Citat:
Uppgiften om att SD skulle ha stämt träff med LW har upprepats ett otal gånger här i tråden, men det har inte gått att få fram vad uppgiften grundar sig på. Ännu så länge måste uppgiften därför betraktas som ogrundad.
Huruvida just den här uppgiften lades fram vid häktningsförhandlingarna har jag naturligtvis ingen aning om, men eftersom uppgiften (om den nu stämmer) talar starkt för att SD faktiskt skulle kunna vara den GM man söker så får vi väl anta att åklagaren tog upp den.
Nej, jag säger inte att de inte har träffats. Jag säger bara att vi inte riktigt vet vad uppgiften (om att de skall ha stämt träff) grundar sig på.
Det är väl en god gissning att åklagaren, som alltså ville ha SD häktad på den högre misstankegraden (sannolika skäl), ansåg sig ha åtminstone en rudimentär uppfattning om hur brottet skall ha gått till. Användare som uppger sig ha källor med insyn i utredningen bekräftar också att det här var den modell polis och åklagare arbetar/arbetade utifrån:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Nej, det är inte jag som lägger fram "indiciekedjan". Jag försöker bara sammanfatta tydliggöra den förklaringsmodell som användare med insyn i utredningen menar är standardmodellen. Huruvida modellen sedan håller eller inte skulle väl kunna vara ett intressant ämne för diskussion, men av någon anledning är just 'insynarna' själva de som verkar vara minst intresserade av att diskutera och granska modellen.
Det jag själv kan tycka är en svaghet i teorin är väl den diffusa kopplingen mellan just SD och omständigheterna kring själva brottet. Att SD och LW skulle ha stämt träff skulle kunna vara just den koppling som saknas, men vad jag förstår finns det alltså inga belägg för detta. Mer troligt är att det kan röra sig om ett antagande som polisen har gjort, ungefär som när "Higgspartikeln" konstruerades för att få standardmodellen inom fysiken att gå ihop.
Läs gärna vad 'tjackarismyg' skriver om att pröva olika förklaringsmodeller:
Huruvida just den här uppgiften lades fram vid häktningsförhandlingarna har jag naturligtvis ingen aning om, men eftersom uppgiften (om den nu stämmer) talar starkt för att SD faktiskt skulle kunna vara den GM man söker så får vi väl anta att åklagaren tog upp den.
Nej, jag säger inte att de inte har träffats. Jag säger bara att vi inte riktigt vet vad uppgiften (om att de skall ha stämt träff) grundar sig på.
Det är väl en god gissning att åklagaren, som alltså ville ha SD häktad på den högre misstankegraden (sannolika skäl), ansåg sig ha åtminstone en rudimentär uppfattning om hur brottet skall ha gått till. Användare som uppger sig ha källor med insyn i utredningen bekräftar också att det här var den modell polis och åklagare arbetar/arbetade utifrån:
Nej, det är inte jag som lägger fram "indiciekedjan". Jag försöker bara sammanfatta tydliggöra den förklaringsmodell som användare med insyn i utredningen menar är standardmodellen. Huruvida modellen sedan håller eller inte skulle väl kunna vara ett intressant ämne för diskussion, men av någon anledning är just 'insynarna' själva de som verkar vara minst intresserade av att diskutera och granska modellen.
Det jag själv kan tycka är en svaghet i teorin är väl den diffusa kopplingen mellan just SD och omständigheterna kring själva brottet. Att SD och LW skulle ha stämt träff skulle kunna vara just den koppling som saknas, men vad jag förstår finns det alltså inga belägg för detta. Mer troligt är att det kan röra sig om ett antagande som polisen har gjort, ungefär som när "Higgspartikeln" konstruerades för att få standardmodellen inom fysiken att gå ihop.
Läs gärna vad 'tjackarismyg' skriver om att pröva olika förklaringsmodeller:
Det kan knappast finnas bevis på att de träffats runt tidpunkten (förmodade; skriken) för mordet, då skulle ju mgm vara häktad på sannolika skäl.
Jag skulle tippa på att det finns kommunikation om att vilja träffas, eller möjligen ännu tydligare; att jag kommer) men att detta inte går att bevisa och mgm förnekar att de har träffats fysiskt.
Så detta är en teori polisen har; att de har träffats. Men detta i sig är ju inte ett bevis. Det är en hypotes. Det saknas konkreta bevis som visar att de träffats exakt då i nuläget, även om de har några pusselbitar. Hypoteser kan man inte lägga fram i häktningsframställan som bevis.
Man får lägga fram de bevis man har.T ex skulle en kommunikation som handlar om att vilja ses snart och som skett väldigt nära den tänkta mordtiden vara ett bevis som pekar mot mgm, men i sig inte bevisar att han utfört mordet. Ett annat skulle vara att hans mobil kopplat upp sig mot den mast i området som täcker mordplatsen och LWs hem, att man sett hur hans mobil förflyttats inom området på ett visst sätt, att mgm inte har alibi och att ex mgm förnekat digital kontakt viss tid och att efter att man visat att så har skett har mgm ändrat sin historia. Allt detta är enbart exempel på hur det skulle kunna vara. Han kan ha förklaringar på varför dessa bevis inte har med mordet att göra. Han skulle kunna säga att han misstog sig på tiden för den digitala kontakten och att han varit ute och promenerat en sväng innan läggdags eller att han ville ses men hon sa nej och att han vände osv.
Den indiciekedja som du presenterar är ju uppbyggd på den information som trådskrivare lagt fram. Om detta är sant eller ej vet vi inte. Det kan vara den hypotes som utredningen arbetar efter. Isf är det något som utredningen har att bevisa vid en rättegång. Detta ligger långt fram och mycket arbete krävs för att fylla i alla luckor. Dessa luckor behöver inte vara ifyllda för en häktningsförhandling. Det räcker med att det pekar mer mot att mgm är skyldig än att han är oskyldig.
I en rättegång är det krav på större bevisbörda. Då ska utom rimligt tvivel uppfyllas.
Och som du säger; denna punkt om att de verkligen har träffats måste ju naturligtvis kunna bevisas. Det kommer isf ske genom en lång indiciekedja med många olika komponenter. Det är då indiciekedjan måste hålla på varje punkt.