Hej, Jag har sökt svar på annat ställe både på Fb och nätet men hittar inget entydigt svar. Hoppas få svar här.
Om någon spelar in ett telefonsamtal med en part i andra ändan av mobilen och deltar själv i samtalet "digital inspelning via app" för dels ha som memo och eventuell bevisföring av vad jag själv har sagt och inte sagt utan att informera andra parten om att röstinspelning pågår .är detta lagligt ? det verkar finnas olika tolkningar av lagen ! Obs detta gäller företag som vill säkra uppgifter som sägs i samtalen.
Senast redigerad av Monday1 2018-08-23 kl. 12:29.
Svensk lagstiftning baseras på att det är olagligt med hemlig telefonavlyssning och inspelning. Dvs man får inte spela in någon annans samtal om parterna är ovetande.
Om däremot en part i samtalet är medveten och samtycker till inspelningen är det lagligt.
Svensk lagstiftning baseras på att det är olagligt med hemlig telefonavlyssning och inspelning. Dvs man får inte spela in någon annans samtal om parterna är ovetande.
Om däremot en part i samtalet är medveten och samtycker till inspelningen är det lagligt.
Men det här jag menar är inte att spela in andras samtal där jag tex inte medverkar själv i. Utan ett mobilsamtal mellan 2 parter där jag är en av av 2 parter.
Ok tack,Det förekommer olika uppgifter avseende Digital och vad jag fattar det som analog upptagning dvs rullband, och PUL, jag vet inte om detta verkligen är relevant i det här som jag frågar om?
Ok tack,Det förekommer olika uppgifter avseende Digital och vad jag fattar det som analog upptagning dvs rullband, och PUL, jag vet inte om detta verkligen är relevant i det här som jag frågar om?
Nej, men det har betydelse för vad du gör med inspelningen. Ska du lägga ut den i din blogg eller liknande är PUL (numera GDPR) relevant. Själva inspelningen är laglig men det in en är inte att du får publicera den hur du vill.
Nej, men det har betydelse för vad du gör med inspelningen. Ska du lägga ut den i din blogg eller liknande är PUL (numera GDPR) relevant. Själva inspelningen är laglig men det in en är inte att du får publicera den hur du vill.
Ok--tackar för svar , om ingen annan har någon annan åsikt i sak, så nöjer o litar jag på dom svar jag fått!
Telavox har det som tjänst, tror det kostar 79:- i månaden och då spelar den in alla samtal, lagrar och indexerar dina samtal i 24 månader om jag minns rätt.