Är helt oerfaren på detta, men funderar på att byta ut mitt dyra Viasat-abonnemang och spara en femhundring i månaden. Några nybörjarfrågor som jag hoppas att någon kan svara på:
1) Hur är bildkvalitén på hd-kanalerna jämfört med parabol från Viasat? Tänker främst på sportkanalerna (viasat) och National Geo Hd, men även svt1, svt 2, tv4. Kommer jag märka någon skillnad?
2) Hur ofta laggar det? Om jag tittar på en fotbollsmatch i två timmar kan jag då räkna med att bilden fryser eller laggar någon gång under sändningen?
3) Jag funderar på att köpa en box (mag eller tvip) om jag testar detta med ip-tv. Är det i så fall lika smidigt och går lika snabbt att sätta på tv:n och börjat titta som med min nuvarande digitalbox?
4) Kan man göra egna favoritlistor? Jag tror att bara är intresserad av ett 60-tal kanaler totalt och vill gärna inte zappa genom 4000 kanaler.
5) Kommer det svensk text automatiskt på exempelvis naturkanalerna såsom Nat Geo Wild? Med min viasatbox gör det detta.
6) Nu har jag en Panasonic plasma 55-tum, men funderar på att köpa mig en oled-tv. Kommer jag att få en bättre bild med oled-tv jämfört med min plasma om jag kör med ip-tv?
Många nybörjarfrågor, men hoppas någon kan besvara åtminstone några av dem.