2018-08-18, 20:11
Medlem
Är helt oerfaren på detta, men funderar på att byta ut mitt dyra Viasat-abonnemang och spara en femhundring i månaden. Några nybörjarfrågor som jag hoppas att någon kan svara på:

1) Hur är bildkvalitén på hd-kanalerna jämfört med parabol från Viasat? Tänker främst på sportkanalerna (viasat) och National Geo Hd, men även svt1, svt 2, tv4. Kommer jag märka någon skillnad?
2) Hur ofta laggar det? Om jag tittar på en fotbollsmatch i två timmar kan jag då räkna med att bilden fryser eller laggar någon gång under sändningen?
3) Jag funderar på att köpa en box (mag eller tvip) om jag testar detta med ip-tv. Är det i så fall lika smidigt och går lika snabbt att sätta på tv:n och börjat titta som med min nuvarande digitalbox?
4) Kan man göra egna favoritlistor? Jag tror att bara är intresserad av ett 60-tal kanaler totalt och vill gärna inte zappa genom 4000 kanaler.
5) Kommer det svensk text automatiskt på exempelvis naturkanalerna såsom Nat Geo Wild? Med min viasatbox gör det detta.
6) Nu har jag en Panasonic plasma 55-tum, men funderar på att köpa mig en oled-tv. Kommer jag att få en bättre bild med oled-tv jämfört med min plasma om jag kör med ip-tv?

Många nybörjarfrågor, men hoppas någon kan besvara åtminstone några av dem.
2018-08-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggs72
Är helt oerfaren på detta, men funderar på att byta ut mitt dyra Viasat-abonnemang och spara en femhundring i månaden. Några nybörjarfrågor som jag hoppas att någon kan svara på:

1) Hur är bildkvalitén på hd-kanalerna jämfört med parabol från Viasat? Tänker främst på sportkanalerna (viasat) och National Geo Hd, men även svt1, svt 2, tv4. Kommer jag märka någon skillnad?
2) Hur ofta laggar det? Om jag tittar på en fotbollsmatch i två timmar kan jag då räkna med att bilden fryser eller laggar någon gång under sändningen?
3) Jag funderar på att köpa en box (mag eller tvip) om jag testar detta med ip-tv. Är det i så fall lika smidigt och går lika snabbt att sätta på tv:n och börjat titta som med min nuvarande digitalbox?
4) Kan man göra egna favoritlistor? Jag tror att bara är intresserad av ett 60-tal kanaler totalt och vill gärna inte zappa genom 4000 kanaler.
5) Kommer det svensk text automatiskt på exempelvis naturkanalerna såsom Nat Geo Wild? Med min viasatbox gör det detta.
6) Nu har jag en Panasonic plasma 55-tum, men funderar på att köpa mig en oled-tv. Kommer jag att få en bättre bild med oled-tv jämfört med min plasma om jag kör med ip-tv?

Många nybörjarfrågor, men hoppas någon kan besvara åtminstone några av dem.

1: bildkvalitén är nog bättre FHD på dom flesta kanalerna
2: knappt någon lagg för tillfället , vid årsskiftet så var det massor med strul hos alla leverantörer men anledningen kan jag inte svara på.
3: ungefär samma som med befintlig box
4: beror på box o leverantör
5: ja på dom flesta kanalerna (inställning i box )
6: vet ej
// jarwi
2018-08-19, 12:48
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarwi
1: bildkvalitén är nog bättre FHD på dom flesta kanalerna
2: knappt någon lagg för tillfället , vid årsskiftet så var det massor med strul hos alla leverantörer men anledningen kan jag inte svara på.
3: ungefär samma som med befintlig box
4: beror på box o leverantör
5: ja på dom flesta kanalerna (inställning i box )
6: vet ej
// jarwi
Hos dom publika leverantörerna. Sen finns det privata som har fungerat klockrent.
2018-08-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeyWire
Skulle precis fråga hur folk ska se Serie A nu när det bara sänds via Strive och stream men såg nu att kanalen finns i min kanallista Vilken service!
Kan du inte skriva 10 inlägg till så jag kan skicka PM till dig?
2018-08-19, 23:09
Medlem
stoichkov8s avatar
Vad är att rekommendera "Smart TV" eller box? Finns det några fördelar och nackdelar med det ena och det andra?
2018-08-20, 07:34
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Vad är att rekommendera "Smart TV" eller box? Finns det några fördelar och nackdelar med det ena och det andra?
Är väl bara undertexter och catchup
2018-08-20, 09:24
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Är väl bara undertexter och catchup

Dvs, Smart tv har inte dessa?
2018-08-20, 10:02
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Dvs, Smart tv har inte dessa?
Precis, catchup har ingen. Vissa smart tv har stöd för undertexter. Dock fungerar det på kanal 1-12 då dom är hårdkodade.
2018-08-20, 19:38
Medlem
Jag är sugen på att testa detta. Kan man både ha kvar sitt Viasat-abonnemang med tillhörande digitalbox och samtidigt använda sig av en Mag-box eller Tvip-box? Jag funderar på på att skaffa mig en box och skulle vilja testa och utvärdera parallellt nån månad innan jag eventuellt säger upp mitt Viasat-abonnemang.
2018-08-20, 19:43
Medlem
Citat:
Jag är sugen på att testa detta. Kan man både ha kvar sitt Viasat-abonnemang med tillhörande digitalbox och samtidigt använda sig av en Mag-box eller Tvip-box? Jag funderar på på att skaffa mig en box och skulle vilja testa och utvärdera parallellt nån månad innan jag eventuellt säger upp mitt Viasat-abonnemang.
Ja.
2018-08-20, 19:47
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Absolut går utmärkt. Många som säger upp sitt tv-abonnemang efter att du testat "iptv".
2018-08-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tummen89
Ja.

Tack för snabbt svar. Då ska jag nog skaffa mig en box och utvärdera nån månad.
Är det fortfarande så att Mag 256 har problem med svensk text? Ska man satsa på Mag 254 i så fall? Eller rekommenderar ni TVIP 410?
Svensk text automatiskt är viktigt för mig. Likaså att kunna göra egen favoritlista och ha möjlighet att välja bort de kanaler som inte är intressanta. Även EPG såklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in