2018-08-22, 10:17
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
När det gäller Stockholm skulle jag inte hålla en fördubbling som utesluten. Det har funnits tecken (bl a i SCB) på att ökningen kan vara större där än riket i övrigt. Stockholm får ofta klä skott för att vara landets mest självupptagna bubbla, medan Skåne uppfattas som den mest separatistiska delen av landet (egen sydstatsflagga mm), men i slutändan står båda ändå i hyfsad kontakt med riket i övrigt. Inte minst för att Stockholm till väldigt stor del består av inflyttade lantisar i 1:a och 2:a generation.

Göteborg, däremot... är en egen planet där inget tycks rubba det fisljumma SD-stödet. Inte ens det faktum att de aktuella bilbränderna skedde just där. I princip tror jag att Boko Haram skulle kunna ta över en del av Gbg med väpnat våld och börja massavrätta och massvåldta utan att det leder till att SD kryper över 7%, för göteborgarna har inte tid med sånt trams då de är fullt upptagna med att vara besatta av nåt infrastrukturprojekt. ”Ursäkta, terrorister sprängde just hela Hisingen”, ”Jajaja men vafan prata inte bort VÄSTLÄNKEN nu”.

SD är ju både större i Gbg än i Sthlm i ökade i snabbare takt 2010-14. Varför skulle 2018 vara så mycket annorlunda?
2018-08-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
SD är ju både större i Gbg än i Sthlm i ökade i snabbare takt 2010-14. Varför skulle 2018 vara så mycket annorlunda?

Jag har sett siffran 11% i GP.... ....att det går dåligt i Göteborg kan bero på att SD-ordföranden där, har hastigt glömt namnet, inte har lyckats, det har varit oenighet och tjafs. Istället har ett nytt parti "Demokraterna" rusat upp kommunalt och är störst, Sossarna rasar.

Tyvärr går det dåligt i Göteborg, vi får vara inställda på det. Men vi bör kunna ha tålamod, även om lnadet förstörs ser jag fram mot valet 2022.

Det går långsamt frammåt.
2018-08-22, 10:26
Medlem
Min gissning om riksdagsvalet 2018: SD blir störst, runt 25 %. S når strax under, de kommer vara bra på att i sluttampen mobilisera 80-plussare som tror att pensionen, fredagstårtan till kaffet på hemmet och färdtjänsten ryker om Löfven tappar makten. M når kanske 18%.

Skulle vilja skriva att SD blir större både i mätningar o valet. Men det kan bli för stor besvikelse. Men 2022 tror jag att SD passerar 30% med råge. På de fyra åren har en massa åldringar gått bort.
2018-08-22, 10:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Ligger mycket i det du skriver. Har bott i Sthlm sedan 1989, och nu känner man lite att många är less på den havererade invandringspolitiken. Om det leder till att man gör det enda vettiga, dvs lägger en SD-sedel i kuvertet, är tyvärr lite mer osäkert. Många stockholmare är fast i ett tänk som innebär att man måste vara så mainstream som möjligt. Men man kan hoppas att många smygröstar rätt!
Detta var mitt första inlägg, har läst här på Flashback i tio år men inte förrän nu registrerat mig. Möjligen är det det förestående valet som fått mig till detta. Finns många kloka skribenter här.

Grattis till det första inlägget här på FB. Om vi tar de två största städerna i landet, Stockholm och Göteborg, så är det den sistnämnda som är en stor, fet gåta och ger huvudbry. Vet inte vad som skulle krävas för att SD ska öka markant i Gbg? Massiva bilbränder en gång om dagen? Bor själv strax utanför den staden, och det är ett jäkla märkligt fenomen hur folket i Göteborg resonerar. Blir inte klok på dem och deras tänk. Känns som om läget är lite annorlunda i huvudstaden, uppvaknandet har kommit längre där.
2018-08-22, 10:27
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har sett siffran 11% i GP.... ....att det går dåligt i Göteborg kan bero på att SD-ordföranden där, har hastigt glömt namnet, inte har lyckats, det har varit oenighet och tjafs. Istället har ett nytt parti "Demokraterna" rusat upp kommunalt och är störst, Sossarna rasar.

Tyvärr går det dåligt i Göteborg, vi får vara inställda på det. Men vi bör kunna ha tålamod, även om lnadet förstörs ser jag fram mot valet 2022.

Du blandar kommunval med riksdagsval. Demokraterna blir störst kommunalt men de som röstar på dom skall ju också rösta i Riksdagsvalet och då väljer man nog M+SD före S...
2018-08-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Demokraterna är ett lokalt parti och påverkar inte riksdagsvalet
2018-08-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Mjaa. Jag är rätt säker på att en större andel göteborgare kommer rösta SD än andelen stockholmare. Du tänker säkert till viss del på att SD är små kommunalt i mätningar. Det beror främst på att vi har två andra missnöjespartier. Demokraterna som ser ut att bli helt enorma i kommunvalet, samt så finns även vägvalet. Jag tror minst på en subbling för Göteborg med dess kranskommuner i riksdagsvalet där dessa andra två partier inte kommer att ställa upp.
Tänkte nog främst på SCB, där utvecklingen för SD-partisympati i Göteborgs kommun har varit extremt trög.

maj 2014 6,9
maj 2018 8,1

Samtidigt i Stockholms kommun:

maj 2014 3,3
maj 2018 8,1

De låg alltså lika i senaste SCB, men med helt olika utvecklingskurvor bakom sig. Endast flyktingkrisen hösten 2015 förmådde pusha SD tillfälligt över 10% i Gbg, men så fort det mest extrema trycket släppte halkade SD tillbaka. I Sthlm visar kurvan mer på ett uppvaknande, från att SD var försvinnande små för 4 år sen (1,6 i november 2014) till 8,1 i maj.

En sak som gör Göteborgs tröghet än mer anmärkningsvärd är att där har skiten krupit så mycket närmare inpå. Medan det i Stockholm ofta handlar om förortskommuner utanför Sthlms kommun så har Gbg fått skiten mitt i stan. Typ aggressiva ungdomsgäng som tagit över köpcenter i Nordstan mm. Men inget tycks kunna kicka igång en göteborgs ketchupeffekt för SD. Kapsylen är superlimmad.
2018-08-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Den springande punkten är att det idag via OU inte finns någonting som stödjer en exceptionell ökning utöver en fördubbling i dessa kommuner.

Vilka slutsatser ska man då dra. För mig är det uppenbart.

En majoritet av göteborgare och stockholmare har inte idag drabbats av skiten i fläkten. Man tror sig vara onåbara genom att man inte tvingats leva i skiten.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-22 kl. 11:19.
2018-08-22, 10:53
Medlem
2big4yous avatar
Metro publicerar idag en mätning vad fotbollssupportrar röstar på, totalt ointressant och detta kan väl betyda att Metro kommer hålla inne YouGov mätningen, har svårt att tro att dom släpper två samma dag, eller?
2018-08-22, 10:56
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Demokraterna är ett lokalt parti och påverkar inte riksdagsvalet

Jodå, det påverkar i högsta grad; att de inte kandiderar till riksdagen betyder inte att de inte påverkar väljarnas helhetsbild. Det innebär bland annat att fokus flyttas från de frågor som gynnar SD både lokalt och på riksnivå; trots att skjutningar och bränder är ett enormt problem i Göteborgs är det västlänken och sosseriets mutkulturen som styr dagordningen, vilket är det som Demokraterna fångat upp till 100% och som SD helt missat att ta vara på. På valdagen kommer väljarna ha fokus på att rösta mot etablissemanget i Göteborg och där blir det en jätteseger för Denokraterna. Hade SD ägt dessa frågor hade det spillt över på riksdagsvalet, men nu är SD tämligen osynliga.
2018-08-22, 11:00
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Mjaa. Jag är rätt säker på att en större andel göteborgare kommer rösta SD än andelen stockholmare. Du tänker säkert till viss del på att SD är små kommunalt i mätningar. Det beror främst på att vi har två andra missnöjespartier. Demokraterna som ser ut att bli helt enorma i kommunvalet, samt så finns även vägvalet. Jag tror minst på en fördubbling för Göteborg med dess kranskommuner i riksdagsvalet där dessa andra två partier inte kommer att ställa upp.

(Min fetning)

Hoppas att du får rätt. Det skulle verkligen behövas. Det är fanimej på tiden att storstadsfolket kastar av sig den tunga, blöta PK-filten som de gömt sig under alltför lång tid nu och inser vad som händer i landet. Dags att vakna!
2018-08-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jodå, det påverkar i högsta grad; att de inte kandiderar till riksdagen betyder inte att de inte påverkar väljarnas helhetsbild. Det innebär bland annat att fokus flyttas från de frågor som gynnar SD både lokalt och på riksnivå; trots att skjutningar och bränder är ett enormt problem i Göteborgs är det västlänken och sosseriets mutkulturen som styr dagordningen, vilket är det som Demokraterna fångat upp till 100% och som SD helt missat att ta vara på. På valdagen kommer väljarna ha fokus på att rösta mot etablissemanget i Göteborg och där blir det en jätteseger för Denokraterna. Hade SD ägt dessa frågor hade det spillt över på riksdagsvalet, men nu är SD tämligen osynliga.

Ja,men folk använde en lokal undersökning för att applicera på riksdagsvalet. Om SD har 11% i den lokala bör de ha mycket högre i riksdagsvalet eftersom Demokraterna och ett par andra lokala partier inte är med där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in