2018-08-22, 01:31
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hej!

Tack! Jo jag tänkte det också.

Har funderat på varför försvaret inte tryckte mer på den amerikanska bilen.

Tror aldrig att vi kommer att få veta vem som hade den.

Inte heller den lilla vita skrotbilen som AC eventuellt körde.

Hoppas att vi aldrig mer behöver uppleva den typen av mord som detta har varit.

Stackars de anhöriga som aldrig kommer att få svar på sina frågor.

Tack för att du delat med dej av all din kunskap, har lärt mej mycket om hur lagen fungerar.

Just av denna anledning så är det oerhört viktigt att vara till mer än 200% säker på att Edvin är ensam skyldig.
Jag begriper mig inte på dem som av någon sorts prestige skäl eller vad det kan vara blir ursinniga på dem som inte riktigt tycker att allt stämmer och faller på plats.
Vad är värst? Att Edvin sitter ensam på livstid och en eller två psykopater som skär halsen av folk finns här ute bland oss, eller att man vänder på alla stenar, kanske hittar och burar in dem också. Det enda godtagbara alternativet är att räta ut alla frågetecken som flera av oss ser.
Det handlar inte om att Edvin ska gå fri. Han är medhjälpare till ett dubbelmord, alternativt medgärningsman. Att läget är uttömt just nu för rättsväsendet är en annan sak. Det beror på vårt rättssamhälle och är en konsekvens av demokratin. Personligen kan jag inte se något fel i domarna.

Jag vill verkligen inte låta som en domedagsprofet, men det finns vissa detaljer i själva skärskadorna som tillsammans med andra händelser både i tid och lokal som oroar mig.
Citera
2018-08-22, 01:39
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Just av denna anledning så är det oerhört viktigt att vara till mer än 200% säker på att Edvin är ensam skyldig.
Jag begriper mig inte på dem som av någon sorts prestige skäl eller vad det kan vara blir ursinniga på dem som inte riktigt tycker att allt stämmer och faller på plats.
Vad är värst? Att Edvin sitter ensam på livstid och en eller två psykopater som skär halsen av folk finns här ute bland oss, eller att man vänder på alla stenar, kanske hittar och burar in dem också. Det enda godtagbara alternativet är att räta ut alla frågetecken som flera av oss ser.
Det handlar inte om att Edvin ska gå fri. Han är medhjälpare till ett dubbelmord, alternativt medgärningsman. Att läget är uttömt just nu för rättsväsendet är en annan sak. Det beror på vårt rättssamhälle och är en konsekvens av demokratin. Personligen kan jag inte se något fel i domarna.

Jag vill verkligen inte låta som en domedagsprofet, men det finns vissa detaljer i själva skärskadorna som tillsammans med andra händelser både i tid och lokal som oroar mig.

Och det faktum att de inte har en enda ledtråd till vem som ägde den amerikanska bilen.

Och när man kollar hur Edvin kör från (någon affär i Jönköping) raka vägen, hur hittade han ens dit?
Citera
2018-08-22, 04:10
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Och det faktum att de inte har en enda ledtråd till vem som ägde den amerikanska bilen.

Och när man kollar hur Edvin kör från (någon affär i Jönköping) raka vägen, hur hittade han ens dit?

Det här är faktiskt inte bra. Inte bra alls. Hur jag än vänder och vrider på domarna, så finns det i nuläget inget att göra tror jag. Först tänkte jag att försvarsadvokaten borde se till att en psykiater på ett pedagogiskt sätt förklarade hur Edvins hjärna fungerar och varför. Hur det påverkar hans förmågor och reaktioner.Och vad det har för betydelse i fallet. Men sedan insåg jag att det är inte Försvararens roll eller plikt och vem skulle denna information vändas till? Möjligtvis Åklagaren. Men det är polisens sak att leta okända gärningsmän.
Eller rekonstruktioner där Edvin får visa hur klurig och kompetent han är. För att inte tala om hans snabbhet, smidighet och styrka som behövs vid övermanning och samtidigt fasttejpande av två friska vuxna.
Nej det måste hända något annat. Hoppas inte detta något har med halssnitten, bilförsäljningen, den gröna raggarbilen... det gömda guldet, samt det geografiska läget att göra. Utan att det istället kommer nya vittnesmål eller tekniska spår.
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-08-22 kl. 04:11. Anledning: det fattas ord
Citera
2018-08-22, 04:44
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det var en intressant iakttagelse.

Det innebär i så fall att båda misstänkte eller anade, redan innan de blivit helt tejpade, att Edvin var ute efter att råna dem. Att AL dessutom hade vigselringen i vänster ficka kan ha inneburit att hon lirkade av sig den försiktigt med samma hand (vänster) och smugit ned ringen i fickan på samma sida. (För om hon var högerhänt plus hade haft båda händerna fria, så borde hon logiskt sett tagit av sig ringen med högerhanden och stoppat den i högerfickan).

Eller också så togs guldsmyckena av innan, eftersom besökarna inte såg riktigt pålitliga ut. Att få ner vigselringen i fickan, halvt fasttejpad vid en stol kanske går. Men för att ta av sig halsband i samma situation bör man nog vara ormmänniska.
Hade de några fler fordon till försäljning? Eller hade de haft annonser inne en tid innan morden?
Citera
2018-08-22, 10:46
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Det här är faktiskt inte bra. Inte bra alls. Hur jag än vänder och vrider på domarna, så finns det i nuläget inget att göra tror jag. Först tänkte jag att försvarsadvokaten borde se till att en psykiater på ett pedagogiskt sätt förklarade hur Edvins hjärna fungerar och varför. Hur det påverkar hans förmågor och reaktioner.Och vad det har för betydelse i fallet. Men sedan insåg jag att det är inte Försvararens roll eller plikt och vem skulle denna information vändas till? Möjligtvis Åklagaren. Men det är polisens sak att leta okända gärningsmän.
Eller rekonstruktioner där Edvin får visa hur klurig och kompetent han är. För att inte tala om hans snabbhet, smidighet och styrka som behövs vid övermanning och samtidigt fasttejpande av två friska vuxna.
Nej det måste hända något annat. Hoppas inte detta något har med halssnitten, bilförsäljningen, den gröna raggarbilen... det gömda guldet, samt det geografiska läget att göra. Utan att det istället kommer nya vittnesmål eller tekniska spår.

Finns en del saker man vill veta.

Jo håller med om att det är bara att vänta och se om det kommer fram något nytt i framtiden.

Det kan ju hända att EG faktiskt berättar mer när han inser hur lång tid hans straff verkligen är.

På något sätt känns det som att han inte har fattat hur tufft det är i ett fängelse.

De som var på rättegången har berättat om att han var typ empatilös.

Men EG hade nog ingen aning om hur empatilösa andra som sitter på högriskanstalt egentligen är.

EG beskrevs ju som en väldigt aktiv pappa så man undrar ju hur han tänker om att barnen kommer att vara vuxna innan han kommer ut.
Citera
2018-08-22, 12:30
Medlem
Anstaltslivets avatar
Citat:

Man kan inte döma folk som inte existerar det kan bli väldigt knepigt. Annars förstår jag hur du tänker, men i med att det inte finns några andra gärningsmän och det finns heller inga oklarigheter utan tvärt om det är ganska klart allting faktiskt. Han är ensam gärningsman, han är dömd. Dom enda oklarigheterna är väl faktiskt varför han var så klantig och lämnade så mycket bevis efter sig men det är ju en annan sak .
Citera
2018-08-22, 13:02
Medlem
Anstaltslivets avatar
Citat:

Det innebär i så fall att båda misstänkte eller anade, redan innan de blivit helt tejpade, att Edvin var ute efter att råna dem. Att AL dessutom hade vigselringen i vänster ficka kan ha inneburit att hon lirkade av sig den försiktigt med samma hand (vänster) och smugit ned ringen i fickan på samma sida. (För om hon var högerhänt plus hade haft båda händerna fria, så borde hon logiskt sett tagit av sig ringen med högerhanden och stoppat den i högerfickan).

Precis så var min tanke också faktiskt, är det ingen annan som reagerat på detta ?
Citera
2018-08-22, 13:06
Medlem
Anstaltslivets avatar
Citat:
Eller också så togs guldsmyckena av innan, eftersom besökarna inte såg riktigt pålitliga ut. Att få ner vigselringen i fickan, halvt fasttejpad vid en stol kanske går. Men för att ta av sig halsband i samma situation bör man nog vara ormmänniska.
Hade de några fler fordon till försäljning? Eller hade de haft annonser inne en tid innan morden?

Jag påstår inte att dom tog av smyckena när dom var tejpade, det kan mycket väl vara som du säger. Det var ju därför jag tog upp detta för att höra vad ni tror? Och åter igen hade det varit fler än bara Edvin så hade smyckena inte legat kvar för är det ett rånmord så tänker någon av 3 personer på att kolla fickorna på människorna, Edvin gjorde inte det för han är inte så pass smart helt enkelt. Det tyder åter igen på att han var ensam.
Citera
2018-08-22, 13:26
Medlem
Citat:

Att AL stoppade vigselringen i vänster ficka kan också tyda på att Edvin befanns på hennes högra sida. Hade han befunnits till vänster hade ringen varit i den högra.

Att hon lyckades smussla undan ringarna tyder också på att Edvin var ensam. Hade det varit fler personer närvarande hade hon förmodligen inte lyckats.
Citera
2018-08-22, 14:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vi vet ju inte hur Edvin lurade in sig i huset.
Kanske stämmer hans första version där han i förhöret beskriver hur AC är ute i trädgården och pysslar med sina blommor. Att han artigt frågar efter vägen... och ber om att få låna toaletten.

Tor kan ha varit uppe på vinden då vindstappen är nerfälld och en träsko är slarvigt ställd nedanför trappen i förrådet och den andra slarvigt ställd i hallen vid entrén. Inga skor på sig i öket. Saker som hör till ventilationen förvarades på vinden och ventilationsskåpet (eller vad det nu heter) var öppnat och urplockat.

Att Tor skulle ha haft smycken undangömda har jag inget minne av alls. Läste obduktionsrapporten noga.

Min tanke har varit att Edvin kan ha överrumplats av att Tor kom/var på vinden. Under denna överumplingstid måste Edvin snabbt tagit kommandot över Tor och AC som förstått situationens allvar plockade ner sina smycken då.

Kontrollen kunde han enligt min övertygelse ha med sin pistol-atrapp (airsoftgun).
Citera
2018-08-22, 14:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi vet ju inte hur Edvin lurade in sig i huset.
Kanske stämmer hans första version där han i förhöret beskriver hur AC är ute i trädgården och pysslar med sina blommor. Att han artigt frågar efter vägen... och ber om att få låna toaletten.

Tor kan ha varit uppe på vinden då vindstappen är nerfälld och en träsko är slarvigt ställd nedanför trappen i förrådet och den andra slarvigt ställd i hallen vid entrén. Inga skor på sig i öket. Saker som hör till ventilationen förvarades på vinden och ventilationsskåpet (eller vad det nu heter) var öppnat och urplockat.

Att Tor skulle ha haft smycken undangömda har jag inget minne av alls. Läste obduktionsrapporten noga.

Min tanke har varit att Edvin kan ha överrumplats av att Tor kom/var på vinden. Under denna överumplingstid måste Edvin snabbt tagit kommandot över Tor och AC som förstått situationens allvar plockade ner sina smycken då.

Kontrollen kunde han enligt min övertygelse ha med sin pistol-atrapp (airsoftgun).

Hon kan ha haft smyckena i fickan för att hon pysslade i trädgården också. Är inte den här killen inburad...?
Citera
2018-08-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är han ute efter att mörda för att återvinna sin förlorade ”värdighet” så väljer han ett offer vars bil han kan verka lite kunnig om....
Jovisst. Det är troligt. Men vad jag förstår har man inte kunnat hitta den kopplingen under förundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in