Kärringen Lena Mellin säger självgott att SD inte kommer dubblera sitt valresultatet den här gången. Hur fan kan hon vara så säker på det? Kanske ska få låta folket rösta innan du slänger ur dig vilda gissningar som om de vore självklara sanningar? Har många valrörelser har kärringen bevakat? Hur kan hon inte känna till underskattningen? https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G1AmrB/fyra-vinnare-och-fyra-forlorare-i-valet-om-20-dagar
Kanske hon åsyftar hemliga mätningar som enligt Fnysigntons "teori" visar HELT ANNAT resultat än de vanliga ljugmätningar?
Lena Mellin har väl haft ganska så rätt ibland, såvitt jag minns. Hon var t ex den första i MSM som trodde att SD var Sveriges största parti hos de manliga väljarna för några år sen. Hon brukar numera ha ganska bra analyser av opinionsläget.
Men jag tror att osäkerheten och nervositeten är väldigt stor hos alla, både hos oss i tråden och utanför, just nu.
Lena Mellin har väl haft ganska så rätt ibland, såvitt jag minns. Hon var t ex den första i MSM som trodde att SD var Sveriges största parti hos de manliga väljarna för några år sen. Hon brukar numera ha ganska bra analyser av opinionsläget.
Men jag tror att osäkerheten och nervositeten är väldigt stor hos alla, både hos oss i tråden och utanför, just nu.
Det vanliga bland journalister (och press överlag) är att de blir allt mer tendensiösa och ohederliga desto närmare valdagen man kommer. Vi lär få se mycket sånt nu.
Det vanliga bland journalister (och press överlag) är att de blir allt mer tendensiösa och ohederliga desto närmare valdagen man kommer. Vi lär få se mycket sånt nu.
Visst är det så. Nu känns ragnarök nära för msm och desperationen och ohederligheten är uppenbar. Det har nog funnits någon sorts föreställning om att opinionssiffrorna skulle dala ned mot tio procent igen när valet börjat närma sig. Göran Greider skrattades ut med all rätt här i tråden när denne tippade SD under tio i valet, men det har säkert varit en förhärskande åsikt hos många journalister, som trott att folket skulle ”ta reson”. Att SD skulle ta tjugo procent är en katastrof för dem. Blir det tjugofem, ja då får vi en festlig valvaka.
DEN valvakan på SVT och TV4 hade jag velat följa... Syrgastuber, hjärtstartare, lugnande medel, antidepressiva och akutläkare blandat enariotmed statsvetare, valforskare, politiker, valstrateger och programledare i studion. Jösses, snacka om politiskt, socialt och känslomässigt inferno.
Även med sansat och relevant förväntat resultatet för SD, kan detta scenario ändå bli högst aktuellt den 9 september - utifrån hur dagens läge redan avtecknar sig!
Samma LO-mätningar som Åsa Linderborg läste innantill i innan hon helt korrekt förutspådde valresultatet för SD 2014, ja.
Exakt. Mätningar som partierna gör, som förmodligen inte är lika PK-filtrerade som dem som publiceras (jag vet att Flashy håller med mig här). Å andra sidan, eftersom OI verkar på en kommersiell marknad försöker de nog tolka sin rådata lite mer positivt i beställarens favör. Som när sossarna nyligen hänvisade till egna undersökningar som visade ett bättre läge för S i Göteborg än vad de officiella mätningarna gjorde.
För övrigt kan jag rekommendera denna "British Secret intelligence of WW2 (Full Documentary)"
Varför skulle det omöjligen kunnat ha skett i Sverige?
Där beskrivs bla hur Brittiska underrättelsetjänsten med hjälp av mullvadar som jobbade på OI:s manipulerade OI och "polls", så att resultaten gick den britternas väg - dvs ett sätt att skaffa inflytande och dölja alla tendenser till amerikansk isolationism i opinionen.
(förresten se hela, den är sevärd)
Senast redigerad av Fnysington 2018-08-20 kl. 19:13.
Flashy syftar på de specialbeställda mätningar som partierna gör, som förmodligen inte är lika PK-filtrerade som dem som publiceras (jag vet att Flashy håller med mig här). Å andra sidan, eftersom OI verkar på en kommersiell marknad försöker de nog tolka sin rådata lite mer positivt i beställarens favör. Som när sossarna nyligen hänvisade till egna undersökningar som visade ett bättre läge för S i Göteborg än vad de officiella mätningarna gjorde.
För övrigt kan jag rekommendera denna "British Secret intelligence of WW2 (Full Documentary)"
Varför skulle det omöjligen kunnat ha skett i Sverige?
Där beskrivs bla hur Brittiska underrättelsetjänsten med hjälp av mullvadar som jobbade på OI:s manipulerade OI och "polls", så att resultaten gick den britternas väg - dvs ett sätt att skaffa inflytande och dölja alla tendenser till amerikansk isolationism i opinionen.
(förresten se hela, den är sevärd)
Ja, jag syftar på att LO hotade med siffrorna i egna mätningar som visade att KD låg pyrt till - vilket vägde in i motivationen till DÖ. Intressant nog var ju Åsa Linderborg på LO-anknutna AB kusligt precis i sin prognos av SD.