2018-08-20, 19:06
Medlem
TheBusters avatar
Kra Flashback!
Min skivsamling har vxt ur sin IKEA Expedit och nu funderar jag p att en egen fr maximal plats och hittad detta frslag
https://www.google.com/url?sa=i&sour...34069950750065

Vad fr tr skulle ni rekommendera? MDF? Hyllplan? Ngot annat?
Andra saker som jag br tnka p?
Citera
2018-08-20, 20:38
Medlem
MDF eller vita hyllplan, det r hugget som stucket. Plywood r starkare men dyrare.
Oavsett vad du vljer s se till att inte gra fr stora sektioner.
Ska du ha bakstycke eller ej? Ett sdant stabiliserar avsevrt.
Citera
2018-08-20, 20:43
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
MDF eller vita hyllplan, det r hugget som stucket. Plywood r starkare men dyrare.
Oavsett vad du vljer s se till att inte gra fr stora sektioner.
Ska du ha bakstycke eller ej? Ett sdant stabiliserar avsevrt.
Tack fr svar, Bakstycke blir det annars fr man samma problem som med Expedit.
Vad fr tjocklek reckommenderar du?
Citera
2018-08-20, 20:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Kra Flashback!
Min skivsamling har vxt ur sin IKEA Expedit och nu funderar jag p att en egen fr maximal plats och hittad detta frslag
https://www.google.com/url?sa=i&sour...34069950750065

Vad fr tr skulle ni rekommendera? MDF? Hyllplan? Ngot annat?
Andra saker som jag br tnka p?

Varfr inte kpa en "expedit" till?
Antar att du har en massa LP/EP alternativt CD. Fr mnga r sedan, digitaliserade jag hela min skivsamling i 48/96kHz samplingsfrekvens, frst en omgng i 16 bitar, drefter ocks i 20 bitar "lossless". Fr plats p en hrddisk. Knappt strre n en pocketbok, ryms i min ficka p ytterrocken. Funkar "sketabra".. (Som "referensbibliotek" har jag givetvis de fysiska skivorna kvar, frpassade till vinden..)
-Slipper ocks slita ut "nlen" p skivspelaren, "nlar" av bra kvalitet blir allt knepigare att f tag p..

Men ska du absolut bygga/snickra, s MDF, alternativt kryssfanr.
Hr r en entusiast som verkligen bygger LP-stll!
Citera
2018-08-20, 20:55
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Varfr inte kpa en "expedit" till?
Antar att du har en massa LP/EP alternativt CD. Fr mnga r sedan, digitaliserade jag hela min skivsamling i 48/96kHz samplingsfrekvens, frst en omgng i 16 bitar, drefter ocks i 20 bitar "lossless". Fr plats p en hrddisk. Knappt strre n en pocketbok, ryms i min ficka p ytterrocken. Funkar "sketabra".. (Som "referensbibliotek" har jag givetvis de fysiska skivorna kvar, frpassade till vinden..)
-Slipper ocks slita ut "nlen" p skivspelaren, "nlar" av bra kvalitet blir allt knepigare att f tag p..

Men ska du absolut bygga/snickra, s MDF, alternativt kryssfanr.
Hr r en entusiast som verkligen bygger LP-stll!
Jag har inte plats fr en expedit till s mste bygga p hjden, sedan r expediten fr tjock. behver inte 40cm p bredden, sist men inte monst mste man modda den fr att den skall funka bra.
Jag lskar mina skivor s att rippa dem r inget alternativ. Jag slutade aldig kpa skivor., samt jag har eget skivbolag som du ser i signaturen.
Citera
2018-08-20, 21:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har inte plats fr en expedit till s mste bygga p hjden, sedan r expediten fr tjock. behver inte 40cm p bredden, sist men inte monst mste man modda den fr att den skall funka bra.
Jag lskar mina skivor s att rippa dem r inget alternativ. Jag slutade aldig kpa skivor., samt jag har eget skivbolag som du ser i signaturen.

Lste tyvrr inte din signatur. Om det inte rr sig om LP, eftersom du sger att 40 cm "inte behvs", vilket skivformat rr det sig om d?

-r det CD, vet du vl att du kan utan ngon som helst, verklig eller inbillad, ljudfrlust fra ver dessa p hrddisk? Mitt tips r, speciellt om du har ont om plats, att du digitaliserar hela ditt "skivfrrd" s du har ltt att spela alla, och dina "lsklingar" har du framme, nra till hands.

Men annars, kolla lnken hur man bygger, som jag skrev alldeles nyss.
(Fr inte alla plats, s fr inte alla plats, d fr man tnka ett "varv" till i skivsnurrandet! )

Edit:
De gamla lbackarna nr flaskbackarna hade plats fr 25 flaskor, utfasades kanske p 1980-talet, var perfekta att frvara LP i. Mjligen kan du hitta ngra sdana om du har tur!
D har du "sllanskivorna" i dessa backar, och har i garderoben etc. Minns jag rtt, var panten p sdana backar 11 kronor..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-20 kl. 21:04.
Citera
2018-08-20, 21:05
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lste tyvrr inte din signatur. Om det inte rr sig om LP, eftersom du sger att 40 cm "inte behvs", vilket skivformat rr det sig om d?

-r det CD, vet du vl att du kan utan ngon som helst, verklig eller inbillad, ljudfrlust fra ver dessa p hrddisk? Mitt tips r, speciellt om du har ont om plats, att du digitaliserar hela ditt "skivfrrd" s du har ltt att spela alla, och dina "lsklingar" har du framme, nra till hands.

Men annars, kolla lnken hur man bygger, som jag skrev alldeles nyss.
(Fr inte alla plats, s fr inte alla plats, d fr man tnka ett "varv" till i skivsnurrandet! )
En LP r 30.5cm Expedit nr 40 c, s vill inte ha tjockare n ndvndigt. Jag har ganska hgt i tak s drfr vill jag bygga uppt samt vill ha en avdelning fr 7"
Citera
2018-08-20, 21:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
En LP r 30.5cm Expedit nr 40 c, s vill inte ha tjockare n ndvndigt. Jag har ganska hgt i tak s drfr vill jag bygga uppt samt vill ha en avdelning fr 7"

Kolla p IKEA Kallax, en vinylnerd visar hur man gr..! (Erstter "Expedit", typ..)

(Annars finns bokhyllan "Billy" p IKEA, som duger vldigt bra..) -Hoppas den finns kvar, var vl typ 5-10 r sedan de hade en bild p bokhyllan "Billy" som LP-frrd. -Rtt billig r billy ocks, och har justerbara hyllplan..)

Edit: IKEA Kallax, rtt billigt..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-20 kl. 21:39.
Citera
2018-08-20, 22:41
Medlem
Citat:
Tack fr svar, Bakstycke blir det annars fr man samma problem som med Expedit.
Vad fr tjocklek reckommenderar du?
MDF 16 mm, minst. ven MDF r dyrt men resultatet blir bra. Vljer du 16 mm eller mer s har du ven mer material att skruva i.
Sga till bakstycket, sedan liggande hyllplan och drefter de stende. Och limma, alltid limma mbler. Det gr s mycket fr stabiliteten.
Citera
2018-08-20, 22:48
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
MDF 16 mm, minst. ven MDF r dyrt men resultatet blir bra. Vljer du 16 mm eller mer s har du ven mer material att skruva i.
Sga till bakstycket, sedan liggande hyllplan och drefter de stende. Och limma, alltid limma mbler. Det gr s mycket fr stabiliteten.
Tackar
Citera
2018-08-20, 23:04
Medlem
Citat:
Tackar
Och fr att vara tydlig, se till att skivorna du kper r raka, inte vridna.
Sedan r det bara att kra p. Fr du lna skivsg p bygghandeln s fr du exakt samma mtt p allt. Det blir en aning lttare d.
Lim och skruv lser resten.

OBS! Bakstycket behver inte vara 16 mm. Det rcker med 12, det skiljer en hel del i pris p de olika storlekarna.
Senast redigerad av SvinFin 2018-08-20 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in