2018-08-21, 18:39
Medlem
Grävulens avatar
En ung bekant till mig har fått en provanställning på en snabbmatskedja vilket hon var mycket glad för. Det skulle vara heltid 9-15 och hon har jobbat i två veckor 5 dagar i veckan. Nu har de ändrat hennes tider och hon får bara jobba måndag och fredag för de sa till henne att hon behövs inte mer än så. Det var ju inte kul för henne att höra det så jag bad att få kolla på hennes kontrakt och där står det som sagt provanställning och DELTID 4:0 timmar i genomsnitt/vecka.

Personen trodde att det stod 40 timmar per vecka men kontraktet är alltså medvetet felaktigt för att de ska kunna skylla ifrån sig. Det står som sagt 4:0 timmar i veckan/genomsnitt. De har medvetet skrivit : mellan för det är omöjligt att göra det misstaget.

Hur gör man här? Är det värt att klaga någonstans? Jag tror att de räknar med att hon ska säga upp sig själv men det kan ju lika gärna vara så att hon kan få ett fast jobb när provanställningen går ut och lite pengar är bättre än inga pengar.
Citera
2018-08-21, 18:44
Medlem
Katzyns avatar
9-15 måndag till fredag är ju inte 40 h i veckan? Jag tror inte att kontraktet i sig är någon sorts misstag eller speciellt för henne, det är oerhört vanligt med anställningar som är på nästan inga timmar och sen låter de personen jobba en massa extra utöver de 4 h i veckan, men efter arbetsgivarens eget tycke och smak och så att de kan banta personens schema eller lägga mer timmar mer eller mindre som de känner för. Hon är förstås inte skyldig att jobba mer än 4 h i veckan, men de allra flesta vågar ju inte säga nej även om man får tiden som inte passar. Just detta upplägget kan tyckas vara fult, men det är iaf jättevanligt och därmed antagligen svårt att göra ngt åt.

Om de däremot lovat henne 40 h veckan kontrakt och tydligt bedragit henne att tro att det vad vad hon skrev på fast hon skrev på för 4 h så är det ju antagligen olagligt på ngt vis... men mycket svårt att bevisa.
Citera
2018-08-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Hur gör man här? Är det värt att klaga någonstans? Jag tror att de räknar med att hon ska säga upp sig själv men det kan ju lika gärna vara så att hon kan få ett fast jobb när provanställningen går ut och lite pengar är bättre än inga pengar.
Kontakta facket.
Eller, gå med i passande fack och kontakta det facket?
Citera
2018-08-21, 19:00
Medlem
Grävulens avatar
Så det är bara att jobba så bra man kan och hoppas på en riktig anställning efter provanställningen går ut? På intervjun och i samtal med chefen sa de 9-15, 5 dagar i veckan och nu har de ändrat sig i efterhand. Jag tycker det är svinigt gjort men det finns ju andra jobb om hon inte är nöjd.
Citera
2018-08-21, 19:02
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Kontakta facket.
Eller, gå med i passande fack och kontakta det facket?

Funderar också på om man ska kontakta facket men det handlar ju bara om en provanställning. Känns som att detta är ett ganska vanligt problem med att man utnyttjar provanställda.
Citera
2018-08-22, 01:23
Medlem
"Prova" ett tag, sedan ta nästa person att "prova" ett tag.
Finns de som sysslar med detta, tyvärr.
Citera
2018-08-22, 20:57
Medlem
Onan-erarens avatar
Får hon betalt för det som står i kontraktet eller får hon betalt för de timmar hon faktiskt jobbar? håll koll på det så de inte snuvar henne på pengar hon jobbat för.
Citera
2018-08-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Får hon betalt för det som står i kontraktet eller får hon betalt för de timmar hon faktiskt jobbar? håll koll på det så de inte snuvar henne på pengar hon jobbat för.

Hur menar du nu?

I Sverige är det absolut vanligast att man får betalt för den faktiska tiden man har jobbat, dvs om man rapporterar in alla timmar man jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in