Resultat: Hur många % får AFS i valet 2018?
Under 1%
30,53%
87 röster
1.0% till 1.9%
22,81%
65 röster
2.0% till 2.9%
11,58%
33 röster
3.0% till 3.9%
4,56%
13 röster
Över 4% välkommen till riksdagen
30,53%
87 röster
2018-08-20, 12:38
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Fel, av mig. I den förra Inizio särredovisades F! vilket de inte gjordes i denna mätning.

Så, övriga är konstant. Enligt valdigital faller F! kraftigt vilket borde innebära att en del av nedgången för F! borde tillfalla AfS. Det är således sannolikt att dra slutsatsen att AfS stiger i den senaste Inizo mätningen.
MED och PP är närmast helt osynliga i media, så jag har svårt att föreställa mig att dessa ökar kraftigt.
F! genomsnitt:
Juli 1.2%
Augusti 1.2%
Citera
2018-08-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Nu tror jag själv på något över en procent men vissa valde ganska höga procent. Om de snarare än jag får rätt så kan de ta fina skalper såsom de riksdagspartier som eventuellt åker ut.

Det vore en propagandaseger.

AfS bör ta minst 2,5% - partistödsgränsen. Blir det mindre än så, och det tror jag dessvärre, ser jag absolut ingen propagandaseger för AfS. Och att komma in i RD 2022 lär i så fall bli lika omöjligt som nu, med tanke på deras bristfälliga marknadsföring.
Citera
2018-08-20, 12:52
Medlem
cqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Detta är ju inget nytt under solen, detta är flashback där fantasier hos optimister inte har några gränser.
Läs hur jargongen var förra valet här på forumet.
SvP skulle inte bara klampa in i riksdagen utan eventuellt bli ett av dom största partierna.
Sant, det ska mycket till för att AfS ens ska nå SvPs futtiga valresultat.
Faktumet att media väljer att inte "granska" AfS inför valet säger mycket om vilket litet hot de anses vara.
Snarare dreglar de varje gång de ser texten "jag har alltid röstat SD, men i år blir det minsann AfS".
Kontrollerad opposition som kommer upplösas några månader efter valet.

Att de är överrepresenterade på Flashback beror på att en stor del av användarna här som är politiskt intresserade är konträrer som dras till partier och folk som anses vara en "underdog".
SD har helt enkelt blivit för stort för deras tycke.
Om SD skulle fått egen majoritet i riksdagen hade dessa människor tagit till gatorna och hand i hand med ung vänster skanderat "INGA RASISTER PÅ VÅRA GATOR".
Citera
2018-08-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Är man på Flashback får man intrycket att AFS redan ligger på 4-5% medan merparten av röstboskapen aldrig har hört talas om dem.

Jag tror att de politiskt intresserade på Flasback tenderar att gå i samma fälla som miljöpartisterna gjorde 2014; de umgås, både online och offline, bara med likasinnade och får därmed en skev bild över partiets storlek. Är det månne AFS-sympatierna som man ser gråtande 2018 likt de berömda bilderna från valvakorna 2010/2014?

Afs skulle, i Flashbackarnas ögon vara lika stora som KD och MP idag. Handen på hjärtat, talas det om AFS på era arbetsplatser? I kön på ICA? På farmor Agdas 80-årsdag?

För att få 4% behöver AFS få ca 250.000 röster. Det är mer än Uppsala och Västerås tillsammans. Tycker ni initierade inte själva att det låter en smula orimligt? Om AFS ens får hälften har de gjort ett kanonval men att ens tro man når riksdagen så kort inpå ett val utan stt synas? Skillnaden mellan en annan raket - ny demokrati - var att de syntes överallt hela tiden. De gjorde intrvjuer i både tidningar och tv, under en tid där folk såg linje-tv och läste papperstidningar. Hur ska någon som inte har Facebook eller läser Flashback få upp ögonen för detta parti? Jag som ändå hänger här och följer politiken har endast sett dem ”externt” vid ett enda tillfälle och det var när de protesterade mot moskeen i Växjö, annars är de ju osynliga.

Så, varför tror ni att er farmor ska rösta in AFS till riksdagen? Hennes röst kommer nämligen att krävas.

En stor majoritet av Sveriges befolkning känner inte ens till Afs.

En stor majoritet av Sveriges befolkning är politiskt ointresserade. Man hänger inte på FB eller Afs Facebooksida. Man har fullt sjå med att leva.

MSM ignorerar fullständigt det alternativet.

Partiet består av odisciplinerade vildhjärnor SD uteslutit som icke önskvärda. En förutsättning för att kunna nå 25 procent i valet 2018.

Afs är inte ett parti som Ny Demokrati. Som kom in riksdagen 1991 genom att flytta backar på strategiska ställen. Via två kändisar. Ian och Bert.

Det tog SD 22 år att komma in i riksdagen. Tron att Afs skulle åstadkomma detsamma efter bildandet i mars 2018 är minst sagt naivt. Får man över 1,5 procent är det ett mirakel. Inte ens Fi kunde i sin krafts dagar nå riksdagen. Trots att partiet leds av en av Sveriges mest kända kvinnor. Med hela MSMs stöd.
Citera
2018-08-20, 13:27
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Jag tycker inte man ska haka upp sig på enskilda mätningar.

Det är alltid bättre att kolla på snittet.

I april snittade stapeln "Övriga" på 4,3%. Numera snittar stapeln "Övriga" på mellan 3,5% till 3%.

Det är alltså en minskning med mellan 0,8% och 1,3%. En betydande minskning nu när valrörelsen väl dragit igång.

Låt oss vara generösa och ge stapeln "Övriga" hela 3,5% som de snittade för juli månad.

Vi har Sjukvårdspartiet som verkar etablera sig ordentligt uppe i Norrland. I Svedala syns Landsbygdspartiet som profilerat sig bland jägare och i bilverkstäderna. Sedan har vi Piratpartiet, Medborgerlig Samling och Alternativ für Sverige. Och då har vi inte ens nämnt Feministiskt Initiativ.

Om vi ska vara ytterligare generösa och säger att FI gör ett katastrofval trots mediahjälp och backar. De tar bara 1%. Sedan har vi Piratpartiet som nallar 0,5%. Då återstår det bara 2%. MED säger vi tar lika mycket som PP och får alltså 0,5%. SjvP och LBP lär förmodligen kamma hem 1% sammanlagt. Men låt oss säga att de får ihop 0,5% sammanlagt. Sedan har vi alla andra småpartier som lär också få några promille.

Allt som allt, så vore det en sensation utan dess like och en dunderbragd om AfS lyckedes få 1%. Jag tror ärligt talat att de inte ens får 1%. I synnerhet då alla osäkra väljare väl lagt sina röster (förmodligen på redan etablerade partier) så kommer det att spä ut procentsatsen för småpartierna ytterligare.
Citera
2018-08-20, 13:54
Medlem
Det verkar ganska skralt på torgmötena. 20-30 själar står och lyssnar en stund innan dom går vidare för att uträtta sina ärenden. Som vanligt är det alltid fler motdemonstranter från vänstern än sympatisörer.
AfS verkar precis som MED mest existera bland sina fans på Twitter, Facebook och Flashback.

4% eller 240.000 röster i valet? nej glöm det.

10.000 kanske, och då slår man Svenskarnas Parti som fick 4000 röster 2014.
Citera
2018-08-20, 14:32
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
F! genomsnitt:
Juli 1.2%
Augusti 1.2%

Helt rätt, den större bilden ger dock detta:

April 2,4%
Maj 1,8%
Juni 1,5%
Juli 1,2%
Aug 1,2% (som fö inte är avslutad)

Trenden borde dock vara solklar
Citera
2018-08-20, 14:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Helt rätt, den större bilden ger dock detta:

April 2,4%
Maj 1,8%
Juni 1,5%
Juli 1,2%
Aug 1,2% (som fö inte är avslutad)

Trenden borde dock vara solklar

Fast du jämför Inizios juli och augusti.

Citat:
Fel, av mig. I den förra Inizio särredovisades F! vilket de inte gjordes i denna mätning.

Så, övriga är konstant. Enligt valdigital faller F! kraftigt vilket borde innebära att en del av nedgången för F! borde tillfalla AfS. Det är således sannolikt att dra slutsatsen att AfS stiger i den senaste Inizo mätningen.

Så AfS troligen ligger på samma låga nivå som förra månaden.
Citera
2018-08-20, 14:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Jag tycker inte man ska haka upp sig på enskilda mätningar.

Det är alltid bättre att kolla på snittet.

I april snittade stapeln "Övriga" på 4,3%. Numera snittar stapeln "Övriga" på mellan 3,5% till 3%.

Det är alltså en minskning med mellan 0,8% och 1,3%. En betydande minskning nu när valrörelsen väl dragit igång.

Låt oss vara generösa och ge stapeln "Övriga" hela 3,5% som de snittade för juli månad.

Vi har Sjukvårdspartiet som verkar etablera sig ordentligt uppe i Norrland. I Svedala syns Landsbygdspartiet som profilerat sig bland jägare och i bilverkstäderna. Sedan har vi Piratpartiet, Medborgerlig Samling och Alternativ für Sverige. Och då har vi inte ens nämnt Feministiskt Initiativ.

Om vi ska vara ytterligare generösa och säger att FI gör ett katastrofval trots mediahjälp och backar. De tar bara 1%. Sedan har vi Piratpartiet som nallar 0,5%. Då återstår det bara 2%. MED säger vi tar lika mycket som PP och får alltså 0,5%. SjvP och LBP lär förmodligen kamma hem 1% sammanlagt. Men låt oss säga att de får ihop 0,5% sammanlagt. Sedan har vi alla andra småpartier som lär också få några promille.

Allt som allt, så vore det en sensation utan dess like och en dunderbragd om AfS lyckedes få 1%. Jag tror ärligt talat att de inte ens får 1%. I synnerhet då alla osäkra väljare väl lagt sina röster (förmodligen på redan etablerade partier) så kommer det att spä ut procentsatsen för småpartierna ytterligare.

Problemet med stapeln Övriga är att ibland särredovisas F!, MED, PP - vilket inte är helt oproblematiskt.
Vidare vi vet inte hur gruppen Övriga skapas:
  • Ingår osäkra?
  • Vilka av partierna som ingår i gruppen Övriga har ett eget separat svarsalternativ?
  • Tillfrågas respondenterna pss varje gång? Dvs samma uppsättning separata svarsalternativ.
  • Är gruppen Övriga ett eget separat svarsalternativ där man inte kan specificera parti?
  • Finns det möjlighet att själv specificera parti?
…bara för att nämna några av väldigt många tänkbara felkällor som resulterar i att resultatet i det närmaste blir otolkbart.
Citera
2018-08-20, 14:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Fast du jämför Inizios juli och augusti.

1) Jag tror jag uttryckte mig oklart. Jag skrev att F! föll kraftigt vilket en 50% nedgång skulle bekräfta. Jag använde mig att den poolade datan från valdigital för att få en uppfattning om F!'s väljarstöd skulle kunna tänkas vara konstant. Inizios OU visar att gruppen Övriga är konstant. Från detta följer direkt att komplementet till F! måste ha ökat.

2) Det är inte god metod att jämföra en fullständig månad med en halv månad då månadsdatan är ett poolat genomsnitt från många olika institut vars metoder att mäta gruppen Övriga verkar skilja sig kraftigt åt. Frågan är om man ens kan anta att mätmetoden än konsistent mellan mätningarna inom för varje enskilt OI.

Personligen har jag fått intrycket att gruppen Övriga är en slaskhink som OI, fullt begripligt, ägnar ytterst lite tid och kraft åt att mäta korrekt.
Senast redigerad av vanartad 2018-08-20 kl. 15:02.
Citera
2018-08-20, 17:00
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
1) Jag tror jag uttryckte mig oklart. Jag skrev att F! föll kraftigt vilket en 50% nedgång skulle bekräfta. Jag använde mig att den poolade datan från valdigital för att få en uppfattning om F!'s väljarstöd skulle kunna tänkas vara konstant. Inizios OU visar att gruppen Övriga är konstant. Från detta följer direkt att komplementet till F! måste ha ökat.

2) Det är inte god metod att jämföra en fullständig månad med en halv månad då månadsdatan är ett poolat genomsnitt från många olika institut vars metoder att mäta gruppen Övriga verkar skilja sig kraftigt åt. Frågan är om man ens kan anta att mätmetoden än konsistent mellan mätningarna inom för varje enskilt OI.

Personligen har jag fått intrycket att gruppen Övriga är en slaskhink som OI, fullt begripligt, ägnar ytterst lite tid och kraft åt att mäta korrekt.

Här får du Övriga (exklusive F!)
Kod:
dec	jan	feb	mar	apr	maj	maj	jun	aug	aug
2,6%	2,3%	2,0%	2,3%	2,6%	2,4%	1,8%	1,7%	1,9%	2,3%

Alltså övriga är mindre nu än vid AfS:s lansering

Källa: http://inizio.se/valjarbarometer/valjarbarometer-20-augusti-2018/
Citera
2018-08-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Men nästan alla SD-väljare kommer att vara SD trogna - det är där AfS:are grundligt misstar sig. De tar dessutom motsvarande de ca 2,6% väljarna SD hade 2006 som givna AfS-röster - ytterligare ett misstag.

Sociala mediernas kraft överskattas. De är bra att ha, när partiet väl blivit känt hos den breda allmänheten. Men att marknadsföra ett parti i stort sett enbart via 30-pers-torgmöten, alternativmedia och de sociala medierna, räcker inte.

Att en fjärdedel av väljarkåren skulle känna till AfS saknar du belägg för.

Vadå, är du en talesperson för alla SD-väljare eller? Du har heller inget belägg för att nästan alla SD-väljare kommer vara SD-trogna. Sentio har ju t om gjort undersökningar på beställning av AfS som visar att en tredjedel (innan lanseringen) och en femtedel (ganska nyligen gjord) SD-väljare kan tänka sig rösta AfS.

Förövrigt var det en gissning av mig att en fjärdedel av befolkningen känner till AfS. Jag har aldrig påstått att det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in