2018-08-23, 01:45
Medlem
NorthernAngels avatar
Jag tror inte heller SD-are kommer att gå tillbaka till sjupartiet i någon större utsträckning oavsett vad som händer, det kan röra sig om högst +- 2 procentenheter. Några f.d. moderater kan gå till Med men många som varit SD-are väldigt länge kan gå till AfS. Afs är ju lite OT men jag ser det inte som ni afsare själva att SD blivit så liberala. Snarare är det så att a) den socialkonservativa falangen har vunnit den interna falangstriden mot den etnonationalistiska falangen. De socialkonservativa har alltid funnits i SD, men nu är det många mer radikala nationalister som insett faktum att de inte kommer kunna vrida SD åt sitt håll så de söker nya alternativ. b) Många som varit SD länge har själva blivit mer radikala beroende på utvecklingen i landet och en större grupp likasinnade som de kan identifiera sig med; "group think" inom socialpsykologin.

Sedan kan det ju så klart finnas en grupp väldigt rörliga väljare som kan rösta på lite vad som helst beroende på dagsform på valdagen men de är det meningslöst att försöka analysera. (Det var väl C och KD som hade flest sådana rörliga väljare?)
2018-08-23, 01:48
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Kan vara därför Åkesson verkar så bekväm med sitt partis position just nu. Han vet nåt vi inte vet. Annars skulle han nog verka betydligt mer uppgiven och desperat med tanke på de offentliga siffror för hans parti.

Ja han verkar väldigt självsäker, SDs största orosmoln nu är antagligen hur många röster de kan tappa till AfS, sjupartiet är svagt, desperat och uppgivet. De har knappt besökare på sina tal eller i sina valstugor.

Undrar om SD gör egna hemliga OU eller om de bara förlitar sig på de som smyg-SDare läcker till dem från andra partier/organisationer?
2018-08-23, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Steget tillbaka till sjuklövern borde vara helt otänkbart att göra.

Tänk efter lite. Har man en gång vaknat upp och förstått behovet av en nationalistisk politik, så kan man ju inte helt plötsligt somna om igen och börja rösta på S, C, L, M eller något annat flumparti.
Därför tror inte jag att det har skett något tapp. Allt vi ser är bara brus i mätningarna.

OM det finns ett tapp så är det självklart väljare som gått över till AFS.

+1 på detta.

Har man en gång insett galenskapen 7-klövern åstadkommit de senaste 30 åren och tänker rösta SD - då går man inte tillbaka i första taget. Eventuellt byte blir isåfall till AfS
2018-08-23, 04:56
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Finns det någon mätning nyligen som har mer än typ 10,000 deltagande? Eller en vettig summa iaf.

Vad jag såg idag, fanns en på 1700 deltagande... Hur fan kan det ens användas som publicerad statistik? Vad väl novus (?) eller vad dom hette..
För att du inte förstår statistik. Det räcker med endast 1000 deltagare för att få ett statistiskt bra underlag såvida bortfallet inte är för högt.
2018-08-23, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
SCB, Sifo, Ipsos, Skop, Novus får alla ta fram skämskudden då dessa har betydligt större fel. Inizio får sin dom först detta val då de inte fanns innan valet 2014. Enligt status.st mätte Demoskop för övrigt upp 11,2% vilket är 1,7 pe eller 15% fel, knappast något att slå sig på bröstet för.
Antal röstberättigade inför valet är enligt Valmyndigheten ca 7,5 miljoner.
https://data.val.se/val/val2018/alkon/R/rike/alderkon.html#rostberalkon

Gör man en opinionsundersökning med 1000 deltagare så ger det en felmarginal på ca 3 procentenheter (med en konfidensnivå på 95%).

Det är helt uppenbart att du totalt saknar kunskap om statistik. Ta en grundkurs så att du åtminstone lär dig vad konfidensintervall och konfidensgrad betyder.
2018-08-23, 07:44
Medlem
Själv så förtidsröstade jag igår, på SD. Hur många är det som förtidsröstar och därmed missar påverkan från diverse kampanjer och mediedrev fram till valdagen? Är det taktiskt att vänta med utspel eller tjänar miljöpartiet på den massiva miljökampanjen som MSM spyr över oss? Jag är mest äcklad av allt drevande och var mer bestämd och motiverad än någonsin att rösta - och att rösta rätt. Den omtalade folkilskan håller på att kanaliseras och jag tror att folk ser igenom drevandet. Jag tror att förtidsröstandet kommer vara onormalt högt i år. SD 27,3% ✌
2018-08-23, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Tack. Ser med spänning och vånda fram mot valet.

Kan jag fortfarande önska att MP missar spärren eller är det helt omöjligt och lönlöst?

Det ligger definitivt inom räckhåll. Kan mycket väl ske.

Iom Afs kanske SD ""enbart" får 22-24%. Tror ändå de blir störst.

Det blir spännande.
2018-08-23, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
Jag förstår inte riktigt den här logiken, jag kan hålla med om att när SD var ett mindre parti och hade väldigt få lättrörliga väljare så stämde det du säger i väldigt hög utsträckning. Nu när SD har blivit så stora som vi ser i mätningarna, så har man börjat få väljare som är otroligt lättrörligare, bokstavligt talat väljare som kan ångra sitt val beroende på vad man ser på nyheterna eller vad någon arbetskamrat säger.
Det finns en ganska stor väljargrupp som inte är särskilt svårflörtad och som hela tiden svänger fram och tillbaka, dessa väljare finns inom all partier, men framförallt inom de stora partierna

SD:s hårda kärna är ca 90 % av dem som i OM säger sig stödja partiet, och är nästan 20 %.
Med detta menas de som redan bestämt sig, och denna siffra är långt mycket högre än för något annat parti i riksdagen.

Kan tänka det dessutom finns 15 % som tvekar mellan SD och något annat parti i riksdagen.
Det räcker med att hälften av dessa väljer SD, så får man 26-27 % totalt.

När det gäller AfS och SD är detta komplicerat?
AfS kan ta många "hårda" SD-are, men dessutom massor med moderater genom sin tanke på "platt skatt"!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-08-23 kl. 08:10.
2018-08-23, 08:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Antal röstberättigade inför valet är enligt Valmyndigheten ca 7,5 miljoner.
https://data.val.se/val/val2018/alkon/R/rike/alderkon.html#rostberalkon

Gör man en opinionsundersökning med 1000 deltagare så ger det en felmarginal på ca 3 procentenheter (med en konfidensnivå på 95%).

Det är helt uppenbart att du totalt saknar kunskap om statistik. Ta en grundkurs så att du åtminstone lär dig vad konfidensintervall och konfidensgrad betyder.

Exakt vad i det jag skrev var felaktigt menar du?
2018-08-23, 08:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Mycket snack om AfS i denna tråd och att SD skulle tappa väljare till dom.
Tror högst det flödet är några tiondelar och AfS frår under 1%.
Taktikröstning meningslöst.
2018-08-23, 08:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
[quote=Rektangel|65025363]Läckaget är mer troligt till AfS än till M eller S. Har du noterat hur många aktiva som hoppar av partiet och hur toppstyrt partiet är...? Om inte hur många SD-funktionärer som är ängsliga för att hamna i onåd hos Mattias Karlsson?

Notera hur övriga partier i OI ökar trots att FI särredovisas.[/QUOTE]

Det tror och hoppas jag är AfS.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
I en OM för en tid sedan uppgavs att 90 % av SD:s sympatisörer redan bestämt sig att rösta på partiet.

Detta är en sanning med modifikation, för många kan tänka sig rösta på AfS av flera skäl, och är själv en av dessa.
1. AfS för en betydligt tuffare nationalistisk politik än SD, med t.ex. återvandring, och spolar SD:s snack om hjälp i närområde. Om negrer och araber vill slå ihjäl varandra, så låt dem göra det då, för att uttrycka sig lite brutalt.
2. SD är ett totalt toppstyrt parti, som aldrig drar sig för att slå ner på enskilda medlemmars göranden. Och dessutom står man och skryter om detta i press och media!

Massiv osentimental återvandring är nödvändigt och känns som om det ligger i tiden.
Jag är definitivt öppen för hjälp i närområdet.
SDs uthängning av trogna lojala medarbetare är motbjudande. Det hade kunnat lösas mycket snyggare så man dessutom vunnit på det. Hur tänker och känner andra SD-valarbetare när de vet att ett förfluget ord eller felformulerad mening när man är trött, medför att man kommer hängas i pressen och "ens egna" håller i repet?

Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Aftonbladet verkar inte veta vad en statistisk felmarginal är, eller så låtsas de som det för att kunna lägga clickbait-titlar. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2V1bx/sd-inte-andra-storsta-parti

Får gärna citera så man slipper klicka.

Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
+1 på detta.

Har man en gång insett galenskapen 7-klövern åstadkommit de senaste 30 åren och tänker rösta SD - då går man inte tillbaka i första taget. Eventuellt byte blir isåfall till AfS

Det är ett gore tex-filter mellan dessa partier.
7K -> SD ->. AfS

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
SD:s hårda kärna är ca 90 % av dem som i OM säger sig stödja partiet, och är nästan 20 %.
Med detta menas de som redan bestämt sig, och denna siffra är långt mycket högre än för något annat parti i riksdagen.

Kan tänka det dessutom finns 15 % som tvekar mellan SD och något annat parti i riksdagen.
Det räcker med att hälften av dessa väljer SD, så får man 26-27 % totalt.

När det gäller AfS och SD är detta komplicerat?
AfS kan ta många "hårda" SD-are, men dessutom massor med moderater genom sin tanke på "platt skatt"!

Jag tror SDs hårda kärna är avsevärt mindre. Dessutom är det min gissning att flera ur SDs hårda kärna lämnar för AfS. Att Jansson lämnat säger ju en del.

Viktigt att komma ihåg att även om man förtidsröstat så kan man ångra sig på valdagen och ändra sin röst.

Jag tror SD får 25%, +/-2%. Hela den Sverigevänliga rörelsen gissar jag får 30%.
2018-08-23, 08:26
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag hoppas att JÅ senaste utsel att han kan samarbeta med C om integrationspolitiken är fake news, annars finns det inte en chans i helvetet att jag röstar SD istället för AFS. Och fler kommer tänka som mig.

https://www.svd.se/vi-kan-komma-overens-med-c-om-flyktingpolitiken/om/sverige

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in