• 1
  • 2
2018-08-22, 23:14
Medlem
https://samnytt.se/lang-kravlista-fr...ngar-pa-aland/

Läs på egen risk...

Citat:
Vill ha moskéer, medborgarskap och pass
På kvotflyktingarnas kravlista finns bland annat att det ska byggas moskéer. Man kräver också, trots bara cirka två år i landet, att få finska medborgarskap och pass med argumentet att man känner sig ”fängslade” på Åland.

Nöjd med sjukvården men inte tandvården
Den gratis sjukvården tycker man däremot är bra. Ett undantag är tandvården där man är missnöjd med att inte alltid få all den behandling man begär.

Snålt tilltagna bidrag och svårt få jobb eller utbilda sig
Däremot tycker kvotflyktingarna att de ekonomiska bidrag man får är för snåla. Man beklagar sig också över att det är svårt att få jobb och att utbilda sig eftersom man måste lära sig språket för att bli anställningsbar och kunna tillgodogöra sig en utbildning.

Låg utbildningsnivå och få kvinnor som vill arbeta
Bland kvinnorna är det emellertid nästan ingen som vill arbeta. Endast en av dem har haft ett jobb. De övriga har valt att stanna hemma och leva på bidrag. Några har fått förtidspension. Ingen av kvotflyktingarna har heller någon högre utbildning. Många saknar utbildning överhuvudtaget.

Flyktingsamordnarna instämmer i att det saknas grundskoleutbildning för vuxna på Åland. Det har historiskt inte funnits något behov av sådan.

Kan inte resa på besök till hemlandet
De starkaste klagomålen gäller emellertid att man inte kan röra sig fritt i världen eftersom man inte fått medborgarskap och pass. ”Vi kan inte resa till mitt land där folk talar mitt språk”, förklarar en av kvotflyktingarna. ”Jag känner mig som en fånge, det är som att sitta i fängelse.” Så hade man inte trott det skulle bli när man kom till ”ett europeiskt land”.

Och mer! Är Ålandsnyheter.com legit eller är det här en bluff? Det verkar så jävla absurt
Citera
2018-08-22, 23:21
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
– Vi kom till ett europeiskt land. Jag känner mig som en fånge, vi slipper inte ut, vi kan inte återvända till mitt land där folk pratar mitt språk.
Varför ska dom återvända dit dom flytt ifrån?
Citera
2018-08-22, 23:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork

Varför ska någon klaga över det? Hjälp till med en enkelbiljett istället!
Citera
2018-08-22, 23:24
Medlem
Man häpnar över smutslimerna.

Du glömde denna juvelen

Regeringen bör lära ut islam till ålänningarna
Ett relaterat problem är enligt kvotflyktingarna att ålänningarna inte förstår islam. Man kräver därför att landskapsregeringen på Åland lär ut islam till alla ålänningar. Man förordar också ”multikulturella dagar” där ålänningarna kan lära sig mer om kvotflyktingarnas ursprung, religion och kultur. Detta är också något som rapportförfattarna förordar, för såväl vanliga ålänningar som för de åländska politikerna
Citera
2018-08-22, 23:31
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Har jag undrat länge...dom flydde ju från krig, tortyr och all ondska...men dom måste åka dit på semester. Flyktingar jo hej
Citera
2018-08-22, 23:35
Medlem
Mia-Rovys avatar
Hmm. Vad är det för kravlista? Hur uppkom den? Vad gör de annars?

Det är ju en enorm skillnad på om någon politiker eller annan uttryckligen bett om önskemål, jämfört mot att det dykt upp från ingenstans och t.ex. vägrar arbeta annars.

Men OM det faktiskt är en kravlista:
Moskéerna borde de fetglömma. Även att klagomål på vården ska tas på allvar.

Att de vill utbilda sig och jobba är väl i och för sig bra.

Edit: Och resa till sitt land... Undrar vad den personen har för asylskäl
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-22 kl. 23:45.
Citera
2018-08-22, 23:35
Medlem
Ålänningarna bör snarast möjligt deportera den här cancern innan den sprider sig! Dom kan väl komma hit till Sverige? Vi är ju liksom redan "uppmjukade" med moskeer, muslimska stadsdelar, böneutrop mm.

Annars, så länge Åland vägrar att ta emot några fler migranter så kommer nog migranterna själva att så småningom få anpassa sig, lära sig språket etc. Det absolut värsta man kan göra vore att gå med på deras krav, släppa på fler etc... Då går det åt helsike, som i Sverige. Men för ålänningarna finns det ännu hopp - hoppas att landskapsregeringen står på sig så att ön inte blir besudlad och helt förstörd med bilbränder, våldtäkter mm.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-08-22 kl. 23:37.
Citera
2018-08-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Hmm. Vad är det för kravlista? Hur uppkom den? Vad gör de annars?

Det är ju en enorm skillnad på om någon politiker eller annan uttryckligen bett om önskemål, jämfört mot att det dykt upp från ingenstans och t.ex. vägrar arbeta annars.

Men moskéer borde de fetglömma. Även att klagomål på vården ska tas på allvar.

Att de vill utbilda sig och jobba är väl i och för sig bra.
Massa muslimer har blivit intervjuade, detta är väl det många av kräken håller med varandra om. Om inte Ålandsnyheter är bullshit
Citera
2018-08-22, 23:40
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Massa muslimer har blivit intervjuade, detta är väl det många av kräken håller med varandra om. Om inte Ålandsnyheter är bullshit
Så någon har gått runt och frågat dem vad de önskar?

Då är det knappast en "kravlista". Vad ska de göra annars, att begära att de ska skita i att svara på frågor är väl lite udda

Frågar jag någon på min arbetsplats "Vad tycker du skulle kunna förbättras här?" och personen svarar så kommer jag knappast att kalla det ett krav.

Ålandsnyheter vet jag inget om.

Men det låter som att Samnytt är bullshit. Antingen för att de lyckats förvränga det så, eller också för att de har sämre källkritik i sitt yrke än mig när jag halvhjärtat skummar igenom.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-22 kl. 23:51.
Citera
2018-08-22, 23:46
Medlem
Citat:

alandsnyheter är en blogg, dvs en privatperson som sitter och skriver egna "artiklar"
Citera
2018-08-22, 23:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Massa? Vi snackar lilla Åland. Det kan inte vara så fruktansvärt många nya flyktingar det kan handla om.
https://alandsradio.ax/nyheter/20-25...ingar-aland-ar
Senast redigerad av Sook 2018-08-22 kl. 23:53.
Citera
2018-08-23, 00:33
Medlem
Citat:
https://samnytt.se/lang-kravlista-fr...ngar-pa-aland/

Läs på egen risk...

Och mer! Är Ålandsnyheter.com legit eller är det här en bluff? Det verkar så jävla absurt

Låter inte seriöst. https://en.wikipedia.org/wiki/.ax
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in