2018-08-22, 11:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Privatdetektiv ambitionerna förutan är det förmätet tro dig förmer än hundförare som utbildats i och har som dagligt värv att eftersöka försvunna personer. Hade Mats Rupla inte styrts bort från sitt arbete genom rubriceringen människorov vågar jag påstå att mördaren nu varit lagförd för mordet på Wesström.

Var Mats Rupla den hundförare som arbetade i fallet?
Citera
2018-08-22, 11:39
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Inga grunder så mer än att plötsligt tar socialen över allt för barnen dom får stödperson godman och vet inte vad det heter men sån som gör allt när någon dött han smörar och steffe och U*F har hatat varandra många år L*na och U*F enligt rykte gräla om barnen

Du säger att du VET att SD är oskyldig
(Vilket jag tror är en lögn för det kan du inte veta såvida du själv inte är GM)
Hur kommer det sig att du kommer in i tråden så här sent, sedan några veckor tillbaka? Varför var du inte med från början?
Citera
2018-08-22, 11:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller till fullo med.
Tror faktiskt att det är "slarv" från någons sida att detta hände.
Också innebär det ju att man slösar resurser under dagar(?) som kunde ha undvikits om man hittat kroppen redan dag ett. Redan knappa resurser om man förstått det hela rätt?

Sedan får man hoppas att ingen annan människa i framtiden får sätta sitt liv till för att en gm går fri. En person som inte kan styra sig, när det behövs...

Ja. Det enda skälet jag ser med att hålla igen skulle ju vara en numerär resursbrist, dvs brist på folk. Jag tror det borde finns sätt att komma runt det, som att kalla in folk från länet/angränsande län mm. Att kalla det människorov borde inte göra de möjligheterna sämre. Borde. Dessutom är det ju lite flagrant med missen vid planket. Det är ju inte som att det i det fallet saknades resurser att genomsöka ett skogområde. En gubbe och en jycke och 45 minuter. Det är ju om spanska sjukan slagit till igen...

En blind höna kunde ju förstå att LW inte avvikit frivilligt med avseende att vara borta, eller blivit kidnappad eller ngt annat egentligen, förutom nedklubbad eller bortförd för att grävas ner. Och nedklubbad kan ju innebära vid liv. Teoretiskt kan hon ju ha legat levande där vid planket medan de sista livskrafterna sipprade ur henne — jag vet inte om det sagts ngt om det från officiellt håll. Förhoppningsvis inte i tre dagar. Nu hamnar det ju på mördarens konto, men det innebure ju ett lidande och en dödsångest som säkert skulle göra livstiden automatisk, tror jag. Det sänder ju ändå signaler om att polisen bör göra sitt jobb grundligt.

Jag har ju svårt att tro att det är så här det borde gå till. Och man börjar ju undra stilla apropå gnyenden inom polisen om det är så att det är konstaplar på gatan som gör ett dåligt jobb för att ställa sina chefer i dålig dager.

Ett jävla sätt är vad det är, om man slarvar med allvarliga ting. Att mördaren är ett arsle hör ju inte hit, inte heller annat man kanske kunde anföra, när det finns barn och anhöriga och skola och grannar och samhälle i stort och smått som tvingas åse rabaldret.
Citera
2018-08-22, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du säger att du VET att SD är oskyldig
(Vilket jag tror är en lögn för det kan du inte veta såvida du själv inte är GM)
Hur kommer det sig att du kommer in i tråden så här sent, sedan några veckor tillbaka? Varför var du inte med från början?

Står dej fritt att tro vem gm är
EGT behöver stöd då alla är på hen
Hade polisen inte tittat lyssnat på U*F
Hade inte steffe fått stå som gm men det kommer bli ett skadestånd till han
Citera
2018-08-22, 12:10
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
I flera av de fall som jag följt verkar det alltid finnas ett gång skribenter som "intuitivt" upplever att mordet, försvinnandet är skumt. Att det är något som inte stämmer. Ofta kommer olika konspirationsteorier och man upplever pappan, sonen, frun osv "konstiga si konstiga så.

Och som du säger, oftast är sanningen inte så, utan bara vanliga mänskliga tragedier.

Men det är ju också så i det vanliga livet att det kan finnas konstiga sammanträffanden, för många underliga "slumpar".

Jag beundrar din skärpa och din förmåga att få ihop detaljerna i denna historia i din teori. Din historia blir briljant.

Likväl tror jag inte på den.

Den första anledningen är just min "intuition". Min erfarenhet av livet säger mig att det är för osannolikt.

Den andra är att en liknade historia kan överföras (med din skicklighet) på nästan vilket mord eller försvinnande som helst. Livet är fullt av märkligheter och underligheter, och inte alltid kan man förstå hur "det" kunde hänga ihop även om det gör det. Ta bara ditt eget liv. Har själv råkat ut för en massa underliga sammanträffanden. Ibland kan man själv bli något "konspiratorisk" och tänka att det finns en högre makt som såg till att det här hände. Det räcker väl nästan att bara tänka på hur underligt det är att vi finns på jorden? Därför kan personer alltid hitta på en konspirationsteori runt vardagliga händelser om man vill.

Jag tänker slutligen att om din teori skulle vara sann, varför låta allt bli offentligt, dra in massmedia, rättssystemet, polisen, en hel "by", barnfamiljer, geocachingkretsen, LWs kyrka, och slutligen SD med familj och underåriga barn som skampåle i dramat?

Och att om man nu hade jobbat så hårt för att "låta LW försvinna" under falsk flagg, varför inte fila lite bättre på de berördas profiler. Varför låta sonen instagramma på det sätt han gör och SD geocasha på sitt oberörda sätt? Varför låta HD fortsätta med SD som inget hänt och varför inte låta SD "åka fast" när han ändå för alltid kommer att vara den som blev skäligen misstänkt.

Varför inte bara klappa ihop paketet, så att säga....

Tack för uppskattningen.

Håller med dig om det mesta. Faktum är att jag är en oerhört jordnära figur som inte tror på något nonsens överhuvudtaget. Det är faktiskt grunden till min hypotes.
Det som framfördes i början på fallet var för osannolikt för att vara sant. Visst kan underliga saker hända och visst kan slumpen spela in. Men eftersom hela den här tråden handlar om den ena omöjligheten och märkligheten efter den andra så är det för mycket.
Observera att jag kom in ganska sent, även om jag hade följt med från början. Det är inte jag som vänder ut och in på mig för att knöka ner kuben i det runda hålet. Det är ni andra.

Första veckorna grubblade jag dygnet runt och gjorde som de flesta i tråden, hittade på de konstigaste undantag och möjligheter, men det var som förgjort. Det som fick mig att stanna upp och vända på steken var den för mig helt absurda bostadssituationen.
Det finns ingen slump i världen som förklarar hur de inblandade kan bo på detta sätt i knät på varandra om de inte tillhör en Knutby-sekt.
Istället för att försöka få ihop så många konstiga fenomen så utgick jag istället från att det konstiga måste ha en orsak och då rasslade det till.

Sedan satt jag och bet på knogarna och ville skriva till dem som förtvivlat försökte förstå hur HD resonerade, hur kroppen försvann och hittades och varför datum inte passade osv.

Jag ville dock vänta lite av hänsyn till LW och kompani så de hann undan i lugn och ro. Jag frågade faktiskt en nära person med ansvar för sånt på Malmen som inte är Helikopter, (har nämnt den personen tidigare) om det vore olämpligt eller rentav farligt att skriva om vittnes-skyddet.
Jag fick klartecken efter en tids karens.

Alla dina dubier är helt förståeliga. Jag har tidigare bemött vart och ett av dem och tror att det blir tjatigt om jag repeterar för mycket.
Jag tror att skepsisen beror på missförstånd. Processen är inte alls så omfattande som du beskriver den. Jag hoppas att vi är överens om att människor behöver få skyddad identitet av olika skäl, och att det händer relativt ofta. Beroende på hotets art är tillvägagångssätten lite olika men principen är densamma.
Alla de personer du nämner är inte inblandade. Det gäller egentligen bara familjen och några chefer inom polisen. Vi begår ett stort misstag om vi inte inser att LW's värld som den ser ut i den här tråden, finns egentligen bara i den här tråden. Jag försökte i början fråga vilka skribenter som verkligen själva kände de inblandade. Vilka som dagligen såg dem och hade känt dem sedan länge osv.
Det har hittills endast kommet ett litet fåtal, mycket svävande svar. Nästan allt kommer från en bekant till en bekant. Det finns flera envisa själar som har försökt men fick också mycket vaga svar.

Minns ni HD's ofödde bror? Eller de som ingen har träffat som bodde i HD's hus före henne? Vad jag menar är att endast de som verkligen hade anledning att vara inblandade var det.
Hur vet ni att SD står vid skampålen? Hela hans och HD's beteende tyder väl på det motsatta. Det beteende som alla hade så svårt att förstå är ju faktiskt ett tecken på att allt har gått som planerat

Om polisen hade tvingat NFC att producera falska provsvar för att folk är irriterade på Flashback hade de verkligen varit ute på hal is. Jag upprepar .Polisen har endast gjort det som var nödvändigt.
Där ingår inte att tillfredsställa ett irriterat gäng krimnördar.
För vems skull skulle NW spela ledsen? För vår skull?

LW hade ett så allvarligt hot riktat mot sig så dessa åtgärder var nödvändiga och betydligt enklare än att försöka skydda henne och hennes familj på plats.

Det hotet har jag försökt framföra, men orkade inte proteststormen. Jag planerar dock att göra ett nytt försök snart. Grävandet runt det hotet har fått mig att revidera min första version en del. Det är inte militärt utan handlar om den organisation som har byggts upp i Örebro och organiserar samt finansierar terrorverksamhet och krigsinsatser. Så de inblandade är framförallt Säpo, Noa och STG. På sista tiden har även MSB varit engagerat.
Citera
2018-08-22, 12:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Spekulationerna förutan är det förmätet tro dig förmer än hundförare som utbildats i och har som dagligt värv att eftersöka försvunna personer. Hade Mats Rupla inte styrts bort genom rubriceringen människorov vågar jag påstå att mördaren nu varit lagförd för mordet på Wesström.

Jag tror det är skitsnack. Jag tror möjligen att man vill rädda ansiktet genom att dra en rövare. Det låter som en perfekt sak för rikspolisen eller annan att granska. Så att alla poliser i landet på alla nivåer för höra från sina befäl vad som är försvinnande och vad som är människorov, och vad som är tv-deckare och hur verkligheten är beskaffad.

Det kunde ju precis lika väl ha varit människorov, men kroppen legat i SD:s bortreste grannes trädgårdsskjul. Det borde inte göra någon skillnad.

Man borde ju leta under bar himmel längs stråk där folk rör sig i området först, om inte annat så för att det ser så korkat ut när kroppen sedan påträffas död och lemlästad av djurlivet precis under näsan på en. Det borde ju ligga någon självbevarelsedrift i det.

Det var f.ö. inte jag som började gnälla på polisen, det var Rupta. Han kunde väl ha täckt upp för sin chef och gjort ett sök ändå.

Jag tror poliser normalt gör ett väldigt bra jobb, som inte syns, vilket är bra. Men misstag vid fel tillfällen är inte så bra, för det drar ner bilden.
Citera
2018-08-22, 12:24
Medlem
Citat:
Håller till fullo med.
Tror faktiskt att det är "slarv" från någons sida att detta hände.
Också innebär det ju att man slösar resurser under dagar(?) som kunde ha undvikits om man hittat kroppen redan dag ett. Redan knappa resurser om man förstått det hela rätt?

Sedan får man hoppas att ingen annan människa i framtiden får sätta sitt liv till för att en gm går fri. En person som inte kan styra sig, när det behövs...

Att kalla det för människorov var väl för att de ville göra en husransakan hos den misstänkte.
Ofta vid människorov misstänker man även mord. Spårhundar är skolade på olika sätt. Vissa för att hitta levande personer och andra för att hitta lik. Jag fattar inte varför ni inte kan inse att de snabbt var SD på spåret pga deras digitala kontakt. Ingen av oss vet vad som sades dem emellan så det är bara att vänta på FUP
Citera
2018-08-22, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Att kalla det för människorov var väl för att de ville göra en husransakan hos den misstänkte.
Ofta vid människorov misstänker man även mord. Spårhundar är skolade på olika sätt. Vissa för att hitta levande personer och andra för att hitta lik. Jag fattar inte varför ni inte kan inse att de snabbt var SD på spåret pga deras digitala kontakt. Ingen av oss vet vad som sades dem emellan så det är bara att vänta på FUP

Det (fetade) är exakt det jag tror.

Men det vi nu diskuterar är att rubriceringen människorov inte kan (borde) vara kontraindicerat med att leta efter död/skadad person i närheten av den bostad där offret senast vistats. Jag tror att misstag har begåtts. Misstaget är INTE rubriceringen människorov.

Tror inte att det var ett litet tips från UW bara som satte fokus på SD, utan det finns stöd i det digitala.
Som säkert kan backas upp att fler indikationer/bevis.

Därav
Citera
2018-08-22, 12:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Men det vi nu diskuterar är att rubriceringen människorov inte kan (borde) vara kontraindicerat med att leta efter död/skadad person i närheten av den bostad där offret senast vistats. Jag tror att misstag har begåtts. Misstaget är INTE rubriceringen människorov.

Tror inte att det var ett litet tips från UW bara som satte fokus på SD, utan det finns stöd i det digitala.

Därav

Allt det här pratet ser ju ut att bygga på att polisen inte haft några som helst vittnesmål från LW:s promenad mellan dörr och planket. Ingen kan ha sett henne eller hört henne. Eller GM. Hade så skett hade området rimligen genomsökts bättre.

Detta är oroväckande eftersom det ger skurken ett stort försprång, och inget är att vänta i termer av bevis i form av andras vittnesmål. Vilket det numera förvisso krävs mindre av.
Citera
2018-08-22, 12:46
Medlem
Citat:

Därav

Precis. Det fanns stöd för anhållandet och de håller fortfarande SD som Skäligen misstänkt - inte utan anledning.
Citera
2018-08-22, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Precis. Det fanns stöd för anhållandet och de håller fortfarande SD som Skäligen misstänkt - inte utan anledning.

Det var det som skulle stå på sista raden i mitt inlägg.
Ber om ursäkt för mina slarviga halvfärdiga inlägg på sistone.
Gör lite för många saker samtidigt .
Citera
2018-08-22, 13:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Står dej fritt att tro vem gm är
EGT behöver stöd då alla är på hen
Hade polisen inte tittat lyssnat på U*F
Hade inte steffe fått stå som gm men det kommer bli ett skadestånd till han

Varför behöver EGT stöd?