenom tullfiltret utan att du signerat det så återkräv betalningen för du har ju inte fått varan. Om alla gjorde så skulle PN få mäktiga problem med att förklara var försändelser tar vägen och varför ingen hämtar ut sina beställningar.
Det är väl mest de Kinesiska säljarna som får problem och kostnader för returnerade paket så då kommer dom med största sannolikhet att sluta sälja till Sverige överhuvudtaget.

Varför skulle Klarna vara inblandat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in