2018-08-21, 11:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Någon som vet vad BW hade för koppling till Ytterby? Samma lilla ort där Sten Ekholm bodde.

Det enda jag vet är att BW valde att lämna Mariestad kring årsskiftet 1994-95 och att han då flyttade till Ytterby.

Om det stämmer att Sten Ekholm - mannen som körde på något misstänkt med sin båt dagen efter försvinnandet - bodde i den lilla orten Ytterby dit BW flyttade så är det ytterligare ett märkligt sammanträffande.

Kan BW och Sten Ekholm vara släkt på något sätt eller har dom någon annan okänd gemensam nämnare?

Är det någon som vet mer om BWs koppling till Eksjö förutom att hans syster bor där? är han född där? har eller har familjen W haft ett sommarställe i Eksjö-trakten? har BW släkt från Eksjö?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-21 kl. 11:27.
Citera
2018-08-21, 11:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det enda jag vet är att BW valde att lämna Mariestad kring årsskiftet 1994-95 och att han då flyttade till Ytterby.

Om det stämmer att Sten Ekholm - mannen som körde på något misstänkt med sin båt dagen efter försvinnandet - bodde i den lilla orten Ytterby dit BW flyttade så är det ytterligare ett märkligt sammanträffande.

Kan BW och Sten Ekholm vara släkt på något sätt eller har dom någon annan okänd gemensam nämnare?

Är det någon som vet mer om BWs koppling till Eksjö förutom att hans syster bor där? är han född där? har eller har familjen W haft ett sommarställe i Eksjö-trakten? har BW släkt från Eksjö?

Ja, det finns en del märkliga sammanträffanden i detta fall, mellan personer, platser osv.

Enligt Wikipedia så hade Ytterby 1975 (tabellen visar inte längre än till -75) 4058 invånare. Att flytta från en liten ort till en ännu mindre, verkar lite märkligt. Kan det ha berott på jobbsituation? Han kanske hade träffat en tjej därifrån? Det är väl de två alternativen som slår mig.

Långsökt, men är RE, killen som säger sig ha dansat några av de sista danserna med Helena den aktuella natten, släkt med Sten E? BW och RE kände väl varandra.

När du visar BW:s "flyttschema", tänker du då på att BW flyttar efter att han förhörts (har uppgift om att BW - åtminstone - förhördes runt -94. Kan inte svara för att det är korrekt, men den uppgiften har jag fått) och sedan flyttar tillbaka till Mariestad, då PR utpekas, och kusten då är "klar" för BW:s del? Eller tänker du på något annat sätt?
Citera
2018-08-21, 12:01
Medlem
Citat:

Om det stämmer att Sten Ekholm - mannen som körde på något misstänkt med sin båt dagen efter försvinnandet- bodde i den lilla orten Ytterby dit BW flyttade så är det ytterligare ett märkligt sammanträffande.

Jag har inga svar på dina frågor men vill säga att jag gillar att BW äntligen blir kontrollerad här i tråden. Han verkar till att ha haft frikort och det är konstigt eftersom så mycket pekar på honom statistiskt.
*Var den sista kända som pratade med henne
*Överdrivet intresserad av att hitta GM
*Startade sök efter HA
*Startade fonden
*Nära vän med HA
*Flyttar från Mariestad ganska nära försvinnandet
*Sägs bli förändrad efter händelsen
*på söket pekar ut vart HA sprungit
*Hotade C att hon skulle akta sig om hon inte ville sluta som HA
*Erkände på fyllan
*Sa att HA aldrig skulle hittas
Allt enligt vad som framkommit i tråden.
Björn kanske inte är skyldig men nog finns det tillräckligt med omständigheter som föranleder misstankar och att man vill titta närmre på honom. Bara det faktumet att han är nära vän och bryr sig och ändå kan säga saker som att hon aldrig kommer hittas för att hon ligger bränd på soptippen. Vilken kompis säger så?
Citera
2018-08-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jag har inga svar på dina frågor men vill säga att jag gillar att BW äntligen blir kontrollerad här i tråden. Han verkar till att ha haft frikort och det är konstigt eftersom så mycket pekar på honom statistiskt.
*Startade sök efter HA
*Startade fonden
*Nära vän med HA
*Erkände på fyllan
Björn kanske inte är skyldig men nog finns det tillräckligt med omständigheter som föranleder misstankar och att man vill titta närmre på honom. Bara det faktumet att han är nära vän och bryr sig och ändå kan säga saker som att hon aldrig kommer hittas för att hon ligger bränd på soptippen. Vilken kompis säger så?

Och det skulle vara sant att han sagt så? Låter precis som ett typiskt småorts ”rykte”

Och hur sant är det att han visat hur hon tappade skon? Borde inte rimligtvis alla som var där reagerat på det isf?
Citera
2018-08-21, 12:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det finns en del märkliga sammanträffanden i detta fall, mellan personer, platser osv.

Ja det känns som att det är lite väl många märkliga "sammanträffanden" för att bara vara en slump.

Citat:
Enligt Wikipedia så hade Ytterby 1975 (tabellen visar inte längre än till -75) 4058 invånare. Att flytta från en liten ort till en ännu mindre, verkar lite märkligt. Kan det ha berott på jobbsituation? Han kanske hade träffat en tjej därifrån? Det är väl de två alternativen som slår mig.

Jag får mer intrycket att BW ville komma bort från Mariestad. På den tiden (-94) var det inte särskillt svårt art få jobb så nog lär han ha haft ett jobb i Ytterby men jag tror inte att det var bristen på arbetstillfällen i Mariestad som fick honom att flytta.
Den stora frågan är varför flytten gick just till Ytterby? inte minst med tanke på att "båtvittnet" Sten Eklund bodde där...

Nej han verkar inte haft någon flickvän, han bodde enligt uppgift ensam i Ytterby från årsskiftet 1994/95 till mars/april -96.

Citat:
Långsökt, men är RE, killen som säger sig ha dansat några av de sista danserna med Helena den aktuella natten, släkt med Sten E? BW och RE kände väl varandra.

Intressant tanke, så skulle det möjligen kunna vara. Om RE var vän med BW och kände till att han ville "byta miljö" så kanske han via Sten E (om dom nu var släkt?) tipsade BW om en bostad eller ett jobb i Ytterby?
Långsökt visst, men konstigare säker har hänt.

Citat:
När du visar BW:s "flyttschema", tänker du då på att BW flyttar efter att han förhörts (har uppgift om att BW - åtminstone - förhördes runt -94. Kan inte svara för att det är korrekt, men den uppgiften har jag fått) och sedan flyttar tillbaka till Mariestad, då PR utpekas, och kusten då är "klar" för BW:s del? Eller tänker du på något annat sätt?

Nej jag tänker precis på det sättet som du är inne på, dvs. BW förhörs mer ingående -94 och flyttar därefter från Mariestad.
Falska anonyma tips inkommer till polisen och Efterlyst tar -96 upp Helena-fallet, samtliga tips pekar ut PR som blir anhållen, BW flyttar då tillbaka till Mariestad (-96), när "kusten är klar" som du skrev.
Efter nya pressande förhör 2001 lämnar BW återigen Mariestad och den här gången är det för gott. Han flyttar då till Alvesta där han bor kvar än i dag Han verkar ha börjat om på nytt och skaffat sig ett helt nytt liv där.
Från Alvesta är det endast 8,5 mil till Eksjö, det kan vara värt att nämna om det nu är så att BW har familjära kopplingar dit, att systern bor där det vet vi. Om BW har tillbringat mycket tid där under sin uppväxt så känner han förmodligen till Eksjö-trakten väl. Kan det vara så att familjen W eller att man inom släkten W har tillgång till en sommarstuga eller jaktstuga i Eksjö-trakten?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-21 kl. 13:03.
Citera
2018-08-21, 13:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
*Startade sök efter HA
*Startade fonden
*Nära vän med HA
*Erkände på fyllan

Ang. min fetmarkering.

Är det klarlagt att det var C det gällde? Jag har frågat i tråden om detta hot gällde C, men jag tror aldrig jag fick något svar. Vet du att det var så?
Citera
2018-08-21, 13:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ja det känns som att det är lite väl många märkliga "sammanträffanden" för att bara vara en slump.

Jag får mer intrycket att BW ville komma bort från Mariestad. På den tiden (-94) var det inte särskillt svårt art få jobb så nog lär han ha haft ett jobb i Ytterby men jag tror inte att det var bristen på arbetstillfällen i Mariestad som fick honom att flytta.
Den stora frågan är varför flytten gick just till Ytterby? inte minst med tanke på att "båtvittnet" Sten Eklund bodde där...

Nej han verkar inte haft någon flickvän, han bodde enligt uppgift ensam i Ytterby från årsskiftet 1994/95 till mars/april -96.

Intressant tanke, så skulle det möjligen kunna vara. Om RE var vän med BW och kände till att han ville "byta miljö" så kanske han via Sten E (om dom nu var släkt?) tipsade BW om en bostad eller ett jobb i Ytterby?

Nej jag tänker precis på det sättet som du är inne på, dvs. BW förhörs mer ingående -94 och flyttar därefter från Mariestad.
Falska anonyma tips inkommer till polisen och Efterlyst tar -96 upp Helena-fallet, samtliga tips pekar ut PR som blir anhållen, BW flyttar då tillbaka till Mariestad (-96), när "kusten är klar" som du skrev.
Efter nya pressande förhör 2001 lämnar BW återigen Mariestad och den här gången är det för gott. Han flyttar då till Alvesta där han bor kvar än i dag Han verkar ha börjat om på nytt och skaffat sig ett helt nytt liv där.
Från Alvesta är det endast 8,5 mil till Eksjö, det kan vara värt att nämna om det nu är så att BW har familjära kopplingar dit, att systern bor där det vet vi. Om BW har tillbringat mycket tid där under sin uppväxt så känner han förmodligen till Eksjö-trakten väl. Kan det vara så att familjen W eller att man inom släkten W har tillgång till en sommarstuga eller jaktstuga i Eksjö-trakten?

Jag vet inte om familjen W hade sommar-/jaktstuga i Eksjötrakten. Men det skulle vara intressant att få reda på mer om detta och annat i fallet, för det finns, som sagt, en del sammanträffanden. Lite lustigt att båda syskonen hamnade i Småland. Har någon av deras föräldrar koppling till trakten?

Alla uppgifter är intressanta, åtminstone inledningsvis - innan man kollat upp dem och kan konstatera att de saknar relevans för fallet.
Citera
2018-08-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ang. min fetmarkering.

Är det klarlagt att det var C det gällde? Jag har frågat i tråden om detta hot gällde C, men jag tror aldrig jag fick något svar. Vet du att det var så?
Nej jag vet inte att det var så och det gäller alla punkterna där det är hörsägen. När det gäller vad andra hört någon säga eller man har fått informationen i andra hand så går det ju inte att belägga som en sanning. Så alla påståenden i tråden som inte åtföljs av dokumentation från polisförhör kan ju egentligen anses som rykten. Helhetsbilden finns dock där. Björn bör kontrolleras.
Citera
2018-08-21, 13:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Min fetning: Seriöst ... Skulle BW ligga bakom de anonyma tipsen mot PR, polisen plockar in PR bara några dagar (!) och BW tänker att "kusten är klar"? Skulle BW så gärna vilja flytta tillbaka till Mariestad att han först ser till att PR "åker in" på korttid - och PR bor inte ens i stan? Kom igen. Det finns ingen logik i detta alls. Det enda som kan vara lite intressant är att BW flyttade 2001 - men ENDAST om han gjorde det EFTER det att förhören hölls. Så, Pudelfrillan: NÄR HÖLLS FÖRHÖREN? Jag utgår från att du vet det.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-21 kl. 14:05.
Citera
2018-08-21, 14:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag vet inte om familjen W hade sommar-/jaktstuga i Eksjötrakten. Men det skulle vara intressant att få reda på mer om detta och annat i fallet, för det finns, som sagt, en del sammanträffanden. Lite lustigt att båda syskonen hamnade i Småland. Har någon av deras föräldrar koppling till trakten?

Ja det känns ju som att någon av föräldrarna har kopplingar till dessa trakter, jag ska se om det går att gräva fram något av intresse.

Citat:

Alla uppgifter är intressanta, åtminstone inledningsvis - innan man kollat upp dem och kan konstatera att de saknar relevans för fallet.
Visst är det så och när det gäller BW finns det en hel del saker kvar att gå till botten med.
Citera
2018-08-21, 15:33
Medlem
Att Sten Ekholm körde på något med båten och att Björn W säger att HA är bränd på tippen säger kanske att HA ligger nergrävd någonstans? Perfekt att leda sök efter HA i Mariestad när hon finns långt därifrån. Få folk ut på sjön att söka. Man kunde i lugn och ro gräva ner henne en bra bit från Mariestad.
Vore bra att kolla om Sten Ekholm och Björn W på något sätt känner varandra.
Citera
2018-08-21, 15:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Seriöst ... Skulle BW ligga bakom de anonyma tipsen mot PR

Ja BW kan väl ligga bakom dom anonyma tipsen lika väl som någon annan, eller hur tänker du nu?
På dig låter det som att vem som helst UTOM BW kan ligga bakom tipsen - DET är inte en seriös inställning, vad är ditt problem?

Citat:
polisen plockar in PR bara några dagar (!) och BW tänker att "kusten är klar"?

Spela inte dum nu Ugglan, det är väl klart att det kändes lugnt och skönt när polisen äntligen hade hittat "sin" GM och PR var ju faktiskt huvudmisstänkt fr.o.m. maj 1996 fram tills senhösten 1997 då han blev avskriven. Det innebar alltså att den riktiga GM kunde andas ut i ett och ett halvt år och inte bara i "några dagar" som du så korkat påstår.
Givetvis hade GM även förhoppningen att PR skulle dömas för brottet vilket dock inte skedde till GMs stora förtret.

Citat:
Skulle BW så gärna vilja flytta tillbaka till Mariestad att han först ser till att PR "åker in" på korttid - och PR bor inte ens i stan? Kom igen. Det finns ingen logik i detta alls.

Det är fullkomligt glasklart att det finns en logik i det här. OM PR bor kvar i stan eller inte kvittar, GM kände sig trygg när inga misstankar kunde riktas mot honom.
Beslutet om att flytta tillbaka till Mariestad grundade sig givetvis inte (som du så tramsigt påstår) på att PR "åkte in" ett par dagar, utan på det faktum att polisen var övertygad om att dom hade hittat Helenas baneman vilket givetvis gav den rätta GM andrum och lite lugn och ro under dom ett och ett halvt åren som PR var huvudmisstänkt. Därav flytten tillbaka, vad är det som är så svårt att förstå?
Det fanns alltså en klar logik i att BW flyttade tillbaka till Mariestad -96.

Citat:
Det enda som kan vara lite intressant är att BW flyttade 2001 - men ENDAST om han gjorde det EFTER det att förhören hölls. Så, Pudelfrillan: NÄR HÖLLS FÖRHÖREN? Jag utgår från att du vet det.

Ja att BW rent tidsmässigt gjorde ytterligare en märklig flytt efter polisförhören 2001 gör ju det hela än mer misstänkt. Dessutom lämnade han då Mariestad för gott och började ett helt nytt liv.
Ja förhören hölls under första kvartalet 2001, dvs. jan-mars och BW flyttade från Mariestad i maj -01.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-21 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in