2018-08-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-follower
Jag förstår att du håller dig till ett övergripande diskuterande plan. Du kommer inte med ett konkret exempel kring handels- och industrifrågor. Endast lite trixande om GDP. Varför inte ta ett konkret exempel om handel med Kina, EU och Mexiko/Kanada, som Trump adresserade i sitt tal? Handelsunderskottet med Kina är $500 miljarder, EU $150 miljarder och Mexiko/Kanada (NAFTA) är säkert också omfattande, men på mindre summor.
Trump med administration för handelsfrågor diskuterar sedan tid med dessa parter för att återställa balansen i handeln med införande av tullar/tariffer etc. och även omförhandling av avtal. Trump tog som exempel införande av 25% tullavgift på europeiska bilar, vilket skulle medföra ett överskott i handeln gentemot EU med samma volymer. Det visar också hur långt Trump är beredd att gå i samtalen med EU i handelsfrågor. Den tariffen är inte aktuell för tillfället, men visar ändå vilken intention Trump har i handelssamtalen, en handel i balans.

Nja, jag tror du missade min poäng. Tariffer är inte en långsiktig lösning för handelsbalans. Oavsett vad intentionen är så leder inte tariffer dit.

Ta exemplet stål, med tariffer är det dyrare att köpa utländskt stål, detta gör att det på kort sikt finns ett ökat behov av inhemskt stål. Men på sikt (om tarifferna inte är väldigt väldigt välbalanserade) finns det en stor risk att det leder till in minskning av produkter av förädlat stål som kan exporteras. Dvs importer stryps med lika mycket som exporter (mellan tummen och pekfingret).

För att ta en exempel där tariffer används någorlunda korrekt; låt oss anta att marknaden formligen dränkts av billigt stål från utlandet och stålindustrin riskerar en snabb död, då kan en tillfällig tariff på stål blåsa liv i den inhemska marknaden fram tills dess att det billiga stålet är borta (dvs att ekvilibrium har uppstått mellan andra spelare antingen naturligt eller artificiellt). Däremot om det är så att det strukturellt har blivit billigare att göra högkvalitativt stål (ex som när Bessemermetoden vände upp och ner på allt som hade med stål att göra) så kan tariffer aldrig lösa problemet.

Den politik som förs just nu är mot isolering, inte handelsbalans. Dvs istället för att sikta mot E - I > 0 så siktar de (i och med vad de gör) mot E + I = 0 (dvs handelsisolation). Detta är det som gör mig osäker kring vilka det är som ligger bakom Q och vad deras agenda är. Då ett isolerat USA skadar Ryssland ekonomiskt i deras "kamp" mot Kina i bland annat mellanöstern och Afrika (råvaror), leder nuvarande politik (om medveten sådan) mig att tro att det snarare är Kina som drar i trådarna. Kina är tveklöst de som har mest att tjäna på att peta bort USA från handelstronen, detta då USA traditionellt använt sig av handelsavtal för att få igenom "sin" agenda (och sen som ytterligare indicier sammanföll Qs tystnad tidigare i sommar med en rejäl om-organisation av den Kinesiska stadsapparaten). Ursäkta fluffigheten, självklart har varken USA, Ryssland eller Kina "en" agenda, utan det är olika individers agendor som samspelar som blir den effekten som syns. Och för att inte gå som katten kring het gröt, det verkar inte som att det finns en sammanhållen agenda bakom Q.

Sen vill jag åter igen iterera att det finns väldigt lite empiriska bevis för att ett handelsunderskott strukturellt orsakat av något annat än råvaror eller dylikt skulle vara skadligt på lång sikt.

Hela poängen med mitt tidigare inlägg (och detta) är att visa på att det finns en hel del trams och dravel i de senaste veckornas kommunikéer från Q, och från att på ett lite kul och ibland spexigt sätt (löst) peka på oegentligheter har Q gått till att bli precis det som MSM har anklagats för... en missinformatör.
Citera
2018-08-22, 17:48
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Min teori har jag delat med mig tidigare i tråden:

Cohen agerade enligt överenskommelse med sin klient. Sen om klienten är presidentkandidat eller utomjording saknar betydelse för hela världen förutom fake news media.

Finns ingenting som tyder på att Trump är misstänkt för något brott.

Cohens advokat säger att han har bevis på att Trumps inblandning i Rysslandskandalen i alla fall. http://www.businessinsider.com/lanny-davis-cohen-flipped-on-trump-has-evidence-of-russia-conspiracy-2018-8

Men enligt standard Q-hjärngympa så är det ju bara spel för galleriet och han ska egentligen ge bevis mot oBumMER och kILlary. Q-fenomenet kommer garanterat studeras av psykologer i decennier med tanke på hur verklighetsfrånvända följarna är.
Citera
2018-08-22, 17:49
Medlem
Fråga,

Var Cohen ombud för HRC och jeffrey epstein i epstein-island skandalen?
Citera
2018-08-22, 17:53
Medlem
Citat:
Min teori har jag delat med mig tidigare i tråden:

Cohen agerade enligt överenskommelse med sin klient. Sen om klienten är presidentkandidat eller utomjording saknar betydelse för hela världen förutom fake news media.

Finns ingenting som tyder på att Trump är misstänkt för något brott.

Jag GISSAR att det är lite som med Hanif Balis mordhot här...

Vi får väl se vad som kommer fram. Faktum är att man hittills inte lyckats fälla trump trots n gedigen insats så mina pengar är nog på att han klarar sig.

Dock smart att gå efter hans advokat, om det finns oegentligheter finns dom nog där.
Citera
2018-08-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Då borde han väl ha tagit bort säkerhetsklassningen för alla som avgått?

Ja eller så gör man som ALLA andra och gynnar sina egna...
Citera
2018-08-22, 17:59
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrebox
Cohens advokat säger att han har bevis på att Trumps inblandning i Rysslandskandalen i alla fall.
Inga bevis har funnits angående att Trump har begått någon brottslig handling gällande påverkan av valet med Ryssland, trots utredningar som kostat hundratals miljoner kronor hitintills. Men Cohens advokat har bevis?

Om du tror på det har jag några saker att sälja till dig till kanonpris!
Citera
2018-08-22, 18:04
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vi får väl se vad som kommer fram. Faktum är att man hittills inte lyckats fälla trump trots n gedigen insats så mina pengar är nog på att han klarar sig.

Dock smart att gå efter hans advokat, om det finns oegentligheter finns dom nog där.
Min analys kvarstår; det är en fälla.

Varför skulle Cohen erkänna sig skyldig till handlingar som inte är olagliga? Det är nästan som att han vill åka fast.

Q #1287:
Citat:
Q !xowAT4Z3VQ 28 Apr 2018 - 2:27:33 AM
Cohen raid by FBI?
...
How do you introduce evidence into an investigation (legally)?
...
Planned?
Q
Citera
2018-08-22, 18:38
Medlem
Fittahoras avatar
Låt mig gå igenom delar av Q #1287, som är ett riktigt guldkorn:

Citat:
Cohen raid by FBI?
Public context: re: payment to Stormy Daniels?
Utåt sett handlar det om betalningar till Stormy Daniels. Men...

Citat:
SC & FBI raided POTUS’ attorney to pull Stormy Daniels payment info?
RR signed off?
...Robert Mueller (SC), Rosenstein och FBI saknar mandat att utreda privata affärer. Det krävs ett federalt brott för att få göra en razzia, som exempelvis *trumvirvel* skattebrott!

Citat:
What other docs were collected?
Det återstår att se. Troligtvis bevis som Cohen har samlat på sig från andra klienter. Vilka klienter har Cohen representerat? Lägg därtill en handfull hemliga inspelningar.

Citat:
How many places raided?
Raid on the President of the United States’ attorney for payment details re: private case re: Stormy Daniels?
Mueller/DOJ/FBI får inte göra razzia mot en individ gällande ett civilrättsärende. Återigen, det handlar om någonting annat.

Citat:
Think logically.
Genom att "hitta" bevis i en razzia gällande ett annat ärende. Äldsta tricket i boken.

Citat:
Who has everything?
NSA.

Citat:
Methods which info collected/ obtained?
Signalspaning.

Citat:
Admissible in the court of law?
Nej.

Därav min slutsats att det är en fälla. Cohen har bevis som trumpadministrationen vill "tvätta" för att kunna användas i pågående utredningar. Allt detta har jag skrivit om tidigare i tråden.
Citera
2018-08-22, 18:45
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Inga bevis har funnits angående att Trump har begått någon brottslig handling gällande påverkan av valet med Ryssland, trots utredningar som kostat hundratals miljoner kronor hitintills. Men Cohens advokat har bevis?

Om du tror på det har jag några saker att sälja till dig till kanonpris!
Inga publika bevis menar du eller har du insyn i Muellers utredning?

En utredning som förmodligen kostat mindre än Trumps golfande och lett till flera domar av Trumpkampanjens medarbetare, han som skulle drain the swamp omger sig av förvånansvärt mycket kriminellt folk.

Vi får väl vänta och se, känns som vi börjar närma oss endgame nu i alla fall.
Citera
2018-08-22, 19:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Varför skulle Cohen erkänna sig skyldig till handlingar som inte är olagliga? Det är nästan som att han vill åka fast.

Q #1287:

Varför i hela friden skulle inte Cohens handlingar varit olagliga? För att Trump paniktwittrar??

That case appears markedly different from the details emerging about the violation pleaded to by Cohen on Tuesday. Administrative errors by campaigns are commonplace and are often settled with fines. But willful violations of the campaign finance laws are in fact considered crimes, and have been successfully prosecuted by the Election Crimes Branch, which is in the Public Integrity Section of the Department of Justice
Citera
2018-08-22, 21:28
Medlem
Citat:

...Robert Mueller (SC), Rosenstein och FBI saknar mandat att utreda privata affärer. Det krävs ett federalt brott för att få göra en razzia, som exempelvis *trumvirvel* skattebrott!

[...]

Därav min slutsats att det är en fälla. Cohen har bevis som trumpadministrationen vill "tvätta" för att kunna användas i pågående utredningar. Allt detta har jag skrivit om tidigare i tråden.

Huruvida affären är privat eller ej saknar betydelse, det är misstänkt brott mot partibidragslagstiftningen ("campaign finance law"), något som FBI har mandat att utreda.

Jag håller däremot med dig om att det pågår mer än vad som syns vid första anblick, men jag tror inte att det är Team Trump (som f.ö. inte har något med Q att göra i min värld annat än att de vill att det ska se ut så) som gillrat en fälla för Deep State, utan snarare en mycket metodisk genomlysning av främmande makts påverkan på valet 2016 som har skrämt upp lite småfisk till ytan.

En intressant poäng, som man verkligen inte får glömma i denna historien, är SCs uppdrag (https://www.justice.gov/opa/press-release/file/967231/download);

Citat:
(i) any links and/or coordination between the Russian government and individuals associated with the campaign of President Donald Trump; and
(ii) any matters that arose or may arise directly from the investigation; and
(iii) any other matters within the scope of 28 C.F.R. § 600.4(a).

Dvs ett smärre övertramp av partibidragslagstiftningen är inget som ligger på SCs bord (Stormy etc är varken intressant eller viktig, men säljer tidningar för att presidenten är en slusk som ville (vill?) sätta på någon som påminde om hans dotter (är hans dotter?)), utan SC är förhoppningsvis ute efter de större fiskarna långt ner i kaninhålet (exempelvis var pengarna som pumpats in i Super PACs de senaste valen kommer från).

Dessutom, om man vill dra ner foliehatten hela vägen till näsan, så skulle man kunna se SCs uppdrag som ett bevis på att Deep State existerar som enhetligt organ då uppdraget specifikt är att granska Trumps kampanj, och inte kampanjerna (i.e. inklusive Hillarys president bid samt båda primäromgångarna).

Citat:
Rykten cikulerar för närvarande att anledningen till varför militärparaden som skulle hållas den 11/11 ställdes in är hotbilden kring Trump efter nya mordförsök.

Pentagon bekräftar att skenande budget var fake news och inte anledningen, se https://www.military.com/daily-news/2018/08/20/trump-canceled-military-parade-getting-cost-estimate-pentagon.html

Nja, det bekräftas att Pentagon inte hade enats bakom en officiell siffra att ge Vita Huset. En mer korrekt mening är; "Pentagon bekräftar inget men högt uppsatta officerare påstår att Pentagon inte hade enats om en slutgiltig kostnad". Vilket mycket väl skulle kunna vara för att dölja att det faktiskt skulle bli dyrt utan att egentligen skylla på och idiotförklara någon som trodde det skulle vara rimligt med en parad (rent ekonomiskt då, sen finns det andra problem med militärparader i demokratiska stater)?

Säger ryktena något om vem och varför?

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det kommer inte göra någon skillnad - oftast kommer ingen med några svar på mina frågor och inlägg ändå (inte på andra skeptikers heller) och jag skulle inte sluta leta sanningar även om ingen svarar - jag vet ju att ni läser ändå, och de jag främst skriver för är de som undrar hur det ligger till med Q’s påståenden - inte de som redan har bestämt sig för att han är nån sorts halvgud...

Håller med. Jag tycker det är synd att det inte är bättre diskussion, för oavsett sanningshalten i alla påståenden från Q så är fenomenet oerhört intressant.
Citera
2018-08-22, 22:42
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Huruvida affären är privat eller ej saknar betydelse, det är misstänkt brott mot partibidragslagstiftningen ("campaign finance law"), något som FBI har mandat att utreda.
Ett brott som inte har begåtts (Trump finansierade sin kampanj till 100% ur egen ficka). Däremot ej sagt att brott mot partibidragslagstiftningen inte har begåtts, dock inte av Trump...

Citat:

Q #1287:
Citat:
Cohen raid by FBI?
...
...
Planned?
Q

Citat:
Dessutom, om man vill dra ner foliehatten hela vägen till näsan, så skulle man kunna se SCs uppdrag som ett bevis på att Deep State existerar som enhetligt organ då uppdraget specifikt är att granska Trumps kampanj, och inte kampanjerna (i.e. inklusive Hillarys president bid samt båda primäromgångarna).
Citat:
Robert Mueller
Utreder officiellt trumpadministrationens kopplingar till Ryssland. Inofficiellt utreds Deep State för dessa kopplingar.

Citat:
Nja, det bekräftas att Pentagon inte hade enats bakom en officiell siffra att ge Vita Huset. En mer korrekt mening är; "Pentagon bekräftar inget men högt uppsatta officerare påstår att Pentagon inte hade enats om en slutgiltig kostnad".
Vad Pentagon enas om är oväsentligt. Dom hade en budget att hålla sig till som beslutats av Vita huset.

Citat:
Vilket mycket väl skulle kunna vara för att dölja att det faktiskt skulle bli dyrt utan att egentligen skylla på och idiotförklara någon som trodde det skulle vara rimligt med en parad (rent ekonomiskt då, sen finns det andra problem med militärparader i demokratiska stater)?
<hårklyvning>USA är ingen demokrati utan en konstitutionell republik.</hårklyvning>

Citat:
Säger ryktena något om vem och varför?
Nope.
Senast redigerad av Fittahora 2018-08-22 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in