2018-08-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Senaste 2 allsvenskorna måste ju vara dem sämsta på länge. Ena vinner malmö överlägset trots ärthjärnan MP i styret. Och nu vinner aik, som på något sätt lyckas gå 30 matcher i rad utan förlust trots skitfotboll och en ständigt gnällande supporterskara på tränaren. Att utmanaren dessutom heter bajen är på något sätt pricken över i. Och då har jag inte ens nämnt att elfsbors och göteborg slåss för överlevnad. Att östersund är tredje närmsta utmanaren till gnaget. Och att norrland har ytterligare lag på övre halvan med sundsvall. Får hoppas på bättre rustning till nästa säsong från lagen och att heif går upp. Tur man har annan europeisk fotboll att avnjuta tills dess då.
Vilka konstiga argument för att detta ska vara en sämre säsong av Allsvenskan. Det finns en anledning till att gnaget har passerat ett år utan förlust i AS och det är ett extremt svårpenetrerat försvar, oavsett hur mycket jag avskyr gnaget är man välförtjänta serieledare.
Bajen på andraplats har stundtals spelat en helt fantastiskt fin offensiv fotboll och ligger där man ligger fullt rättvist.

De "överlägsna" malmöiterna är inte ens nära en guldstrid, EL-succén Östersund även de en bra bit från topp-2, dif med "Sveriges bästa försvar" är ett mittenlag, Peking har trots en stundtals väldigt fin fotboll och en mycket bra trupp halkat efter guldstriden.

Samtidigt har forna (nåja, Ellos) topplag som Blåvitt och Elfsborg det väldigt svårt att ens överleva säsongen.

Detta kan man istället resonera för hintar om en ovanligt stark Allsvenska.

Den här säsongen är ett tydligt bevis på varför det är världens bästa serie.
Senast redigerad av TrogenHammarby 2018-08-21 kl. 16:06.
2018-08-21, 16:57
Moderator
vfs avatar
Viktig seger för Blåvitt i går och en fulltränad Paka kommer tillföra mycket, Seb O gör det också bra och Söder kommer också tillföra en del, ÖFK såg lovligt impotenta ut.

Citat:
Senaste 2 allsvenskorna måste ju vara dem sämsta på länge. Ena vinner malmö överlägset trots ärthjärnan MP i styret. Och nu vinner aik, som på något sätt lyckas gå 30 matcher i rad utan förlust trots skitfotboll och en ständigt gnällande supporterskara på tränaren. Att utmanaren dessutom heter bajen är på något sätt pricken över i. Och då har jag inte ens nämnt att elfsbors och göteborg slåss för överlevnad. Att östersund är tredje närmsta utmanaren till gnaget. Och att norrland har ytterligare lag på övre halvan med sundsvall. Får hoppas på bättre rustning till nästa säsong från lagen och att heif går upp. Tur man har annan europeisk fotboll att avnjuta tills dess då.

Allsvenskan är som vanligt, denna ligans signum är just att man aldrig vet hur det går, underbart.
2018-08-21, 17:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Märkligt resonemang tycker jag.
Så eftersom "fel" lag är bra i år så är allsvenskan sämre än vanligt?
Vad grundar du det på (annat än att de lag du gillar(?) har problem)?
2018-08-21, 17:30
Medlem
Plebeiis avatar
Ett sätt att mäta kvaliteten på årets allsvenska är rimligen att kolla på vilka spelare som finns och tycker många lag är väldigt namnstarka. Naturligtvis måste man ta hänsyn till andra parametrar också, t.ex. MP som sabbade en stor del av MFF:s säsong, men tycker det ger en indikation iaf.
2018-08-21, 17:37
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Märkligt resonemang tycker jag.
Så eftersom "fel" lag är bra i år så är allsvenskan sämre än vanligt?
Vad grundar du det på (annat än att de lag du gillar(?) har problem)?

En genombedrövlig analys som bara är styrd på känslor och hur det ”ska” vara istället för att se vad för trupper lagen faktiskt har och den kvalité spelet har hållit.

Vilken amatör!
2018-08-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Vilka konstiga argument för att detta ska vara en sämre säsong av Allsvenskan. Det finns en anledning till att gnaget har passerat ett år utan förlust i AS och det är ett extremt svårpenetrerat försvar, oavsett hur mycket jag avskyr gnaget är man välförtjänta serieledare.
Bajen på andraplats har stundtals spelat en helt fantastiskt fin offensiv fotboll och ligger där man ligger fullt rättvist.

De "överlägsna" malmöiterna är inte ens nära en guldstrid, EL-succén Östersund även de en bra bit från topp-2, dif med "Sveriges bästa försvar" är ett mittenlag, Peking har trots en stundtals väldigt fin fotboll och en mycket bra trupp halkat efter guldstriden.

Samtidigt har forna (nåja, Ellos) topplag som Blåvitt och Elfsborg det väldigt svårt att ens överleva säsongen.

Detta kan man istället resonera för hintar om en ovanligt stark Allsvenska.

Den här säsongen är ett tydligt bevis på varför det är världens bästa serie.
Men snälla. Nordsjaelland vann två av två matcher mot AIK. Shamrock Rovers vann på Friends. Det säger tyvärr mycket om seriens kvalitet när inget svenskt lag slagit AIK på över ett år medan Nordsjaelland avfärdade dem relativt enkelt.
2018-08-21, 18:50
Medlem
Joelfrogs avatar
Toppen - Förväntade poäng – kollat mycket head to head:

AIK: 42

Hammarby 40

IFK Norrköping: 35

Östersund: 33

Malmö FF: 31

Tabell - Topp 5 lagen:

Jag räknar inte bort Malmö än även om de ska mycket till att de ska vinna så många matcher.

Bottenstriden - Förväntade poäng:

IFK Göteborg: 22

Örebro SK: 20

IK Sirius: 17

Elfsborg: 16

BP: 16

Dalkurd: 12

Trelleborg: 12

Tabell - Bottenlagen:

Grundkapaciteten är mycket högre för Göteborg, Elfsborg och Örebro tycker jag, men tror nog inte drar ifrån nykomlingarna så mycket tror nog något av lagen som inte är nykomlingar blir inblandat i kval eller nedflyttningsdrama.

Kommer försöka uppdatera efter varje omgång hur den förväntade poängen blir utifrån detta, t.ex. förlorar AIK mot Trelleborg drar jag av 3 poäng från deras förväntade poäng och ger 3 till Trelleborgs förväntade poäng.
Senast redigerad av Joelfrog 2018-08-21 kl. 18:59.
2018-08-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Toppen - Förväntade poäng – kollat mycket head to head:

AIK: 42

Hammarby 40

IFK Norrköping: 35

Östersund: 33

Malmö FF: 31

Tabell - Topp 5 lagen:

Jag räknar inte bort Malmö än även om de ska mycket till att de ska vinna så många matcher.

Bottenstriden - Förväntade poäng:

IFK Göteborg: 22

Örebro SK: 20

IK Sirius: 17

Elfsborg: 16

BP: 16

Dalkurd: 12

Trelleborg: 12

Tabell - Bottenlagen:

Grundkapaciteten är mycket högre för Göteborg, Elfsborg och Örebro tycker jag, men tror nog inte drar ifrån nykomlingarna så mycket tror nog något av lagen som inte är nykomlingar blir inblandat i kval eller nedflyttningsdrama.

Kommer försöka uppdatera efter varje omgång hur den förväntade poängen blir utifrån detta, t.ex. förlorar AIK mot Trelleborg drar jag av 3 poäng från deras förväntade poäng och ger 3 till Trelleborgs förväntade poäng.
Jag tror du överskattar Örebro, de har väl 5 poäng på senaste 11 omgångarna. Tar de verkligen 16 poäng på sista 12?

Angående AIK, så har de inte torskat mot allsvenskt motstånd på över ett år. Blir det verkligen tre torsk under hösten? Slutsumman verkar väl iofs rimligt/hög. Behåller de samma snittpoäng som hitintills så skulle det bli 70p. Upp till bevis om man är ett "höstlag".
2018-08-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
...
Men nog är det mycket som tyder på att säsongens hetaste match kommer spelas 23/9.
Det ska bli kul, förhoppningsvis.

Det finns en chans att de senaste årens allsvenska publikrekord ryker. Jag är osäker på hur många som går in. Det har varit 50 000, när det varit landskap senaste gångerna.

Nu är det säkerhetsavspärrningar, men även ståplats.

43 400 mot Syrianska och 43 700 mot Göteborg är att slå.

Hoppas det blir fotboll också, inte bara rökpaus.
2018-08-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sociofoben
Men snälla. Nordsjaelland vann två av två matcher mot AIK. Shamrock Rovers vann på Friends. Det säger tyvärr mycket om seriens kvalitet när inget svenskt lag slagit AIK på över ett år medan Nordsjaelland avfärdade dem relativt enkelt.

Tycker snarare att det säger en del om många svenska klubblags inställning till europaspelet, som något nödvändigt ont som måste städas av så att fokus återigen kan ligga på allsvenskan.
Helt fel inställning givetvis men tyvärr står vi där. Allsvenska spelare måste vara bland de sämst tränade i Europa således vilket inte kan vara sant.
2018-08-21, 20:57
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Tycker snarare att det säger en del om många svenska klubblags inställning till europaspelet, som något nödvändigt ont som måste städas av så att fokus återigen kan ligga på allsvenskan.
Helt fel inställning givetvis men tyvärr står vi där. Allsvenska spelare måste vara bland de sämst tränade i Europa således vilket inte kan vara sant.

Känns onekligen som ett inställnings/psykologiskt problem snarare än spelarkvalitet eller taktikkvalitet.
2018-08-21, 21:05
Medlem
Joelfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag tror du överskattar Örebro, de har väl 5 poäng på senaste 11 omgångarna. Tar de verkligen 16 poäng på sista 12?

Angående AIK, så har de inte torskat mot allsvenskt motstånd på över ett år. Blir det verkligen tre torsk under hösten? Slutsumman verkar väl iofs rimligt/hög. Behåller de samma snittpoäng som hitintills så skulle det bli 70p. Upp till bevis om man är ett "höstlag".

Nej detta är inte vad jag tror de är mer att jag utgått från de senaste mötena lagen emellan, 5% är kanske vad jag tror hehe, tror inte heller på Örebro fortsätter de såhär så lär de åka ner några placeringar, nej de vet jag och som sagt körde bara med head to head, tror inte heller att Dalkurd fixar 3 poäng sista matcherna att de tog så lite poäng är nog på grund av att de inte spelat allsvenskan och kanske får cup resultat som head to head.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in