2018-08-20, 20:41
Medlem
prominentens avatar
Tackar!
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Sorry, råkade klicka på "send". Côte-Rôtie La Turque (Guigal) är har nummer 97000 på Systembolaget .
Citera
2018-08-20, 20:50
Medlem
Citat:
Stämmer! Côte-Rôtie är indelat i Côte Brune och Côte Blonde, vilka sägs ha fått sina namn från greve Maugirons två döttrar, en brunett och en blondin. Förrutom Syrah har man den gröna(vita) druvan Viognier i rödvinet. Château d´Ampuis och familjen Maugiron. Mycket trevligt ställe där de trevliga Philippe och Eve Guigal nu tar hand om det den föräldrarlösa farfadern till Phillipe byggde upp genom att börja arbeta i källaren..

Fantastiskt ställe - dock tillhör inte jag de som hurrar över inblandningen av Viognier (upp till 20% men normalt 10-15%). De rena fullblodiga 100%:ga Syrah vinerna från Saint Joseph - Croze-Hermitage - Hermitage och Cornas, faller mig mer på läppen. Man bör dock känna till att (vissa) producenter även hos dessa ibland kan blanda i Marsanne druvan (5-10%), dock aldrig i Cornas, lagen är strikt där, endast 100% Syrah tillåts i en Cornas.
Citera
2018-08-20, 21:04
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Fantastiskt ställe - dock tillhör inte jag de som hurrar över inblandningen av Viognier (upp till 20% men normalt 10-15%). De rena fullblodiga 100%:ga Syrah vinerna från Saint Joseph - Croze-Hermitage - Hermitage och Cornas, faller mig mer på läppen. Man bör dock känna till att (vissa) producenter även hos dessa ibland kan blanda i Marsanne druvan (5-10%), dock aldrig i Cornas, lagen är strikt där, endast 100% Syrah tillåts i en Cornas.

Cornas är mycket trevligt, men de kräver lite lagring(och då kan jag ändå uppskatta ung Syrah ibland). Nu blev jag sugen på vin he he.
Citera
2018-08-20, 21:09
Medlem
Citat:
Cornas är mycket trevligt, men de kräver lite lagring(och då kan jag ändå uppskatta ung Syrah ibland). Nu blev jag sugen på vin he he.

Så är det, blir oftast mycket fina.

En välhängd 400gr Entrecote, grillad över kol av Syrahstockar, går inte av för hackor!

Vill Du att jag övertar resan?
Citera
2018-08-20, 21:13
Medlem
Citat:
Så är det, blir oftast mycket fina.

En välhängd 400gr Entrecote, grillad över kol av Syrahstockar, går inte av för hackor!

Vill Du att jag övertar resan?

Lämnade över i ett tidigare inlägg, men skickade det innan det var klart och fick uppdatera, hoppas det dykt upp nu?
Citera
2018-08-20, 21:41
Medlem
Citat:
Lämnade över i ett tidigare inlägg, men skickade det innan det var klart och fick uppdatera, hoppas det dykt upp nu?

Tackar, såg det nu!

Vi reser vidare, och flyger nog bekvämast från Lyons-Saint Exupérys flygplats, men vi behöver 2 mellanlandningar, och totala flygtiden till vår stad är normalt ca 15 timmar, så vi flyger Business Class!

1. Kallas för nöt men är ingen nöt

2. Den världsberömda charkuteriprodukten från vår stad får bara tillverkas innanför stadens gränser.
Citera
2018-08-21, 11:34
Medlem
udons avatar
Citat:
Tackar, såg det nu!

Vi reser vidare, och flyger nog bekvämast från Lyons-Saint Exupérys flygplats, men vi behöver 2 mellanlandningar, och totala flygtiden till vår stad är normalt ca 15 timmar, så vi flyger Business Class!

1. Kallas för nöt men är ingen nöt

2. Den världsberömda charkuteriprodukten från vår stad får bara tillverkas innanför stadens gränser.
Sao Paulo
Citera
2018-08-21, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Sao Paulo

Nope! Inte Sao Paulo.

3. Tobak, enda sedan "Fredspipans tid"
Citera
2018-08-22, 11:59
Medlem
Citat:
Nope! Inte Sao Paulo.

3. Tobak, enda sedan "Fredspipans tid"

4. Skinka
Citera
2018-08-22, 16:32
Medlem
Citat:
4. Skinka

Smithfield, Virginia. Jordnötter istället för ekollon, lite Pata Negra-stuk på den skinkan..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-08-22 kl. 16:34.
Citera
2018-08-22, 16:54
Medlem
Citat:
Smithfield, Virginia. Jordnötter istället för ekollon, lite Pata Negra-stuk på den skinkan..

Jag lyfter på Stetsonhatten! Helt rätt!

Priset denna gång är ett års fri spisning av äkta Virginia Ham!

Jag är resklar inför nästa resemål!
Citera
2018-08-22, 17:08
Medlem
Citat:
Jag lyfter på Stetsonhatten! Helt rätt!

Priset denna gång är ett års fri spisning av äkta Virginia Ham!

Jag är resklar inför nästa resemål!

Tackar! Då flyger vi vidare!

1) Farthinder på motorvägen.

2) Fredsmöten.

3) Självmordsbombare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in