Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerhals
Jag är optimistisk angående SD:s siffror. 25-30% tror jag de ligger på redan idag. Många pensionärer har vaknat upp. Gamla gråsossar som ska rösta på Jimmie. Bara det att de skulle aldrig erkänna det vid någon undersökning. Jag tror detta är ett stort bortfall av röster på SD. De är så rädda att bli kallade rasister och litar INTE på att de inte blir "listade" om de svarar SD. Min gamla mamma och många andra säger ingenting. Hon tror att hon blir registrerad via internet. Förr sa man aldrig vad man röstade på.
Mina ungdomar säger att ALLA deras vänner ska rösta SD. Jag vet även många, när man tittar på facebook som har varit notoriskt röda, numer stödjer SD. Så jaa, jag ser fram emot valkvällen.

Delar din uppfattning. Det är denna bild av verkligheten som nu tonar fram allt oftare. Visst, man kan vifta bort det och hävda att det endast är
anekdotiska bevis (vilket det ju också är), men de är nu så många till antalet, och från så många olika håll, från så många olika platser i Sverige, att man ser ett tydligt mönster. Alltfler beskriver de senaste månaderna precis det du själv gör i ditt inlägg.
Utan några som helst vetenskapliga belägg, är jag övertygad om att SD redan nu har 25-26%. Nya väljargrupper har tillkommit sedan 2014 där stigmat runt SD ännu är kompakt, orubbligt och massivt. I dessa grupper gömmer sig en stor här av SD-väljare. Och dessa fångas inte upp av någon just nu - inte ens Sentio och Yougov. Man kommer att behöva göra stora korrigeringar i viktningarna efter valet.
När t o m Sifo och Inizio i augusti 2 visade ca 19% (och Ipsos 19%), då är stödet för SD mer än stort.
Mörkertalet, mörkertalet, mörkertalet... detta förbannade mörkertal (och ett par andra faktorer) håller nere Sverigedemokraterna i opinionsundersökningarna.
Valvakan blir något utöver det vanliga. Tror inte att orden "överraskning" och "chock" kommer att räcka till för att beskriva reaktionerna.