2018-07-28, 22:28
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Om det var Patrik eller någon annan går ju inte att fastställa. Platserna för ett par observationer borde däremot vara ganska klara. Varför går man inte ut med det? Är det något med trovärdigheten? Hur många människor med Patriks utseende (?) rör sig i området normalt vid de tiderna på dygnet?
Det kan väl knappast någon veta.

Citat:
Om det alltså var P som blev observerad så tror jag inte att han gick längs riksvägen efter det, varken västerut eller österut, för då hade flera bilister förr eller senare sett det och kommit ihåg det.
Nja... Den absoluta merparten av Sverige befolkning hänger inte på Flashback och har inte kollat in tråden. Sedan finns det personer som sett ”nyheten” om att någon ung man försvunnit i nån avkrok i landet som de inte är bekanta med. De ögnar igenom artikeln på en till två minuter och och sedan börjar de med andra sysslor. Dagen därpå har de förmodligen glömt det mesta i artikeln.

Att en bilist som svischar förbi på vägen skulle lägga märke till personens ansikte och kläder är knappast troligt. Med största sannolikhet skulle de inte ens minnas att de såg någon längs vägen.

Kan du beskriva mannen/kvinnan/barnet som du mötte igår på väg till vad du nu ev. var på väg till? Vad hade mannen/kvinnan/barnet för kläder? Uppskattad ålder. Utseende som tjock, smal, rödhårig, kobent, haltande, finnar i ansiktet, rakad skalle, hästsvans, glasögon med mera?
Citera
2018-07-28, 22:59
Medlem
Pajosvs avatar
Jag får väl ta detta igen. Nä, Patrik har inte synts i hela Sverige, långt därifrån. Och iakttagelserna har inte varit hundra procent säkra på långa vägar. Någon enstaka kanske har sett honom även om chansen är liten.

Jag har alltid genom åren fått höra att jag har ett ”riktigt hästminne”, och det har jag i och försig när det gäller bakåt i tiden. Men om någon frågar mig om vilka gardiner min mor har uppsatta i hennes i kök så har jag ingen aning. (Jag bor inte hos min mor, är bäst att tillägga)

Vardagsgrejer lägger man helt enkelt inte på minnet.

Och under min utbildning så fick vi göra en några övningar som handlar om vittnesiakttagelser. Kaxig som man var så trodde jag att ”detta fixar jag lätt.” Vi fick till och med reda vad vi skulle hålla utkik efter. Kursledarna spelade upp ett tre-minuters videoklipp som faktiskt utspelade sig på just en tågperrong.

Det var tre fyra personer på perrongen som hamnade i bråk. Vi fick beskriva vad vi hade lagt märke till och vem som gjorde vad och klädsel m.m och vad några hade ropat och om någon hade vapen och så vidare. I genomsnitt kom vi ihåg ungefär 20 procent av det som var viktigt att komma ihåg. Allt annat var som en svart rullgardin.

Och detta var en övning där vi alla visste vad som skulle ske. GW Person gjorde en liknande grej i Veckans Brott för något år sedan. Samma resultat där.
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-28 kl. 23:03.
Citera
2018-07-28, 23:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Tack för länken!
Visst kan det vara Patrik!
Malmö är ju en av alla städer folk tycker sig ha sett honom i.
Det står någonstans i tråden.
Jag minns inte inlägget så jag avstår ifrån källangivelse.

Visserligen, men att hålla sig gömd i sin hemstad är väl inte att rekommendera?
Citera
2018-07-29, 22:41
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det kan väl knappast någon veta.

Människor som bor i området borde nog kunna bedöma på ett ungefär hur ofta de ser en ensam, obekant kille som uppehåller sig vid vägkanten tidigt på morgonen. (Dvs sällan.)

Citat:
Nja... Den absoluta merparten av Sverige befolkning hänger inte på Flashback och har inte kollat in tråden. Sedan finns det personer som sett ”nyheten” om att någon ung man försvunnit i nån avkrok i landet som de inte är bekanta med. De ögnar igenom artikeln på en till två minuter och och sedan börjar de med andra sysslor. Dagen därpå har de förmodligen glömt det mesta i artikeln.

Att en bilist som svischar förbi på vägen skulle lägga märke till personens ansikte och kläder är knappast troligt. Med största sannolikhet skulle de inte ens minnas att de såg någon längs vägen.

Kan du beskriva mannen/kvinnan/barnet som du mötte igår på väg till vad du nu ev. var på väg till? Vad hade mannen/kvinnan/barnet för kläder? Uppskattad ålder. Utseende som tjock, smal, rödhårig, kobent, haltande, finnar i ansiktet, rakad skalle, hästsvans, glasögon med mera?

Det borde räcka att en blond eller ung kille befunnit sig vid vägen vid den aktuella tiden för att tipset ska beaktas.

Många känner till fallet med Patrik i området. Det har nu varit kanske ett 20-tal artiklar bara i Nerikes Allehanda.

Går du längs en riksväg tidigt på morgonen blir du observerad av bilister. Det är lokal trafik som samsas med mer långväga sådan.
Senast redigerad av pudellus 2018-07-29 kl. 23:24.
Citera
2018-07-29, 23:45
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Människor som bor i området borde nog kunna bedöma på ett ungefär hur ofta de ser en ensam, obekant kille som uppehåller sig vid vägkanten tidigt på morgonen. (Dvs sällan.)

Det borde räcka att en blond eller ung kille befunnit sig vid vägen vid den aktuella tiden för att tipset ska beaktas.

Många känner till fallet med Patrik i området. Det har nu varit kanske ett 20-tal artiklar bara i Nerikes Allehanda.

Går du längs en riksväg tidigt på morgonen blir du observerad av bilister. Det är lokal trafik som samsas med mer långväga sådan.

Ja, men jag tror ändå att det är ytterst få som faktiskt lägger märke till hur personen ser ut och är klädd. När iakttagaren har kommit till jobbet så har han eller hon redan glömt hur personen såg ut.

Häromåret visade Vetenskapens Värld en film där några engelsmän skulle spela upp ett scenario där en person blev rånad på stan. En rånare stal en väska, eller vad det var för något från en person. Denna person lämnade snabbt över väskan till en kumpan som sprang iväg.

När övningen var genomförd skulle alla åskådare, runt 20 till 30 personer, peka ut rånaren. I stort sett alla pekade ut en och samma man bland åskådarna. Kruxet var bara att de pekade de ut fel man.

Men visst, hade Kungen och Silvia kommit gående hand i hand Stockholm utanför Burger King så lägger man nog det på minnet oavsett om man är royalist eller inte.

GW Larsson ger heller inte mycket för vittnesuppgifter.
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-29 kl. 23:51.
Citera
2018-08-22, 16:55
Medlem
Hej! Jag lägger mig i nu för jag har inte sett någon som har påpekat detta, har någon annan sett att någon riktigt hemsk person gör fakekonton i P’s namn och skriver väldigt makabra saker om honom? Kanske är det bara en galning men personen har hållit på i flera månader nu.

Borde man inte typ kolla upp vem som ligger bakom och ifall hen har något med allt att göra? Iallafall få personen att sluta plåga familjen.
Citera
2018-08-22, 21:46
Medlem
Citat:

Men tänk om han inte gick efter vägen?
Tänk om han snodde en cykel och drog iväg?
Det skulle i så fall kunna förklara dumpningen av resväskan och möjligen ryggan.

Frågan är bara, vart tog han vägen sen?
Citera
2018-08-23, 06:25
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Men tänk om han inte gick efter vägen?
Tänk om han snodde en cykel och drog iväg?
Det skulle i så fall kunna förklara dumpningen av resväskan och möjligen ryggan.

Frågan är bara, vart tog han vägen sen?

Jag tror ju inte han följde riksvägen, åtminstone inte någon lång sträcka. Han undvek snarare vägar och människor. Tror inte att han cyklade heller, han mådde dåligt och gick troligen planlöst.
Senast redigerad av pudellus 2018-08-23 kl. 06:35.
Citera
2018-08-23, 15:22
Medlem
Citat:
Jag tror ju inte han följde riksvägen, åtminstone inte någon lång sträcka. Han undvek snarare vägar och människor. Tror inte att han cyklade heller, han mådde dåligt och gick troligen planlöst.

Kommer själv från en stad där cyklister är vanligare än gångtrafikanter, så min tanke med inlägget var väl mera att vidga sina vyer till att innefatta även andra än vilsna unga män på promenad efter riksvägen, eller andra vägar med, för all del.

Vad jag vet så har man inte tagit upp den varianten i tråden än...

Bara en tanke från min sida, och i min tanke så kanske man letar på fel ställen.
Med en cykel kan man ta sig rätt långt och betydligt snabbare än till fots.
Senast redigerad av SagtVar 2018-08-23 kl. 15:25.
Citera
2018-08-23, 15:32
Medlem
Med tanke på den lite udda platsen där han dumpade resväskan, så kan jag mycket väl tänka mig att han hittat en parkerad/dumpad/cykel där och drog vidare med den.

Ryggan var väl mest till besvär, så den slängde han ifrån sig på vägen bort...bort.
Senast redigerad av SagtVar 2018-08-23 kl. 15:38.
Citera
2018-08-23, 15:47
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Kommer själv från en stad där cyklister är vanligare än gångtrafikanter, så min tanke med inlägget var väl mera att vidga sina vyer till att innefatta även andra än vilsna unga män på promenad efter riksvägen, eller andra vägar med, för all del.

Bara en tanke från min sida, och i min tanke så kanske man letar på fel ställen.

Jag har svårt att tro att han cyklade från platsen/platserna där väskorna hittades och det är delvis p.g.a de observationer som finns men även för att terräng med diken och åkrar kan vara jobbiga.

Sen är det inte helt omöjligt att han vid ett senare skede fått tag i en cykel och cyklat..
Citera
2018-08-31, 18:10
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

Det är ju ingen omöjlighet att P tagit sig längre bort. Vilka områden rör det sig inga människor normalt i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in