Citat:
Ursprungligen postat av
Mellbergan
Mjaa. Jag är rätt säker på att en större andel göteborgare kommer rösta SD än andelen stockholmare. Du tänker säkert till viss del på att SD är små kommunalt i mätningar. Det beror främst på att vi har två andra missnöjespartier. Demokraterna som ser ut att bli helt enorma i kommunvalet, samt så finns även vägvalet. Jag tror minst på en subbling för Göteborg med dess kranskommuner i riksdagsvalet där dessa andra två partier inte kommer att ställa upp.
Tänkte nog främst på SCB, där utvecklingen för SD-partisympati i Göteborgs kommun har varit extremt trög.
maj 2014 6,9
maj 2018 8,1
Samtidigt i Stockholms kommun:
maj 2014 3,3
maj 2018 8,1
De låg alltså lika i senaste SCB, men med helt olika utvecklingskurvor bakom sig. Endast flyktingkrisen hösten 2015 förmådde pusha SD tillfälligt över 10% i Gbg, men så fort det mest extrema trycket släppte halkade SD tillbaka. I Sthlm visar kurvan mer på ett uppvaknande, från att SD var försvinnande små för 4 år sen (1,6 i november 2014) till 8,1 i maj.
En sak som gör Göteborgs tröghet än mer anmärkningsvärd är att där har skiten krupit så mycket närmare inpå. Medan det i Stockholm ofta handlar om förortskommuner utanför Sthlms kommun så har Gbg fått skiten mitt i stan. Typ aggressiva ungdomsgäng som tagit över köpcenter i Nordstan mm. Men inget tycks kunna kicka igång en göteborgs ketchupeffekt för SD. Kapsylen är superlimmad.