2018-06-23, 09:39
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Låt nu höra hur det har låtit runt midsommarborden 2018.

Hur var det kring Stockholm, i Norrland, Småland och andra platser? Var folk nöjda med Löfven och landets utveckling eller kommer folk rösta SD i höst?

SD kan nog förvänta sig att dubbla sina röster i Norrland är min spontana känsla, möjligtvis mer. Folk är besvikna på sossarna.
Citera
2018-06-23, 09:41
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:

Hur var det kring Stockholm, i Norrland, Småland och andra platser? Var folk nöjda med Löfven och landets utveckling eller kommer folk rösta SD i höst?

Kan tänka mig att många ”kom ut” när nubbarna börjar verka.

Jag var nere hos kusinen i Blekinge. Vi var sex familjer varav en från Skåne. Han talade om att Malmö var helt förlorat och det var isbrytaren. Alla sex män skulle rösta SD. Blev inte mer politik för diskussionen dog ju av att det råder koncencus att det bara fanns ett alternativ numera för att få Sverige på fötter igen.
Citera
2018-06-23, 09:50
Medlem
Citat:

Nu pratar vi inte politik under storhelger, men stämningarna i bekantskapskretsen börjar anta danska/polska/ungerska proportioner. Vi får se ikväll när boysen är hembjudna på middag och fotboll. Efter några bärs så kanske vi berör ämnet. Dock tror jag att vi bekräftar Elaine Eksvärds tes om att vi män hellre fokuserar på fotbollen än de stackars hazarerna eller hummerbetena som guppar i dhingies i Medelhavet.

Men vad vet jag? I nollåtta-området kanske det här fortfarande är en kontroversiell fråga. Här uppe i bängbältet är vi däremot klara med frågan.
Citera
2018-06-23, 10:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Nu pratar vi inte politik under storhelger, men stämningarna i bekantskapskretsen börjar anta danska/polska/ungerska proportioner. Vi får se ikväll när boysen är hembjudna på middag och fotboll. Efter några bärs så kanske vi berör ämnet. Dock tror jag att vi bekräftar Elaine Eksvärds tes om att vi män hellre fokuserar på fotbollen än de stackars hazarerna eller hummerbetena som guppar i dhingies i Medelhavet.

Men vad vet jag? I nollåtta-området kanske det här fortfarande är en kontroversiell fråga. Här uppe i bängbältet är vi däremot klara med frågan.

Ganska kontroversiellt, dock mindre tror jag. En kommentar jag hörde igår var 'det måste till en ändring'. Detta fick mig att tänka på 'change' och 'make america great again'.

Den största drivkraften för SD:s del är också förmodligen att man vill se en förändring; man underkänner helt enkelt den förda politiken då positiva effekter av denna helt enkelt inte återspeglas i vardagen. Däremot ser folk gott om problem i vardagen dit man direkt kan dra väldigt enkla paraleller till en illa förd politik. Det handlar inte om invandringen per se utan det handlar i allmänhet om samhället och välfärden. Folk är sjukt osugna på att hela tiden betala mer skatt samtidigt som de hela tiden får allt mindre tillbaka (ingen högoddsare kanske). Invandringsproblematiken är bara toppen på isberget.

Ett problem för de andra är att deras argument är extremt tunna och att de i regel tenderar att vara mindre pålästa när det kommer till enklare saker som regeringars budgetar. De kan inte heller längre använda nazistkortet; 'men sd nazism blabla...' då det är helt överspelat och det nu är så många som röstar på partiet att de förmodligen börjat undra om de står på fel sida(?)
Senast redigerad av sinewave 2018-06-23 kl. 10:21.
Citera
2018-07-01, 12:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag var på en middag nyligen, de flesta där hade jag aldrig träffat innan. Lite blandade åldrar.
Jag hamnade bredvid en kvinna från Stockholm, gissar på ca 60 år gammal som jag aldrig träfat förut. Man har sina fördomar om vad hon skulle ha för typ av åsikter, så jag försökte undvika politiska ämnen för att det inte skulle bli konstig stämning.

Efter ett par glas vin började istället hon smyga in lite politik i vårt samtal. Det visade sig att mina fördomar mot tanter från Stockholm i det här fallet var fullständigt felaktiga. Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att hon var politiskt intresserad, ganska påläst & mer radikal än vad jag är.

En trevlig överraskning & en trevlig kväll.
Citera
2018-08-05, 10:16
Medlem
von.Durchfalls avatar
Grillfest i fredags kväll. Övre medelklass, storstad i mellansverige. Personer som genom alla tider haft M-sympatier och inte hymlat med det.

Under middagen utbrister någon apropå ingenting "nämen nu är det ju snart val, har alla bestämt sig för vad de ska rösta på?"

Från att ha varit ganska uppsluppen stämning blev det knäpptyst och efter vad som kändes som en evighet mumlade till slut någon "många kommer nog att rösta på ett annat parti än de brukar" varpå de andra hummade instämmande.

Tror inte att M gör något bra val i år..
Citera
2018-08-05, 10:38
Medlem
Svårbedömt. Jag har försökt dra ur de allra närmaste vad de tänkt att rösta på.

Jag fruktar att en person fortfarande är sosse (dock invandringskritisk). Han sa att "jag hörde att SD har många tomma stolar, fast det kanske gäller alla partier?" Kan vara en person som skräms till lydnad av sin närmaste familj (läs frugan) och vill undvika gräl hemma. Kanske får smyga med valsedeln?

En annan är ännu mer invandringskritisk och dystopisk. På en rak fråga var det dock: "Ja det blir väl moderaterna, men det vete fan..." Kan nog övertalas att rösta brunt av mig, som är ganska öppen med mina åsikter.

Ett par andra polare - som till skillnad från mig och de två ovanstående är mer av WT-karaktär - är fast och fullt övertygade SD-väljare fram till den dag AfS har realistiska chanser till riksdagsplats.

Granntanten är övertygad C-väljare av den gamla stammen (gammal bondmora). Hon uttryckte sin förtjusning över Annie och fick tydligen en kram eller autograf eller vad fan det nu var av henne. Hon försökte fiska efter mina åsikter men jag låg lågt. Inte bra för grannsämjan att säga vad man tycker. Grannen är faktiskt riktigt trevlig trots hennes dyngiga åsikter. Vi kunde enas om att vi ogillade NMR, mer än så ville jag inte avslöja.

Jag skulle nog bedöma att i min bekantskapskrets så är det SD 60%, M 20%, och S 20%. Vid det oundvikliga omvalet som kommer våren 2019 så tror jag det kan bli 80% SD och 20% AfS.

Spännande! Jag får göra en efteranalys i september och höra vad alla röstade på till slut.
Citera
2018-08-19, 22:48
Medlem
En journalist gapar. Vad är Svenskhet?

Utgångspunkten är så fel. Janme josefson talade i en tv sänd debatt som en rintig sverigevän. Om det totala föraktet mot vem som hellst som anser sig ha kommit på efterkälke i vilket avseende de än må vara. De som säger rakt ut. Jag orkar inte hjälpa andra och jag orkar inte anpassa mig till hela världen.

Grundansatsen att alla männkskor är asociala individer är fel. Vi lever i familjjer grupper och i sverige. Ibland helt omvänt på egna villkor över nätet. En svensk har inte hur stpr skyldighet att assimilera sig som helst varpå kravet att invsndrare assimilerar sig istället faller sig naturligt. Nästa steg kan bli att börja kontrollera gränserna.

Nästa tes handlar helt enkelt om att sverige i egenskap av land av bindande lagar inte kan ta hot hela världen och ha öppna gränser utan att lagligt binda dem till vårt skyddsnät. I längden finns det en risk att hela skattesystemet tappar sin trovärdighet. Att du vill fördela skatter är en sak. Att hela världen för en kommande 4 års period har rätt till detsamma är inte samma självklarhet.

Den slutliga tesen handlar om att Sverige utgör en kulturell enhet värd att bevara och i själva verket är en förutsättning för flerkulturer. Principen om smältdegelkulturer överallt i hela världen leder inte till ökad kultur utan minskad kultur där folk inte kommer till sin fulla rätt och i långa loppet uppstår krog lch konflikter.

Värst av dessa tre är det totala föraktet mot att sverige och svenskarna ens behövs. Det är nått Nazityskland över dagens debatt . Ett förakt alla känner av . Man kan lukta sig till den som krutrök över ett slagfält.
Citera
2018-08-20, 14:07
Medlem
Min frisör var rädd att lägga sin röst på SD då hon trodde att dom kanske skulle få egen majoritet. Hela hennes bekantskapskrets skulle rösta SD tydligen
Citera
2018-08-21, 13:10
Medlem
sexboxs avatar
Min sambo berättade igår för mig att hon fått SD i Aftonbladets valkompass. När jag frågade om hon gjorde den idag blev svaret lite undvikande... "ett tag sen"
Jag får absolut inte berätta för någon och då inkluderas förmodligen våra bästa vänner. Detta gäller alltså resultatet av en valkompass. Skämsfaktorn är hög, mycket hög bland kvinnor.
Citera
2018-08-21, 13:53
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Min sambo berättade igår för mig att hon fått SD i Aftonbladets valkompass. När jag frågade om hon gjorde den idag blev svaret lite undvikande... "ett tag sen"
Jag får absolut inte berätta för någon och då inkluderas förmodligen våra bästa vänner. Detta gäller alltså resultatet av en valkompass. Skämsfaktorn är hög, mycket hög bland kvinnor.

Det låter ärligt talat som taget ur 1984 eller från DDR. Ge henne boken och fråga vad hon tycker om den.

Hur ska opinionsundersökningarna nå den här målgruppen när samhällsklimatet är så här instängt ända in i sängkammaren?
Det är ju helt omöjligt.
Citera
2018-08-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox

Ännu fler undviker nog att göra en kompass. De är rädda för svaret, de vill behålla sina illusioner om att inte vara en "nazist".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in