2018-08-20, 11:14
Medlem
ZilverZoddes avatar
Ny OU på gång???
S som största parti spratt upp från 1.85 till över 2 ggr på Betfair på bara nån minut...
Kan inte uteslutas att nån med "inside info" dvs känner resultatet av en OU INNAN den publiceras utnyttjar detta till sin fördel.
Till skillnad från Fondbörsen kan jag heller inte se att detta skulle vara olagligt...
2018-08-20, 11:15
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Så här säger Ulf Christersson till Financial Times reporter Richard Milne:
"När väljarna är missnöjda, skyll inte på dem. Vi har en skyldighet att visa att staten kan göra saker som de vill att vi ska göra. Just nu bevisar vi snarare att politiken inte kan göra vad den ska göra, avslutar Ulf Kristersson."

Det intressanta är inte i första hand att Christersson säger något som alla vet, utan han trots allt måste vända sig till en utländsk reporter för att sanningen ska kunna sägas.

Uppseendeväckande är även att detta sägs FÖRE valet, man får en känsla av att det kan ha att göra med en förestående slakt av PK-ismens hegemoni.
Hur som helst blir det nog dag för dag allt svårare att ignorera Åkesson i den kommande regeringen.
Tror personligen på att det blir Stefan som kommer först och friar till Åkesson.

Steffe friar alla dar i veckan till Uffe före Jimbo
2018-08-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ny OU på gång???
S som största parti spratt upp från 1.85 till över 2 ggr på Betfair på bara nån minut...
Kan inte uteslutas att nån med "inside info" dvs känner resultatet av en OU INNAN den publiceras utnyttjar detta till sin fördel.
Till skillnad från Fondbörsen kan jag heller inte se att detta skulle vara olagligt...

När sjönk det så lågt? När jag kollade för ett par dagar sen låg dom på 2.2~
2018-08-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Steffe friar alla dar i veckan till Uffe före Jimbo
Jo men socialdemokraternas katastrof har ju inte minst att göra med samarbetet med kommunister och miljöflummare (och givetvis en oansvarig invandringspolitik). Och pamparna inom PARTIET har valt att låta Löfvén försvara deras personliga intressen ( läs: feta uppdrag och ämbeten) och just Löfven skulle med sin erfarenhet som förhandlare kunna förväntas hjälpa pamparna att sitta kvar vid köttgrytorna.

Det är nog därför han blev statsminister.
Senast redigerad av Sang 2018-08-20 kl. 11:36.
2018-08-20, 11:35
Avslutad
Varför gör sifo och de andra OU såhär?! Tror de verkligen att de kan påverka valet? Har de liksom inte lärt sig av tidigare val? Det har ju blivit mycket värre. Afs "fångas" inte heller upp, vilka också kommer shocka.

Det kommer ju bli ytterst pinsamt för dem på valgdagen och kommer tappa allt förtroende.

Sverige är sjukare än någonsin.
2018-08-20, 11:39
Medlem
Steff83s avatar
Känns som media försöker rikta fokus mot klimatfrågan istället för invandringsfrågan. Är det för att försöka gynna MP och framförallt missgynna SD?
2018-08-20, 11:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Varför gör sifo och de andra OU såhär?! Tror de verkligen att de kan påverka valet? Har de liksom inte lärt sig av tidigare val? Det har ju blivit mycket värre. Afs "fångas" inte heller upp, vilka också kommer shocka.

Det kommer ju bli ytterst pinsamt för dem på valgdagen och kommer tappa allt förtroende.

Sverige är sjukare än någonsin.

Ja, Sifo kan inte acceptera verkligheten - att ungefär 20% av SD:are är jävla pussies och losers som inte vågar berätta när de blir uppringda att de röstar på SD, men härjar på Flashback osv.

Skandal att Sifo tror att SD:are inte är pussies!
2018-08-20, 12:03
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
När sjönk det så lågt? När jag kollade för ett par dagar sen låg dom på 2.2~
Sjönk från 2.2 till 1.8 i förrgår, reaktion efter SDs tillbakagång på flera OU men sannolikt mest Sentio.
Upp igen över 2 nu, kan det vara YouGov som är på väg?
2018-08-20, 12:14
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Jag är inte lika säker som dig. Frågan har varit oviktig, nu är den topp 3 bland väljarnas viktigaste frågor. Den kommer inte sänka SD till nivåer Rosa och Greta smygrunkar till hemma i deras fina lägenheter på Södermalm (eller kanske Majorna?) men det kan ta ack så viktiga procentenheter och mandat från SD. Tyvärr!
Det här med att alla var eniga om öppna gränser är en myt. Nationalekonomer har i runt 30 år vetat om och uttryckt att det inte är en ekonomisk vinst för svenskar att ta emot flyktingar. De rösterna har bara inte släppt fram eftersom vi haft en mediabubbla kring invandringen. Forskningen har länge varit tydligt. Om vi inte ska ta med politisk propaganda likt Sandviksrapporten och likställa det med forskning.
Att vi borde satsa på svensk kärnkraft och inte tysk kolkraft är kanske den enda riktigt bra punkten i SDs klimatprogram. Det förändrar inte faktumet att vi bränner resurser i Sverige på en nivå vi inte kan bibehålla om alla skulle göra det.
Det är ingen vänsterliberal agenda när forskningen pekar tydligt åt ena hållet. Den kan vara fel visst, men då får vi revidera när/om forskningen visar annorlunda.

partierna var eniga liksom partierna är eniga nu. Ja media propagerade för invandring liksom de propagerar för elcyklar och vindkraftverk och annat miljöskadligt i Sverige nu.

Ja Svenskar producerar koldioxid eftersom vi köper allt från bl.a. Kina där det produceras med kolkraft. Därför hjälper inte MPs subventionerade elcyklar för de producera med kolel i Kina. Alla MPs klimatförslag är dåliga.

Om du lyckades se igenom Sandviken rapporten kan du försöka se igenom TV4s "klimatvecka" och SvTs klimatdebatt precis i anslutning till partiledarintervjun med Löfvin också. Den är bara "top 3 viktigast" för att media driver den agendan, liksom "anti-rasismen" varit så viktig för folket förut.

Med det sagt så är jag positiv, om det enda etablissemanget har att komma med mot SD är sakfrågor så har SD det bästa läget i något val. Tidigare har det bara varit nazistiska rötter och ekon från 30-talet; så bring it on. Lite fler mord och bränder och våldtäkter så tar SD igen förlorade %-enheter i OU.
2018-08-20, 12:24
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
"Roade" mig med att titta igenom stora delar av Valvakan 2014 på YouTube i helgen. Professorn i statsvetenskap och valforskaren Sören Holmberg sa något mycket intressant precis på slutet av den långa sändningen i SVT.

Camilla Kvartoft frågade: "Vad är det då för annorlunda Sverige vi vaknar upp till i morgon? Sören, vad säger du om det?"

Gå till 6:31:40 in i videon och lyssna noga när han ger sitt svar och sin förutsägelse om SD 2018. Skulle säga att Holmberg analyserar läget förbannat bra. Den gamle räven vet vad han snackar om och kommer att få helt rätt: "13 procent kommer att vara låga siffror för Sverigedemokraterna i valvakan 2018." Med andra ord, SD kommer att växa sig långt mycket starkare än så. Om tre veckor vet vi alla hur starka SD blir...

https://youtu.be/cwbfdw7GnpE?t=6h31m40s

Bra analys. kanske därför jag inte känner igen honom, han blev väl portat på stats-media efter det uttalandet. Får se hur denna förutsägelse från 2010 står sig. 8 år senare är det snart upp till bevis.

https://www.youtube.com/watch?v=pzlJ0Bv_mBg
2018-08-20, 12:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag är optimistisk angående SD:s siffror. 25-30% tror jag de ligger på redan idag. Många pensionärer har vaknat upp. Gamla gråsossar som ska rösta på Jimmie. Bara det att de skulle aldrig erkänna det vid någon undersökning. Jag tror detta är ett stort bortfall av röster på SD. De är så rädda att bli kallade rasister och litar INTE på att de inte blir "listade" om de svarar SD. Min gamla mamma och många andra säger ingenting. Hon tror att hon blir registrerad via internet. Förr sa man aldrig vad man röstade på.
Mina ungdomar säger att ALLA deras vänner ska rösta SD. Jag vet även många, när man tittar på facebook som har varit notoriskt röda, numer stödjer SD. Så jaa, jag ser fram emot valkvällen.

Delar din uppfattning. Det är denna bild av verkligheten som nu tonar fram allt oftare. Visst, man kan vifta bort det och hävda att det endast är anekdotiska bevis (vilket det ju också är), men de är nu så många till antalet, och från så många olika håll, från så många olika platser i Sverige, att man ser ett tydligt mönster. Alltfler beskriver de senaste månaderna precis det du själv gör i ditt inlägg.

Utan några som helst vetenskapliga belägg, är jag övertygad om att SD redan nu har 25-26%. Nya väljargrupper har tillkommit sedan 2014 där stigmat runt SD ännu är kompakt, orubbligt och massivt. I dessa grupper gömmer sig en stor här av SD-väljare. Och dessa fångas inte upp av någon just nu - inte ens Sentio och Yougov. Man kommer att behöva göra stora korrigeringar i viktningarna efter valet.

När t o m Sifo och Inizio i augusti 2 visade ca 19% (och Ipsos 19%), då är stödet för SD mer än stort.

Mörkertalet, mörkertalet, mörkertalet... detta förbannade mörkertal (och ett par andra faktorer) håller nere Sverigedemokraterna i opinionsundersökningarna.

Valvakan blir något utöver det vanliga. Tror inte att orden "överraskning" och "chock" kommer att räcka till för att beskriva reaktionerna.
2018-08-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Delar din uppfattning. Det är denna bild av verkligheten som nu tonar fram allt oftare. Visst, man kan vifta bort det och hävda att det endast är anekdotiska bevis (vilket det ju också är), men de är nu så många till antalet, och från så många olika håll, från så många olika platser i Sverige, att man ser ett tydligt mönster. Alltfler beskriver de senaste månaderna precis det du själv gör i ditt inlägg.

Utan några som helst vetenskapliga belägg, är jag övertygad om att SD redan nu har 25-26%. Nya väljargrupper har tillkommit sedan 2014 där stigmat runt SD ännu är kompakt, orubbligt och massivt. I dessa grupper gömmer sig en stor här av SD-väljare. Och dessa fångas inte upp av någon just nu - inte ens Sentio och Yougov. Man kommer att behöva göra stora korrigeringar i viktningarna efter valet.

När t o m Sifo och Inizio i augusti 2 visade ca 19% (och Ipsos 19%), då är stödet för SD mer än stort.

Mörkertalet, mörkertalet, mörkertalet... detta förbannade mörkertal (och ett par andra faktorer) håller nere Sverigedemokraterna i opinionsundersökningarna.

Valvakan blir något utöver det vanliga. Tror inte att orden "överraskning" och "chock" kommer att räcka till för att beskriva reaktionerna.
Ja det mest frapperande vad gäller SD i opinionsundersökningar den senaste tiden är väl att lägsta och högsta nivåerna tryckts ihop, spannet verkar krympa. Om det säger något om opinionen, eller mer om OI:s, låter jag vara osagt. Kanske vitningsmatriserna har inkluderats med en "försiktighetsfaktor", både uppåt och nedåt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in